Instruments per a la Gestió de la Cultura
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Miquel BASTONS - bastons@uic.es
MsU Mohammed Hassan ELRAZZAZ - melrazzaz@uic.es
Horari d'atenció
A convenir
La formació de qui es vol dedicar professionalment a la gestió de la cultura s' ha de sostenir sobre dos pilars. En primer lloc, ha de tenir una sòlida formació cultural: ha de conèixer el món de l'art, les lletres, la història, les idees, el patrimoni cultural, les llengües i les formes de comunicació, els sistemes d'organització social, etc.
El segon pilar és el coneixement -més pràctic- dels mètodes i les eines necessàries per a la gestió d'activitats i institucions culturals. Els gestors de la cultura potser no han de ser 'especialistes', però sí que cal que tinguin uns coneixements específics. La gestió d'equipaments i dels esdeveniments culturals s'ha fet molt complexa. Tirar endavant les iniciatives culturals requereix il·lusió i creativitat, però també exigeix el coneixement i l'aplicació de procediments de planificació, finançament, promoció, producció, difusió, etc., molt complexes i molt més rigoroses que en altres èpoques. En aquesta assignatura s'incideix especialment en aquests procediments.
El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també una forta orientació a la seva aplicació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per situar-se i interpretar les situacions i els problemes que es presenten en la gestió d'institucions culturals, tractar-los amb rigor, i millorar els procediments de presa de decisions.
Es tracta d'adquirir familiaritat amb l'ús d'eines formals per a l'anàlisi i el tractament dels problemes, i adquirir la capacitat per aplicar en cada cas els més adients.
1. QUÈ ÉS GESTIONAR. Característiques i elements fonamentals d'una organització. El principi d'equilibri. Estructura formal i estructura informal. El paper de les motivacions en les organitzacions culturals. Models organitzatius. Evolució d'una organització.
Apuntes sobre organización
Apuntes Motivación
Cas La Aseguradora
Cas El Museo de Arte
. L'ORGANITZACIÓ FORMAL. Elements. El principi d'eficàcia. El disseny organitzatiu. Alguns instruments de gestió.
Balanç d 'Armon
Cas Galeria Soler
Esquema d'un balanç
3. TRACTAMENT DELS COSTOS. Els costos dels projectes. Tipus de costos. Costos, ingressos i beneficis diferencials. El cost de l' oportunitat.
4. TROBAR EL PUNT D'EQUILIBRI: El marge de contribució i el punt d'equilibri d'un projecte. Risc operatiu dels projectes.
Exercici sobre estructura de costos
5. VALORACIÓ DE PROJECTES. El problema dels 'preus especials'. Quan cal o no cal suprimir una activitat. Decisions de producció a plena capacitat. Les decisions sobre preus.
Cas Hamlet
Cas Picblau
6. TRACTAMENT DE LES INVERSIONS. Plantejament general del problema de les inversions. El paper del temps.
7. ANÀLISI DE L'ENTORN. Definició de sector. La competència. Determinants de la competència. Polítiques competitives.
8. PRESA DE DECISIONS AMB INCERTESA. Elements d'un problema de decisió. L'avaluació de plans d' acció. El valor de la informació. Tipus d'informació.
CAS Electrónica
9. DIRECCIÓ D'EQUIPS HUMANS. Funció estàtica i funció dinàmica. Estructura organitzativa i política de personal. Models de desenvolupament de la política de personal.
10. SISTEMES DE TREBALL. Mètodes per a l'anàlisi del treball. Productivitat. Capacitat de treball. Sistemes de treball.
Esquema disseny sistema operatiu
Cas Festival de Prochene
11. GESTIÓ DE LES RETRIBUCIONS. Contingut d'una política salarial. Criteris per a la determinació del salari. Disseny i anàlisi d'estructures salarials.
Cas Eurocultura
12. EL FULL SALARIAL. Contingut i càlcul dels principals conceptes.
Exemple Nómina
13. SISTEMES DE CONTROL DE PERSONAL. Indicadors de l'estructura de personal. Estudi de composició de plantilla. Indicadors. Control de productivitat.
Cas Editnova
14. PLANIFICACIÓ DE PERSONAL. Anàlisi i previsió de necessitats. Valoració, selecció i promoció.
15. EL SECTOR DE LA CULTURA. Definició de sector cultural. Anàlisi de sectors culturals. Avaluació del grau de competència.
Tema Sessions
En el curs s'empraran, sobretot, dos tipus de procediments:
Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament necessari anar a les classes amb els casos ben treballats.
L'avaluació es realitzarà a partir de l'assistència a classe, el treball dels casos pràctics, el resultat d'una prova parcial i una final.
DRUCKER, P. F., Managing the nonprofit organitzations, Harper Collins, New York, 1990.
CHÍAS, J., El mercado son personas. Una introducción al marketing de servicios, McGraw Hill, Barcelona, 1991.
GARRIDO, J.M., La gestión cultural, ed. Caja de Murcia, 1996.
HEILBRUN, J., 'Non profit versus Profit-Making Firms: A Comment', en Journal of Cultural Economics, vol. 12, n. 2, decembrer 1988.
HENDON, W. S., 'Economic Incentives: Theater and Cultural programming', en Journal of Cultural Economics, vol. 2, n, 1, June.
INITS, Dimensió i estructura del sector cultural a Catalunya, ed. Ajuntament de Barcelona, Barcelona, 1992.
REVISTA ECONÒMICA DE CATALUNYA, Economia de la cultura, dossier, n. 31, 1997.
ROSANAS, J. M. Y BALLARÍN, E., Contabilidad de costes para la toma de decisiones, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1990.
VERNIS, A. (et a.), La gestió de les organitzacions no lucratives, ed. Proa, Barcelona, 1997.
Una buena revista es el International Journal of Arts Management, editada en Canadá.