Educació III: Organització de l'espai Escolar, Materials i Habilitats Docents
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Processos i contextos educatius
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Anual tarda | DL | 16:00 18:00 | GS03 | |
Anual tarda | DL | 18:00 19:30 | G203 | |
Anual tarda | DT | 18:00 19:30 | G203 | |
Anual matí | DJ | 08:30 11:30 | GS03 | |
Anual tarda | DJ | 14:30 16:00 | G203 |
Responsable
Altres professors
Dr. Albert ARBÓS - aarbos@uic.es
Lda. Maria Cristina PUJOL - mcpujol@uic.es
Dr. Pedro PUIG - ppuig@uic.es
Dr. Miguel Àngel COMAS - macomas@uic.es
Dra. Maria DOMINGO - mdomingoc@uic.es
Horari d'atenció
Horari d'atenció MIREIA TINTORÉ: es pot demanar entrevista via mail
Horari d'atenció ALBERT ARBÓS: en finalitzar la classe i demanar entrevista via mail.
Horari d'atenció MARIA DOMINGO: Es pot demanar entrevista al finalitzar la classe o via mail.
Des d'Organització de l'Espai Escolar, Materials i Habilitats Docents pretenem que l'alumnat desenvolupi habilitats docents, per a aquest nou mil·lenni, amb les millors eines de treball com a resposta a la necessitat de comptar amb mestres més ben preparats. Tot això, amb una filosofia educativa integradora de la persona humana... i des de les capacitats per promoure un aprenentatge actiu i significatiu, la motivació, i la millor comunicació i relacions afectives i efectives.
Aquesta matèria té 9 crèdits ECTS distribuïts 3 en el primer semestre i 6 en el segon. En el primer semestre, els 3 crèdits són dels continguts de:
En el segon semestre, els 6 crèdits són de continguts de:
Organització Escolar
No es requereix cap requisit previ però sí es recomana assistir a classe amb els apunts llegits i el material necessari per treballar.
Les files de la 1 a la 5 corresponen a les competències que es treballan en els continguts de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
Les files de la 6 a la 12 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Habilitats docents (HD)
Les files de la 13 a la 18 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Organització escolar (OE).
Les files de la 19 a la 23 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d' Investigació a l'aula (IA).
Les files 24 i 25 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Educació de la veu (EV).
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
Es treballaran aquestes competències:
Organització escolar (OE)
Les dues competències més importants per aquesta matèria són la capacitat de treball en equip i la capacitat d'organització i planificació. Es treballaran aquestes competències:
Educació III
CEM-01 ANALITZAR I COMPRENDRE ELS PROCESSOS EDUCATIUS DINS I FORA DE L'AULA RELATIUS AL PERÍODE DE 6 A 12 ANYS.Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
Habilitats docents (HD)
Organització escolar (OE)
Investigació a l'aula (IA)
Educació de la veu (EV):
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
Organització escolar (OE)
Continguts conceptuals: saber
Continguts procedimentals: saber fer
Continguts actitudinals: saber ser i estar
Investigació a l'aula (IA)
Educació de la Veu (EV):
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
La metodologia serà variada: aprenentatge cooperatiu, estudis de casos, mètode expositiu, recerca, i resolució de tasques. Es posaran en pràctica metodologies relacionades amb la pràctica reflexiva i s'estimularà el paper actiu així com l'aprendre a aprendre. Mentre es duen a terme les activitats, s’orientarà l'aprenentatge i s’estimularà l’intercanvi de coneixement. També, s’utilitzaran espais comuns de comunicació per poder avançar i créixer junts. Plantejament organitzatiu del treball a fer:
Organització escolar
Les metodologies i actitvitats formatives seràn variades i al voltant de les següents:
<
p>Educació III: Metodologia i activitats formatives
Les files de la 1 a la 5 corresponen a les competències que es treballan en els continguts de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
Les files de la 6 a la 12 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Habilitats docents (HD)
Les files de la 13 a la 18 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Organització escolar (OE).
Les files de la 19 a la 23 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d' Investigació a l'aula (IA).
Les files 24 i 25 corresponen a les competències que es treballan en els continguts d'Educació de la veu (EV).
