Creació d'empreses Culturals
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Jordi AULADELL - jauladell@uic.es
Dr. Tomislav RIMAC - trimac@uic.es
Horari d'atenció
A convenir
La globalització econòmica implica la localització de la producció en entorns de costos reduïts. Contràriament, la creativitat i els béns immaterials, inherents al procés cultural, es defineixen en forma de valors "refugi" que, a la seva pròpia explotació, afegeixen desenvolupament directe al seu àmbit territorial o temàtic generant, al seu torn, una cadena de valor econòmic de major amplitud.
La Comissió Europea promou la potenciació de la creació d'empreses en sectors tecnològics i, singularment i mitjançant programes de suport, en la indústria cultural, entenent aquest sector com a bàsic en el futur comú.
Creació d'empreses culturals permet adquirir una visió empresarial del sector cultural, revisant aspectes de gestió comuns i incidint en aquells que afecten de forma específica a l'explotació econòmica de la cultura.
L'assignatura s'adreça a tots els futurs professionals de la cultura, amb formació prèvia en l'àrea econòmica o sense. El mètode pedagògic se centra en la pràctica de casos, mitjançant la lògica i comprensió dels quals s'accedeix als procediments propis de la gestió empresarial de la cultura.
Competència transversal
- Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competències generals
- Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.
- Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinari.
- Buscar i / o administrar els recursos econòmics en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.
- Actuar de manera responsable treballant amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
- Demostrar capacitat d'obertura i flexibilitat atenent a la diversitat cultural i social de l'entorn.
Competències específiques
- Identificar les fases, etapes i situacions singulars pròpies de la iniciativa empresarial i, en concret, de la vinculada al sector cultura.
- Disposar dels mitjans i recursos tècnics per a redactar un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu.
- Estar capacitat per a sintetitzar i presentar un pla de negocis.
- Comprendre els principals aspectes d'un pla de negocis.
- Avaluar la coherència i la viabilitat d'un pla de negocis.
L'estudiant
- Disposa dels mitjans tècnics i formatius suficients per afavorir l'autoocupació
- Té interès creatiu i iniciativa empresarial.
- Aplica les habilitats bàsiques que permeti¡en la gestió eficient i quotidiana de l'empresa cultural.
- Demostra els coneixements fonamentals en la col·laboració empresarial i el treball en equip.
- Disposa de l'habilitat logística i organitzativa que permet la redacció d'un pla d'empresa i la posada en funcionament del mateix.
TEMARI
1. Generalitats.
• Necessitat i utilitat de la planificació prèvia a l'inici de l'activitat professional - empresarial.
• El pla d'empresa com a indicador de viabilitat.
• Les oportunitats de negoci en l'explotació del sector cultural.
• Singularitats de l'activitat cultural empresarial i la seva relació amb el sector públic
• El mercat i el marc jurídic: regulació espanyola i europea. L'Organització Mundial del Comerç.
• El dret a la competència, pràctiques col·lusòries, protecció contra l'abús de la posició dominant.
• La protecció de l'empresari: propietat industrial, marques i patents, els drets d'autor.
2. El Pla d'Empresa del sector cultural.
• Visió: imatge genèrica del projecte i capacitats - avantatges personals per a desenvolupar-lo.
• Missió: intencions que motiven l’emprenedoria amb el projecte i necessitats que es satisfaran.
• Definició del servei - producte.
• Competència: estat del mercat i diferències - avantatges - desavantatges en l'entorn que es pensen revertir amb el projecte.
• Canals i mitjans de promoció i venda. Justificació de la viabilitat teòrica: econòmica, innovació en el mercat, demanda del servei.
• Riscos i dificultats per al desenvolupament del projecte.
• Descripció del grup emprenedor: comparació de capacitats tècniques i producte - servei ofert.
3. Aspectes jurídics i societaris.
• El dret mercantil i l'estatut de l'empresari.
• El dret de societats.
• Fórmules societàries i sector cultural.
