Educació II. Didàctica i Currículum
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Processos i contextos educatius
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 matí | DL | 08:00 10:00 | G104 | |
Sem.1 tarda | DL | 14:30 16:00 | ||
Sem.1 matí | DC | 08:00 10:00 | G104 | |
Sem.1 tarda | DC | 14:00 16:00 |
Introducció a les metodologies i estils didàctics, i a la programació de l'ensenyament-aprenentatge en el marc normatiu vigent, i en l'enton social i cultural actual.
Assolir les competències marcades.
Identifica la didàctica com a ciència de l’educació i analitza els components de l’acte didàctic.
Identifica, analitza i comprèn els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’aula i fora relatius en el període de 6 a 12 anys.
Dissenya, planifica i avalua, a partir de la reflexió, l’activitat docent i el procés d’ensenyament i aprenentatge a l’aula.
Comprèn i facilita l’atenció a la diversitat.
Coneix el currículum oficial de l’etapa de primària i la seva aplicació i és capaç d’analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d’aula.
Comprèn i argumenta la necessitat de la programació de l’aula com a pla d’acció per abordar múltiples situacions escolars amb més eficàcia.
Programa unitats didàctiques innovadores pel que fa al disseny i l’aplicació i la seva avaluació en aules de primària.
Aplica experiències innovadores en educació primària.
Pren consciència de la importància del professorat com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l’aula.
Concep situacions d’ensenyament i aprenentatge plenes de continguts que ha d’aprendre l’alumnat, i en funció d’aquest alumnat concret.
Fa ús de formes d’organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport als objectius i a les activitats d’aprenentatge en educació primària.
La Didàctica i els processos d'ensenyament-aprenentatge.
2. La Didàctica i els components de l'acte didàctic.
3. Requisits de l'aprenentatge: l'activitat discent i les seves estratègies.
4. El docent: paper, funcions i estils.
5. Models d'acció didàctica.
6. Currículum: concepte i fonaments.
7. La pràctica del currículum: disseny, desenvolupament i avaluació.
8. El currículum escolar en l'etapa d'Educació Primària.
9. La programació de l'aula com a pla d'acció.
Presentacions, treball de casos, lectures, treball individual i en equip. Creació d'una Unitat Didàtica.
Lectura obligatòria del llibre titulat: La feina d'educar
Avaluació continuada.
Lectura obligatòria:
PUIG ROVIRA, J. (1999) Feina d’educar. Barcelona: Edicions 62 (llibreria de la UIC descompte 10%)
Lectures de consulta:
MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones.
BERNARDO J. (2004) Una didáctica para hoy. Madrid. Ed. Rialp
SEVILLANO, M. (2004) Didáctica en el siglo XXI. Madrid: Ed. Mc Graw Hill
BLANCH, X. (1999): Cinc cèntims sobre la reforma educativa. Barcelona: Proa. (pp. 61 a 91: “Concepció del procés ensenyament-aprenentatge” i “ El constructivisme”)
COLL, C. (1990): Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós
MARCHESI, A. (2000): Controversias en la educación española. Madrid: Alianza
BENEDITO, V. (1987): Introducción a la Didáctica. Barcelona: Barcanova
Bibliografia bàsica
ARÀNEGA, Susana (2008) La programació en el nou currículum. Les competències bàsiques a l'Educació Primària. És de Rosa Sensat.
COLL, C.; DARDER, P. I PÉLACH, J. (eds) (1991): El grup-classe.un potencial educatiu fonamental. Projecte educatiu i concreció del currículum en el marc de la reforma. Vic: Eumo.
DD.AA. (1986): “Hacia un nuevo modelo curricular”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 139).
DD.AA. (1989): “Reforma y currículum”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 168).
DD.AA. (1994): “Proyectos curriculares”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 223)
MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tems 10 i 11, pp. 229 a 276).
Bibliografia d'ampliació
ANTÚNEZ, S. i alt. (1995): Del projecte educatiu a la programació d’aula. Barcelona: Graó.
BOLEA, E.; MIRAS, M. (1994): “Intenciones educativas'. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág. 32-38).
COLL, C. (1991): 'Concepción constructivista y planteamiento curricular”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág.8-11).
DEL CARMEN, L. (1991): “Secuenciación de los contenidos educativos”.Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág. 20-23).
DEL CARMEN, L. (1992): “Una propuesta práctica para analizar y reelaborar las secuencias de contenidos”. AULA de innovación educativa (10, pág. 5-8).
DEL CARMEN, L. (1993): La planificació de cicle i de curs. Barcelona: ICE - GRAÓ.
