Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 matí | DT | 12:00 13:30 | G104 | |
Sem.1 tarda | DT | 16:00 18:00 | G201 | |
Sem.1 matí | DJ | 12:00 13:30 | G104 | |
Sem.1 tarda | DJ | 16:00 18:00 | G201 |
Responsable
Lda. Cristina PONS - cpons@uic.es
Dra. María Carmen MARTÍNEZ - cmartinez@uic.es
Altres professors
Lda. Monica DE MIGUEL - mdemiguel@uic.es
Horari d'atenció
Carme Martínez:
El dia destinat a l'atenció dels alumnes serà dijous d'11:30 a 12 hores.
Carles Albert Marmelada:
El dia destinat a l'atenció dels alumnes serà dijous de 15.30 a 16hores.
El sentit d'aquesta assignatura rau en la necessitat que el futur professional docent, conegui, d'una banda, els fonaments de la psicologia del desenvolupament i, de l'altra, de la psicologia de l'educació (com s'aprèn i com s'ensenya).
D'aquesta manera, conèixer els elements bàsics que condicionen el desenvolupament de l'alumne i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d'ensenyament i aprenentatge. Aquest propòsit s'ha d'aconseguir tot garantint el coneixement de les principals aportacions de les teories psicològiques més recents i, especialment, d'aquelles que marquen d'una manera més clara els paradigmes psicopedagògics que inspiren l'actual sistema educatiu del nostre país.
CEM-15 Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.
CEM-16 Dominar els coneixements necessaris per a comprendre el desenvolupament de la peersonalitat d'aquests estudiants i identificar les disfuncions.
CET-3 Posseir els coneixements i les habilitats suficients en relació a la matèria que s'ensenya i saber què mètodes didàctics ha d'aplicar per a crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-lo d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 Posseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per a crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua de l'ensenyament -català i castellà- de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües.
CEM-15 conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels contextos motivacionals i socials.1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys.
2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de l’alumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d’aprenentatge.
3. És capaç d’utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels infants de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d’aprenentatge.
4. Sap identificar les disfuncions de la personalitat.
20. Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
Desarrollo de competencias.
Características psicológicas 6-9
Características psicológicas 9-12
Desarrollo de la personalidad: identificación de disfunciones
Procesos psicológicos básicos
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-15 | estudi de casos | seminaris tallers |
CEM-16 | mètode expositiu / lliçó magistral estudi de casos aprenentatge orientat a projectes | classes teòriques estudi i treball individual / autònom |
CET-3 | resolució d'exercicis i problemes estudi de casos aprenentatge basat en problemes | pràctiques externes estudi i treball en grup |
CET-4 | resolució d'exercicis i problemes | pràctiques externes |
CG-02 | resolució d'exercicis i problemes estudi de casos | seminaris tallers pràctiques externes |
Proves objectives.
Presentació d'un treball.
Registre de conductes i observacions.
Autoavaluació.
1. Avaluació continuada (50%)
•Assistència i participació: Es valorarà la participació de l’alumne i l’interès envers l’assignatura. L’assistència és obligatòria. •Treballs en grup: Es realitzaran treballs i /o activitats en grup que formaran part de l’avaluació continuada .
2. Examen final (50%): Al final del semestre es realitzarà l’examen que juntament amb els dos punts anteriors conformaran la nota final de l’assignatura.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys. | proves objectives |
2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de lalumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus daprenentatge. | registre de conductes i observacions presentació d'un treball |
És capaç d'utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens/es de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d'aprenentatge | proves objectives |
Sap identificar les disfuncions de la personalitat | proves objectives |
Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres | autoavaluació |
Bibliografia complementària