• Adequació d'activitat a perfil jurídic.
• Aspectes tributaris i cultura.
• Laboral.
• Tramitació i alta d'empresa.
4. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (I): anàlisi prèvia.
• Estudi del marc d'actuació: característiques de l'àmbit geogràfic, entorn econòmic i de mercat, perfil demogràfic i sociològic del destinatari de l'oferta.
• Estudi del mercat cultural: identificació de necessitats, definició i quantificació de la demanda i d'idoneïtat de l'oferta.
• Eines i mitjans d'informació i prescripció.
• Amenaces i oportunitats.
• Punts forts i febles del projecte.
• Conclusions, definició d'objectius i estratègia a seguir.
5. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (II): pla de màrqueting.
• Investigació comercial.
• Previsions de vendes de servei / producte cultural.
• Objectius: segmentació, definició i posicionament.
• Estratègies i polítiques de màrqueting.
6. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (III): pla d'operacions i organització interna.
• Definició i anàlisi dels processos productius
• Valoració de recursos físics i humans: interrelacions
• Programació i organització dels processos.
7. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (IV): planificació financera i gestió econòmica.
• Pla d'inversió i finançament.
• Compte de resultats previsional.
• Balanç de situació previsional.
• Pressupost de tresoreria.
• El quadre de comandament: anàlisi i interpretació d'indicadors.
8. Control d'operacions i polítiques de qualitat de servei.
• Qualitat i lean management.
• Seguiment de processos.
9. Pla de contingències de variabilitat d'entorn.
• Justificació de possibles escenaris
• Quantificació de variables i repercussió econòmicofinancera.
MÈTODE PEDAGÒGIC
Les característiques de l'assignatura impliquen la practicitat dels coneixements impartits, els quals s'impartiran mitjançant l'exposició i el debat temàtic; altrament, s'exercita la metodologia corresponent mitjançant la posada en comú i desenvolupament de casuístiques d'interès. Amb aportació de la base teòrica i empírica necessària, es procedeix a impartir un temari de suport en el desenvolupament de diferents projectes empresarials a emprendre pels alumnes, els quals es concreten en les següents activitats:
• des de l'inici de l'assignatura, es proposa a l'alumnat l'articulació en grups de 3 a 5 alumnes aprox. (màx. 7 grups);
• cada grup s'haurà d'identificar amb un projecte cultural, a partir del qual s'aplicarà singularment el temari, possibilitant el treball individualitzat i segmentat dels diversos aspectes i la seva posada en comú i assimilació per part del grup;
• al final de l'assignatura, es presentarà un guió - resum (amb especial desenvolupament de les fases de planificació genèrica, anàlisi prèvia, planificació societària i comptes previsionals), en una breu exposició pública (presentació comentada amb suport gràfic) i lliurament documental.
El docent participarà al costat l'alumnat en l'exposició de situacions identificables, actuant a manera de guia - consultor en la conducció dels projectes cap a la seva viabilitat.
ACTIVITATS FORMATIVES
Considerant Creació d'empreses culturals una assignatura instrumental, les activitats es centraran en la reflexió individualitzada i conjunta, dirigida pel docent, per tal de trobar l'eficiència i naturalitat dels processos. Al costat de la utilització d'eines ofimàtiques i de gestió de projectes, la necessitat d'observar diferents casuístiques del sector impliquen l'ús d'informes documentals i videogràfics diversos i / o col · laboracions puntuals de professionals singulars.
Amb la premissa que Creació d'empreses culturals es recolza en l'aplicació dels coneixements adquirits en altres assignatures, i donat el caràcter essencialment pràctic de la mateixa, el temari s'impartirà emprant continus supòsits reals i paral·lelismes propers a les problemàtiques existents. La valoració objectiva de l'aprofitament del curs s'obtindrà de la puntuació del TREBALL PRÀCTIC (nota per grups - col · lectius corresponent al 60%) i un EXAMEN INDIVIDUALITZAT (40% restant)
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA