Assignatura

Història del Pensament

  • codi 07815
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Global Trends

Matèria: Història

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jorge Francisco PUIGDOMÈNECH - jpuigdomenech@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia per mitjà del correu electrònic.

Presentació

L'assignatura Història del pensament proposa un acostament als corrents d'idees que s'han desenvolupat a Occident des dels orígens a la Grècia antiga fins als nostres dies. Els fonaments de disciplines com l'antropologia, la psicologia i la sociologia seran abordats a partir de textos originals i de material audiovisual relacionat amb els temes tractats, tot plegat amb l'objectiu de fomentar la creativitat i la reflexió personal de l'alumne.

Requisits previs

No es demanen requeriments previs per a cursar l'assignatura.

Objectius

L'assignatura té com a objectiu que els estudiants adquireixin una formació teòric pràctica que els permeti conèixer les idees filosòfiques i científiques més importants de la història del pensament per poder comprendre així i jutjar els moviments d'idees actuals.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 02 - Capacitat de planificar recursos humans
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 19 - Capacitat ade memorització
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 21 - Capacitat d'abstracció
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 25 - Capacitat per planificar i executar l'amortització econòmica d'una pel•lícula o producte
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 35 - Capacitat per entendre i aplicar el sistema que regeix l'explotació d'un llargmetratge
  • 36 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 50 - Capacitat per entendre i aplicar els elements de narrativa d'un projecte
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
  • 54 - Capacitat de concepció i crítica de continguts originals i viables
  • 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final de quatrimestre, els estudiants de l'assignatura "Història del pensament" seran capaços de demostrar els següents coneixement adquirits:
• Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en les matèries de filosofia de la imatge, antropologia i anàlisi de continguts (4 hs).
• Capacitat per dissenyar i realitzar models d'interpretació i crítica, així com per analitzar i interpretar dades (4 hs).
• Capacitat de dissenyar continguts per a una creació publicitaria i satisfer les necessitats amb limitacions reals, tals com econòmiques, ambientals, socials, polítiques, ètiques, de salut i seguretat, de promoció i de sostenibilitat (4 hs).
• Capacitat d'interactuar en equips multidisciplinaris (2 hs).
• Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'interpretació de continguts de productes publicitaris (4 hs).
• Comprensió de la responsabilitat ètica i professional (4 hs).
• Capacitat de comunicar-se de manera efectiva (4 hs).
• Educació general necessària per comprendre l'impacte dels continguts publicitaris en un context mundial, econòmic, humà i social (4 hs).
• Reconeixement de la necessitat i la capacitat de participar en un aprenentatge continu permanent (2 hs).
• Coneixement dels problemes contemporanis (4 hs).
• Capacitat per utilitzar les tècniques, habilitats i eines modernes de producció i anàlisi de continguts publicitaris (4 hs).

Continguts


- Introducció: imatge audiovisual i ciències humanes - Instants del macrocosmos i del microcosmos - La mirada estètica - El sentit èpic de la vida quotidiana - Comunicació. La imatge i la paraula - Art, creació i moralitat - Temps i durada - La creació audiovisual - Cromatisme i sentit - La imatge del rostre humà - La naturalesa humana: raó i emocions - Fonaments psicològics de la percepció

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC.
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tot seguint el model d’avaluació continuada, l’alumne respondrà un qüestionari sobre cadascuna de les sessions pràctiques (40%). Al final del curs es realitzarà una prova escrita tipus test sobre alguns dels temes proposats al programa (60%). Per a la segona convocatòria, l'alumne que no hagi aprovat l'examen haurà de superar una prova escrita anàloga a la de la primera convocatòria.

SISTEMA D'AVALUACIÓ/PERCENTATGE

Examen Final 60
Pràctiques 40

Bibliografia i recursos

MARÍAS, Julián: Historia de la filosofía. Madrid: Alianza, 2016.

HESSEN, Johannes: Teoría del conocimiento. Madrid: Espasa, 1981.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00