Assignatura

Sociologia

  • codi 07814
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Global Trends

Matèria: Sociologia

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Sílvia CABEZAS - scabezas@uic.es

Horari d'atenció

L'alumne haurà de concretar una cita prèviament amb el professor per correu electrònic:

 

Dra. Sílvia Cabezas: scabezas@uic.es

 

Presentació

L'assignatura de Sociologia en el grau de Publicitat i Relacions públiques pretén dotar l'alumne d'un coneixement global de la societat actual i emfatitzar la importància de la comunicació en els processos de formació de la cultura.


L'objectiu de la Sociologia (comprendre la societat ) és fonamental en la planificació i elaboració dels productes comunicatius. Per això, es pretén presentar la realitat dels estudis sociològics com una font d'informació fonamental i oferir les principals claus per a la comprensió del context social actual.


A més a més, comprendre la societat suposa ser conscient que l'ordre establert que la caracteritza ha estat construït socialment, i que la seva composició dependrà en gran mesura dels agents que participen en l'elaboració dels patrons culturals i simbòlics.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs

Objectius

Coneixements

- Conèixer la realitat de la ciència sociològica i els principals paradigmes teòrics. 
- Comprendre el paper de la publicitat i les relacions públiques en el procés de formació de la cultura i de la societat. 
- Conèixer el context social de l'era postmoderna i de la societat xarxa per a una òptima creació dels productes comunicatius publicitaris i de relacions públiques.

- Conèixer les metodologies i tècniques bàsiques utilitzades en la investigació sociològica i de mercat.

 
Habilitats i actituds
- Utilitzar l'argumentació, la crítica i la creativitat en l'elaboració de discursos.
- Desenvolupar una actitud de respecte cap a la diversitat d'opinions en els debats.
- Reflexionar sobre la responsabilitat del professional de la publicitat i relacions públiques en la construcció d'un entorn social més just i solidari.

- Interpretar i analitzar dades.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 70 - Coneixement i domini de les dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 72 - Coneixement i domini de les principals tècniques de recerca científica i periodística
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 93 - Saber gestionar el temps
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
  • 96 - Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 27 - Capacitat per contextualitzar fets històrics del món i de l'Espanya contemporània
  • 30 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament la realitat actual
  • 67 - Coneixement i domini de la cultura digital

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Identificar les principals tendències socials actuals en les creacions comunicatives publicitàries i de relacions públiques. 

- Distingir elements de formació cultural i de socialització en els productes publicitaris i en les campanyes de relacions públiques. 

-Assenyalar les diferents possibilitats d'influència social dels elements comunicatius utilitzats en els treballs realitzats. 

- Conèixer les eines de recerca sociològica per al seu ús en Publicitat.

Continguts

L'assignatura consta de dos apartats: 

 

PART A. Teoria sociològica: introducció i principis bàsics de la Sociologia. Les sessions combinaran classes magistrals amb exercicis pràctics (Focused Praxis i Seminaris).

PART B. Pràctica sociològica: investigació i recerca. Es tracta d'un laboratori que té com a objectiu que els estudiants en grups reduïts realitzin una investigació real. Les sessions es combinaran classes magistrals amb Focused Praxis i Seminaris.

 


PART A. TEORIA SOCIOLÒGICA, IDENTIFICACIÓ DE LES TENDÈNCIES SOCIALS ACTUALS I EXPLORACIÓ DELS ELEMENTS D'INFLUÈNCIA SOCIAL EN ELS PRODUCTES COMUNICATIUS

 

 

TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA I EL PAPER SOCIAL DE LA PUBLICITAT


1.1. QUÈ ÉS LA SOCIOLOGIA I QUIN ÉS EL SEU OBJECTE D'ESTUDI? L'objecte d'estudi de la Sociologia. Comprendre la societat per comunicar. Autors de consulta: P. Berger, A. Giddens i G. Rocher.

 

1.2. LA RELACIÓ ENTRE LA SOCIOLOGIA I LA PUBLICITAT (& RR.PP). Autors de consulta: N. Klein i M. de Fresno. El consumidor social. Campanyes publicitàries de sensibilització social. Casos: SOS Racisme, Benetton, etc. La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de les empreses o entitats.


1.3. CONCEPTE D'ESTRUCTURA SOCIAL

1.3.1. Institucions, normes, recursos. Estratificació i classes socials. Posició social i "understanding class". Liberalisme, Estat del Benestar (polítiques socials) i Neoliberalisme. Autors: K. Marx, E. Olin Wright i O. Jones.
1.3.2. Grups socials i lideratges.


1.4. L'ORIGEN DE LA SOCIOLOGIA I PRINCIPALS PARADIGMES TEÒRICS. Els pares fundadors de la Sociologia: A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber i E. Goffman. I els seus principals paradigmes teòrics: el funcionalisme, la perspectiva del conflicte i l'interaccionisme simbòlic.

 

TEMA 2: PROCÉS DE SOCIALITZACIÓ i/o ACULTURACIÓ.

2.1. PROCÉS DE SOCIALITZACIÓ. La interiorització de la cultura. L'acció humana. Natura, individu i cultura. El paper de la publicitat: valors, convencionalismes, avantguardes, cànons estètics, etc. Autors de consulta: A. Giddens i G. Rocher.

2.2. L'ORIENTACIÓ DE L'ACCIÓ SOCIAL. Control social, "conformitat" i "desviació": Sancions, resocialització i valors. La figura de l' "outsider" i les anomenades "institucions totals". Teoria de l'etiquetatge i el concepte d'estigma. Autors: H. Becker, R. Merton, S. Cohen, M. Foucault. E. Goffman i S. Ventura.
 

TEMA 3: ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ COM A AGENTS SOCIALITZADORS  I LA SEVA INFLUÈNCIA EN LA CONSTRUCCIÓ DE LA REALITAT SOCIAL.

3.1. ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ TRADICIONALS I LA SEVA INFLUÈNCIA SOCIAL. La creació de la "opinió pública" i dels significats culturals. La creació del "consens". La construcció de l'imaginari social. L'Agenda-setting, l'Espiral del Silenci d'E Noelle-Neumann i la Teoria del Framing. Els mitjans i el control social des de la perspectiva del conflicte: l'Anàlisi Crítica del Discurs de T. Van Dijk. Sondejos d'Opinió: les enquestes. Autor de consulta: J. Capo.

3.2. SOCIETAT DEL RISC: nous significats sobre la seguretat biogràfica i jerarquització de valors en la cultura postmoderna. Autor: U. Beck.

3.3. EFECTE RETROVISOR DE M. McLUHAN I TEORIA DEL CAOS EN L'ÀMBIT DE LA COMUNICACIÓ. L'impacte de les NTIC: la globalització, l'era de la informació i la societat xarxa. La "infoxicació", la "postveritat", les "freaks news" i els "rumors".

3.4. CONCEPTES BÀSICS DE PROPAGANDA POLÍTICA. Màrqueting polític i "contra-propaganda". Autors de consulta: X. Giró i A. Pizarroso.

 

TEMA 4: LA POLÍTICA AL SEGLE XXI. CULTURA POLÍTICA:  SOCIETAT CIVIL I MOVIMENTS SOCIALS. POSTMODERNITAT I SOCIETAT XARXA.

 

4.1. MODELS POLÍTICS. Entendre la construcció social del nostre sistema polític: els models de democràcia representativa "versus" participativa. Crisi del model de democràcia de partits a la societat xarxa: cap a una democràcia representativa més participativa.

4.2.  CONFLICTE I VIOLÈNCIA. Tipologies de violència: sistèmica, simbòlica, ... Autor: S. Zizek.

4.3. EL CANVI SOCIAL DES DE LA CIUTADANIA. Els moviments socials com a agents de transformació cultural en el segle XXI. Els "vells" moviments "versus" els "nous".

4.4. EL "CIBERACTIVISME". La autocomunicació de masses i noves possibilitats de participació ciutadana (el "periodisme ciutadà" i la "contra-informació") en la construcció social de la realitat. L'emergència dels mitjans socials en el context de la web 3.0 i la nova esfera pública virtual.

