Assignatura

Valoració en Fisioteràpia 2

  • codi 07846
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Valoració en fisioteràpia

Matèria: Valoració en fisioteràpia

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Horari
grup M1
 Sem.2  DC 08:00 10:00 
grup M2
 Sem.2  DC 10:00 12:00 
grup M3
 Sem.2  DL 10:00 12:00 
grup M4
 Sem.2  DL 08:00 10:00 

Professorat

Responsable

Dra. Aïda CADELLANS - acadellans@uic.es

Horari d'atenció

L'atenció serà prèvia solicitud de cita per email amb els següents professors:

Sra. Silvia Ortega  sortega@uic.es

Laia Monné, PhD lmonne@uic.es

Professor titular: Laia Monné, PhD lmonne@uic.es

 

Presentació

Tenint en compte la funció del fisioterapeuta en l'àmbit professional és fonamental que l'alumne tingui un primer contacte pràctic des de l'inici dels estudis. El temari està distribuït en diferents blocs temàtics i proporciona a l'alumne les habilitats manuals, els coneixements teòrics i principalment pràctics necessaris per al desenvolupament d'altres tècniques més específiques que l'alumne anirà adquirint posteriorment al llarg del grau. La part teòrico-pràctica consta de dues aprts. En la primera part es desenvoluparà l'exploració sobre el balanç articular i muscular de les extremitats superiors. En la segona s'aplicarà el mateix procediment per a valorar les extremitats inferiors i el raquis. De la mateixa manera l'alumne aprendrà una bateria de proves de valoració específiques que li seran de gran utilitat duant l'exploració d'un pacient.

Requisits previs

Haver cursat Valoració en Fisioteràpia 1

Objectius

 

·         Aprendre el procés d'avaluació i diagnòstic d'un pacient dins l'àmbit de la fisioteràpia.

·         Conèixer les bases teòriques dels procediments de valoració en fisioteràpia.

·         Aprendre el sistema de normes de valoració internacionals i identificar els instruments de valoració funcionals de fisioteràpia.

·         Conèixer l'aplicació dels procediments de valoració funcional en relació a la valoració de la força muscular, amplitud articular, capacitats funcionals i capacitat vital.

·         Aprendre a identificar les alteracions funcionals i discapacitats que podem trobar en pacients en els processos relacionats amb l'atenció en fisioteràpia

·         Ser capaç de realitzar un registre de dades de valoració per a tenir-ne constància en la història clínica de fisioteràpia.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 41 - Conèixer les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió, i conèixer els models d'actuació en fisioteràpia.
  • 46 - Saber elaborar i emplenar de manera sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, en què es registrin de manera adient i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe de l'alta de fisioteràpia.
  • 47 - Ésser capaç de valorar l'estat funcional del pacient/usuari, tenint en compte els aspectes físics, psicològics i socials.
  • 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
  • 48.1 - Conèixer les normes reconegudes internacionalment i els instruments de validació internacionals.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant:

- Comprèn les etapes del procedimient diagnòstic en fisioteràpia.

- Comprèn les bases teòriques dels procedimients de valoració en fisioteràpia.

- Comprèn les normes reconegudes internacionalment i identificarà els instruments de validació internacional utilitzats en la valoració funcional de fisioteràpia.

- Aplica els procedimients adequats de la valoració funcional relacionats amb la valoració de la força muscular, amplitud articular, capacitats funcionals i capacitat vital.

- Identifica les alteracions funcionals i discapacitats en aquells processos relacionats amb l'atenció en fisioteràpia, identificant les necesitats del pacient/usuari per poder establir una prioritat en l'atenció dins el procés de recuperació.

- Registra de forma adequada les dades significatives de la valoració en la Història clínica de Fisioteràpia.

- Elabora un informe d'alta en Fisioteràpia.

- Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.

Continguts

- Bases teòriques de la valoració en Fisioteràpia: procedimients de valoració, avaluació i diagnòstic.

- Concepte de valoració funcional en fisioteràpia, valoració de la independència i activitats de la vida diaria.

