Assignatura

Sociologia I: Sociologia de l'educació

  • codi 07856
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es

Horari d'atenció

El professor atendrà tutories personals o grupals dels alumnes de Sociologia de 11.30 a 12.00 els dies que tenim classe. També es pot acudir al professor a les hores generals d'atenció d'alumnes que té assenyalades a la porta del seu despatx.

En qualsevol cas, és preferible demanar hora per correu amb antelació per les tutories. Per la resta d'hores d'atenció a alumnes és imprescindible haver quedat abans per e-mail.

Presentació

La rellevància del fet educatiu dins el procés de desenvolupament dels mes petits i joves de la nostra societat està fora de dubte. Efectivament, des de moltes i molt treballades perspectives i teories, hom coincideix en que és el fet educatiu formal, és a dir l’educació escolar, la clau de volta per a la socialització ciutadana i el desenvolupament personal de les noves generacions.

La nova societat de la informació i la comunicació ha comportat l’aparició de noves formes de treball, noves relacions entre les persones, i la necessitat de conviure junts amb diferents cultures, diverses llengües, formes de pensar la religió, etc. Tot això fa més necessari que mai que la reflexió sobre el fet educatiu per part dels actors que formem part del gran teatre de l’educació sigui constant i profunda. Dit d’altra manera, cal establir un diàleg constant i sistemàtic del fet educatiu amb nosaltres mateixos i amb els companys de professió. Aquest diàleg tractarà de respondre a qüestions tan importants com: quin tipus de ciutadà volem avui?, quines capacitats s’han d’aprendre en aquesta nova societat?, quin paper té el nou docent en tot això?, etc. 

Però no només això; també és necessari dotar-se d’instruments de treball que ens serveixin des de la docència per a treballar la socialització i el desenvolupament dels nostres alumnes. Instruments didàctics que impliquin a tots els agents educatius de les noves generacions, principalment als mestres, i que responguin a la construcció de nous ciutadans responsables, justos, solidaris i demòcrates en les seves accions i els seus pensaments.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per matricular-se a aquesta assignatura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-31 - Comprendre els principis bàsics de les ciències socials.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Situa la sociologia en l’àmbit de l’educació en general i de l’educació escolar en particular.

Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i argumenta els pros i els contra de cadascuna d'elles.

Coneix les noves metodologies de la sociologia de l’educació.

Raona la importància de la sociologia de l’educació en les diferents polítiques educatives del nostre context.

Comprèn la importància de l’etnicitat i de la raça en la sociologia de l’educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat.

Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l’aula.

Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació.

Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l’educació que s’adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI.

Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita.

Continguts

Sociologia: problemes i perspectives

Educació i sociologia

Paradigmes de la sociologia de l'educació

Sociologia de l'educació i institucions educatives

Noves metodologies de la sociologia de l'educació

Escenari actual de la sociologia de l'educació

La sociologia de l'educació i les polítiques educatives

Etnicitat i raça

Desigualtats socials a l'educació

La sociologia de l'educació i l'atenció a la diversitat

El gènere, la sexualitat i sociologia de l'educació

Reptes de la sociologia de l'educació al segle XXI

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CET-2 CET-3 CET-5 CET-6 CG-02 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Pràctiques externes
CEM-31 CET-1 CET-2 CET-4 CET-6 CET-7 CG-04 CG-07 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Seminaris tallers
CET-1 CET-2 CET-7 CG-04 CG-07 Aprenentatge basat en problemes
Classes pràctiques
CET-2 CET-3 CET-7 CG-02 CG-07 Aprenentatge orientat a projectes
Tutories
CEM-31 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CEM-31 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-04 CG-08 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Proves escrites: 70% de la nota.
  • Treball: 30% de la nota.

L'avaluació es farà:

> Amb dues proves, la primera de les quals elimina matèria si s'aprova. 

Els alumnes que ho desitgin poden tornar a examinar-se -a la segona prova- de la matèria de la primera prova, encara que l'hagin aprovat (per pujar nota, per exemple). En aquest cas, no es tindrà en compte la nota de la primera prova, encara que el resultat de la segona fos pitjor.

> Un treball de curs sobre un tema de sociologia que es presentarà cap al final del semestre

> Les actituds (saber ser i saber estar, participació a clase, etc.) es donen per suposades; en cas que un alumne manifesti actituds negatives (parlar a classe, falta de coherència entre el que es diu i es fa, plagi al treball, copiar a les proves, incumplir els compromisos, etc.), aquestes poden fer que el professor tregui fins a 5 punts de la nota final (proves més treball) en funció de la gravetat. No cal dir que el plagi al treball o la còpia a les proves suposa una falta gravíssima.

> La mala ortografia i la mala redacció poden fer treure fins a 3 punts de la nota de les proves. Aquesta punts es comptaran proporcionalment en funció de la gravetat i quantitat d'errades.

> La mala ortografia i la mala redacció poden fer que una activitat o treball sigui qualificat amb un NC (no corregit); això implicarà tornar-lo a presentar en el plaç d'una semana (sempre que el calendari acadèmic ho permeti), i llavors tornarà a ser corregit, podent-se valorar com a màxim amb un 5.

