Assignatura
Biologia de la Cura
- codi 07884
- curs 1
- període Semestre 1
- tipus FB
- credits 6
Mòdul: Mòdul de Bàsiques-Ciències de la Salut
Matèria: Biologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: anglès
Horari |
| DT | 10:00 12:00 | | |
| DJ | 10:00 12:00 | | |
| DV | 12:00 14:00 | | |
Professorat
Presentació
L'assignatura Biologia de la Cura presenta els seus continguts en tres grans apartats. Una primera part es dedica al coneixement de l'organització de la cèl·lula eucariota animal i dels seus principals processos de transformació de l'energia i de síntesi de molècules orgàniques. Aquest estudi és absolutament necessari per comprendre el funcionament normal de l'organisme humà i conèixer així el mecanisme i les bases moleculars i cel·lulars de moltes malalties.
Un altre grup de temes es refereix a l'estudi dels microorganismes, en particular virus i bacteris. Aquest estudi és necessari per comprendre l'etiologia de les malalties infeccioses, els mètodes de prevenció i l'anàlisi clínica de mostres biològiques.
Finalment, una tercera part incideix en les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per promoure i reforçar les correctes pautes de conducta alimentària, identificar els nutrients i els aliments en què es troben, identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
L'assignatura serà impartida pels professors següents:
Miguel Baena (mbaena@uic.es)(coordinador)
Javier Jimenez (jjimenez@uic.es)
Eva Quandt (equandt@uic.es)
Elena Guedea (eguedea@quironsalud.es)
Requisits previs
És necessari tenir coneixements previs de Biologia a nivell de Batxillerat
Objectius
Els objectius de l'assignatura coincideixen amb els del Grau, centrats però en els aspectes moleculars, cel·lulars i de nutrició de les persones:
- Aprendre a valorar i avaluar les situacions de les persones a nivell molecular, cel·lular i de necessitats nutricionals, incloent la seva capacitat d'adaptació a estats de salut alterats.
- Interpretar i aplicar les activitats pròpies de la Infermeria a la pràctica assistencial, tenint en compte les dades clíniques i nutricionals, amb el propòsit de promoure, restaurar i mantenir el nivell òptim de salut.
- Seleccionar i incorporar coneixements d'Infermeria i altres disciplines sanitàries, a nivell molecular, cel·lular i nutricional, per ser capaç de formular judicis d'Infermeria apropiats.
- Identificar estats de salut alterats a nivell molecular i cel·lular, i desenvolupar programes per educar la persona, família o comunitat amb la finalitat de promoure el seu benestar. Recollir, analitzar i aplicar els resultats de la investigació d'Infermeria en els camps de la Biologia Molecular i Cel·lular i de la Dietètica, per expandir el coneixement i la pràctica en l'àrea de la Infermeria.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
- 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
- 14. G - Establir mecanismes d'avaluació, tenint en compte els aspectes cientificotècnics i els de qualitat.
- 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
- 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
- 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
- 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
- 29. B - Conèixer la terminologia científica en un altre idioma (anglès).
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al final de l'assignatura els alumnes han de:
- Conèixer les bases estructurals i metabòliques de les cèl·lules eucariotes i dels microorganismes.
- Conèixer les interaccions entre l'ésser humà i els microorganismes, i el paper d'aquests com agents etiològics de les malalties infeccioses.
- Conèixer les bases biològiques i químiques dels mètodes de diagnòstic, tractament i prevenció de les malalties.
- Conèixer la composició química dels aliments.
- Conèixer les necessitats dietètiques i de nutrició en diferents situacions patològiques.
- Familiaritzar-se amb el mètode científic i promoure el raonament i la discussió de problemes.
- Conèixer les fonts primàries d'informació.
- Sentir curiositat cap al món que l'envolta.
