Assignatura

Instruments per a la Gestió de la Cultura

  • codi 06819
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Presentació

La formació de qui es vol dedicar professionalment a la gestió de la cultura s' ha de sostenir sobre dos pilars. En primer lloc, ha de tenir una sòlida formació cultural: ha de conèixer el món de l'art, les lletres, la història, les idees, el patrimoni cultural, les llengües i les formes de comunicació, els sistemes d'organització social, etc.
El segon pilar és el coneixement -més pràctic- dels mètodes i les eines necessàries per a la gestió d'activitats i institucions culturals. Els gestors de la cultura potser no han de ser 'especialistes', però sí que cal que tinguin uns coneixements específics. La gestió d'equipaments i dels esdeveniments culturals s'ha fet molt complexa. Tirar endavant les iniciatives culturals requereix il·lusió i creativitat, però també exigeix el coneixement i l'aplicació de procediments de planificació, finançament, promoció, producció, difusió, etc., molt complexes i molt més rigoroses que en altres èpoques. En aquesta assignatura s'incideix especialment en aquests procediments.

Requisits previs

Els del màster

Objectius

El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també una forta orientació a la seva aplicació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per situar-se i interpretar les situacions i els problemes que es presenten en la gestió d'institucions culturals, tractar-los amb rigor, i millorar els procediments de presa de decisions.
Es tracta d'adquirir familiaritat amb l'ús d'eines formals per a l'anàlisi i el tractament dels problemes, i adquirir la capacitat per aplicar en cada cas els més adients.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competencias transversals  

1

Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competencias generals

2.

Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.

3.

Liderar, coordinar i formar part un equip de treball interdisciplinari.

4.

Crear, buscar i/o administrar els recursos en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.

5.

Capacitat de comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.

6.

Actuar de forma responsable traballant amb qualitat, rigor, eficiencia al servei de la societat.

7.

Demostrar capacitat d’apertura i flexibilitat atenent a la diversitat cultural i social de l’entorn.

8.

Saber aplicar i adaptar-se a les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.

Competències específiques

Ser capaç de identificar i fer servir les principals eines i mètodes de gestió econòmica aplicables en les diferents organitzacions culturals segons la seva misió (públic, sense afany de lucre, amb afany de lucre).

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant, 

  • És capaç d'analitzar problemes de gestió.
  • Coneix els elements estructurals d'una organització.
  • Coneix els mètodes per a la presa de decisions en diferents àrees de la gestió de la cultura.
  • Demostra rigor metodològic i responsabilitat a la pressa de decisions.
  • És capaç de discutir i analitzar problemes en equip.

Continguts

1. QUÈ ÉS GESTIONAR. Característiques i elements fonamentals d'una organització. El principi d'equilibri. Estructura formal i estructura informal. El paper de les motivacions en les organitzacions culturals. Models organitzatius. Evolució d'una organització.
Apuntes sobre organización
Apuntes Motivación
Cas La Aseguradora
Cas El Museo de Arte

. L'ORGANITZACIÓ FORMAL. Elements. El principi d'eficàcia. El disseny organitzatiu. Alguns instruments de gestió.
Balanç d 'Armon
Cas Galeria Soler
Esquema d'un balanç

3. TRACTAMENT DELS COSTOS. Els costos dels projectes. Tipus de costos. Costos, ingressos i beneficis diferencials. El cost de l' oportunitat.

4. TROBAR EL PUNT D'EQUILIBRI: El marge de contribució i el punt d'equilibri d'un projecte. Risc operatiu dels projectes.
Exercici sobre estructura de costos

5. VALORACIÓ DE PROJECTES. El problema dels 'preus especials'. Quan cal o no cal suprimir una activitat. Decisions de producció a plena capacitat. Les decisions sobre preus.
Cas Hamlet
Cas Picblau

6. TRACTAMENT DE LES INVERSIONS. Plantejament general del problema de les inversions. El paper del temps.

7. ANÀLISI DE L'ENTORN. Definició de sector. La competència. Determinants de la competència. Polítiques competitives.

8. PRESA DE DECISIONS AMB INCERTESA. Elements d'un problema de decisió. L'avaluació de plans d' acció. El valor de la informació. Tipus d'informació.
CAS Electrónica

9. DIRECCIÓ D'EQUIPS HUMANS. Funció estàtica i funció dinàmica. Estructura organitzativa i política de personal. Models de desenvolupament de la política de personal.

