Antropologia: Antropologia de l'educació
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es
Horari d'atenció
Es prega enviar un correu electrònic per contactar amb el professor corresponent.
Dr. Albert Moya (responsable de l'assignatura): amoya@uic.es
Dra. Andrea Rodriguez: arodriguezp@uic.es
L'Antropologia es refereix a l'estudi i coneixement de l'ésser humà. L'educació, per la seva banda, té com a rerefons el fet de fer explícita la personalitat que tots tenim a dintre, desenvolupant al màxim el nostre potencial. Ambdues coses coincideixen en el tipus d'ensenyança que aporta l'assignatura. Recuperant i actualitzant el pensament clàssic, entenem que tant l'antropologia com l'educació comencen pel coneixement i la transformació d'un mateix. Això implica necessàriament un major apropament a l'altre, i una millor capacitat d'atendre les seves necessitats. Refinant el nostre pensament, les nostres actituds i les nostres emocions, ens posem més directament en contacte amb la natura, i amb el medi social i comunitari que ens rodeja. D'aquesta manera ens fem més competents humanament i professionalment.
No hi ha requisits previs específics.
Es tracta d'atansar l'alumne cap a un coneixement de si mateix, dels altres i del medi ambient (ecològic, social, històric, cultural). Aquesta mena de progrés humà, és la base que el capacita per ensenyar als més joves, apropant-los a la comprensió, a la sensibilitat i als valors que el mestre va reconeixent en si mateix i en la pròpia experiència de vida. Per a poder fer-ho cal anar més enllà del pensament ideològic (estereotipat), trencant críticament molts esquemes i opinions rebudes mecànicament dels mitjans informatius i dels sistemes de pensament unilineals que dominen en la vida corrent. Així, l’alumne aprèn a desenvolupar correcta i creativament la reflexió i la crítica, descobrint un pensament propi que esdevé cada vegada més original ja que el posa en sintonia directa amb si mateix, amb els altres, amb el món i amb l’època. Educant-se a si mateix en la llibertat, es capacita per poder educar als altres.
1-Comprèn la centralitat de la noció de persona per a entendre l'educació.
2-Analitza el paper de la naturalesa humana i de la cultura en el procés d'aprenentatge.
3-Relaciona els diferents nivells del desenvolupament humà i el paper que juga l'educació en ell.
4- Interpreta les diferents maneres d'entendre la llibertat i el seu sentit.
5- Compara la presència de l'afectivitat i de la voluntat en l'educació dels sentiments.
6-Contrasta els anhels amb els límits de l'ésser humà.
7-Relaciona la universalitat de la cultura amb la pluralitat de les cultures.
8-Sintetitza les nocions de persona, educació i ciutadania.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-31 CG-02 | Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball individual / autònom |
CEM-29 CEM-31 CG-07 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CEM-29 CEM-31 CG-04 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
Bibliografia d'Antropologia de l'Educació
Obres citades en les pràctiques (per passatges)
Pràctica 1:
Nicolas Grimaldi. "Educació: Art o Artesania", a Revista Relleu, no 77. 2004. p. 4-5
Plató, Teetet 149a-151d.
Pràctica 2:
Balmes, J. El Criterio. Barcelona, 1996 (11a ed.), pp. 16-20.
Pico della Mirandola, G. Oratio de hominis dignitate (1496-1504). Publicacions de la Universitat
de València, 2004.
Pràctica 3:
Ricardo Yepes Stork: Fundamentos de antropología. EUNSA, Pamplona, 2003 (6a ed.), pp. 243-245.
Plató: Protàgores: 320c-323a
Pràctica 4:
Plató. La República, 369b-370c
Aristòtil, Política. llibre I, 1253b15-1253a40
Pràctica 5:
Sèneca. De la Ira. Ed. Bernat Metge (trad. Carles Cardó). Llibre II, caps. II-IV
Pràctica 6:
E. Cassirer. An Essay on Man, chapter II; trad.: Antropología Filosófica, FCE, 1997
Pràctica 7:
Charles Taylor. La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós. 1994, pp. 37-39
(traducció catalana lleugerament modificada).
Pràctica 8:
JAEGER, W. Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid, 1996. pp. 3-21.
PLATÓ, República (441c-444a)
Pràctica 9:
Agustín de Hipona, Confesiones. Ed. Juventud, 2002 (3a ed.), Libro XI: 18-20.
H. G. Gadamer: La actualidad de lo bello. Barcelona, 1991, pp. 103-105.
Pràctica 10:
Todorov. T. (2008) Discurs pronunciat en rebre el premi Príncep d’Astúries l’any 2008.
R. Puppo (ed. i traductor), Independència i Unió dels Estats Units d’Amèrica, Barcelona: Llibres
de l’Índex, 1993, p. 17-18.