Assignatura

Creació d'empreses Culturals

  • codi 07421
  • curs 1
  • període Trimestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jordi AULADELL - jauladell@uic.es
Dr. Tomislav RIMAC - trimac@uic.es

Horari d'atenció

A convenir

Presentació

La globalització econòmica implica la localització de la producció en entorns de costos reduïts. Contràriament, la creativitat i els béns immaterials, inherents al procés cultural, es defineixen en forma de valors "refugi" que, a la seva pròpia explotació, afegeixen desenvolupament directe al seu àmbit territorial o temàtic generant, al seu torn, una cadena de valor econòmic de major amplitud.
La Comissió Europea promou la potenciació de la creació d'empreses en sectors tecnològics i, singularment i mitjançant programes de suport, en la indústria cultural, entenent aquest sector com a bàsic en el futur comú.

Creació d'empreses culturals permet adquirir una visió empresarial del sector cultural, revisant aspectes de gestió comuns i incidint en aquells que afecten de forma específica a l'explotació econòmica de la cultura.

Requisits previs

L'assignatura s'adreça a tots els futurs professionals de la cultura, amb formació prèvia en l'àrea econòmica o sense. El mètode pedagògic se centra en la pràctica de casos, mitjançant la lògica i comprensió dels quals s'accedeix als procediments propis de la gestió empresarial de la cultura.

Objectius

  • Possibilitar de creació de l'autoocupació en el sector de la cultura, afavorint les perspectives de futura integració de l'alumnat en el món laboral.
  • Dotar l'alumne dels recursos de coneixement i valoració d'entorn previs a qualsevol projecte de negoci. 
  • Dotar de les eines de gestió necessàries per a la iniciativa particular en l'àmbit de la cultura.
  • Identificar les fases, etapes i situacions singulars pròpies de la iniciativa empresarial i, en concret, de la vinculada al sector cultura.
  • Evidenciar les sinergies, fruit de la col · laboració, en la posada en marxa d'un projecte empresarial.
  • Incitar al lideratge i dedicació inherent a l'activitat empresarial.        

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competència transversal
- Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Competències generals
- Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.
- Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinari.
- Buscar i / o administrar els recursos econòmics en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.
- Actuar de manera responsable treballant amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
- Demostrar capacitat d'obertura i flexibilitat atenent a la diversitat cultural i social de l'entorn.

Competències específiques

- Identificar les fases, etapes i situacions singulars pròpies de la iniciativa empresarial i, en concret, de la vinculada al sector cultura. 

- Disposar dels mitjans i recursos tècnics per a redactar un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu. 

- Estar capacitat per a sintetitzar i presentar un pla de negocis. 

- Comprendre els principals aspectes d'un pla de negocis. 

- Avaluar la coherència i la viabilitat d'un pla de negocis.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant
- Disposa dels mitjans tècnics i formatius suficients per afavorir l'autoocupació 
- Té interès creatiu i iniciativa empresarial.
- Aplica les habilitats bàsiques que permeti¡en la gestió eficient i quotidiana de l'empresa cultural.
- Demostra els coneixements fonamentals en la col·laboració empresarial i el treball en equip.
- Disposa de l'habilitat logística i organitzativa que permet la redacció d'un pla d'empresa i la posada en funcionament del mateix.

Continguts

TEMARI

 

1. Generalitats.

• Necessitat i utilitat de la planificació prèvia a l'inici de l'activitat professional - empresarial.
• El pla d'empresa com a indicador de viabilitat.
• Les oportunitats de negoci en l'explotació del sector cultural.
• Singularitats de l'activitat cultural empresarial i la seva relació amb el sector públic
• El mercat i el marc jurídic: regulació espanyola i europea. L'Organització Mundial del Comerç.
• El dret a la competència, pràctiques col·lusòries, protecció contra l'abús de la posició dominant.
• La protecció de l'empresari: propietat industrial, marques i patents, els drets d'autor.

 2. El Pla d'Empresa del sector cultural.

• Visió: imatge genèrica del projecte i capacitats - avantatges personals per a desenvolupar-lo.
• Missió: intencions que motiven l’emprenedoria amb el projecte i necessitats que es satisfaran.
• Definició del servei - producte.
• Competència: estat del mercat i diferències - avantatges - desavantatges en l'entorn que es pensen revertir amb el projecte.
• Canals i mitjans de promoció i venda. Justificació de la viabilitat teòrica: econòmica, innovació en el mercat, demanda del servei.
• Riscos i dificultats per al desenvolupament del projecte.
• Descripció del grup emprenedor: comparació de capacitats tècniques i producte - servei ofert.

 3. Aspectes jurídics i societaris.

• El dret mercantil i l'estatut de l'empresari.
• El dret de societats.
• Fórmules societàries i sector cultural.
• Adequació d'activitat a perfil jurídic.
• Aspectes tributaris i cultura.
• Laboral.
• Tramitació i alta d'empresa.

4. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (I): anàlisi prèvia.

• Estudi del marc d'actuació: característiques de l'àmbit geogràfic, entorn econòmic i de mercat, perfil demogràfic i sociològic del destinatari de l'oferta.
• Estudi del mercat cultural: identificació de necessitats, definició i quantificació de la demanda i d'idoneïtat de l'oferta.
• Eines i mitjans d'informació i prescripció.
• Amenaces i oportunitats.
• Punts forts i febles del projecte.
• Conclusions, definició d'objectius i estratègia a seguir.

5. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (II): pla de màrqueting.

• Investigació comercial.
• Previsions de vendes de servei / producte cultural.
• Objectius: segmentació, definició i posicionament.
• Estratègies i polítiques de màrqueting.

6. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (III): pla d'operacions i organització interna.

• Definició i anàlisi dels processos productius
• Valoració de recursos físics i humans: interrelacions
• Programació i organització dels processos.

7. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (IV): planificació financera i gestió econòmica.

• Pla d'inversió i finançament.
• Compte de resultats previsional.
• Balanç de situació previsional.
• Pressupost de tresoreria.
• El quadre de comandament: anàlisi i interpretació d'indicadors.

8. Control d'operacions i polítiques de qualitat de servei.

• Qualitat i lean management.
• Seguiment de processos.

9. Pla de contingències de variabilitat d'entorn.

• Justificació de possibles escenaris
• Quantificació de variables i repercussió econòmicofinancera.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

MÈTODE PEDAGÒGIC
 
Les característiques de l'assignatura impliquen la practicitat dels coneixements impartits, els quals s'impartiran mitjançant l'exposició i el debat temàtic; altrament, s'exercita la metodologia corresponent mitjançant la posada en comú i desenvolupament de casuístiques d'interès. Amb aportació de la base teòrica i empírica necessària, es procedeix a impartir un temari de suport en el desenvolupament de diferents projectes empresarials a emprendre pels alumnes, els quals es concreten en les següents activitats:

• des de l'inici de l'assignatura, es proposa a l'alumnat l'articulació en grups de 3 a 5 alumnes aprox. (màx. 7 grups);

 • cada grup s'haurà d'identificar amb un projecte cultural, a partir del qual s'aplicarà singularment el temari, possibilitant el treball individualitzat i segmentat dels diversos aspectes i la seva posada en comú i assimilació per part del grup;

 • al final de l'assignatura, es presentarà un guió - resum (amb especial desenvolupament de les fases de planificació genèrica, anàlisi prèvia, planificació societària i comptes previsionals), en una breu exposició pública (presentació comentada amb suport gràfic) i lliurament documental.
El docent participarà al costat l'alumnat en l'exposició de situacions identificables, actuant a manera de guia - consultor en la conducció dels projectes cap a la seva viabilitat.

ACTIVITATS FORMATIVES


Considerant Creació d'empreses culturals una assignatura instrumental, les activitats es centraran en la reflexió individualitzada i conjunta, dirigida pel docent, per tal de trobar l'eficiència i naturalitat dels processos. Al costat de la utilització d'eines ofimàtiques i de gestió de projectes, la necessitat d'observar diferents casuístiques del sector impliquen l'ús d'informes documentals i videogràfics diversos i / o col · laboracions puntuals de professionals singulars.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Amb la premissa que Creació d'empreses culturals es recolza en l'aplicació dels coneixements adquirits en altres assignatures, i donat el caràcter essencialment pràctic de la mateixa, el temari s'impartirà emprant continus supòsits reals i paral·lelismes propers a les problemàtiques existents. La valoració objectiva de l'aprofitament del curs s'obtindrà de la puntuació del TREBALL PRÀCTIC (nota per grups - col · lectius corresponent al 60%) i un EXAMEN INDIVIDUALITZAT (40% restant)

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

  • AAVV (2008) Creación de empresas en el ámbito cultural. Ediciones y publicaciones Autor. Madrid.
  • AAVV (2008). Gestión cultural: estudio del caso. Col. Ariel Patrimonio. Ed. Ariel. Barcelona.
  • BASTONS, M.; PANOSA, M.I.; PEIG, C. (1999) Perfils professionals de la gestió cultural. I.C.N.P., Dept. Ensenyament, Generalitat de Catalunya. Barcelona.
  • CAVES, R.E. (2002) Creative industries: contracts between art and commerce. Harvard University Press. Cambridge, Mass.
  • GRAY, C. (2001) The economics of art and culture. Harvard University Press. Cambridge, Mass.
  • O’HARA, P.D. (1992) El plan empresarial integral. Cómo prepararlo. Ed. Deusto. Bilbao.

