Assignatura

Instruments per a la Gestió de la Cultura

  • codi 06819
  • curs 1
  • període Trimestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

La formació de qui es vol dedicar professionalment a la gestió de la cultura s' ha de sostenir sobre dos pilars. En primer lloc, ha de tenir una sòlida formació cultural: ha de conèixer el món de l'art, les lletres, la història, les idees, el patrimoni cultural, les llengües i les formes de comunicació, els sistemes d'organització social, etc.
El segon pilar és el coneixement -més pràctic- dels mètodes i les eines necessàries per a la gestió d'activitats i institucions culturals. Els gestors de la cultura potser no han de ser 'especialistes', però sí que cal que tinguin uns coneixements específics. La gestió d'equipaments i dels esdeveniments culturals s'ha fet molt complexa. Tirar endavant les iniciatives culturals requereix il·lusió i creativitat, però també exigeix el coneixement i l'aplicació de procediments de planificació, finançament, promoció, producció, difusió, etc., molt complexes i molt més rigoroses que en altres èpoques. En aquesta assignatura s'incideix especialment en aquests procediments.

Requisits previs

Els del màster

Objectius

El curs pretén proporcionar coneixements teòrics, però també una forta orientació a la seva aplicació pràctica. Es pretén desenvolupar la capacitat de l'alumnat per situar-se i interpretar les situacions i els problemes que es presenten en la gestió d'institucions culturals, tractar-los amb rigor, i millorar els procediments de presa de decisions.
Es tracta d'adquirir familiaritat amb l'ús d'eines formals per a l'anàlisi i el tractament dels problemes, i adquirir la capacitat per aplicar en cada cas els més adients.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques
  • Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, en el context de la gestió de la cultura.
  • Tenir capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
Competencias transversals  

1

Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competencias generals

2.

Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.

3.

Liderar, coordinar i formar part un equip de treball interdisciplinari.

4.

Crear, buscar i/o administrar els recursos en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.

5.

Capacitat de comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.

6.

Actuar de forma responsable traballant amb qualitat, rigor, eficiencia al servei de la societat.

7.

Demostrar capacitat d’apertura i flexibilitat atenent a la diversitat cultural i social de l’entorn.

 

 

Competències específiques

Ser capaç de identificar i fer servir les principals eines i mètodes de gestió econòmica aplicables en les diferents organitzacions culturals segons la seva misió (públic, sense afany de lucre, amb afany de lucre).

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant

1.

Posseix i compren coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, en el context de la gestió de la cultura.

2.

Té capacitat d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.

3.

Sap Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

4.

Analitza i interpreta entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.

5.

Lidera, coordina i forma part un equip de treball interdisciplinari.

6.

Crea, busca i/o administra els recursos en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.

7.

Té capacitat de comunicar, dinamitzar i mediar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.

8.

Actúa de forma responsable traballant amb qualitat, rigor, eficiencia al servei de la societat.

9.

Demostra capacitat d’apertura i flexibilitat atenent a la diversitat cultural i social de l’entorn.

 10.

És capaç de identificar i fer servir les principals eines i mètodes de gestió econòmica aplicables en les diferents organitzacions culturals segons la seva misió (públic, sense afany de lucre, amb afany de lucre).

 

Continguts

1. QUÈ ÉS GESTIONAR. Característiques i elements fonamentals d'una organització. El principi d'equilibri. Estructura formal i estructura informal. El paper de les motivacions en les organitzacions culturals. Models organitzatius. Evolució d'una organització.
Apuntes sobre organización
Apuntes Motivación
Cas La Aseguradora
Cas El Museo de Arte

. L'ORGANITZACIÓ FORMAL. Elements. El principi d'eficàcia. El disseny organitzatiu. Alguns instruments de gestió.
Balanç d 'Armon
Cas Galeria Soler
Esquema d'un balanç

3. TRACTAMENT DELS COSTOS. Els costos dels projectes. Tipus de costos. Costos, ingressos i beneficis diferencials. El cost de l' oportunitat.

