Assignatura

Societat i Cultura al Segle XXI

  • codi 06721
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dr. Miquel BASTONS - bastons@uic.es
Dr. Alfonso PUIGARNAU - alfonsp@uic.es

Horari d'atenció

A convenir per email a cdobrescu@uic.es. 

Presentació

En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quin és la seva funció en la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pugues però no ha de convertir-se en nero executor d'unes polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per això, al llarg de l'assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants que concerneixen a la cultura al segle XXI i s'intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dins de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.

Requisits previs

Els mateixos que per el Màster.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és comprendre millor algunes de les múltiples relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d'interacció amb la finalitat d'aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques

  • Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
  • Tenir capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis. 

 

Competències generals

  • Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
  • Demostrar capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.  

 

Competència transversal

  • Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

 

Competència específica

  • Actuar com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.

Continguts

1.     Cultura, persona, territori: Una introducció

Cultura y societat: una introducció

Dels sentits de “cultura”

La importància de la cultura per a l’ésser humà

Valor funcional i valor icònic dels equipaments culturals

2.      Cultura, identitat i cohesió

Cultura i identitat

Cultura, cohesió i desenvolupament 

3.      Cultura i globalització

La cultura en un món globalitzat

Cultura i conflicte

Diàleg intercultural i relativisme cultural

4.      Recepció i mediació en cultura

Bases antropològiques i sociològiques de les polítiques culturals

Teoria de la mediació cultural

El gestor cultural com a mediador

5.      Nous horitzons de la gestió cultural

Cultura, noves tecnologies i mass media

Postmodernisme, relativisme i tendències ideològiques  

Llibertat i responsabilitat

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats formatives

Descripció

Lliçons magistrals

Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria.

Resolució d’exercicis pràctics

Resolució d’exercicis de diversa índole.

Redacció i presentació oral de treballs individuals

Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Treball autònom de l’alumne

Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge.

Treballs grupals

Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Discussió de casos pràctics

Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics.

Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual

Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual.

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

 

Metodologia docent

Descripció

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

Lliçó magistral

Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria.

Mètode expositiu i participatiu

Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants.

Treball autònom de l’alumne

Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen previst per al dilluns 15 de desembre de 16:30 a 18:30.

Avaluació:
- 35% Dr. ALEJANDRO GARCÍA: assaig sobre alguns dels temes proposats pel professor, a lliurar fins al 15 de desembre, amb una extensió entre 3000 i 5000 paraules (6-12 pàgines).
- 35% Dra. MARÍA G. AMILBURU: examen. Aquest consistirà en el desenvolupament d'un tema, a triar entre dos, d'una extensió aproximada d'un foli per les dues cares.
- 30% Dra. CONSUELA DOBRESCU: assaig a lliurar fins al 15 de desembre sobre tema proposat en classe. Extensió màxima 5 pàgines (fins a 5000 paraules).

Bibliografia i recursos

 

Dr. Alejandro García: 

BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA (no obligatòria per al seu estudi):

 

1. Guy ROCHER: Introducción a la sociología general, Herder, Barcelona, última edició

2. Daniel BELL: Las contradicciones culturales del capitalismo, Alianza, Madrid, 1977

3. Georg RITZER: Teoría Sociológica Clásica, McGraw-Hill, Madrid, 1993

4. Raymond ARON: Las etapas del pensamiento sociológico, Siglo Veinte, Buenos Aires, 1985

5. Georg RITZER: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001

 

Bibliografia més específica de cada tema serà facilitada pel professor en classe.

 

LECTURES RECOMANADES (d'interès per aprofundir en una sociologia de la cultura)

1. Ulrich Beck, La sociedad del riesgo, Barcelona, Paidós, 2001

2. Zygmunt Bauman, La cultura como praxis, Barcelona, Paidos, 2002

3. Zygmunt Bauman, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2006

4. Eva Illouz, El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Katz, 2008

5. Eva Illouz, Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo, Madrid, Katz, 2007

6. Eva Illouz, La salvación del alma moderna: terapia, emociones y la cultura de la autoayuda, Madrid, Katz, 2010

7. Eva Illouz, Por qué duele el amor, Madrid, Katz, 2010

 

Miquel Bastons

LLANO, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002.

POLO, L. Quien es el hombre. Rialp.. Madrid. 1991.

Material didàctic

      Materials
            ANGarcía archer_diversidadculturalyglobalizacion.pdf 
            ANGarcía durkehim_reglasmetodosociologico_cap1.pdf 
            ANGarcía shakespeareenlaselva.pdf 
             MGAmilburu Cassirer Philosophica cassirerphilosophica.pdf 
            MGAmilburu Cultura Philosophica culturaphilosophica.pdf 
            MGAmilburu Geertz fiacultgeertz.doc 
            MGAmilburu Miércoles srmoscasuic.pdf 
            MGAmilburu PowerUIC-2015-1Lunes poweruic-2015-1lunes.ppt 
             MGAmilburu PowerUIC-2015-2Martes poweruic-2015-2martes.ppt 
             MGAmilburu PowerUIC-2015-4Jueves poweruic-2015-4jueves.ppt 
             MGAmilburu PowerUIC-2015-5Viernes poweruic-2015-5viernes.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00