Antropologia
Mòdul: Humanitats
Matèria: Persona i societat
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Josep CORCÓ - jcorco@uic.es
Horari d'atenció
Per demanar cita es pot escriure a: Dr. Josep Corcó (jcorco@uic.es).
L'assignatura d'Antropologia facilita el desenvolupament d'una idea coherent i completa de la persona humana, que fa possible el reconeixement de la pluralitat de les seves dimensions físiques, psíquiques, socials i espirituals, i la seva adequada integració. També s’ofereix a l’alumnat formació imprescindible en tot universitari, entenent que els principals reptes i problemes professionals, als quals en el futur haurà de respondre, són de caràcter humà.
Aquesta assignatura té com a objectiu principal fer reflexionar l’alumne per tal que:
1. Adquireixi un mètode de treball intel·lectual, que podrà aplicar en diverses àrees de la seva activitat futura.
2. Aprengui a generar una bona disposició davant de l’estudi, el treball i la vida.
3. Pensi sobre la persona humana i la seva naturalesa social i sociable.
Al final del curs, l'estudiant podrà:
I - LA PERSONA
Tema 1. La persona
1.1 L’antropologia
1.2 Individu i persona
1.3 Ciutadania i dret
1.4 L'educació: el ple desenvolupament de la personalitat
Tema 2. La natura
2.1 L'ordre natural
2.2 L’animal amb paraula
2.3 Art i natura
2.4 El llibre de la natura
Tema 3. El temps humà
3.1 La rellevància de la història
3.2 Present, passat i futur
3.3 El temps abstracte i els cicles naturals
3.4 Història i transcendència
II.- LA SOCIABILITAT
Tema 4. La sociabilitat
4.1 Sociabilitat i socialitat.
4.2 Família i llar
4.3 Parella i matrimoni
4.4 Les quatre edats de l’home
Tema 5 L’amistat
5.1 El primer vincle social
5.2 Objecte, tipus, condicions i propietats de l’amistat
5.3 Amistat i autoestima
5.4 L’amistat civil
Tema 6 Els beneficis
6.1 Definició i tipus de beneficis
6.2 La ingratitud
6.3 Ciència i art dels beneficis
6.4 Les Tres Gràcies
III.- LA VIRTUT
Tema 7 La Virtut
7.1 Vici i virtut
7.2 Les tres virtuts teologals
7.3 Les quatre virtuts cardinals
7.4 Paideia i la formació
Tema 8 El treball
8.1 Les necessitats i les ajudes humanes
8.2 Retribució i creació
8.3 El treball i l’oci
8.4 La festa
Tema 9 El mite
9.1 Contingut antropològic del mite
9.2 Analogia i simbolisme
9.3 El mite cosmogònic: creació i salvació
9.4 Pensament mitjançant imatges
IV.- LA LLIBERTAT
Tema 10 La llibertat
10.1 Llibertat i felicitat
10.2 Exercici del lliure albir
10.3 Igualtat essencial i diferències individuals
10.4 Llibertat, igualtat i fraternitat
Tema 11 El coneixement
11.1 Veritat i certesa
11.2 Coneixement sensible i coneixement intel·lectual
11.3 La filosofia i la ciència
11.4 La crítica i el relativisme
Tema 12 La Tolerància
12.1 Intolerància, tolerància i tolerantisme
12.2 Significat i objecte de la tolerància
12.3 Fonament i límits de la tolerància
12.4 Persones i opinions.
V.- LA CIVILITZACIÓ
Tema 13 La civilització
13.1 Civilització: identitat i tradició
13.2 Civilització i cultura
13.3 Civilització i religió
13.4 Civilització i barbàrie
Tema 14 L’estructura humana i l’ordre social
14.1 Cos, psique i esperit
14.2 Les quatre funcions socials
14.3 Justícia, equilibri, jerarquia
14.4 La analogia home-societat-cosmos
Tema 15 El progrés
15.1 El progrés científic, tecnològic i material
15.2 Reflexió sobre els valors
15.3 Desenvolupament material i desenvolupament humà
15.4 La felicitat pròpia i dels demés
Les activitats formatives de caràcter presencial són de dos tipus:
La proporció de les diferents activitats formatives, portades a terme amb la metodologia exposada, respecte del global de sessions serà la següent: classes teòriques (50%) i classes pràctiques (50%).
L'estructuració de l'assignatura en sessions teòriques i pràctiques comporta l'avaluació dels coneixements i de les competències adquirides de manera diferenciada i a la vegada complementària. En el cas dels continguts de les sessions teòriques seran avaluats en una prova parcial i en una prova final, totes dues escrites i en les que es considerarà tant la capacitat de relacionar els continguts dels diferents temes de manera transversal, com el desenvolupament del pensament propi i original. Pel que fa referència a la part pràctica de l'assignatura, l'avaluació serà continuada.
Per tal que les dues parts de l'assignatura puguin fer mitja i obtenir així la qualificació final de l'assignatura serà necessari que les qualificacions cada part per separat s'aprovin independentment. La presència, atenció i participació a classe es tindran en compte com element avaluatiu rellevant en la definició qualitativa de la nota final.
Manuals i altra bibliografia:
Filmografia:
Recursos digitals