Societat i Cultura al Segle XXI
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Gloria ROMANELLO - gromanello@uic.es
Dra. Maria Lucia PÉREZ - lperezp@uic.es
Horari d'atenció
A convenir per email a cdobrescu@uic.es.
En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quin és la seva funció en la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pugues però no ha de convertir-se en nero executor d'unes polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per això, al llarg de l'assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants que concerneixen a la cultura al segle XXI i s'intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dins de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.
Els mateixos que per el Màster.
L'objectiu d'aquesta assignatura és comprendre millor algunes de les múltiples relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d'interacció amb la finalitat d'aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural.
Competències bàsiques
Competències generals
Competència transversal
Competència específica
L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.
Society and Culture in the 21st Century
Metamorphoses
Alfons Puigarnau
Miguel López-Remiro
UIC Barcelona 2016-17
Semantics-Languages Alfons Puigarnau
Culture. Globalisation. Metamorphoses.
GEERTZ, Clifford. The interpretation of cultures: Selected Essays. New York, Basic books, 1973.
BARTHES, Roland. “The Death of the Author”, Aspen, 5-6. 1967.
Logics-Audiences Alfons Puigarnau
Spectacularisation. Sacralisation. Secularisation.
DEBORD, Guy. La Société du spectacle, Paris: Buchet-Chastel, 1967.
SWIDLER, Ann. “Culture in action: Symbols and strategies”. American Sociological Review, 1986, 273-286.
Communication-Flows. Miguel López-Remiro
Simulacra and Simulation. Creativity. Artisticity. Disappearance. Economy. Museums. Management.
BAUDRILLARD, Jean, Simulacra and Simulation, 1981.
BAUDRILLARD, Jean. The art of disappearance. Institute of Modern Art, 1994.STEIN, Guido; LÓPEZ-REMIRO, Miguel, “¿Cómo fomentar la creatividad? Lecciones desde el arte”. Harvard Deusto Business Review, 2010, 196: 46.
MARTÍNEZ, Guido Stein; LÓPEZ-REMIRO, Miguel, “Creatividad: del arte a la empresa, y vuelta”. Nuevas tendencias, 2010, 79: 63-78.
STEIN, Guido; LOPEZ-REMIRO, Miguel, “Seven Keys to Creativity: Lessons from Art”. Available at SSRN 2575604, 2010.
Ethics-Structures Alfons Puigarnau
Economisation. Capitalisation. Politisation.
BOURDIEU, Pierre “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1 (Spring, 1989), pp. 14-25.
HELD, David, et al. “Global Transformations: Politics, Economics And Culture”, Politics at the Edge. Palgrave Macmillan UK, 2000. p. 14-28.
Aesthetics-Objects Alfons Puigarnau
Presentiation. Objectualisation. Musealisation. Touristisation.
MALRAUX, André. Le musée imaginaire. Paris: Gallimard, 1965.
URRY, John. The tourist gaze. Sage, 2002.
SRINIVASAN, Ramesh, et al. “Digital museums and diverse cultural knowledges: Moving past the traditional catalog”. The Information Society, 2009, 25.4: 265-278.
KARP, Cary. “Digital heritage in digital museums”. Museum international, 2004, 56.1‐2: 45-51.
Dynamics-Processes Alfons Puigarnau
De-materialisation. Multiplication. Mechanisation. Digitalisation.
BENJAMIN, Walter. “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit”, Gesammelte Schriften, 1936, 1: 2.
GUMBRECHT, Hans; MARRINAN, Michael. Mapping Benjamin: the work of art in the digital age. 2003.
BREY, Philip. “Theorizing the Cultural Quality of New Media”. Techné: Research in Philosophy and Technology, 2007, 11.1: 2-18.
Activitats formatives |
Descripció |
Lliçons magistrals |
Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria. |
Resolució d’exercicis pràctics |
Resolució d’exercicis de diversa índole. |
Redacció i presentació oral de treballs individuals |
Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions. |
Treball autònom de l’alumne |
Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge. |
Treballs grupals |
Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions. |
Discussió de casos pràctics |
Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics. |
Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual |
Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual. |
Seminaris |
Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis. |
Metodologia docent |
Descripció |
Seminaris |
Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis. |
Lliçó magistral |
Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria. |
Mètode expositiu i participatiu |
Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants. |
Treball autònom de l’alumne |
Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica. |
Examen previst per al dilluns 15 de desembre de 16:30 a 18:30.
Avaluació:
- 35% Dr. ALEJANDRO GARCÍA: assaig sobre alguns dels temes proposats pel professor, a lliurar fins al 15 de desembre, amb una extensió entre 3000 i 5000 paraules (6-12 pàgines).
- 35% Dra. MARÍA G. AMILBURU: examen. Aquest consistirà en el desenvolupament d'un tema, a triar entre dos, d'una extensió aproximada d'un foli per les dues cares.
- 30% Dra. CONSUELA DOBRESCU: assaig a lliurar fins al 15 de desembre sobre tema proposat en classe. Extensió màxima 5 pàgines (fins a 5000 paraules).
Dr. Alejandro García:
BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA (no obligatòria per al seu estudi):
1. Guy ROCHER: Introducción a la sociología general, Herder, Barcelona, última edició
2. Daniel BELL: Las contradicciones culturales del capitalismo, Alianza, Madrid, 1977
3. Georg RITZER: Teoría Sociológica Clásica, McGraw-Hill, Madrid, 1993
4. Raymond ARON: Las etapas del pensamiento sociológico, Siglo Veinte, Buenos Aires, 1985
5. Georg RITZER: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001
Bibliografia més específica de cada tema serà facilitada pel professor en classe.
LECTURES RECOMANADES (d'interès per aprofundir en una sociologia de la cultura)
1. Ulrich Beck, La sociedad del riesgo, Barcelona, Paidós, 2001
2. Zygmunt Bauman, La cultura como praxis, Barcelona, Paidos, 2002
3. Zygmunt Bauman, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2006
4. Eva Illouz, El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Katz, 2008
5. Eva Illouz, Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo, Madrid, Katz, 2007
6. Eva Illouz, La salvación del alma moderna: terapia, emociones y la cultura de la autoayuda, Madrid, Katz, 2010
7. Eva Illouz, Por qué duele el amor, Madrid, Katz, 2010
Miquel Bastons
LLANO, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002.
POLO, L. Quien es el hombre. Rialp.. Madrid. 1991.