Assignatura

Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)

  • codi 07849
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. María del Mar SERRACANTA - mmserracanta@uic.es
Dra. Sandra RACIONERO - sracionero@uic.es

Horari d'atenció

Professora Mª del Mar Serracanta dimarts i dijous de 11.30 a 12.00   

mmserracanta@uic.es  

(cita prèvia via mail)

 

 

Presentació

El sentit d'aquesta assignatura rau en la necessitat que el futur professional docent, conegui, d'una banda, els fonaments de la psicologia del desenvolupament i, de l'altra, de la psicologia de l'educació (com s'aprèn i com s'ensenya).

Què és únic del desenvolupament de les nenes i nens de 6 a 12 anys? Què és responsable dels canvis que es succeeixen en aquest període d’edat? Com els aspectes vinculats al desenvolupament infantil i pre-adolescent influeixen el que passa a l’aula? Aquesta assignatura ofereix un recorregut pel desenvolupament cognitiu i social entre els 6 i els 12 anys d’edat. S’exploraran els processos cognitius, socials i emocionals així com altres factors que afecten el desenvolupament de les nenes i els nens d’educació primària, sempre en base als resultats de la recerca científica internacional més rellevant en el camp de la psicologia evolutiva i de l’educació. 

D'aquesta manera, conèixer els elements bàsics que influencien el desenvolupament de l'alumne i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement vital per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d'ensenyament i aprenentatge. 

Objectius

•Conèixer les característiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels infants de 6-12 anys.       •Caracteritzar les diferents etapes del desenvolupament des d’un punt de vista psico-evolutiu i analitzar-ne les implicacions educatives.     •Reflexionar sobre les relacions entre desenvolupament psicològic i educació.  

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

CEM-15 Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.

CEM-16 Dominar els coneixements necessaris per a comprendre el desenvolupament de la peersonalitat d'aquests estudiants i identificar les disfuncions.

CET-3 Posseir els coneixements i les habilitats suficients en relació a la matèria que s'ensenya i saber què mètodes didàctics ha d'aplicar per a crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-lo d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.

CET-4 Posseir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per a crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.

CG-2 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua de l'ensenyament -català i castellà- de forma oral i escrita, segons el nivell C1, d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües.

CEM-15 conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels contextos motivacionals i socials.
CEM-16 dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i identificar-ne disfuncions.
CET-3 expert en la matèria donada i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i saber quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on l'alumnat pugui aprendre el bagatge cultural que necessita per viure en societat i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-4 responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
CG-02 comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-15 estudi de casos
seminaris tallers
CEM-16 mètode expositiu / lliçó magistral
estudi de casos
aprenentatge orientat a projectes
classes teòriques
estudi i treball individual / autònom
CET-3 resolució d'exercicis i problemes
estudi de casos
aprenentatge basat en problemes
pràctiques externes
estudi i treball en grup
CET-4 resolució d'exercicis i problemes
pràctiques externes
CG-02 resolució d'exercicis i problemes
estudi de casos
seminaris tallers
pràctiques externes

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats de classe i participació... 20%   • Estudi i Treball individual (ETI) 30%     •Estudi de Treball en Grup (ETG) 20%     •Prova Objectiva BI i BII, BIII  30%     (15+15)          
RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període de 6 a 12 anys.proves objectives
2. Sap esbrinar les circumstàncies contextuals de l’alumnat a fi de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d’aprenentatge.registre de conductes i observacions
presentació d'un treball
És capaç d'utilitzar els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens/es de 6 a 12 anys i relacionar-los amb els diferents processos d'aprenentatgeproves objectives
Sap identificar les disfuncions de la personalitatproves objectives
Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altresautoavaluació

Bibliografia i recursos

Alguna bibliografia de consulta:

  • AMAR-TUILLIER, A. (2007). Trastornos psicológicos infantiles. Ed. Octaedro
  • COLL, C. y otros (1993). Desarrollo psicológico y educación (3 vols.) Madrid: Alianza
  • CÓRDOBA, A.I (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar. Ed. Pirámide
  • DEBESSE, M. (1989). Psicologia del niño. Ed. Buenos Aires: Nova.
  • ESCAMILLA, A. (2009). Las competencias en la programación de aula. Infantil y Primaria (3-12 años). Ed. Graó

GONZÁLEZ-PÉREZ, J. y CRIADO, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
HOFFMAN, L. y otros (1996). Psicologia del Desarrollo Hoy (2 vols.)McGraw Hill.
MARCHESI, A. y otros (1983). Psicologia Evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
PAPALIA, D.E. y otros (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: McGraw Hill.


Bibliografia complementària

S'indicarà a classe, segons els casos treballats


Bibliografia de referència

Mayes, L.C., & Cohen, D.J. (2002). The Yale Child Study Center Guide to  Understanding Your Child : Healthy Development from Birth to Adolescence. M.D.:Books.

Rogoff, Barbara (2003). The cultural nature of human development. New York: Oxford University Press

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica

 

Recursos electrònics

Revistes Científiques

Human Development

http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome&ProduktNr=224249

 Child Development

http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=0009-3920

British Journal of Psychology

http://www.highbeam.com/publications/british-journal-of-psychology-p5033

International Journal of Educational Psychology

http://www.hipatiapress.info/hpjournals/index.php/ijep

 

Pàgines webs d’associacions professionals internacionals

American Psychological Association

http://www.apa.org/

Divisió 7: Developmental Psychology

http://www.apa.org/about/division/div7.aspx

 Society for Research in Child Development

http://www.srcd.org/

American Educational Research Association (AERA)

http://www.aera.net/

European Educational Research Association (EERA)

http://www.eera-ecer.eu/

 

European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

http://www.earli.org/

  

Bases de dades 

PsycINFO, Web of Knowledge, ERIC


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00