Sociologia I: Sociologia de l'educació
Mòdul: Formació bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Responsable
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Dra. Emma QUILES - equiles@uic.es
Horari d'atenció
Recorda que el professor està disponible per fer tutories, atendre dubtes, suggeriments, etc. Però convé quedar anticipadament per e-mail:
jaumecamps@uic.cat
La rellevància del fet educatiu dins el procés de desenvolupament dels mes petits i joves de la nostra societat està fora de dubte. Efectivament, des de moltes i molt treballades perspectives i teories, hom coincideix en que és el fet educatiu formal, és a dir l’educació escolar, la clau de volta per a la socialització ciutadana i el desenvolupament personal de les noves generacions.
La nova societat de la informació i la comunicació ha comportat l’aparició de noves formes de treball, noves relacions entre les persones, i la necessitat de conviure junts amb diferents cultures, diverses llengües, formes de pensar la religió, etc. Tot això fa més necessari que mai que la reflexió sobre el fet educatiu per part dels actors que formem part del gran teatre de l’educació sigui constant i profunda. Dit d’altra manera, cal establir un diàleg constant i sistemàtic del fet educatiu amb nosaltres mateixos i amb els companys de professió. Aquest diàleg tractarà de respondre a qüestions tan importants com: quin tipus de ciutadà volem avui?, quines capacitats s’han d’aprendre en aquesta nova societat?, quin paper té el nou docent en tot això?, etc.
Però no només això; també és necessari dotar-se d’instruments de treball que ens serveixin des de la docència per a treballar la socialització i el desenvolupament dels nostres alumnes. Instruments didàctics que impliquin a tots els agents educatius de les noves generacions, principalment als mestres, i que responguin a la construcció de nous ciutadans responsables, justos, solidaris i demòcrates en les seves accions i els seus pensaments.
No hi ha requisits previs per matricular-se a aquesta assignatura.
RESULTATS APRENENTATGE – SISTEMA AVALUACIÓ
Situa la sociologia en l’àmbit de l’educació en general i de l’educació escolar en particular [9] – Probes objectives
Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i argumenta els pros i els contra de cadascuna d'elles [10] – Portafoli i Probes objectives
Coneix les noves metodologies de la sociologia de l’educació [11] – Probes d’execució
Raona la importància de la sociologia de l’educació en les diferents polítiques educatives del nostre context [12] – Entrevista estructurada i Probes objectives
Comprèn la importància de l’etnicitat i de la raça en la sociologia de l’educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat [13] – Autoavaluació i Probes objectives
Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l’aula – Treballs i projectes
Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació [15] – Probes objectives
Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l’educació que s’adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI [16] – Probes d’execució
Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d’ensenyament, de forma oral i escrita [30] – Presentació d’un treball
1. Sociologia: problemes i perspectives
2. Educació i sociologia
3. Paradigmes de la sociologia de l'educació
4. Sociologia de l'educació i institucions educatives
5. Noves metodologies de la sociologia de l'educació
6. Escenari actual de la sociologia de l'educació
7. La sociologia de l'educació i les polítiques educatives
8. Etnicitat i raça
9. Desigualtats socials a l'educació
10. La sociologia de l'educació i l'atenció a la diversitat
11. El gènere, la sexualitat i sociologia de l'educació
12. Reptes de la sociologia de l'educació al segle XXI
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-28 CEM-29 CEM-30 CEM-31 CEM-32 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-02 CG-04 CG-07 CG-08 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
CEM-31 CET-1 CET-2 CET-4 CET-6 CET-7 CG-04 CG-07 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Seminaris tallers |
CET-1 CET-2 CET-7 CG-04 CG-07 | Aprenentatge basat en problemes | Classes pràctiques |
CET-2 CET-3 CET-7 CG-02 CG-07 | Aprenentatge orientat a projectes | Tutories |
CEM-31 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CEM-31 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-04 CG-08 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom |
L'avaluació es farà:
> Amb dues proves, la primera de les quals elimina matèria si s'aprova.