10. SISTEMES DE TREBALL. Mètodes per a l'anàlisi del treball. Productivitat. Capacitat de treball. Sistemes de treball.
Esquema disseny sistema operatiu
Cas Festival de Prochene

11. GESTIÓ DE LES RETRIBUCIONS. Contingut d'una política salarial. Criteris per a la determinació del salari. Disseny i anàlisi d'estructures salarials.
Cas Eurocultura

12. EL FULL SALARIAL. Contingut i càlcul dels principals conceptes.
Exemple Nómina

13. SISTEMES DE CONTROL DE PERSONAL. Indicadors de l'estructura de personal. Estudi de composició de plantilla. Indicadors. Control de productivitat.
Cas Editnova

14. PLANIFICACIÓ DE PERSONAL. Anàlisi i previsió de necessitats. Valoració, selecció i promoció.

15. EL SECTOR DE LA CULTURA. Definició de sector cultural. Anàlisi de sectors culturals. Avaluació del grau de competència.


Tema  Sessions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En el curs s'empraran, sobretot, dos tipus de procediments:

  1. Explicacions per part del professor del tema corresponent del temari.
  2. Anàlisi i discussió a classe d'exemples i casos pràctics de cadascun dels temes.

Per a un correcte aprofitament de l'assignatura és absolutament necessari anar a les classes amb els casos ben treballats.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir de l'assistència ia classe, la participació a les discussions, el treball dels casos pràctics, el resultat d'una prova parcial i una final.

Bibliografia i recursos

DRUCKER, P. F., Managing the nonprofit organitzations, Harper Collins, New York, 1990.

CHÍAS, J., El mercado son personas. Una introducción al marketing de servicios, McGraw Hill, Barcelona, 1991.

GARRIDO, J.M., La gestión cultural, ed. Caja de Murcia, 1996.

HEILBRUN, J., 'Non profit versus Profit-Making Firms: A Comment', en Journal of Cultural Economics, vol. 12, n. 2, decembrer 1988.

HENDON, W. S., 'Economic Incentives: Theater and Cultural programming', en Journal of Cultural Economics, vol. 2, n, 1, June.

INITS, Dimensió i estructura del sector cultural a Catalunya, ed. Ajuntament de Barcelona, Barcelona, 1992.

REVISTA ECONÒMICA DE CATALUNYA, Economia de la cultura, dossier, n. 31, 1997.

ROSANAS, J. M. Y BALLARÍN, E., Contabilidad de costes para la toma de decisiones, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1990.

VERNIS, A. (et a.), La gestió de les organitzacions no lucratives, ed. Proa, Barcelona, 1997.

Una buena revista es el International Journal of Arts Management, editada en Canadá.

Material didàctic

      Materials
            Apunts Organització 10.organizacion.doc 
            Apunts sobre Motivació 44.motivacion.doc 
            Balanç Armon balancearmon.xls 
            Cas Eurocultura eurocultura.cas.doc 
            Cas Festival de Prochene festivaldeprochene.cas.doc 
            Cas Galeria Soler casgaleriasoler.doc 
            Cas Hamlet hamlet.doc 
            Cas Museu d'art museodearte.caso.doc 
            Cas PicBlau picblau.doc 
            DAVID ROSELLÓ - Els agents i els models de la gestió losagentesylosmodelosdelagestion.ppt 
            DISEÑO ORGANIZATIVO disenoorganizativo.ppt 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 15.finalreview.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 11.exercisesonfinancialstatements.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 14.personnelandhrpolicies.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 12.decisionswithuncertainty.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 13.hrmanagement.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz practicalexercise-pricing.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 1.introductiontoculturalmanagement.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 2.basicsofmanagement.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 3.typesoforganizations.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 4.analysingbusinessenvironments.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 5.thecreativeeconomy.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 7.timevalueofmoney.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 6.costbehaviorabreak-evenanalysis.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 8.financialstatementsi.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 9.financialstatementsii.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz practicalexercises-breakevenatimevalue.pdf 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz 10.financialstatementsconsiderations.pdf 
            Esquema d'un balanç balance.ppt 
            Esquema Sistema Operatiu esquemasist.operativo.doc 
            Excercicis Estructura de costos estructuradecostes.ejerc..doc 
      Webs d'interès
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.artsmanagement.net/ 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.bbc.co.uk/news/entertainment_and_arts/ 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.artchive.com/ftp_site.htm 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.theartnewspaper.com/ 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.guardian.co.uk/culture 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00