Assignatura

Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)

  • codi 07849
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1 matí DT 12:00 13:30 G104
 Sem.1 tarda DT 16:00 18:00 G201
 Sem.1 matí DJ 12:00 13:30 G104
 Sem.1 tarda DJ 16:00 18:00 G201

Professorat

Responsable

Lda. Cristina PONS - cpons@uic.es
Dra. María Carmen MARTÍNEZ - cmartinez@uic.es

Altres professors

Lda. Monica DE MIGUEL - mdemiguel@uic.es

Horari d'atenció

Carme Martínez:

El dia destinat a l'atenció dels alumnes serà dijous d'11:30 a 12 hores.

Carles Albert Marmelada:

El dia destinat a l'atenció dels alumnes serà dijous de 15.30 a 16hores.

Presentació

El sentit d'aquesta assignatura rau en la necessitat que el futur professional docent, conegui, d'una banda, els fonaments de la psicologia del desenvolupament i, de l'altra, de la psicologia de l'educació (com s'aprèn i com s'ensenya).

D'aquesta manera, conèixer els elements bàsics que condicionen el desenvolupament de l'alumne i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d'ensenyament i aprenentatge. Aquest propòsit s'ha d'aconseguir tot garantint el coneixement de les principals aportacions de les teories psicològiques més recents i, especialment, d'aquelles que marquen d'una manera més clara els paradigmes psicopedagògics que inspiren l'actual sistema educatiu del nostre país.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

CEM-15 Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.

CEM-16 Dominar els coneixements necessaris per a comprendre el desenvolupament de la peersonalitat d'aquests estudiants i identificar les disfuncions.

CET-3 Posseir els coneixements i les habilitats suficients en relació a la matèria que s'ensenya i saber què mètodes didàctics ha d'aplicar per a crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-lo d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.

CET-4 Posseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per a crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.

CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua de l'ensenyament -català i castellà- de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües.

CEM-15 conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels contextos motivacionals i socials.
CEM-16 dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i identificar-ne disfuncions.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys.

2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de l’alumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d’aprenentatge.

3. És capaç d’utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels infants de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d’aprenentatge.

4. Sap identificar les disfuncions de la personalitat.

20. Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.

 

Continguts

 Desarrollo de competencias.

Características  psicológicas 6-9

Características  psicológicas 9-12

Desarrollo de la personalidad: identificación de disfunciones

Procesos psicológicos básicos

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-15 estudi de casos
seminaris tallers
CEM-16 mètode expositiu / lliçó magistral
estudi de casos
aprenentatge orientat a projectes
classes teòriques
estudi i treball individual / autònom
CET-3 resolució d'exercicis i problemes
estudi de casos
aprenentatge basat en problemes
pràctiques externes
estudi i treball en grup
CET-4 resolució d'exercicis i problemes
pràctiques externes
CG-02 resolució d'exercicis i problemes
estudi de casos
seminaris tallers
pràctiques externes

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Proves objectives.

Presentació d'un treball.

Registre de conductes i observacions.

 

Autoavaluació.

1.    Avaluació continuada (50%)

•Assistència i participació: Es valorarà la participació de l’alumne i l’interès envers l’assignatura. L’assistència és obligatòria. •Treballs en grup: Es realitzaran treballs i /o activitats en grup que formaran part de l’avaluació continuada .

 

2.   Examen final (50%): Al final del semestre es realitzarà l’examen que juntament amb els dos punts anteriors conformaran la nota final de l’assignatura.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys.proves objectives
2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de l’alumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d’aprenentatge.registre de conductes i observacions
presentació d'un treball
És capaç d'utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens/es de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d'aprenentatgeproves objectives
Sap identificar les disfuncions de la personalitatproves objectives
Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altresautoavaluació

Bibliografia i recursos

  • AMAR-TUILLIER, A. (2007). Trastornos psicológicos infantiles. Ed. Octaedro
  • COLL, C. y otros (1993). Desarrollo psicológico y educación (3 vols.) Madrid: Alianza
  • CÓRDOBA, A.I (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar. Ed. Pirámide
  • DEBESSE, M. (1989). Psicologia del niño. Ed. Buenos Aires: Nova.
  • ESCAMILLA, A. (2009). Las competencias en la programación de aula. Infantil y Primaria (3-12 años). Ed. Graó
  • GONZÁLEZ-PÉREZ, J. y CRIADO, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
  • HOFFMAN, L. y otros (1996). Psicologia del Desarrollo Hoy (2 vols.)McGraw Hill.
  • MARCHESI, A. y otros (1983). Psicologia Evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
  • PAPALIA, D.E. y otros (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: McGraw Hill.

Bibliografia complementària

  • S'indicarà a classe, segons els casos treballats.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00