Societat i Cultura al Segle XXI
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Gloria ROMANELLO - gromanello@uic.es
Dra. Maria Lucia PÉREZ - lperezp@uic.es
Horari d'atenció
A convenir per email a cdobrescu@uic.es.
Presentació i Objectius generals
L'assignatura Societat i Cultura al Segle XXI té per objectiu general acostar els futurs gestors culturals a les perspectives teòriques i empíriques de les ciències socials respecte a la disciplina de la gestió cultural; s'indaguessin les principals aportacions teòriques tradicionals respecte al concepte de cultura, pràctiques culturals, públics de la cultura, així com els últims abastos de recerca en aquests camps encara molt fructífers; es traçarà el marc teòric de referència per afrontar els problemes de la societat contemporània respecte al desenvolupament del context social, polític i econòmic de la cultura, amb la finalitat de facilitar als alumnes la reflexió, la discussió i la ubicació d'aquests problemes per a la seva comprensió.
Termes d'ús ja comú en la nostra societat com a cultura de massa, postmodernitat, societat de la comunicació, globalització, però també turisme cultural, consum cultural, capital cultural, universos de creació i altres fenòmens que afecten la percepció de la cultura i el desenvolupament del gust estètic en el nostre entorn social configuren el context dins del que es mou la nostra assignatura. Així, es tractarà d'examinar amb atenció aquest context, a llum de diferents autors i diferents perspectives teòriques, amb la finalitat d'ajudar els alumnes a pensar aquests problemes amb honestedat i rigor intel·lectual, aprenent a contextualitzar, a interpretar, fins a dubtar de les diferents aportacions.
Per tant, s'oferiran no solament els punts de vistes més clàssics de la sociologia de la cultura (Bourdieu, Becker, Lahire, Peterson, Pronovost, Zolberg, Ariño, Morató entre uns altres) sinó també aportacions més empíriques, a través de la reflexió especulatives sobre treballs de camp més concrets (Donnat, Albenga, Zarlenga entre uns altres) procedents de la recerca social local i internacional més actual.
Els mateixos que per el Màster.
Objectius específics
Si l'assignatura planteja com el seu objectiu genèric afrontar el debat sobre Cultura i Societat en la nostra època, com a objectiu específic pretén acostar els alumnes als autors i als textos on tal debat es manifesta, amb la finalitat que puguin participar-hi amb autonomia i originalitat, fonamentant coherentment les seves pròpies opinions.
Es tractarà, per tant, de suggerir idees, plantejar problemes i fomentar el debat constructiu al voltant de les temàtiques presentades i de les temàtiques transversals que aniran emergint als llarg de les classes, tal com el concepte de capital cultural, l'evolució del gust, les transformacions originades pel desenvolupament tecnològic, les diferents definicions d'objectes culturals (pluralisme i relativisme cultural), les transformacions de la percepció de patrimoni, de les institucions culturals i de les respostes de les polítiques culturals, la definició dels agents culturals, la percepció de la desigualtat d'accés i interpretació de les pràctiques culturals (les aportacions i els limitis de la disciplina de la mediació cultural), etc.
Competències bàsiques
Competències generals
Competència transversal
Competència específica
L'estudiant
• Posseeix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser original en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
• Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
• Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
• Demostra capacitat d’obertura i flexibilitat atenent la diversitat cultural i social de l’entorn.
• Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
• Actua com a mediador actiu en processos relacionats amb diversitat cultural, multiculturalitat, globalització i identitat cultural, entre altres.
Temari
A) Sociologia de la cultura i societat contemporània : teories i interpretacions
1. La conceptualització sociològica de la cultura i la configuració de l'ordre cultural modern
2. La societat de la cultura
B) L'organització social de la cultura
3. Patrons d'activitat cultural, universos de creació i professionals de la cultura
4. La intervenció pública en la cultura
5. Consum cultural, practiques culturals i públics de la cultura
C) L'anàlisi de la dinàmica cultural
6. El canvi cultural i la globalització cultural
7. La dinàmica cultural urbana: el cas Barcelona
8. Innovació Social en l'àmbit cultural
Modalitats i metodologia de treball
En una primera part de l'assignatura es presentaran conceptes bàsics del marc teòric de l'assignatura, a través de classes magistrals tradicionals. No obstant això la metodologia principal per a aquesta assignatura serà la metodologia expositiva participativa. El dialogo, el debat obert i la reflexió activa compartida permetran que els alumnes no solament acumulin coneixement, sinó que també desenvolupin consciència crítica.