 

 

PART B. LA RECERCA SOCIOLÒGICA EN COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA

És imprescindible assitir a classe per poder seguir el procés d'investigació. Es tracta d'un treball d'equip a través del qual els estudiants hauran de presentar la memòria d'una campanya publicitària, incidint en la recerca sociològica prèvia al disseny i execució del producte final. Les campanyes que s'encarregaran posaran l'accent en la sensibilització social en matèria de: 

- Desigualtat social, pobresa i exclusió social. El fenomen dels "Sense Llar". El paper de l'anomenat "Tercer Sector" (fundacions sense ànim de lucre, entitats socials com el Banc dels aliments, Càritas o ONG com Creu Roja). Cas: Obra Social La Caixa. Iniciatives com la Marató de TV3 o el Banc del Aliments.


- Precarietat i reinserció laboral. Cas: La Fageda.


- Família. Empoderament de les dones víctimes de violència de gènere. Cas: Danone.


- Immigració i xenofòbia.  

 

- Joventut, salut, educació, habitatge, ...

 

- Política: moviments socials, formacions polítiques, ONG...

 

- Medi Ambient: sostenibilitat i medi ambient.

 

A més a més, el treball grupal posarà èmfasi en el poder de les paraules i les imatges en una campanya o espot. En aquest sentit, el treball ha d'intentar donar resposta a la següent pregunta: Quin és el impacte del llenguatge en la nostra concepció del món i als públics que ens dirigim? En aquest sentit, a l'aula es visionarà el documental Clase Valiente (Dir. Víctor Alonso, 2016). "Clase valiente és un experiment social que investiga la importància del llenguatge en la nostra forma d'entendre el món. La realitat canvia en funció de les paraules que utilitzem per definir-la ".
 

 

TEMA 1. La recerca científica en comunicació

-       Els tipus de coneixement. La relació del saber científic amb altres tipus de saber.
-       La recerca comunicativa en el marc de les ciències socials. Principals àrees de recerca.
-       Aplicacions de la recerca en comunicació.

TEMA 2. El procés de la investigación social

-       Tria i delimitació d’un tema atractiu de recerca. Interès, necessitats, motivació, pertinença.
-       Les fases del procés de recerca.
-       Estudis de mercat: Briefing, disseny de recerca, elaboració de material, treball de camp, anàlisi i elaboració d'informes de resultats


TEMA 3. L’estat de la qüestió. Com cercar, obtenir i gestionar eficientment la informació

-       Estat de la qüestió: Com dur a terme una bona revisió de la literatura.
-       Recursos per a la recerca acadèmica i periodística.
-       Com afrontar les lectures?

 

TEMA 4. Els objectius, preguntes, hipòtesis i l’objecte d’estudi

-       Formulació dels objectius, preguntes de recerca i hipótesis
-       Delimitació i disseny de la mostra.
-       Tipus de mostres.

 

TEMA 5. Mètodes de recerca aplicats a la comunicació

-       El mètode quantitatiu i qualitatiu
-       La riquesa de la triangulació de mètodes

 

TEMA 6. L’etnografia

-       Consideracions, beneficis i dificultats de l’etnografia. L’accés a ambients públics i privats.
-       L’auge de l’etnografia en línia (online etnography).

 

TEMA 7. L’entrevista

-       Tipus d’entrevistes: en profunditat, semi-estructurades i estructurades.
-       Tècniques d’entrevista, transcripció i codificació.
-       Avantatges i limitacions. Consideracions ètiques en les entrevistes.
-       Codificació

 

TEMA 8. Els grups de discussió

-       Els focus group i les seves aplicacions en la recerca de la comunicació de masses.
-       Elements dels grups de discussió: característiques, selecció dels participants, fases de la dinàmica grupal, el paper del moderador.

 

TEMA 9. L’enquesta

-       Disseny i etapes en la confecció d'una enquesta.
-       Realització i avaluació dels resultats obtinguts.
-       Avantatges, limitacions i errors en les enquestes.

 

TEMA 10. L’anàlisi del contingut

-       L’anàlisi de contingut aplicat a l’estudi de la comunicació.
-       Finalitats i implicacions.
-       Etapes de l’anàlisi del contingut.
-       Avantatges i limitacions de l’anàlisi del contingut.

 

TEMA 11. L’ètica i la difusió internacional de la recerca

-       L’ètica i els límits de la recerca. Casos.
-       Difusió de la recerca: característiques de les monografies, articles i comunicacions.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

MATERIA

ECTS

CO

FP

SE

MP

EL

TA

WO

LA

CM

AI

GJ

SOCIOLOGIA

60H

12H

 18H

2H

 

 

4H

 

2H

22H

 

 

 

Parte Teòrica

 

40H

 

10H

 

10H

     

 

2H

   

 

18H

   

Parte Pràctica

20H

2H

8H

2H

   

2H

 

2H

4H

   

  

 

Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.