- Conceptes bàsics sobre l'entrevista clínica en fisioteràpia.

- Bases teòriques generals en relació amb els procediments de palpació, inspecció i medició; aplicats a l'aparell locomotor.

- Confecció dels informes en fisioteràpia, tipos d'informes.

- Descripció i aplicació dels procedimients pràctics de valoració i exploració física en les diferents regions corporals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Normativa relativa a les assignatures teòrico-pràctiques:

Es imprescindible per al correcte desenvolupament de les classes la puntualitat en l'inici i acabament de les assignatures. L'alumne haurà d'assistir a classe amb la indumentària adequada: Pijama de l'UIC o xandall de l'UIC. A més hauran de portar el pantaló curt i top (en el cas de les dones) de la universitat. En el cas contrari, l'alumne no podrà entrar a classe considerant-se una falta no justificada. Quedarà prèviament establert si existeix excepció en algun seminari.

· Es necessari que en finalitzar la classe l'alumne col·labori en restablir el correcte ordre del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, tamborets, falques, rulls, matalassos... Hem de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos del grau, cursos de postgrau i altres situacions en les quals siguin requerits per la Universitat.

· Quant al desenvolupament de l'activitat docent als gimnasos, s'haurà de tenir en compte que les assignatures teòrico-pràctiques contenen activitats didàctiques consistents en maniobres o manipulacions que, amb la supervisió del professor, es realitzen els alumnes entre si, en gurps de 3 alumnes. Això, sovint requerirà deixar en descobert determinades zones del cos. Aquests fets poden donar lloc a situacions incòmodes o que fereixin la sensibilitat o al sentit del pudor dels/les estudiants, així com comentaris o interpretacions que, fora de l'ambient professional o en l'àmbit de les famílies, podrien derivar negativament èticament o moralment.

Per aquesta raó s'estableixen les següents normes, el compliment de les quals serà responsabilitat del professor:

· Els alumnes hauran de ser informats en relació amb la indumentària necessària per portar a terme els seminaris pràctics. No es permetrà en cap circumstància que els alumnes es canviïn als gimnasos. Per a la realització de l'activitat pràctica, únicament durant el temps de durada de la mateixa. Si abans, durant o després de la mateixa es produeix una explicació teòrica, l'alumne haurà de portar l'uniforme o xandall.
· Es necessari inculcar a l'alumne una mentalitat professional relacionada amb el respecte a la intimitat i valors del pacient (estudiant) a qui atenen, tallant convenientment qualsevol tipus de broma, comentari despectiu o banalització sobre el tema.
· La utilització dels gimnasos per realitzar pràctiques fora de les hores lectives haurà de ser autoritzada i supervisada per un professor de la Titulació de Fisioteràpia.

Totes aquestes mesures tenen per objecte final que els gimnasos siguin espais dinàmics i organitzats, facilitant l'activitat dels docents i el correcte ús dels mateixos per part dels alumnes.

L'assistència a les assignatures teòrico-pràctiques és obligatòria en la seva totalitat.  El requisit per l'accés a l'avaluació de qualsevol dels blocs de l'assignatura  és una asistència a un mínim del 80% de les classes presencials. El seu incumpliment per part de l'alumne suposarà un "No Presentat (NP)" en 1a convocatòria i la impossibilitat de presentsr-se en 2a convocatòria.

Si no es compleix aquesta norma, el cas serà dirigit a la Junta de Fisioteràpia i aquesta decidirà si l'alumne s'ha d'avaluar en 2a convocatòria o si haurà de repetir les pràctiques en el següent curs acadèmic.

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
activitats d'autoaprenentatge
contracte d'aprenentatge
10 17 47 48 48.1 48.2 1.2
classes teòriques
mètode expositiu / lliçó magistral
mètode del cas
01 15 41 46 48 48.1 48.2 0.6
classes pràctiques
aprenentatge cooperatiu
resolució d'exercicis i problemas
01 15 29.1 48 0.2
seminaris teòric-pràctics
mètode expositiu / lliçó magistral
resolució d'exercicis i problemas
01 47 48.2 2
estudi independent de l'alumne
15 17 46 48.1 2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'avaluarà de la manera següent:

1ª convocatòria: Examen escrit la setmana d'examens: 40%. Serà un examen tipus test on entra tot el temari.

