Assignatura

Antropologia: Antropologia de l'educació

  • codi 07865
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es

Horari d'atenció

Es prega enviar un correu electrònic per contactar amb el professor corresponent.

Dr. Albert Moya (responsable de l'assignatura): amoya@uic.es

Dra. Andrea Rodriguez: arodriguezp@uic.es

 

 

Presentació

L'Antropologia es refereix a l'estudi i coneixement de l'ésser humà. L'educació, per la seva banda, té com a rerefons el fet de fer explícita la personalitat que tots tenim a dintre, desenvolupant al màxim el nostre potencial. Ambdues coses coincideixen en el tipus d'ensenyança que aporta l'assignatura. Recuperant i actualitzant el pensament clàssic, entenem que tant l'antropologia com l'educació comencen pel coneixement i la transformació d'un mateix. Això implica necessàriament un major apropament a l'altre, i una millor capacitat d'atendre les seves necessitats. Refinant el nostre pensament, les nostres actituds i les nostres emocions, ens posem més directament en contacte amb la natura, i amb el medi social i comunitari que ens rodeja. D'aquesta manera ens fem més competents humanament i professionalment.

Requisits previs

No hi ha requisits previs específics.

Objectius

Es tracta d'atansar l'alumne cap a un coneixement de si mateix, dels altres i del medi ambient (ecològic, social, històric, cultural). Aquesta mena de progrés humà, és la base que el capacita per ensenyar als més joves, apropant-los a la comprensió, a la sensibilitat i als valors que el mestre va reconeixent en si mateix i en la pròpia experiència de vida. Per a poder fer-ho cal anar més enllà del pensament ideològic (estereotipat), trencant críticament molts esquemes i opinions rebudes mecànicament dels mitjans informatius i dels sistemes de pensament unilineals que dominen en la vida corrent. Així, l’alumne aprèn a desenvolupar correcta i creativament la reflexió i la crítica, descobrint un pensament propi que esdevé cada vegada més original ja que el posa en sintonia directa amb si mateix, amb els altres, amb el món i amb l’època. Educant-se a si mateix en la llibertat, es capacita per poder educar als altres.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CEM-29 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar.
  • CEM-31 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1-Comprèn la centralitat de la noció de persona per a entendre l'educació.
2-Analitza el paper de la naturalesa humana i de la cultura en el procés d'aprenentatge.
3-Relaciona els diferents nivells del desenvolupament humà i el paper que juga l'educació en ell.
4- Interpreta les diferents maneres d'entendre la llibertat i el seu sentit.
5- Compara la presència de l'afectivitat i de la voluntat en l'educació dels sentiments.
6-Contrasta els anhels amb els límits de l'ésser humà.
7-Relaciona la universalitat de la cultura amb la pluralitat de les cultures.
8-Sintetitza les nocions de persona, educació i ciutadania.

Continguts


Tema 1 Persona i educació: el ple desenvolupament de la personalitat

Tema 2 Nivells de desenvolupament humà: educació com a creixement

Tema 3 Natura, cultura i educació

Tema 4 Sociabilitat i relacions interpersonals: la relació educativa

Tema 5 Educació dels sentiments: afectivitat i voluntat

Tema 6 Comunicació, llenguatge i educació

Tema 7 Llibertat i educació

Tema 8 Paideia: virtut i formació ètica

Tema 9 L'ésser temporal i els límits de l'ésser humà

Tema 10 Cultura i civilització: La transmissió de coneixements i valors

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

A fi d'assolir les competències i els resultats d'aprenentatge indicats, aquesta assignatura empra diverses metodologies de treball.

1. Classes teòriques o magistrals.

2. Classes pràctiques.

3. Estudi i treball autònom.

4. Tutories.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-31 CG-02 Contracte d'aprenentatge
Estudi i treball individual / autònom
CEM-29 CEM-31 CG-07 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
CEM-29 CEM-31 CG-04 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’estructuració de l’assignatura en sessions teòriques i pràctiques comporta l’avaluació dels coneixements i de les competències assolides respectivament en unes i altres de manera diferenciada i alhora complementària. En el cas dels continguts de les sessions teòriques seran avaluats en una prova parcial (20%) i en una prova final (40%), ambdues escrites. Pel que es refereix a la part pràctica de l’assignatura, l’avaluació es distribuirà en l’entrega de dos treballs escrits a proposta dels professors (10%+10%) i d’una prova específica d’avaluació de les competències adquirides en les sessions pràctiques (20%). Per tal que ambdues parts de l’assignatura puguin fer mitjana i obtenir així la qualificació final de l’assignatura caldrà que les qualificacions d’ambdós blocs siguin aprovats independentment. En cas de no superar totes dues parts de l'assignatura en les dues primeres convocatòries (1a o 2a), caldrà recuperar totes les parts el curs següent (en 3a o 4a). En cap cas es guardaran notes d'un curs a un altre, per més que es tingui aprovada alguna de les dues parts. La presència, atenció i participació a classe seran tingudes en compte com element avaluatiu rellevant en la definició qualitativa de la nota final.

 

 

 


Bibliografia i recursos

Bibliografia d'Antropologia de l'Educació

 

Obres citades en les pràctiques (per passatges)

 

Pràctica 1:

Nicolas Grimaldi. "Educació: Art o Artesania", a Revista Relleu, no 77. 2004. p. 4-5

Plató, Teetet 149a-151d.

 

Pràctica 2:

Balmes, J. El Criterio. Barcelona, 1996 (11a ed.), pp. 16-20.

Pico della Mirandola, G. Oratio de hominis dignitate (1496-1504). Publicacions de la Universitat

de València, 2004.

 

Pràctica 3:

Ricardo Yepes Stork: Fundamentos de antropología. EUNSA, Pamplona, 2003 (6a ed.), pp. 243-245.

Plató: Protàgores: 320c-323a


Pràctica 4:

Plató. La República, 369b-370c

Aristòtil, Política. llibre I, 1253b15-1253a40

 

Pràctica 5:

Sèneca. De la Ira. Ed. Bernat Metge (trad. Carles Cardó). Llibre II, caps. II-IV

 

Pràctica 6:

E. Cassirer. An Essay on Man, chapter II; trad.: Antropología Filosófica, FCE, 1997

 

Pràctica 7:

Charles Taylor. La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós. 1994, pp. 37-39

(traducció catalana lleugerament modificada).

 

Pràctica 8:

JAEGER, W. Paideia: los ideales de la cultura griega. Madrid, 1996. pp. 3-21.

PLATÓ, República (441c-444a)

 

Pràctica 9:

Agustín de Hipona, Confesiones. Ed. Juventud, 2002 (3a ed.), Libro XI: 18-20.

H. G. Gadamer: La actualidad de lo bello. Barcelona, 1991, pp. 103-105.

 

Pràctica 10:

Todorov. T. (2008) Discurs pronunciat en rebre el premi Príncep d’Astúries l’any 2008.

R. Puppo (ed. i traductor), Independència i Unió dels Estats Units d’Amèrica, Barcelona: Llibres

de l’Índex, 1993, p. 17-18.


  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00