*Classe Magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments de cara a la resta d'estudiants.

*Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.

*Focused Praxis. Lliurament periòdic d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.

*Lab. Grups de treball en què es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els Lab culminarà en un producte professional o semiprofesional.

*Seminari. Aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts.

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2,2
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0,4
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0,2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1,8
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,2
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1,2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

50% de la nota final es correspon a un examen escrit sobre la part teòrica de l'assignatura. Per superar l'assignatura cal aprovar l'examen.

Bibliografia bàsica:
GIDDENS, Anthony. 2000. Sociologia. Madrid: Aliança.
Ritzer, George. 1998. Teoria sociològica clàssica. Nova York, McGraw-Hill.
ROCHER, Guy. 2006. Introducció a la Sociologia general. Barcelona: Herder.


20% de la nota final es correspon a dues proves escrites realitzades a classe sobre el contingut dels següents llibres:


- Lakoff, G. "No pienses en un elefante". Ed: Complutense, Madrid, 2007.

- Klein, N. "No logo: el poder de las marcas". Ed: Plantea, Barcelona, 2011.


Durant la prova es podran consultar tant els llibres com els resums fets pels estudiants. Al finalitzar la prova, aquests resums també s'hauran de lliurar a la professora.

 

 

30% de la nota final es correspon a un treball grupal relacionat amb la part pràctica de l'assignatura.

 


Per aprovar l'assignatura cal superar les dues parts de forma independent: teoria
(Examen i proves escrites) i pràctica (treball grupal de recerca).


** Cal assistir almenys a un 80% de les classes per poder presentar-se a l'examen
final i per poder ser avaluat en el treball final en grup d'investigació de mercats.


*** L'actitud i la participació activa a classe es valoraran positivament a la nota final.


**** SEGONA CONVOCATÒRIA: Per poder accedir a la segona convocatòria cal
haver assistit al 80% de les classes teòriques i pràctiques. En aquest cas es podrà accedir a la
part que no s'hagi superat en la primera convocatòria: examen teòric, exercicis pràctics
o treball de recerca.
Traductor de Google para empresas:Google Translator ToolkitTraductor de sitios

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
50
Pràctiques
20
Projecte
30

Bibliografia i recursos

PART A.

Bibliografia bàsica

BAUMAN, Zygmunt. 2002. La ambivalencia de la Modernidad y otras conversaciones. Barcelona: Paidós.

BECK, Urich. 2006.La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

BECKER, H. 2009. Outsiders. Hacia una sociología de la desviación. Buenos Aires: Siglo XXI.

BERGER, Peter y LUCKMANN, Thomas. 2001. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

CASTELLS, Manuel. 2009. Comunicación y Poder. Madrid: Alianza.

GOFFMAN, Erving. 1994. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

HELD, David. 2003. Globalización/ Antiglobalización. Barcelona: Paidós.

HELD, David. 2012. Cosmopolitismo. Ideales y Realidades. Madrid: Alianza.

NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. 1995. La espiral del silencio : opinión pública, nuestra piel social.Barcelona: Paidós.

RITZER, George. 1998. Teoría sociológica clásica. Nueva York, McGraw-Hill.

ROCHER, Guy. 2006. Introducción a la Sociología general. Barcelona: Herder.

WOLF, Mauro. 1994. Los efectos sociales de los media. Barcelona: Paidós.

 

Bibliografia complementaria

ARON, Raymond. 2004. Las etapas del pensamiento sociológico: Montesquieu, Comte, Marx, Tocqueville, Durkheim, Pareto, Weber. Madrid: Tecnos.

BAUMAN, Zygmunt. 2006. Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

BELL, Daniel. 1996. Las contradicciones culturales del capitalismo. Madrid: Alianza.

BERGER, Peter. 1967. Introducción a la sociología : una perspectiva humanística. México: Limusa-Wiley.

BERGER, Peter y KELLNER, Hansfried. 1985. La reinterpretación de la Sociología. Espasa-Calpe: Madrid.

