Antropologia: Antropologia de l'educació
Mòdul: Formació bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es
Horari d'atenció
Es prega enviar un correu electrònic per contactar amb el professor corresponent.
Dr. Albert Moya (responsable de l'assignatura): amoya@uic.es
Dra. Andrea Rodriguez: arodriguezp@uic.es
L'Antropologia es refereix a l'estudi i coneixement de l'ésser humà. L'educació, per la seva banda, té com a rerefons el fet de fer explícita la personalitat que tots tenim a dintre, desenvolupant al màxim el nostre potencial. Ambdues coses coincideixen en el tipus d'ensenyança que aporta l'assignatura. Recuperant i actualitzant el pensament clàssic, entenem que tant l'antropologia com l'educació comencen pel coneixement i la transformació d'un mateix. Això implica necessàriament un major apropament a l'altre, i una millor capacitat d'atendre les seves necessitats. Refinant el nostre pensament, les nostres actituds i les nostres emocions, ens posem més directament en contacte amb la natura, i amb el medi social i comunitari que ens rodeja. D'aquesta manera ens fem més competents humanament i professionalment.
No hi ha requisits previs específics.
Es tracta d'atansar l'alumne cap a un coneixement de si mateix, dels altres i del medi ambient (ecològic, social, històric, cultural). Aquesta mena de progrés humà, és la base que el capacita per ensenyar als més joves, apropant-los a la comprensió, a la sensibilitat i als valors que el mestre va reconeixent en si mateix i en la pròpia experiència de vida. Per a poder fer-ho cal anar més enllà del pensament ideològic (estereotipat), trencant críticament molts esquemes i opinions rebudes mecànicament dels mitjans informatius i dels sistemes de pensament unilineals que dominen en la vida corrent. Així, l’alumne aprèn a desenvolupar correcta i creativament la reflexió i la crítica, descobrint un pensament propi que esdevé cada vegada més original ja que el posa en sintonia directa amb si mateix, amb els altres, amb el món i amb l’època. Educant-se a si mateix en la llibertat, es capacita per poder educar als altres.
1-Comprèn la centralitat de la noció de persona per a entendre l'educació.
2-Analitza el paper de la naturalesa humana i de la cultura en el procés d'aprenentatge.
3-Relaciona els diferents nivells del desenvolupament humà i el paper que juga l'educació en ell.
4- Interpreta les diferents maneres d'entendre la llibertat i el seu sentit.
5- Compara la presència de l'afectivitat i de la voluntat en l'educació dels sentiments.
6-Contrasta els anhels amb els límits de l'ésser humà.
7-Relaciona la universalitat de la cultura amb la pluralitat de les cultures.
8-Sintetitza les nocions de persona, educació i ciutadania.
A fi d'assolir les competències i els resultats d'aprenentatge indicats, aquesta assignatura empra diverses metodologies de treball.
1. Classes teòriques o magistrals.
2. Classes pràctiques.
3. Estudi i treball autònom.
4. Tutories.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-31 CG-02 | Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball individual / autònom |
CEM-29 CEM-31 CG-07 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CEM-29 CEM-31 CG-04 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
L’estructuració de l’assignatura en sessions teòriques i pràctiques comporta l’avaluació dels coneixements i de les competències assolides respectivament en unes i altres de manera diferenciada i alhora complementària. En el cas dels continguts de les sessions teòriques seran avaluats en una prova parcial (20%) i en una prova final (40%), ambdues escrites. Pel que es refereix a la part pràctica de l’assignatura, l’avaluació es distribuirà en l’entrega de dos treballs escrits a proposta dels professors (10%+10%) i d’una prova específica d’avaluació de les competències adquirides en les sessions pràctiques (20%). Per tal que ambdues parts de l’assignatura puguin fer mitjana i obtenir així la qualificació final de l’assignatura caldrà que les qualificacions d’ambdós blocs siguin aprovats independentment. En cas de no superar totes dues parts de l'assignatura en les dues primeres convocatòries (1a o 2a), caldrà recuperar totes les parts el curs següent (en 3a o 4a). En cap cas es guardaran notes d'un curs a un altre, per més que es tingui aprovada alguna de les dues parts. La presència, atenció i participació a classe seran tingudes en compte com element avaluatiu rellevant en la definició qualitativa de la nota final.
Bibliografia d'Antropologia de l'Educació
Obres citades en les pràctiques (per passatges)
Pràctica 1:
Nicolas Grimaldi. "Educació: Art o Artesania", a Revista Relleu, no 77. 2004. p. 4-5
Plató, Teetet 149a-151d.
Pràctica 2:
Balmes, J. El Criterio. Barcelona, 1996 (11a ed.), pp. 16-20.
Pico della Mirandola, G. Oratio de hominis dignitate (1496-1504). Publicacions de la Universitat
de València, 2004.
Pràctica 3:
Ricardo Yepes Stork: Fundamentos de antropología. EUNSA, Pamplona, 2003 (6a ed.), pp. 243-245.
Plató: Protàgores: 320c-323a
Pràctica 4:
Plató. La República, 369b-370c
Aristòtil, Política. llibre I, 1253b15-1253a40
Pràctica 5:
Sèneca. De la Ira. Ed. Bernat Metge (trad. Carles Cardó). Llibre II, caps. II-IV
Pràctica 6:
E. Cassirer. An Essay on Man, chapter II; trad.: Antropología Filosófica, FCE, 1997
Pràctica 7:
Charles Taylor. La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós. 1994, pp. 37-39
(traducció catalana lleugerament modificada).
Pràctica 8:
JAEGER, W. Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid, 1996. pp. 3-21.
PLATÓ, República (441c-444a)
Pràctica 9:
Agustín de Hipona, Confesiones. Ed. Juventud, 2002 (3a ed.), Libro XI: 18-20.
H. G. Gadamer: La actualidad de lo bello. Barcelona, 1991, pp. 103-105.
Pràctica 10:
Todorov. T. (2008) Discurs pronunciat en rebre el premi Príncep d’Astúries l’any 2008.
R. Puppo (ed. i traductor), Independència i Unió dels Estats Units d’Amèrica, Barcelona: Llibres
de l’Índex, 1993, p. 17-18.