Avaluació pràctica continuada: 45%. Es necessari saber la part de coneixement mínim (teóric) per passar a la part de coneixement ordinari (pràctica). Aquesta nota és grupal.

Dossier d’auto-aprenentatge: 15% (3 dossiers entregables, 5% cada dossier). Aquesta nota és grupal sota el requisit de lliurament individual.

Generar un dossier d’estudi de cada articulació (maluc, genoll, turmell i peu) on hi constin els conceptes específics de: Origen, Inserció, Inervació, imatge del múscul, Acció, Debilitat i Retracció (Balanç Muscular); Amplitud de Moviment, Pla i Eix de Moviment, Musculatura Agonista i Factors Limitants (Balanç Articular); Indicació de la Prova i nocions bàsiques de l'Anatomia Patològica (Prova Específica); i les fotografies de cada posició de valoració dels balanços musculars i articulars i de les proves especials, amb les preses corresponents i la correcta posició del pacient i del fisioterapeuta en cada cas.

Es de caràcter obligatori lliurar els tres dossiers d’auto-aprenentatge dins el termini establert via Moodle. Els dossiers es realitzaran en grups de 3 alumnes i la nota serà de caràcter grupal. Al final del dossier caldrà redactar un petit escrit on es descrigui breument la dedicació de cada un dels alumnes que componen el grup en l’elaboració del treball.

Per tal d'aplicar el percentatge cal haver obtingut a l'examen escrit una nota mínima de 4.

Si l'alumne no té nota d'Avaluació Continuada perquè no ha assistit a classe li quedarà un 0 de nota.

2ª convocatòria: Exàmen pràctic de 3 preguntes: 1 de Balanç Muscular, 1 de Balanç Articular i 1 de proves específiques del contingut de tota l'assignatura, també d'autoaprenentatge. Durant l'exàmen poden sorgir preguntes teòriques referent al tema pràctic. 

0 - 4,9 Suspès

5,0 - 6,9 Aprovat

7,0 - 8,9 Notable

9,0 - 10 Excel·lent

Normativa d’assistència

Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.

Bibliografia i recursos

B. CALAIS-GERMAIN. Anatomía para el movimiento. Libros de la liebre de marzo, Barcelona 1991

CUTTER, N.C; KEVORKION, C.G. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana, 2000

DANIELS - WORTHINGHAM'S. Pruebas funcionales musculares. Madrid: Marban 6ª edición, 1999.

DAZA LESMES (1995).Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Bogotá: Ed. Médica Panamericana.

DIVERSOS AUTORS: Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París : Editions Techniques

DÍAZ MANCHA, J. Valoración Manual. Elsevier. Barcelona 2014

DVORAK, J.; DVORAK, V. Medicina manual: Diagnóstico (vol. 1) Tratamiento (vol. 2). Ed. Scriba, 2º Edición.1993

F. DELAVIER, Guía de los movimientos de musculación, Paidotribo, Barcelona 2001

HOPPENFIELD, S. Exploración física de la columna vertebral y extremidades. México: El Manual Moderno.1979

K. HAINAULT, Introducción a la biomecánica, Editorial Jims, Barcelona 1976

KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III.Barcelona: Ed. Masson,1973

KENDALL. Músculos, pruebas y funciones. Ed. Jims, 1984

LACÔTE. Valoración de la función muscular normal y patológica. Madrid: Marban 4º edición,1984

LÉOPOLD BUSQUET. Las cadenas musculares, Paidotribo, Barcelona 2003

RODRIGO, C. MIRALLES M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson, 1998

TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson, 2000

TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson,1999

VALERIUS, FRANK, KLOSTER, HAMILTON, LAFONT, KREUTZER. El libro de los músculos. Ed Panamericana. Enero 2013.

Buckup,K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona:Elsevier-Masson, 2007

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 20/05/2020 08:00h
  • E2 06/07/2020 08:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00