4. TROBAR EL PUNT D'EQUILIBRI: El marge de contribució i el punt d'equilibri d'un projecte. Risc operatiu dels projectes.
Exercici sobre estructura de costos

5. VALORACIÓ DE PROJECTES. El problema dels 'preus especials'. Quan cal o no cal suprimir una activitat. Decisions de producció a plena capacitat. Les decisions sobre preus.
Cas Hamlet
Cas Picblau

6. TRACTAMENT DE LES INVERSIONS. Plantejament general del problema de les inversions. El paper del temps.

7. ANÀLISI DE L'ENTORN. Definició de sector. La competència. Determinants de la competència. Polítiques competitives.

8. PRESA DE DECISIONS AMB INCERTESA. Elements d'un problema de decisió. L'avaluació de plans d' acció. El valor de la informació. Tipus d'informació.
CAS Electrónica

9. DIRECCIÓ D'EQUIPS HUMANS. Funció estàtica i funció dinàmica. Estructura organitzativa i política de personal. Models de desenvolupament de la política de personal.

10. SISTEMES DE TREBALL. Mètodes per a l'anàlisi del treball. Productivitat. Capacitat de treball. Sistemes de treball.
Esquema disseny sistema operatiu
Cas Festival de Prochene

11. GESTIÓ DE LES RETRIBUCIONS. Contingut d'una política salarial. Criteris per a la determinació del salari. Disseny i anàlisi d'estructures salarials.
Cas Eurocultura

12. EL FULL SALARIAL. Contingut i càlcul dels principals conceptes.
Exemple Nómina

13. SISTEMES DE CONTROL DE PERSONAL. Indicadors de l'estructura de personal. Estudi de composició de plantilla. Indicadors. Control de productivitat.
Cas Editnova

14. PLANIFICACIÓ DE PERSONAL. Anàlisi i previsió de necessitats. Valoració, selecció i promoció.

15. EL SECTOR DE LA CULTURA. Definició de sector cultural. Anàlisi de sectors culturals. Avaluació del grau de competència.


Tema  Sessions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats formatives

Descripció

Lliçons magistrals

Lliçons teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball específiques de la matèria.

Resolució d’exercicis pràctics

Resolució d’exercicis de diversa índole.

Redacció i presentació oral de treballs individuals

Treball individual que comporta investigació, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Treball autònom de l’alumne

Aprofundiment en els coneixements rebuts i consolidació d’aquests a través d’activitats d’autoaprenentatge.

Treballs grupals

Treball grupal que comporta recerca, anàlisi de continguts, aplicació del raonament crític, discussió conjunta i redacció i/o presentació oral de les conclusions.

Discussió de casos pràctics

Anàlisi, comentari i discussió de casos pràctics.

Anàlisi i discussió de textosarticles especialitzats i/o continguts en format audiovisual

Anàlisi, comentari i discussió de continguts específics ja sigui en format textual o audiovisual.

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

 

Metodologia docent

Descripció

Seminaris

Classes monogràfiques en què el professor i els estudiants analitzen i comenten temes específics de les matèries del pla d’estudis.

Lliçó magistral

Classes teòriques en què el professor ensenya bases conceptuals i metodologies de treball de la matèria.

Mètode expositiu i participatiu

Presentació de casos, textos i discussió a classe amb la participació dels estudiants. Presentació oral de treballs per part dels estudiants.

Treball autònom de l’alumne

Treball personal de l’estudiant en què profunditza en els continguts i les experiències adquirits en les classes teòriques i pràctiques i els aplica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà a partir de l'assistència ia classe, la participació a les discussions, el treball dels casos pràctics, el resultat d'una prova parcial i una final.

Bibliografia i recursos

DRUCKER, P. F., Managing the nonprofit organitzations, Harper Collins, New York, 1990.