CASTELLS, Manuel. 2012. Redes de indignación y esperanza : los movimientos sociales en la era de Internet. Madrid: Alianza.

CASTELLS, Manuel. 2001. La era de la información : economía, sociedad y cultura III. Fin de milenio. Madrid: Alianza.

CASTELLS, Manuel. 2000. La era de la información : economía, sociedad y cultura II. El poder de la identidad. Madrid: Alianza.

CASTELLS, Manuel. 2000. La era de la información : economía, sociedad y cultura I. La sociedad red. Madrid: Alianza.

CURRAN, James. 2005. Medios de comunicación y poder en una sociedad democrática. Barcelona: Hacer.

GERBNER, G. (1998). "Cultivation analysis: An overview". Mass Communication and Society, 3/4, 175-194.

GIDDENS, Anthony. 2000. Sociología. Madrid: Alianza.

HABERMAS, Jürgen. 1994. Historia y crítica de la opinión pública : la transformación estructural de la vida pública. Barcelona: Gili.

HELD, David. 2009. Modelos de democracia. Madrid: Alianza.

HIMANEN, Pekka. 2002. La ética hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona: Destino.

IBARRA, Pedro. 2005. Manual de sociedad civil y movimientos sociales. Madrid: Síntesis.

LAMO DE ESPINOSA, Emilio. 1990. La sociedad reflexiva. Sujeto y objeto del conocimiento sociológico. Madrid: CIS.

LIPOVETSKY, Gilles y SÉBASTIEN, Charles. 2006. Los tiempos hypermodernos. Barcelona: Anagrama.

LUCAS, Antonio, GARCÍA GALERA, Carmen, RUIZ SAN ROMÁN, José Antonio. 1999. Sociología de la Comunicación. Madrid: Trotta.

NORRIS, Pippa. 2011. Democratic Deficit. Critical Citizens Revisited. Cambridge: Cambridge University Press.

McCOMBS, Maxwell.2006. Estableciendo la agenda : el impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

McQUAIL, Dennis. 1997. Modelos para el estudio de la comunicación colectiva. Pamplona: EUNSA.

PISCITELLI, Alejandro. 2005. Internet: la imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.

REINGOHLD, Howard. 2004. Multitudes inteligentes: la próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.

SCOLARI, Carlos. 2008. Hipermediaciones : elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

SPAEMANN, Robert. 1987. Ética: cuestiones fundamentales. Pamplona: EUNSA.

TOURAINE, Alain. 1999. ¿Cómo salir del liberalismo?. Barcelona: Paidós.

UGARTE, David de. 2007. El poder de las redes : manual ilustrado para personas, colectivos y empresas abocados al ciberactivismo. Barcelona: El Cobre.

 

PART B.

Bibliografia bàsica

  • Berganza, Mª R.; Ruiz San Román, J.A. (Eds.) (2005). Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación. Madrid: McGraw Hill.
  • Berger, A.A. (2016). Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches (4a edició). Thousand Oaks, Califòrnia: Sage.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (5a edició). Oxford: Oxford University Press.
  • Busquet, J.; Medina, A.; Sort, J. (2006). La recerca en comunicació. Què hem de saber? Quins passos hem de seguir? Barcelona: UOC.

Bibliografia complementaria

  • Brennen, B. (2013). Qualitative research methods for media studies. Nova York: Routledge.
  • Hansen, A. (2013). Media and communication research methods. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Hesse-Biber, S.N. (2010). Mixed methods research: merging theory with practice. Nova York: The Guilford Press.

Material didàctic

      Materials
            Fragments lectures Bloc 1, apartat teòric oustsiders_h.becker.pdf 
            Fragments lectures Bloc 1, part teòrica p.bergerat.luckmann.pdf 
            Introducción Investigación de Mercados introduccion.pdf 
            Tema1_Tipus d'investigació tema1-tiposdeinvestigacion.pdf 
            Tema 2_Fases d'investigacio tema2fases.pdf 
            TEMA 3: EL CONSUMIDOR tema3-elconsumidor.ppt 
            Tema 4 - CUALITATIVO tema4cualitativo.pdf 
            Tema 5 - EL CUESTIONARIO tema5cuantitativo.pdf 
            Tema 6: el informe tema6informe.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00