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

  • AAVV (2010) Informe Anual sobre l'estat de la Cultura i de les Arts a Catalunya 2010. Consell Nacional de la Cultura i de les Arts. Barcelona.
  • DELANDA, M. (2007) “Mercats, Antimercats i l’Economia de la Xarxa”, en Producta50. Una introducció a algunes de les relacions que es produeixen entre la cultura i l’economia, págs. 78-89, YProductions Eds. – CASM doc2. Generalitat de Catalunya. Barcelona.
  • DE RITA, G. (2007) “Il Contributo del settore privato al finanziamento della Cultura”, en Economia Della cultura Bologna. Società editrice il Mulino núm. 1, págs. 43-46. Bologna.
  • DE QUINTO, F. (2005) Todas las claves para crear una Empresa. Servidoc, S.L. Barcelona.
  • FISHER, R. (2007) A cultural disension to the EU’s external policies form policy statements to practice and potential. Ed. Boekman. Amsterdam.
  • GALLOWAY, S.; DUNLOP, S. (2007) “A critique of definitions of the cultural and creative industries in public policy”, en The International Journal of Cultural Policy, vol 13, 1 (february’07), págs. 17-31. Routledge.
  • PÉREZ DE LAS HERAS, B. (2000) Las libertades económicas comunitarias. Mercancías, personas, servicios y capitales. Ed. Deusto. Bilbao.
  • PLANELLAS, M. (2002) De la idea a la empresa. Ed. Gestión 2000. Barcelona.
  • RANIERI, A. (2007) “Le Conseguenze economiche dei meta-eventi culturalli: la Notte Bianca di Roma”, en Economia Della cultura Bologna. Società editrice il Mulino núm. 1, págs. 55-65. Bologna.
  • SASSOON, D. (2006) Cultura: el patrimonio común de los europeos. Ed. Crítica. Barcelona.

 

Material didàctic

      Materials
            CAST. 1. generalidades 1.generalidades.pdf 
            CAST. 2. el plan de empresa del sector cultural 2.elplandeempresadelsectorcultural.pdf 
            CAST. 3. aspectos jurídicos y societarios (I) 3.aspectosjuridicosysocietariosi.ppt 
            CAST. 3. aspectos jurídicos y societarios (II) 3.aspectosjuridicosysocietariosii.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: ejemplo societaria 3.aspectosjuridicosysocietariosejemplo.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: ejercicio IRPF ejercicioirpf.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: ejercicio IVA ejercicioiva.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: epígrafes iae epigrafsiae.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: iva cultura UE 2012-2013 ivaculturalue20122013.pdf 
            CAST. 3. doc.anexo: soluciones ejercicios IVA e IRPF solucionejercicioivairpf.xls 
            CAST. 3. fiscalidad en empresas culturales: IRPF 3.fiscalidadenempresasculturalesirpf.pdf 
            CAST. 3. fiscalidad en empresas culturales: IVA 3.fiscalidadenempresasculturalesiva.pdf 
            CAST. 4. desarrollo del pec (I): análisis previo 4.desarrollodelpecianalisisprevio.pdf 
            CAST. 5. desarrollo del pec (II): plan de márketing 5.desarrollodelpeciiplandemarketing.pdf 
            CAST. 6. desarrollo del pec (III): plan de operaciones 6.desarrollodelpeciiiplandeoperaciones.pdf 
            CAST. 6. doc.anexo: anexo cálculo costes anexocap.6costeypvp.xls 
            CAST. 6. doc.anexo: ejercicio costes anexocap.6ejerciciocostes.xls 
            CAST. 6. doc.anexo: ficha rrhh annexocap.6recursoshumanos.pdf 
            CAST. 7. desarrollo del pec (IV): plan financiero 7.desarrollodelpecivplanfinanciero.pdf 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio 1 (plan financiero) ejercicio1.doc 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio 2 (plan financiero) ejercicio2.doc 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio 3 (plan financiero) ejercicio3.doc 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio 4 (plan financiero) casoejercicio4.xls 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio examen 2011 ejercicioexamen2011.xls 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio examen 2012 ejercicioexamen2012.xlsx 
            CAST. 7. doc.anexo: ejercicio tupublicas (plan financiero) ejerciciotupublicas.xlsx 
            CAST. 7. doc.anexo: financiación 7.desarrollodelpecivanexofinanciacion.pdf 
            CAST. 7. doc.anexo: modelos de cuentas 2009 modelosdecuentasanaliticas2009.xls 
            CAST. 7. doc.anexo: soluciones ejercicios plan financiero solucionesejerciciosvarios.xls 
            CAST. 8. control de operaciones y calidad 8.controldeoperacionesypoliticasdecalidaddeservicio.pdf 
            CAST. 8. doc.anexo: cuadro de mando modelo cuadromandofinancieromodelo.xls 
            CAST. 9. plan de contingencias de variabilidad de entorno 9.plandecontingencias.pdf 
            CAST. EXAMEN 25 MARZO 2015 examen250315.xls 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00