DEL CARMEN, L.; MAURI, T.; SOLE, I.; ZABALA, A. (1990): El currículum en el centro educativo. Barcelona: Horsori - ICE.
Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalanya (1994): Educació infantil: Unitats de programació. Servei de Difusiói Edicions.
Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya (1994, 1995): Educació primària: Unitats de programació. Servei de Difusió i Edicions.
ESCAMILLA, A. (2008): Las competencias básicas. Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Graó.
GONZÁLEZ, F. (1994): Temas transversales y áreas curriculares. Madrid: Alauda/Anaya.
KETELE, J.M. DE (1984): Observar para educar. Observación y evaluación en la práctica educativa. Madrid: Visor.
MAURI, T.; ONRUBIA, J. (1994): “Decisiones sobre metodología didáctica”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 223, pág.39-44).
MEC (1992): Cajas rojas de materiales para la reforma. Madrid:MEC.
MEC (1993): Cajas rojas: Temas transversales. Madrid: MEC.
MONEREO, C. (comp) (1991): Enseñar a pensar a través del currículum escolar. Barcelona: Casals.
PALOS, J. (coord.) (2000): Estrategias para el desarrollo de los temas transversales del currículum. Barcelona: ICE-Horsori.
TABA, H. (1974): Elaboración del currículum. Buenos Aires:Troquel.
TANN, C.S. (1990): Diseño y desarrollo de unidades didácticasen la escuela infantil. Madrid: MORATA-MEC.
ZABALA, A. (1992): “Elaboración de los Proyectos Curriculares de centro: ¿empezar por lo que se hace o a partir de las grandes decisiones?”. AULA de innovación educativa (23, pág.40-48).
ZABALA, A. (1994): “Les seqüències de contingut, instruments per a l'análisi de la práctica”. Guix (201-202, pág.23-29).
ZABALA, A. (1995): La pràctica educativa. Com ensenyar. Barcelona:Graó.
La investigació i la innovació a partir de la pràctica
Bibliografia bàsica
MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 14, pp. 297 a 310).
Bibliografia d'ampliació
BLÁNDEZ, J. (1996): Investigación-acción: un reto para el profesorado. Barcelona: Inde.
CARRASCO, J. I CALDERERO, JF. (2000): Aprendo a investigar en educación.Madrid: Rialp.
EISNER, E.W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.
ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
HOPKINS, D. (1989): Investigación en el aula. Guía del profesor. Barcelona: PPU.
KEMMIS, S. I MC TAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación -acción. Barcelona: Laertes.
STENHOUSE, L. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
WOODS, D. (1987): La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós-MEC.
Escola i societat
Bibliografia bàsica
MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Salamanca: Anthema Ediciones. (Tema 13, pp. 283 a 296 i tema15, pp. 311 a 324).
Bibliografia d'ampliació
ALONSO TAPIA, J. (1991): Motivación y aprendizaje en el aula.Madrid: Santillana, Aula XXI.
BLANCO, R. (1993): “La respuesta a la diversidad y las intenciones educativas”. Aula de Innovación Educativa, nº 10. pp.43-46.
BUENO, J.J. (1997): “Controversias en torno a la educación multicultural”.RELIEVE. http://www2.uca.es/RELIEVE.
CARBONELL, F. (1995): Inmigración: Diversidad Cultural, Desigualdad Social y Educación. Madrid: MEC.
DD.AA. (1993a): “Educar en la diversidad”. Cuadernos de Pedagogía(núm. 212).
DD.AA. (1993b): El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
DD.AA. (2000a): “Estrategias para atender la diversidad”. Aula, nº.90.
DÍAZ-AGUADO, M.J. (1995): “Educación intercultural yd esarrollo de la tolerancia”. Revista de Educación, 307. pp. 163-183.
GARCÍA-GARRIDO, J.L. (1995): “Interculturalismo: el reto dela educación Europea”. Vela Mayor, 5. pp. 6-12.
MARCHESI, A. I HERNÁNDEZ-GIL, C. (2000): El fracaso escolar. Madrid: Fundación por la modernización de España.
PUIGDELIVOL, I. (1993): Programación de aula y adecuación curricular. El tratamiento de la diversidad. Barcelona: Graó.
TOURAINE, A. (1995): “¿Que és una sociedad multicultural?Falsos y verdaderos problemas”. Claves de Razón Práctica,56. pp. 14-25.
ZAPATA-BARRERO, R. (2000): “Ocho preguntas bàsicas para una cultura de la integración”. La Vanguardia Digital, novembre. www.lavanguardia.es