Assignatura

Antropologia: Antropologia de l'educació

  • codi 07855
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es

Horari d'atenció

Es prega enviar un correu electrònic per contactar amb el professor corresponent.

Dr. Albert Moya (responsable de l'assignatura): amoya@uic.es

Dra. Andrea Rodriguez: arodriguezp@uic.es

 

 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L'Antropologia es refereix a l'estudi i coneixement de l'ésser humà. L'educació, per la seva banda, té com a rerefons el fet de fer explícita la personalitat que tots tenim a dintre, desenvolupant al màxim el nostre potencial. Ambdues coses coincideixen en el tipus d'ensenyança que aporta l'assignatura. Recuperant i actualitzant el pensament clàssic, entenem que tant l'antropologia com l'educació comencen pel coneixement i la transformació d'un mateix. Això implica necessàriament un major apropament a l'altre, i una millor capacitat d'atendre les seves necessitats. Refinant el nostre pensament, les nostres actituds i les nostres emocions, ens posem més directament en contacte amb la natura, i amb el medi social i comunitari que ens rodeja. D'aquesta manera ens fem més competents humanament i professionalment.

Requisits previs

No hi ha requisits previs específics.

Objectius

Es tracta d'atansar l'alumne cap a un coneixement de si mateix, dels altres i del medi ambient (ecològic, social, històric, cultural). Aquesta mena de progrés humà, és la base que el capacita per ensenyar als més joves, apropant-los a la comprensió, a la sensibilitat i als valors que el mestre va reconeixent en si mateix i en la pròpia experiència de vida. Per a poder fer-ho cal anar més enllà del pensament ideològic (estereotipat), trencant críticament molts esquemes i opinions rebudes mecànicament dels mitjans informatius i dels sistemes de pensament unilineals que dominen en la vida corrent. Així, l’alumne aprèn a desenvolupar correcta i creativament la reflexió i la crítica, descobrint un pensament propi que esdevé cada vegada més original ja que el posa en sintonia directa amb si mateix, amb els altres, amb el món i amb l’època. Educant-se a si mateix en la llibertat, es capacita per poder educar als altres.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CEM-29 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar.
  • CEM-31 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1-Comprèn la centralitat de la noció de persona per a entendre l'educació.
2-Analitza el paper de la naturalesa humana i de la cultura en el procés d'aprenentatge.
3-Relaciona els diferents nivells del desenvolupament humà i el paper que juga l'educació en ell.
4- Interpreta les diferents maneres d'entendre la llibertat i el seu sentit.
5- Compara la presència de l'afectivitat i de la voluntat en l'educació dels sentiments.
6-Contrasta els anhels amb els límits de l'ésser humà.
7-Relaciona la universalitat de la cultura amb la pluralitat de les cultures.
8-Sintetitza les nocions de persona, educació i ciutadania.

Continguts


Tema 1 Persona i educació: el ple desenvolupament de la personalitat

Tema 2 Nivells de desenvolupament humà: educació com a creixement

Tema 3 Natura, cultura i educació

Tema 4 Sociabilitat i relacions interpersonals: la relació educativa

Tema 5 Educació dels sentiments: afectivitat i voluntat

Tema 6 Comunicació, llenguatge i educació

Tema 7 Llibertat i educació

Tema 8 Paideia: virtut i formació ètica

Tema 9 L'ésser temporal i els límits de l'ésser humà

Tema 10 Cultura i civilització: La transmissió de coneixements i valors

Metodologia i activitats formatives


COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CG-02 Contracte d'aprenentatge
Estudi i treball individual / autònom
CEM-29 CEM-31 CG-07 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
CEM-29 CEM-31 CG-04 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers

Modalitat semipresencial (blended)

Les sessions teòriques es duran a terme de forma no presencial, en modalitat virtual. Per a tal fi s’habilitarà la plataforma corresponent que permetrà la connexió i seguiment de les diverses sessions que tindran lloc al llarg del curs. Aquesta part teòrica comptarà amb espais de preguntes i de debats que pugui generar la temàtica, tot i que està previst que sigui en la part pràctica presencial on es pugui dur a terme el treball més aplicat.

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat semipresencial (blended)

L’avaluació de la part teòrica es durà a terme de forma virtual i consistirà en un examen parcial (20%) i un examen final (40%) que conformaran el total de la qualificació corresponent a la part teòrica de l’assignatura (60%).

Bibliografia i recursos

Bibliografia d'Antropologia de l'Educació

 

Obres citades en les pràctiques (per passatges)

 

Pràctica 1:

Nicolas Grimaldi. "Educació: Art o Artesania", a Revista Relleu, no 77. 2004. p. 4-5

Plató, Teetet 149a-151d.

 

Pràctica 2:

Balmes, J. El Criterio. Barcelona, 1996 (11a ed.), pp. 16-20.

Pico della Mirandola, G. Oratio de hominis dignitate (1496-1504). Publicacions de la Universitat

de València, 2004.

 

Pràctica 3:

Ricardo Yepes Stork: Fundamentos de antropología. EUNSA, Pamplona, 2003 (6a ed.), pp. 243-245.

Plató: Protàgores: 320c-323a


Pràctica 4:

Plató. La República, 369b-370c

Aristòtil, Política. llibre I, 1253b15-1253a40

 

Pràctica 5:

Sèneca. De la Ira. Ed. Bernat Metge (trad. Carles Cardó). Llibre II, caps. II-IV

 

Pràctica 6:

E. Cassirer. An Essay on Man, chapter II; trad.: Antropología Filosófica, FCE, 1997

 

Pràctica 7:

Charles Taylor. La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós. 1994, pp. 37-39

(traducció catalana lleugerament modificada).

 

Pràctica 8:

JAEGER, W. Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid, 1996. pp. 3-21.

PLATÓ, República (441c-444a)

 

Pràctica 9:

Agustín de Hipona, Confesiones. Ed. Juventud, 2002 (3a ed.), Libro XI: 18-20.

H. G. Gadamer: La actualidad de lo bello. Barcelona, 1991, pp. 103-105.

 

Pràctica 10:

Todorov. T. (2008) Discurs pronunciat en rebre el premi Príncep d’Astúries l’any 2008.

R. Puppo (ed. i traductor), Independència i Unió dels Estats Units d’Amèrica, Barcelona: Llibres

de l’Índex, 1993, p. 17-18.


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00