Continguts
Tema 1 GLÚCIDS, LÍPIDS I PROTEÏNES
Tema 2 TEMA 1. MOLÈCULES I MACROMOLÈCULES
Tema 3 METABOLISME
Tema 4 ESTRUCTURES CELLULARS EUCARIOTES
Tema 5 GENÈTICA MOLECULAR
Tema 6 HERÈNCIA
Tema 7 CÈLLULES MARE I CÀNCER
Tema 8 TÈCNIQUES DE DIAGNÒSTIC MOLECULAR
Tema 9 LA BIOLOGIA DEL PETIT: MICROBIOLOGIA
Tema 10 DEFENSA DAVANT INFECCIONS: IMMUNOLOGIA
Tema 11 LA MICROBIOLOGIA DAVANT LA IMMUNOLOGIA
Tema 12 QUAN EL SISTEMA IMMUNITARI FUNCIONA MAL
Tema 13 SESSIONS PRÀCTIQUES DE BIOLOGIA
Tema 14 ALIMENTACIÓ ACTUAL I CONCEPTES GENERALS
Tema 15 NECESSITATS DEL COS HUMÀ
Tema 16 NUTRIENTS I EQUILIBRI NUTRICIONAL
Tema 17 ELS ALIMENTS
Tema 18 ALIMENTACIÓ EQUILIBRADA A ADULTS
Tema 19 DIETES ALIMENTÀRIES
Tema 20 ALIMENTACIÓ ARTIFICIAL
Tema 21 SESSIONS TEORICO-PRÀCTIQUES DE NUTRICIÓ
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant diferents metodologies:
- Classe magistral: Sessions dirigides a tot el curs. En elles s'impartiran els continguts teòrics de l'assignatura.
- Lectura crítica: s'analitzarà la bibliografia recent relativa als continguts teòrics.
- Aprenentatge cooperatiu: es realitzaran exercicis pràctics de càlcul o diagnòstic en grups i es revisaran els resultats a classe.
- Classes pràctiques: Es duran a terme quatre hores de pràctiques de microbiologia.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- La nota de l'assignatura serà calculada de la manera: 70% corresponent a l'examen final (60% per al contingut de les classes magistrals i 10% per al contingut de les sessions pràctiques) + 20% examen parcial + 10% realització d'exercicis.
- L'examen final inclourà el total del contingut de les classes magistrals (Biologia, Microbiologia-Immunologia i Nutrició) així com preguntes sobre les sessions pràctiques. Serà obligatori respondre al 50% de les preguntes en cada bloc. L'examen serà tipus test, i les respostes equivocades restaran punts (+1 punt per cada resposta correcta, - 0.25 punts per cada resposta errònia)
- Les classes pràctiques són d'assistència obligatòria. A l'examen final hi haurà un bloc de preguntes sobre el contingut d'aquestes pràctiques. Aquest bloc suposarà un 10% de la nota final. Aquells alumnes que no hagin assistit a les pràctiques de forma injustificada, no tindran dret a la realització d'aquest bloc de preguntes.
- L'examen parcial suposarà un 20% de la nota final, sempre que en l'examen final s'obtingui una nota mínima de 5 punts sobre 10. No allibera matèria.
- La segona convocatòria consistirà en un únic examen teòric sobre els continguts de classes magistrals i classes pràctiques. Es guardaran per a aquesta segona convocatòria les notes de classes pràctiques. Les condicions per aprovar en aquesta segona convocatòria seran les mateixes que per a la primera.
- Els alumnes que suspenguin les dues convocatòries i hagin assistit a les classes pràctiques, no hauran d'assistir a cursos posteriors si no ho desitgen.
- No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.
Bibliografia i recursos
1. - INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA CEL · LULAR (Alberts, 3 ª edició)
Alberts, B., et al.
Editorial Mèdica Panamericana. Madrid, 2011.
2. - PRINCIPIS DE BIOQUIMICA (Lehninger, 5 ª edició)
Nelson, D. L., Cox, M. M.
Edicions Omega. Barcelona, 2009.
3. - BIOLOGIA DELS MICROORGANISMES (Brock, 12 ª edició)
Madigan, M. T., et al.
Pearson Educació. Madrid, 2009.
4. - NUTRICIÓ I BROMATOLOGIA
Kuklinski, C.
Editorial OMEGA
5. - CONCEPTES PRÀCTICS EN NUTRICIÓ ENTERAL I PARENTERAL
Planas, M.
Edicions MOSSO.
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 07/01/2020 10:00h
- R1 23/01/2020 14:00h
- E2 29/06/2020 08:00h
- R2 06/07/2020 10:00h