Assignatura

Societat i Cultura al Segle XXI

  • codi 06721
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dra. Gloria ROMANELLO - gromanello@uic.es
Dra. Maria Lucia PÉREZ - lperezp@uic.es

Horari d'atenció

A convenir per email a cdobrescu@uic.es. 

Presentació

En un màster en Gestió Cultural el coneixement i la reflexió sobre què és cultura i quin és la seva funció en la societat juguen un paper fonamental: el gestor cultural pugues però no ha de convertir-se en nero executor d'unes polítiques que sempre tenen implicacions socials importants. Per això, al llarg de l'assignatura es reflexiona sobre els conceptes més importants que concerneixen a la cultura al segle XXI i s'intenta comprendre millor quina és la funció i la responsabilitat del gestor cultural dins de la xarxa de mecanismes que configura la vida cultural.

Requisits previs

Els mateixos que per el Màster.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és comprendre millor algunes de les múltiples relacions entre cultura i societat i analitzar els mecanismes d'interacció amb la finalitat d'aconseguir una millor comprensió del paper de la gestió cultural.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques

  • Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
  • Tenir capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis. 

 

Competències generals

  • Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
  • Demostrar capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.  

 

Competència transversal

  • Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

 

Competència específica

  • Actuar com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.

Continguts

Society and Culture in the 21st Century

Metamorphoses

Alfons Puigarnau

Miguel López-Remiro

 

UIC Barcelona 2016-17

 

 

Semantics-Languages Alfons Puigarnau

Culture. Globalisation. Metamorphoses.

GEERTZ, Clifford. The interpretation of cultures: Selected Essays. New York, Basic books, 1973.

BARTHES, Roland. “The Death of the Author”, Aspen, 5-6. 1967.

 

Logics-Audiences Alfons Puigarnau

Spectacularisation. Sacralisation. Secularisation.

DEBORD, Guy. La Société du spectacle, Paris: Buchet-Chastel, 1967.

SWIDLER, Ann. “Culture in action: Symbols and strategies”. American Sociological Review, 1986, 273-286.

 

Communication-Flows. Miguel López-Remiro

Simulacra and Simulation. Creativity. Artisticity. Disappearance. Economy. Museums. Management.

BAUDRILLARD, Jean, Simulacra and Simulation, 1981.

BAUDRILLARD, Jean. The art of disappearance. Institute of Modern Art, 1994.STEIN, Guido; LÓPEZ-REMIRO, Miguel, “¿Cómo fomentar la creatividad? Lecciones desde el arte”. Harvard Deusto Business Review, 2010, 196: 46.

MARTÍNEZ, Guido Stein; LÓPEZ-REMIRO, Miguel, “Creatividad: del arte a la empresa, y vuelta”. Nuevas tendencias, 2010, 79: 63-78.

STEIN, Guido; LOPEZ-REMIRO, Miguel, “Seven Keys to Creativity: Lessons from Art”. Available at SSRN 2575604, 2010.

 

Ethics-Structures Alfons Puigarnau

Economisation. Capitalisation. Politisation.

BOURDIEU, Pierre “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1 (Spring, 1989), pp. 14-25.

HELD, David, et al. “Global Transformations: Politics, Economics And Culture”, Politics at the Edge. Palgrave Macmillan UK, 2000. p. 14-28.

 

Aesthetics-Objects Alfons Puigarnau

Presentiation. Objectualisation. Musealisation. Touristisation.

MALRAUX, André. Le musée imaginaire. Paris: Gallimard, 1965.

URRY, John. The tourist gaze. Sage, 2002.

SRINIVASAN, Ramesh, et al. “Digital museums and diverse cultural knowledges: Moving past the traditional catalog”. The Information Society, 2009, 25.4: 265-278.

KARP, Cary. “Digital heritage in digital museums”. Museum international, 2004, 56.1‐2: 45-51.

 

Dynamics-Processes Alfons Puigarnau

De-materialisation. Multiplication. Mechanisation. Digitalisation.

BENJAMIN, Walter. “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit”, Gesammelte Schriften, 1936, 1: 2.

GUMBRECHT, Hans; MARRINAN, Michael. Mapping Benjamin: the work of art in the digital age. 2003.

BREY, Philip. “Theorizing the Cultural Quality of New Media”. Techné: Research in Philosophy and Technology, 2007, 11.1: 2-18.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats formatives

Descripció

Lliçons magistrals

Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria.

Resolució d’exercicis pràctics

Resolució d’exercicis de diversa índole.

Redacció i presentació oral de treballs individuals

Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Treball autònom de l’alumne

Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge.

Treballs grupals

Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Discussió de casos pràctics

Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics.

Anàlisi i discussió de textos, articles especialitzats i/o continguts en format audiovisual

Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual.

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

 

Metodologia docent

Descripció

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

Lliçó magistral

Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria.

Mètode expositiu i participatiu

Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants.

Treball autònom de l’alumne

Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen previst per al dilluns 15 de desembre de 16:30 a 18:30.

Avaluació:
- 35% Dr. ALEJANDRO GARCÍA: assaig sobre alguns dels temes proposats pel professor, a lliurar fins al 15 de desembre, amb una extensió entre 3000 i 5000 paraules (6-12 pàgines).
- 35% Dra. MARÍA G. AMILBURU: examen. Aquest consistirà en el desenvolupament d'un tema, a triar entre dos, d'una extensió aproximada d'un foli per les dues cares.
- 30% Dra. CONSUELA DOBRESCU: assaig a lliurar fins al 15 de desembre sobre tema proposat en classe. Extensió màxima 5 pàgines (fins a 5000 paraules).

Bibliografia i recursos

 

Dr. Alejandro García: 

BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA (no obligatòria per al seu estudi):

 

1. Guy ROCHER: Introducción a la sociología general, Herder, Barcelona, última edició

2. Daniel BELL: Las contradicciones culturales del capitalismo, Alianza, Madrid, 1977

3. Georg RITZER: Teoría Sociológica Clásica, McGraw-Hill, Madrid, 1993

4. Raymond ARON: Las etapas del pensamiento sociológico, Siglo Veinte, Buenos Aires, 1985

5. Georg RITZER: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001

 

Bibliografia més específica de cada tema serà facilitada pel professor en classe.

 

LECTURES RECOMANADES (d'interès per aprofundir en una sociologia de la cultura)

1. Ulrich Beck, La sociedad del riesgo, Barcelona, Paidós, 2001

2. Zygmunt Bauman, La cultura como praxis, Barcelona, Paidos, 2002

3. Zygmunt Bauman, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2006

4. Eva Illouz, El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Katz, 2008

5. Eva Illouz, Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo, Madrid, Katz, 2007

6. Eva Illouz, La salvación del alma moderna: terapia, emociones y la cultura de la autoayuda, Madrid, Katz, 2010

7. Eva Illouz, Por qué duele el amor, Madrid, Katz, 2010

 

Miquel Bastons

LLANO, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002.

POLO, L. Quien es el hombre. Rialp.. Madrid. 1991.

Material didàctic

      Materials
             01.mariaamilburupowersuic-2016-lunes.ppt 
             02.mariaamilburupowersuic-2016-martes.ppt 
             03.mariaamilburupowersuic-2016-miercoles.ppt 
             04.mariaamilburupowersuic-2016-jueves.ppt 
             Cast 2017- sesion3-viernes18nov2017.ppt 
            Cast 2017- bibliografiateoriadelacultura.docx 
            Cast 2017- sesion4-viernes182017.ppt 
            Cast 2017- sesion2-jueves16nov2017.ppt 
            Cast 2017- sesion1-miercoles15nov2017.ppt 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00