Assignatura

Societat i Cultura al Segle XXI

  • codi 06721
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Alfonso PUIGARNAU - alfonsp@uic.es
Dra. Consuela DOBRESCU - cdobrescu@uic.es

Horari d'atenció

A convenir per email a cdobrescu@uic.es. 

Presentació

En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quin és la seva funció en la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pugues però no ha de convertir-se en nero executor d'unes polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per això, al llarg de l'assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants que concerneixen a la cultura al segle XXI i s'intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dins de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.

Requisits previs

Els mateixos que per el Màster.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és comprendre millor algunes de les múltiples relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d'interacció amb la finalitat d'aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques

  • Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
  • Tenir capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis. 

 

Competències generals

  • Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
  • Demostrar capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.  

 

Competència transversal

  • Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

 

Competència específica

  • Actuar com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.

Continguts

1. Dimecres 22 d'octubre, de 18:30 a 20:30: Els conceptes de cultura, persona i societat – Dra. CONSUELA DOBRESCU
2. Dilluns 3 de novembre, de 18:30 a 20:30: La noció de cultura en la sociologia. Introducció a l'estudi sociològic de la cultura. Cultura i diversitat social – Dr. ALEJANDRO GARCÍA
3. Dimarts 4 de novembre, de 16:30 a 18:30: Organitzacions, Economia i Cultura Global. Cultura i motivació en les organitzacions i empreses – Dr. ALEJANDRO GARCÍA
4. Dimecres 5 de novembre, de 18:30 a 20:30: La dinàmica de la cultura. Persona, cultura i estructura social. Estratificació social i Teories de la reproducció cultural – Dr. ALEJANDRO GARCÍA
5. Dijous 6 de novembre, de 16:30 a 18:30: Grans autors i enfocaments sobre el desenvolupament cultural. Sociologia substantiva: Max Weber i l'esperit (cultural) del capitalisme. Sociologia històrica: el procés de la civilització segons Norbert Elías – Dr. ALEJANDRO GARCÍA
6. Divendres 7 de novembre, de 16:15 a 18:00: Grans autors i enfocaments sobre el desenvolupament cultural. Cultura i coerció social en el pensament de Émile Durkheim – Dr. ALEJANDRO GARCÍA
7. Dilluns 10 de novembre, de 18:30 a 20:30: Els sentits del terme “cultura”. Biologia i cultura en l'ésser humà – Dra. MARÍA G. AMILBURU
8. Dimarts 11 de novembre, de 16:30 a 18:30: Cultura i societat. Els processos d'aculturació i socialització. L'ésser humà davant la cultura: etnocentrisme, relativisme, pluralisme. El fenomen de la globalització – Dra. MARÍA G. AMILBURU
9. Dimecres 12 de novembre, de 18:30 a 20:30: Els inicis de l'estudi sistemàtic de la cultura. El naixement de la “Filosofia de la Cultura” – Dra. MARÍA G. AMILBURU
10. Dijous 13 de novembre, de 16:30 a 18:30: La cultura com a “Sistema de les Formes Simbòliques”. L'Antropologia Interpretativa – Dra. MARÍA G. AMILBURU
11. Divendres 14 de novembre, de 16:30 a 18:30: Desenvolupaments posteriors de l'Antropologia Cultural – Dra. MARÍA G. AMILBURU
12. Dimecres 19 de novembre, de 18:30 a 20:30: Drets culturals i societat. Accessibilitat. Democratització – Dra. CONSUELA DOBRESCU
13. Dilluns 24 de novembre, de 18:30 a 20:30: Drets culturals i societat. Accessibilitat. Democratització – Dra. CONSUELA DOBRESCU
14. Dimecres 26 de novembre, de 16:30 a 18:30: La missió i la responsabilitat del gestor cultural – Dr. ENRIQUE BANÚS
15. Dijous 27 de novembre, de 16:30 a 18:30: La missió i la responsabilitat del gestor cultural – Dr. ENRIQUE BANÚS
16. Dimecres 10 de desembre, de 16:30 a 18:30: Ètica en la gestió cultural – Dr. MIQUEL BASTONS
17. Dimecres 10 de desembre, de 18:30 a 20:30: Ètica en la gestió cultural – Dr. MIQUEL BASTONS
18. Dijous 11 de desembre, de 16:30 a 18:30: Diversitat cultural, multiculturalitat, conflicte – Dra. CONSUELA DOBRESCU 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats formatives

Descripció

Lliçons magistrals

Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria.