El treball fonamental del curs s'articularà al voltant d'una sèrie de lectures relacionades amb els diferents temes. Aquestes lectures, objecte d'exposicions individuals per part dels estudiants, es discutiran en classe i es valorarà la participació dels alumnes en aquesta discussió. Per regla general, la sessions s'estructuraran en tres parts: el desenvolupament del tema per part del professor, les presentacions dels textos per part dels alumnes i una discussió conjunta entorn d'ells.
Les eines metodològiques triades són les exposicions a partir d'una llista de lectures i els treballs dirigits en equip, pels quals serà necessària organitzar uneix breu recerca “científica” entorn d'un fenomen o una problemàtica sobre les arts i la cultura de caràcter sociològic connectat a les qüestions pertinents al programa (fonamentals en aquest sentit són el concepte de “rellevància” i “motivació personal”). Es vol d'aquesta manera afavorir l'intercanvi de coneixements i experiències, el treball col·lectiu i l'aplicació pràctica dels quals s'aprèn.
Si possible i necessari, donades les experiències i els interessos de l'alumnat, es proposarà també un seminari i un taller pràctic sobre metodologies de la recerca en ciències socials, amb l'objectiu de proporcionar les eines tècniques específiques per al correcte desenvolupament de recerques en l'àmbit de la gestió cultural.
L'avaluació dels alumnes, que serà individual, es farà tenint en compte cinc aspectes:
a) l'assistència a classe, mesura a partir de controls d'assistència (assistència mínima total: 80%) i la major o menor participació als debats (25% de la nota final);
b) la competència i precisió en l'exposició individual de la lectura assignada (25% de la nota final);
c) l'avaluació d'exercici que va a realitzar María García Amilburu a conclusió de les seves 8h de classe (25% de la nota final)
d) la redacció d'un text original conclusiu a presentar segons els acords a final del curs; la seva extensió ha de ser d'entre 5 i 10 pàgines, segons les modalitats que s'explicaran durant el curs. D'aquest treball es valorarà la maduresa en el plantejament i l'originalitat de la reflexió, així com la seva adequació al treball d'anàlisi i reflexió sobre les temàtiques desenvolupades al llarg del curs (25% de la nota final).
Dr. Alejandro García:
BIBLIOGRAFIA DE REFERÈNCIA (no obligatòria per al seu estudi):
1. Guy ROCHER: Introducción a la sociología general, Herder, Barcelona, última edició
2. Daniel BELL: Las contradicciones culturales del capitalismo, Alianza, Madrid, 1977
3. Georg RITZER: Teoría Sociológica Clásica, McGraw-Hill, Madrid, 1993
4. Raymond ARON: Las etapas del pensamiento sociológico, Siglo Veinte, Buenos Aires, 1985
5. Georg RITZER: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001
Bibliografia més específica de cada tema serà facilitada pel professor en classe.
LECTURES RECOMANADES (d'interès per aprofundir en una sociologia de la cultura)
1. Ulrich Beck, La sociedad del riesgo, Barcelona, Paidós, 2001
2. Zygmunt Bauman, La cultura como praxis, Barcelona, Paidos, 2002
3. Zygmunt Bauman, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2006
4. Eva Illouz, El consumo de la utopía romántica: el amor y las contradicciones culturales del capitalismo, Madrid, Katz, 2008
5. Eva Illouz, Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo, Madrid, Katz, 2007
6. Eva Illouz, La salvación del alma moderna: terapia, emociones y la cultura de la autoayuda, Madrid, Katz, 2010
7. Eva Illouz, Por qué duele el amor, Madrid, Katz, 2010
Miquel Bastons
LLANO, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002.
POLO, L. Quien es el hombre. Rialp.. Madrid. 1991.