Educació de la veu (EV)
Preàmbul teòric
Exercicis i aplicacions pràctiques a la classe
Treball personal de cos fora de classe.
Investigació a l'aula
Presentació de la unitat per part del professor. Discussió amb l'alumnat.
Preparació per aprt de l'alumnat dels textos que es troben a Materials, discussió i/o posar-los en pràctica a l'aula.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CG-04 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CET-2 CET-4 CEM-10 CEM-11 CEM-07 CEM-08 | ESTUDI DE CASOS | SEMINARIS TALLERS |
CEM-13 | MÈTODE EXPOSITIU / LLIÇÓ MAGISTRAL | CLASSES TEÒRIQUES |
CG-01 CEM-10 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
CEM-02 | MÈTODE EXPOSITIU / LLIÇÓ MAGISTRAL | CLASSES TEÒRIQUES |
CET-2 CEM-07 CEM-08 | ESTUDI DE CASOS | SEMINARIS TALLERS |
CET-4 CEM-10 CEM-11 CEM-01 | APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES | SEMINARIS TALLERS |
CET-1 CEM-10 CEM-04 CEM-09 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CEM-12 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | PRÀCTIQUES EXTERNES |
CET-1 CEM-06 CEM-08 CEM-09 CG-04 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CET-3 CEM-10 CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
CEM-11 CEM-07 | ESTUDI DE CASOS | SEMINARIS TALLERS |
CET-5 CG-01 CG-06 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CET-6 CEM-07 | APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | PRÀCTIQUES EXTERNES |
CEM-12 | CONTRACTE D'APRENENTATGE | TUTORIES |
CEM-12 CG-04 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CET-3 CG-06 CEM-12 CEM-13 CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
CG-05 CEM-13 | MÈTODE EXPOSITIU / LLIÇÓ MAGISTRAL | CLASSES TEÒRIQUES |
CG-08 CEM-10 CEM-11 | ESTUDI DE CASOS | SEMINARIS TALLERS |
CET-5 CG-06 CEM-10 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CEM-12 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES APRENENTATGE COOPERATIU | ESTUDI I TREBALL EN GRUP |
CET-3 CG-06 CEM-10 CEM-12 CEM-13 CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
CET-1 | RESOLUCIÓ D'EXERCICIS I PROBLEMES | CLASSES PRÀCTIQUES |
CG-02 | APRENENTATGE ORIENTAT A PROJECTES | ESTUDI I TREBALL INDIVIDUAL / AUTÒNOM |
L’avaluació d’aquesta assignatura és global, tot i que la impartim en 5 blocs aprenentatge: TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), HD (Habilitats docents), OE (Organització escolar), IA (Investigació a l'aula) i EV (Educació de la veu).
L’alumne haurà de demostrar que ha aconseguit un nivell de competències mínim en els resultats d'aprenentatge dels 5 blocs. Si això ho aconsegueix, podrem assignar la nota global de la matèria, evidentment, tenint en compte el pes ponderat de cada un dels blocs.
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
L'assignatura és especialment de caràcter pràctic pel que caldrà l'assistència. Es desenvoluparan 3 tallers al llarg del semestre (Internet, Activitats Interactives i Presentacions) i també un seminari sobre TIC i educació. Tot això, per tal d'aconseguir integrar les TIC en el desenvolupament professional.
Els alumnes hauran de desenvolupar unes pràctiques per a cada taller i lliurar-les al professorat en els terminis establerts. Es valorarà el fer, el treball en equip, i la implicació i participació individual. Tindrem en compte el pes ponderatdel seminari (15%) i dels 3 tallers: Internet (25%), Presentacions (20%) i Activitats interactives (15%). També, hi haurà una prova objectiva individual sobre els aspectes teòrics i pràctics treballats a l'aula.
Organització escolar (OE)
L'assignatura tindrà una part teòrica i altra part pràctica a la qual es treballaran casos i activitats, i s'elaborarà un portafoli. Es requereix la presencialitat i la participació.
El sistema d'avaluació es basarà en
A l'apartat materials està penjada la programació de les 10 sessions d'aquesta assignatura. Allà es pot trobar el treball a realitzar a cada sessió i l'activitat final de l'assignatura.