CHÍAS, J., El mercado son personas. Una introducción al marketing de servicios, McGraw Hill, Barcelona, 1991.

GARRIDO, J.M., La gestión cultural, ed. Caja de Murcia, 1996.

HEILBRUN, J., 'Non profit versus Profit-Making Firms: A Comment', en Journal of Cultural Economics, vol. 12, n. 2, decembrer 1988.

HENDON, W. S., 'Economic Incentives: Theater and Cultural programming', en Journal of Cultural Economics, vol. 2, n, 1, June.

INITS, Dimensió i estructura del sector cultural a Catalunya, ed. Ajuntament de Barcelona, Barcelona, 1992.

REVISTA ECONÒMICA DE CATALUNYA, Economia de la cultura, dossier, n. 31, 1997.

ROSANAS, J. M. Y BALLARÍN, E., Contabilidad de costes para la toma de decisiones, Ed. Desclée de Brouwer, Bilbao, 1990.

VERNIS, A. (et a.), La gestió de les organitzacions no lucratives, ed. Proa, Barcelona, 1997.

Una buena revista es el International Journal of Arts Management, editada en Canadá.

Material didàctic

      Materials
            Apunts Organització 10.organizacion.doc 
            Apunts sobre Motivació 44.motivacion.doc 
            Balanç Armon balancearmon.xls 
            Cas Eurocultura eurocultura.cas.doc 
            Cas Festival de Prochene festivaldeprochene.cas.doc 
            Cas Galeria Soler casgaleriasoler.doc 
            Cas Hamlet hamlet.doc 
            Cas Museu d'art museodearte.caso.doc 
            Cas PicBlau picblau.doc 
            DAVID ROSELLÓ - Els agents i els models de la gestió losagentesylosmodelosdelagestion.ppt 
            DISEÑO ORGANIZATIVO disenoorganizativo.ppt 
            ENGLISH 2014 Final Exam finalexam-tools-2014.pdf 
            ENGLISH Case Study 01 - Damien Hirst vs. Economic Crisis casestudy1-damienthirstvs.economiccrisis.pdf 
            ENGLISH Case Study 02 - Inside Amazon casestudy2-insideamazon.pdf 
            ENGLISH Case Study 03 - National Geographic Blues casestudy3-nationalgeographicblues.pdf 
            ENGLISH Case Study 04 - Amazon & the Clash of Titans casestudy4-amazonatheclashoftitans.pdf 
            ENGLISH Case Study 05 - Creative Economy casestudy5-variouscasestudiesoncreativeeconomy.pdf 
            ENGLISH Case Study 06 - Variable Costs for Crafts casestudy6-variablecostbehaviorforartsandcraftsbusinesses.pdf 
            ENGLISH Case Study 07 - Time Value of the Thyssen-Bornemisza  casestudy7-timevalueofthethyssen-bornemisza.pdf 
            ENGLISH Case Study 08 - Global Art Market Value casestudy8-globalartmarket.pdf 
            ENGLISH Case Study 09 - Annual Report, Buffet's Way casestudy9-annualreport,buffetsway.pdf 
            ENGLISH Case Study 10 - Building a Balance Sheet casestudy10-buildingabalancesheet.pdf 
            ENGLISH Case Study 11 - Exercises on Financial Statements casestudy11-exercisesonfinancialstatements.pdf 
            ENGLISH Case Study 12 - Pricing Modigliani's Nude casestudy12-pricingmodiglianisnude.pdf 
            ENGLISH Case Study 13 - Charlie Hebdo casestudy13-charliehebdo.pdf 
            ENGLISH Case Study 14 - Get More Perks casestudy14-getmoreperks!.pdf 
            ENGLISH - Class 01 1.introductiontoculturalmanagement.pdf 
            ENGLISH - Class 02 2.basicsofmanagement.pdf 
            ENGLISH - Class 03 3.typesoforganizations.pdf 
            ENGLISH - Class 04 4.analyzingbusinessenvironments.pdf 
            ENGLISH - Class 05 5.thecreativeeconomy.pdf 