Els alumnes que ho desitgin poden tornar a examinar-se -a la segona prova- de la matèria de la primera prova, encara que l'hagin aprovat (per pujar nota, per exemple). En aquest cas, no es tindrà en compte la nota de la primera prova, encara que el resultat de la segona fos pitjor.
> Un treball de curs sobre un tema de sociologia que caldrà presentar cap al final del semestre
> Les actituds (saber ser i saber estar, participació a clase, etc.) es donen per suposades; en cas que un alumne manifesti actituds negatives (parlar a classe, falta de coherència entre el que es diu i es fa, plagi al treball, copiar a les proves, incumplir els compromisos, etc.), aquestes poden fer que el professor tregui fins a 5 punts de la nota final (proves més treball) en funció de la gravetat. No cal dir que el plagi al treball o la còpia a les proves suposa una falta gravíssima.
> La mala ortografia i la mala redacció poden fer treure fins a 3 punts de la nota de les proves. Aquesta punts es comptaran proporcionalment en funció de la gravetat i quantitat d'errades.
> La mala ortografia i la mala redacció poden fer que una activitat o treball sigui qualificat amb un NC (no corregit); això implicarà tornar-lo a presentar en el plaç d'una semana (sempre que el calendari acadèmic ho permeti), i llavors tornarà a ser corregit, podent-se valorar com a màxim amb un 5.
Per obtenir MH a Sociologia de l’Educació:
cal la concurrència de les següents condicions mínimes:
1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior a l’assignatura.
2. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- si encara hi hagués empat, la nota del treball de curs.
--
Qualsevol plagi, còpia d’un company, frau en una activitat avaluadora o falsificació d’un document serà considerat un acte greu contra la dignitat de la persona i la de la professió docent. Si no hi ha eximents, com podria ser una clara involuntarietat, el plagi és motiu suficient per considerar l’assignatura com a no aprovada.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Situa la sociologia en l'àmbit de l'educació en general i de l'educació escolar en particular. | proves objectives |
Interpreta les diferents maneres d'entendre la sociologia de l'educació i n'argumenta els pros i els contres. | portfoli |
Coneix les noves metodologies de la sociologia de l'educació. | prova d'execució |
Raona la importància de la sociologia de l'educació en les diferents polítiques educatives del nostre context. | entrevista estructurada |
Comprèn la importància de l'etnicitat i de la raça en la sociologia de l'educació i en coneix els principis bàsics per poder exercir la professió amb respecte i llibertat. | autoavaluació |
Analitza les desigualtats socials del seu entorn i la seva incidència en el fet educatiu i resol casos sobre desigualtats socials a l'aula. | treballs i projectes |
Comprèn els conceptes de gènere, sexualitat i educació. | presentació d'un treball proves objectives |
Identifica estratègies pedagògiques que promoguin una sociologia de l'educació que s'adeqüi a la realitat socioeducativa del segle XXI. | prova d'execució |
Representa amb coherència les seves idees i els seus raonaments mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, comunicant-se i expressant-se de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita. | presentació d'un treball |
Almeida, J. (2003). Principios de sociología de la educación. Toledo: Azacanes.
Altarejos, F., Rodríguez Sedano, A., Parra, C. (2001). Pensar la sociedad. Pamplona: Eunsa. (3a edició de 2008)
Beltran, J. i Hernàndez, F.J. (coord.) (2012). Sociología de la educación. Madrid: McGraw-Hill.
Bonal, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Madrid: Paidós.
Fernández Palomares, F. (coord.) (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson,
García de León, Mª. A.; De la Fuente, G. y Ortega, F. (eds.) (1993). Sociología de la educación, Barcelona: Barcanova,
Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca: Amarú.
Guerrero Serón, A. (1996). Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.
Guerrero Serón, A. (2003). Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo XXI.
Gómez, C. i Domínguez, J.A. (1996). Sociología de la educación: manual para maestros. Madrid: Pirámide
Luri, G. (2008). L'escola contra el món: l'optimisme és possible. Barcelona: La Campana.
Luri, G. (2012). Per una educació republicana: Escola i valors. Barcelona: Barcino.
Taberner Guasp, J. (2009). Sociología y educación. El sistema educativo en las sociedades modernas. Madrid: Tecnos.