Resolució d’exercicis pràctics

Resolució d’exercicis de diversa índole.

Redacció i presentació oral de treballs individuals

Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Treball autònom de l’alumne

Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge.

Treballs grupals

Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Discussió de casos pràctics

Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics.

Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual

Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual.

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

 

Metodologia docent

Descripció

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

Lliçó magistral

Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria.

Mètode expositiu i participatiu

Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants.

Treball autònom de l’alumne

Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen previst per al dilluns 15 de desembre de 16:30 a 18:30.

Avaluació:
- 35% Dr. ALEJANDRO GARCÍA: assaig sobre alguns dels temes proposats pel professor, a lliurar fins al 15 de desembre, amb una extensió entre 3000 i 5000 paraules (6-12 pàgines).
- 35% Dra. MARÍA G. AMILBURU: examen. Aquest consistirà en el desenvolupament d'un tema, a triar entre dos, d'una extensió aproximada d'un foli per les dues cares.
- 30% Dra. CONSUELA DOBRESCU: assaig a lliurar fins al 15 de desembre sobre tema proposat en classe. Extensió màxima 5 pàgines (fins a 5000 paraules).

Bibliografia i recursos

 

Dr. Alejandro García: 

BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA (no obligatòria per al seu estudi):

 

1. Guy ROCHER: Introducción a la sociología general, Herder, Barcelona, última edició

2. Daniel BELL: Las contradicciones culturales del capitalismo, Alianza, Madrid, 1977

3. Georg RITZER: Teoría Sociológica Clásica, McGraw-Hill, Madrid, 1993

4. Raymond ARON: Las etapas del pensamiento sociológico, Siglo Veinte, Buenos Aires, 1985

5. Georg RITZER: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001

 

Bibliografia més específica de cada tema serà facilitada pel professor en classe.

 

LECTURES RECOMANADES (d'interès per aprofundir en una sociologia de la cultura)

1. Ulrich Beck, La sociedad del riesgo, Barcelona, Paidós, 2001

2. Zygmunt Bauman, La cultura como praxis, Barcelona, Paidos, 2002

3. Zygmunt Bauman, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2006

4. Eva Illouz, El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Katz, 2008

5. Eva Illouz, Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo, Madrid, Katz, 2007

6. Eva Illouz, La salvación del alma moderna: terapia, emociones y la cultura de la autoayuda, Madrid, Katz, 2010

7. Eva Illouz, Por qué duele el amor, Madrid, Katz, 2010

 

Dra. Consuela Dobrescu

Bibliografía recomendada

Articles:

-          Banús, Enrique y  Daniel Ruiz Villa (2005): “La ‘identidad cultural’: un mito?”, en Enrique Banús-Beatriz Elío (eds.): Actas del VII Congreso "Cultura Europea", Pamplona, Editorial Thomson-Aranzadi, pp. 75-84

-          Gombrich, Ernst (1990): “'Pues todos han sido humanos'. Sobre el relativismo cultural en las ciencias del espíritu”, en: Atlántida, 3/1990, 2ª etapa, vol. 1, pp. 4-16

-          Huntington, Samuel (2001): “El choque de civilizaciones”, en: Teorema, vol. XX/1-2, 2001, pp. 125-148

 

Llibres:

-          Arendt, Hannah: Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península, 1996.

-          Ionesco, Eugène: Pour la culture, contre la politique. Erker: 1970.

-          Teixeira Coelho, José: Diccionario crítico de política cultural: cultura e imaginario. Editorial Gedisa, 2009. 

Material didàctic

      Materials
            ANGarcía shakespeareenlaselva.pdf 
            ANGarcía archer_diversidadculturalyglobalizacion.pdf 
            ANGarcía durkehim_reglasmetodosociologico_cap1.pdf 
            MGAmilburu masteruic2014dia1.pdf 
            MGAmilburu masteruic2014dia2.pdf 
            MGAmilburu srmoscasuic.pdf 
            MGAmilburu masteruic2014dia3.pdf 
            MGAmilburu masteruic2014dia4.pdf 
            MGAmilburu masteruic2014dia5.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00