            ENGLISH - Class 06 6.costbehaviorabreak-evenanalysis.pdf 
            ENGLISH - Class 07 7.timevalueofmoney.pdf 
            ENGLISH - Class 08 8.financialstatementsi.pdf 
            ENGLISH - Class 09 9.financialstatementsii.pdf 
            ENGLISH - Class 10 10.financialstatementsconsiderations.pdf 
            ENGLISH - Class 11 11.excercisesonfinancialstatements.pdf 
            ENGLISH - Class 12 12.decisionswithuncertainty.pdf 
            ENGLISH - Class 13 13.hrmanagement.pdf 
            ENGLISH - Class 14 14.personnelandhrpolicies.pdf 
            ENGLISH - Class 15 15.finalreview.pdf 
            ENGLISH Exercises on Break Even & Time Value exercisesonbreak-evenatimevalueofmoney.pdf 
            ENGLISH Group Assignment 1 - MoMA  themoma-financialstatements2008.pdf 
            ENGLISH Group Assignment 2 - Guggenheim  guggenheim-financialstatements2008.pdf 
            ENGLISH Reading 01 - Civilization of the Spectacle 1.civilzationofthespectacle.pdf 
            ENGLISH Reading 02 - The Steve Jobs Way 2.thestevejobsway.pdf 
            ENGLISH Reading 03 - Small & Medium-Sized Enterprises 3.smallamedium-sizedenterprises.pdf 
            ENGLISH Reading 04 - The Medici, Godfathers of the Renaissance 4.themedici,godfathersofthereniassance.pdf 
            ENGLISH Reading 05 - Intercultural Recycling 5.interculturalrecycling.pdf 
            ENGLISH Reading 06 - Cultural Economics for Museums 6.culturaleconomicsformuseums.pdf 
            ENGLISH Reading 06 - The Story of Art 6.thestoryofart.pdf 
            ENGLISH Reading 07 - The Rockefeller & the MoMA 7.therockefellersathemoma.pdf 
            ENGLISH Reading 08 - Saatchi's White Elephant 8.saatchiswhiteelephant.pdf 
            ENGLISH Reading 09 - Deutsche Bank's Art Program 9.deutschebanksartprogram.pdf 
            ENGLISH Reading 10 - Tips from a Loan Officer 10.tipsfromaloanofficer.pdf 
            ENGLISH Reading 11 - The British Museum Chairman's Letter 11.thebritishmuseumchairmansletter.pdf 
            ENGLISH Reading 12 - MoMA's New Symbol 12.momasnewsymbol.pdf 
            ENGLISH Reading 13 - Pricing for Cultural Differences 13.pricingforculturaldifferences.pdf 
            ENGLISH Reading 14 - Should CSR be Profitable? 14.shouldcsrbeprofitable.pdf 
            ENGLISH Reading 15 - Google's Death Benefits 15.googlesdeathbenefits.pdf 
            ENGLISH Report - The Orange Economy Report 2013 theorangeeconomyreport2013.pdf 
            ENGLISH Report - UK Creative Industries Estimates 2015 ukcreativeindustrieseconomicestimatesjanuary2015.pdf 
            ENGLISH Report - UNESCO Creative Economy Report 2013 unesco-unctadcreativeeconomyreport2013.pdf 
            Esquema d'un balanç balance.ppt 
            Esquema Sistema Operatiu esquemasist.operativo.doc 
            Excercicis Estructura de costos estructuradecostes.ejerc..doc 
      Webs d'interès
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.guardian.co.uk/culture 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.artchive.com/ftp_site.htm 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.bbc.co.uk/news/entertainment_and_arts/ 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.artsmanagement.net/ 
            ENGLISH - Mohammed Elrazzaz http://www.theartnewspaper.com/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00