 

Per obtenir MH a Sociologia de l’Educació:

cal la concurrència de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior a l’assignatura.

2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- si encara hi hagués empat, la nota del treball de curs.

 

Bibliografia i recursos

Almeida, J. (2003). Principios de sociología de la educación. Toledo: Azacanes.

Altarejos, F., Rodríguez Sedano, A., Parra, C. (2001). Pensar la sociedad. Pamplona: Eunsa. (3a edició de 2008)

Beltran, J. i Hernàndez, F.J. (coord.) (2012). Sociología de la educación. Madrid: McGraw-Hill.

Bonal, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Madrid: Paidós.

Fernández Palomares, F. (coord.) (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson,

García de León, Mª. A.; De la Fuente, G. y Ortega, F. (eds.) (1993). Sociología de la educación, Barcelona: Barcanova,

Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca: Amarú.

Guerrero Serón, A. (1996). Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.

Guerrero Serón, A. (2003). Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo XXI.

Gómez, C. i Domínguez, J.A. (1996). Sociología de la educación: manual para maestros. Madrid:  Pirámide

Luri, G. (2008). L'escola contra el món: l'optimisme és possible. Barcelona: La Campana.

Luri, G.  (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona: Barcino.

Taberner, J. (2008). Sociología y Educación. Ed. Tecnos

Material didàctic

      Materials
            Article Jaume Camps Infància articlejaumecampsinfancia.doc 
            Calidad, igualdad, equidad textpercomentaraclasse.pdf 
            Coleman Report c.murray-colemanreport.pdf 
            Dades per sexe a Cicles dadespersexecurs2008-09cicles.pdf 
            Education policies for raising student learning educationpoliciesforraisingstudentlearning-shalberg2007.pdf 
            Els 3 Paradigmes (Austin) (Unitat-3) els3paradigmes.docx 
            Fitxa tècnica "Hoy empieza todo" fitxatecnicahoyempiezatodo.doc 
            Hansel i Grettel hanseligretel.doc 
            LEC lec.pdf 
            Mapa Sistema Educatiu sistema_educatiu_mapa.pdf 
            Paez: agents educatius i socialitzadors paez-agentseducatiusisocialitzadors.pdf 
            Presentació Unitat 1 13-14sociolunitat-1.ppt 
            Presentació Unitat 1 (annex) casos Gua-Donald i Víctor d'Aveyron presentaciocasgua-donaldivictoralumnes.ppt 
            Presentació Unitat 2 13-14sociolunitat-2.ppt 
            Presentació Unitat 3 (a) 13-14sociolunitat-3a.ppt 
            Presentació Unitat 3 (b) 13-14sociolunitat-3b.ppt 
            Presentació Unitat 3 (c) 13-14sociolunitat-3c.ppt 
            Presentació Unitat 3 (d) 13-14sociolunitat-3d.ppt 
            Presentació Unitat 4 13-14sociolunitat-4.ppt 
            Presentació Unitat 5 13-14sociolunitat-5.ppt 
            Quadre dels 3 Paradigmes (Unitat-3) 3paradigmesquadre.doc 
            Text de Macionis-Plummer textdemacionis-plummer.pdf 
            Treball de curs: Document-01 elperiodico2013-09-12.pdf 
            Treball de curs: Document-02 asiconsiguefinlandiaserelnumero1.docx 
            Treball de curs: Document-03 clausexitfinlandiamelgarejo.pdf 
            Treball de curs: Document-04 colom-profesores-calidad.pdf 
            Treball de curs: Document-05 delfracasoalexitoescolar.docx 
            Treball de curs: Document-06 dimensionsdelfracasescolar.docx 
            Treball de curs: Document-07 erichanushek-recortarymejorarlaeducacion.docx 
            Treball de curs: Document-08 glosario_minimo_sobre_la_educacion_en_finlandia.docx 
            Treball de curs: Document-09 mejoraresultados2012.docx 
            Treball de curs: Document-10 pptfracasoescolar.pdf 
            Treball de curs: Document-11 radiografia-del-fracaso-escolar.pdf 
            Treball de curs: Document-12 siseexaminaalprofesubelanota.docx 
            Treball de curs: Document-13 teoriasfallidas,mentesfamelicas.pdf 
            Treball de curs: Document-14 (cast) vol29_lacaixa-cast.pdf 
            Treball de curs: Document-14 (cat) vol29_lacaixa-cat.pdf 
            Treball de curs: GUIÓ DEL TREBALL guiotreballsociologiaeducacio2013-14.docx 
            Treball de curs: ORIENTACIONS PER A LA PRESENTACIÓ I REDACCIÓ DELS TREBALLS ESCRITS orientacionspresentaciotreballsv.setembre2012.doc 
            Treball de curs: RESUM NORMES APA normesapaguiabreu.pdf 
            Unitats didàctiques de l'assignatura unitatsdidactiquessociologia.docx 
      Webs d'interès
            Canal YouTube Sociologia de l'Educació https://www.youtube.com/user/SociologiaEducacio/videos 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00