Investigació a l'aula
Les competències CEM-13 i CET-3 i el resultat d'aprenentatge 1, s'avaluaran amb una prova objetiva.
Les competències CEM-10, CET-3 i CG-5 i el resultat d'aprenentatge 4, s'avaluaran amb una presentació oral i amb el grau de participació en les activitats de l'aula.
Les competències CEM-10, CEM-11, CEM-12 i CG-2, CG-6, CG-8 i els resultats d'aprenentatge 2, 3, 5, 6 i 7, s'avaluaran mitjançant uns comentaris de text, en els que ha de quedar reflectit el pensament crític: reflexió, argumentació, posicionament personal.
En cas de no assolir els mínims en aquestes competències i resultats d'aprenentatge es farà una entrevista personal.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
31. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats densenyament i aprenentatge, a la gestió de lensenyament i al desenvolupament professional. | GRAU DE PARTICIPACIÓ PRESENTACIONS ORALS QÜESTIONARI TREBALLS I PROJECTES |
7. Identifica i analitza els processos dinteracció i de comunicació a laula. | ENTREVISTA ESTRUCTURADA PORTFOLI |
10. Pren consciència de la importància del professorat com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a laula. | INFORME MEMÒRIA AUTOAVALUACIÓ |
11. Aborda i resol el conflicte a laula. | ENTREVISTA ESTRUCTURADA PORTFOLI |
12. Promou i valora el treball cooperatiu com a eina per afavorir un bon clima a laula. | INFORME MEMÒRIA AUTOAVALUACIÓ |
14. Coneix i aborda situacions escolars en contextos multiculturals. | INFORME MEMÒRIA |
24. Crea un bon clima de collaboració amb lalumnat i entre ell, resolent problemes de disciplina. | OBSERVACIONS PORTFOLI |
26. És conscient de les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al comportament de lalumnat, i sap com actuar com a professor. | AUTOAVALUACIÓ DIARI REFLEXIU |
21. Participa en la definició del projecte educatiu i en lactivitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat. | ENTREVISTA ESTRUCTURADA PORTFOLI |
36. Sap comunicar les seves idees i els seus principis amb arguments mitjançant mapes o altres procediments. | GRAU DE PARTICIPACIÓ PRESENTACIONS ORALS PRESENTACIÓ D'UN TREBALL |
20. Coneix tècniques i metodologies bàsiques de recerca educativa. | PROVES OBJECTIVES PREGUNTES ORALS |
22. Reconeix la necessitat dinvestigar el conjunt delements que intervenen en laula per millorar lacció educativa. | AUTOAVALUACIÓ DIARI REFLEXIU |
23. És capaç de dissenyar projectes dinnovació afavorint-ne laplicació pràctica. | AUTOAVALUACIÓ DIARI REFLEXIU |
27. Coneix el plantejament educatiu basat en la recerca, els mètodes didàctics apropiats per al plantejament esmentat i les tecnologies de la informació i la comunicació. | GRAU DE PARTICIPACIÓ PRESENTACIONS ORALS PRESENTACIÓ D'UN TREBALL |
29. Realitza una aportació (basada en la recerca) per al desenvolupament i per a la millora de lescola. | INFORME MEMÒRIA |
30. Es compromet a fer un projecte individual i collectiu de desenvolupament professional. | ENTREVISTA ESTRUCTURADA PORTFOLI |
35. Pren consciència de la complexitat del procés densenyament primari i nafronta lanàlisi. | AUTOAVALUACIÓ DIARI REFLEXIU |
32. Comunica i expressa de forma correcta en la llengua densenyament, de forma oral i escrita. | AUTOAVALUACIÓ DIARI REFLEXIU |
Tecnologies de la Informació i la Comuniciació (TIC)
Organització escolar (OE)
Investigació a l'aula
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC
Experiències a Primària:
http://www.educa.madrid.org/portal/web/revista-digital/experiencias/primaria
http://www.proyectogrimm.net/index.php?cmd=cont_mostrarindice&clave=primaria
http://www.carei.es/page.php?/ActividadesCEA/ExperienciasInfantilYPrimaria
Educació de la veu (EV)