Creació d'empreses Culturals
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dr. Jordi AULADELL - jauladell@uic.es
Lc. Alfonso GIRONZA - agironza@uic.es
Horari d'atenció
A concretar amb el professor presencialment o a través del correu electrònic (jauladell@uic.es).
La globalització econòmica implica la localització de la producció en entorns de costos reduïts. Contràriament, la creativitat i els béns immaterials, inherents al procés cultural, es defineixen en forma de valors "refugi" que, a la seva pròpia explotació, afegeixen desenvolupament directe al seu àmbit territorial o temàtic generant, al seu torn, una cadena de valor econòmic de major amplitud.
La Comissió Europea promou la potenciació de la creació d'empreses en sectors tecnològics i, singularment i mitjançant programes de suport, en la indústria cultural, entenent aquest sector com a bàsic en el futur comú.
Creació d'empreses culturals permet adquirir una visió empresarial del sector cultural, revisant aspectes de gestió comuns i incidint en aquells que afecten de forma específica a l'explotació econòmica de la cultura.
Els propis del Màster: llicenciats joves amb interessos en el sector cultural i professionals de la cultura amb necessitat d’adquirir les eines per al seu desenvolupament.
- Possibilitar l’auto ocupació en el sector de la cultura mitjançant el desenvolupament d’un pla de negoci.
- Afavorir les perspectives d’integració de l'alumnat en el món laboral.
- Dotar l'alumne dels recursos de coneixement i valoració d'entorn previs a qualsevol projecte empresarial.
- Optimitzar la professionalització del sector cultural.
- Evidenciar les sinergies, fruit de la col·laboració, en la posada en marxa d'un projecte de caire cultural.
Competències bàsiques
- Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
- Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
Competències generals
- Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.
- Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinari.
- Buscar i / o administrar els recursos econòmics en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.
- Actuar de manera responsable treballant amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
Competència transversal
- Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Competències específiques
- Dissenyar i executar un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu.
L’estudiant
- Posseeix i comprèn coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
- Sap aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- Posseeix les habilitats d’aprenentatge que el permeten continuar estudiant d’una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
- Analitza i interpreta entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, debilitats, fortaleses.
- Lidera, coordina i forma part d'equips de treball interdisciplinari.
- Busca i / o administra els recursos econòmics en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.
- Actua de manera responsable treballant amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
- Dissenya i executa un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu.
TEMARI
1. Generalitats.
- Necessitat i utilitat de la planificació prèvia a l'inici de l'activitat professional - empresarial.
- Les oportunitats de negoci en l'explotació del sector cultural.
- Singularitats de l'activitat cultural empresarial i la seva relació amb el sector públic.
- El mercat i el marc jurídic: regulació espanyola i europea. L'Organització Mundial del Comerç.
- El dret a la competència, pràctiques col·lusòries, protecció contra l'abús de la posició dominant.
- La protecció de l'empresari: propietat industrial, marques i patents, els drets d'autor.
2. El Pla d'Empresa del sector cultural.
- El pla d'empresa com a indicador de viabilitat.
- Continguts i fases.
- Models de presentació: mètode Canvas
- Riscos i dificultats per al desenvolupament del projecte.
- Descripció del grup emprenedor: comparació de capacitats tècniques i producte - servei ofert.
3. Aspectes jurídics i societaris.
- El dret mercantil i l'estatut de l'empresari.
- El dret de societats i el sector cultural: l’adequació de l'activitat a perfil jurídic.
- Aspectes tributaris i cultura.
- Laboral. Tramitació i alta d'empresa.
4. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (I): anàlisi prèvia.
- Estudi del marc d'actuació: característiques de l'àmbit geogràfic, entorn econòmic i de mercat, perfil demogràfic i sociològic del destinatari de l'oferta.
- Estudi del mercat cultural: identificació de necessitats, definició i quantificació de la demanda i d'idoneïtat de l'oferta.
- Eines i mitjans d'informació i prescripció.
- DAFO del projecte.
- Conclusions, definició d'objectius i estratègia a seguir.
5. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (II): pla de màrqueting.
- Investigació comercial.
- Previsions de vendes de servei / producte cultural.
- Objectius: segmentació, definició i posicionament.
- Estratègies i polítiques de màrqueting.
6. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (III): pla d'operacions i organització interna.
- Definició i anàlisi dels processos productius.
- Valoració de recursos físics i humans: interrelacions.
- Programació i organització dels processos.
7. Desenvolupament del pla d'empresa cultural (IV): planificació financera i gestió econòmica.
- Pla d'inversió i finançament.
- Compte de resultats i balanç de situació provisional. El pressupost de tresoreria.
- El quadre de comandament: anàlisi i interpretació d'indicadors.
8. Control d'operacions i polítiques de qualitat de servei.
- Qualitat i lean management.
- Seguiment de processos.
9. Pla de contingències de variabilitat d'entorn.
- Justificació de possibles escenaris.
- Quantificació de variables i repercussió econòmica i financera.
ACTIVITATS FORMATIVES
- Lliçons magistrals: classes teòriques d’impartició de coneixements.
- Resolució d’exercicis pràctics: desenvolupament empíric del coneixement adquirit.
- Discussió de casos pràctics: exposició i comentari d’estratègies exemplars.
- Treballs grupals: redacció i exposició de plans d’empresa (presentació) en grups de 3-5 alumnes.
- Seminaris: monogràfics respecte temes d’interès.
METODOLOGIA DOCENT
- Classes pràctiques: resolucions d’exercicis.
- Seminaris: monogràfics respecte temes d’interès.
- Lliçó magistral: exposicions teòriques per part del professor.
- Mètode expositiu i participatiu: presentacions dels alumnes i comentari obert a classe.
Amb la premissa que Creació d'empreses culturals empra i aplica els coneixements adquirits en altres assignatures, i el caràcter essencialment pràctic de la matèria, el temari s'impartirà emprant continus supòsits reals i paral·lelismes propers a les problemàtiques existents. La valoració objectiva de l'aprofitament del curs s'obtindrà de la puntuació del TREBALL PRÀCTIC GRUPAL i la seva DEFENSA PÚBLICA (nota per col·lectius corresponent al 60%), i un EXAMEN INDIVIDUALITZAT (40% restant). Com a valor afegit, es valorarà la participació general en l’assignatura.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA