Gestió de la Comunicació i del Coneixement
Mòdul: Mòdul de Básiques-Ciències Socials
Matèria: Comunicació
Llengua d'impartició principal: castellà
HorariSem.1 | DL | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DJ | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DV | 10:00 12:00 |
Responsable
Dra. Cristina MONFORTE - cmonforte@uic.es
Horari d'atenció
Dra. Cristina Monforte: Després de les classes per a temes puntuals. Cites prèvia petició per e-mail i confirmació de la professora. cmonforte@uic.es
Dr. Jose Mª Martínez: Després de les classes per a temes puntuals. Cites prèvia petició per e-mail i confirmació del professor. jmmartinez@uic.es
Els sistemes d'informació són les eines que permeten una adequada adquisició, emmagatzematge i explotació dels coneixements; faciliten la realització de la investigació, la consolidació del progrés i l'aportació la informació necessària per a una gestió racional. Els sistemes d'informació i les bases de dades i gestors bibliogràfics en general, ens permeten poder desenvolupar tasques i estalviar temps.
El mètode científic és una eina important per al desenvolupament de la disciplina infermera que potencia la generació de nou coneixement. El principal objectiu de la investigació d'infermeria és millorar els resultats de les cures en salut fent avançar els coneixements i la pràctica infermera.
A més, en aquesta assignatura els alumnes tindran la possibilitat de realitzar un practicum solidari duent a terme activitats de treball solidari a diverses ONG o fundacions (Les places són limitades. Al inici del curs es rebrà la informació sobre el procés de selecció i de les diferents possibilitats).
El projecte solidari de la UIC és una experiència formativa de caràcter integral, que promou l'adquisició de competències de desenvolupament personal (com la responsabilitat, el compromís social, la capacitat de servei a la societat, etc.).
Al començar l'assignatura els alumnes haurien de complir els següents requisits:
Objectius generals:
Al finalitzar aquesta assignatura, l'alumne serà capaç de:
Introducció al coneixement científic
Tema 1. Introducció a la Ciència. Concepte de Ciència. La investigació aplicada a ciències de la salut. Pregunta de recerca.
Tema 2. Mètode científic. Fases de la investigació. Objectius d’investigació i hipòtesis.
Tema 3. Comunicació Científica. Estructura d’un article i/o comunicació científica, oral i escrita. Protocol de recerca versus article científic. Aspectes ètics lligats a la recerca.
Tema 4. Bases de dades. Estratègies de cerca bibliogràfica. Normes de citació i referenciació.
Tema 5. Gestors bibliogràfics. Ús del metabuscador de la biblioteca.
Tema 6. Pràctica Basada en l'Evidència. Importància de la investigació en la disciplina infermera.
Bioestadística
Tema 7. Introducció a l’estadística. Definició d’ Estadística. Alguns conceptes bàsics.
Tema 8. Estadística descriptiva. Descriptiva unidimensional: taules de freqüències, mesures estadístiques, representació gràfica. Descriptiva bidimensional. Taules de contingència, covariància, correlació, representació gràfica.
Tema 9. Probabilitat. Conceptes de probabilitat: el teorema de Bayes. Funcions de probabilitat. Funcions de densitat. La distribució binomial. La distribució normal. Estandardització.
Tema 10. Introducció a la inferència estadística. Mostreig. Estimadors puntuals. Intervals de confiança. Tests de hipòtesis: hipòtesi nul·la i alternativa, tipus d’error i significació.
Tema 11. Inferència estadística bivariant. Comparació de proporcions. Comparació de mitjanes. Correlació.
Tema 12. Lectura Crítica articles investigació amb mètodes quantitatius. Exercici pràctic d’anàlisi.
La metodologia docent de la part teòrica es basarà en classes magistrals, en l'aprenentatge basat en problemes, en la lectura crítica i en tutories grupals. En la part pràctica es treballarà mitjançant l'aprenentatge virtual/online.
Les classes es realitzaran mitjançant les següents activitats:
METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Aprenentatge Basat en Problemes Classe Magistral Lectura Crítica Tutories Grupals Aprenentatge Virtual | 16. G 22. G 23. B 24. G 25. E 4. B 5. G 6. E | 6 |
Primera convocatòria
L'avaluació d'aquesta assignatura s'efectuarà mitjançant el següent sistema de avaluació:
Activitat avaluativa 1. Examen tipus test amb opció múltiple. Té un pes del 10% de la nota total. Avalua les competències 16G, 24G, 25E, 22G, 23G i 6E
Activitat avaluativa 2. Entrega d'un historial de cerca a Pubmed individual. Entrega d'una URL de la pròpia base de dades de RefWorks individual. Té un pes del 5% de la nota total de l'assignatura cada un dels exercicis. I entrega d'un abstract grupal. Tot tindrà un pes total d'un 10%. Avalua les competències 16G, 24G, 25E i 22G
Activitat avaluativa 3. Exercici pràctic d'anàlisi estadístic. Total un 20%. Avalua les competències 16G, 24G, 25E i 22G
Activitat avaluativa 4. Examen final d'opció múltiple. Té un pes del 60% de la nota total de l’assignatura. Avalua les competències 16G, 24G, 25E, 22G, 23G i 6E
Per superar l'assignatura serà necessari reunir els requisits següents: La mitjana entre totes les activitats avaluatives ha de donar un mínim de 5 sobre 10. S'ha d'obtenir una nota mínima de 4 a l'examen final, per poder fer mitjana amb la resta d'activitats.
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.
Segona convocatòria
Per superar l'assignatura en segona convocatòria:
Es guardaran les notes de les proves avaluatives 2 i 3 que tindran un pes del 10% cadascuna, igual que a la primera convocatòria. Es realitzarà un examen final que tindrà un pes del 80%.
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria
PROJECTE LIDERATGE:
La nota final de la 2a convocatoria de aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.
Tercera i quarta convocatòries; i cinquena i sisena convocatòries (extraordinàries) en el cas de concedir-se:
Es seguiran els mateixos requisits que en la primera i segona convocatòries de l'assignatura. Els alumnes que ho desitjin, podran pactar amb els professors la opció de no fer treballs i només realitzar examen parcial (20% de la nota final) i examen final (80% de la nota final). Aquesta opció serà decisió lliure de cada alumne en 3ª i 4ª convocatòria, dels alumnes en 5ena i 6ena convocatòries. Els alumnes ho hauran de parlar de forma individual amb els professors durant les dues primeres setmanes d'inici del curs. Un cop la decisió estigui pressa, no hi haurà opció de canvi en tot el curs.
Per a tots els alumnes que realitzin el practicum solidari en aquesta assignatura:
La nota global de l'avaluació d'assignatura (esmentada anteriorment) comptarà un 85% del total i la del pràcticum solidari, un 15%. És un requisit indispensable per aplicar aquests percentatges, haver aprovat prèviament la nota global de l'avaluació de l'assignatura. L'alumne ha de comunicar al Servei d'estudiants en quina assignatura vol aplicar el pràcticum solidari a l'inici de curs. Existeixen places limitades per a la realització del pràcticum solidari a cada assignatura. La gestió del pràcticum solidari es durà des del Servei d'Estudiants.
L'avaluació del pràcticum solidari es realitzarà per part de l'ONG o fundació on es realitzin aquestes pràctiques, i mitjançant la realització d'un diari reflexiu. Els alumnes hauran d'assistir a unes sessions de formació prèvies a la realització del pràcticum solidari, dirigides pel Servei d'estudiants.
El material de suport es facilitarà en llengua anglesa
Llibres de text
1. Argimón, JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3a ed. Madrid: Elsevier; 2004.
2. Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Barcelona: Harcourt Brace; 1997.
3. Bisquerra R, Echeverría B, Rodríguez M. Estadística Psicopedagógica. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias; 1987.
4. Burgos R. Metodología de investigación y escritura científica en clínica. 3ª ed. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública; 1998.
5. Burns N, Grove SK. Investigación en Enfermería. 3ª ed. Madrid: Elsevier; 2004.
6. Cobo E, Muñoz P, González JA, Bogorra J. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson; 2007.
7. Daniel W. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México D.F.: Limusa; 2002.
8. Dawson-Saunders E. Bioestadística médica. 4a ed. México D.F.: El Manual Moderno; 2005.
9. Manzano V, Varela J, García A, Pérez FJ. SPSS para Windows. Madrid: Ra-Ma; 1999.
10. Martínez MA, Faulín FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable. 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos; 2006.
11. Mayan M. Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. México: Qual Institute Press. International Institute for Qualitative Methodology; 2001.
12. Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.
13. Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma; 1996.
14. Peña D, Romo J. Introducción a la Estadística para las Ciencias Sociales. Madrid: McGraw Hill; 1997.
15. Sánchez Carrión JJ. Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza Editorial; 1999.
16. Sentís J, Pardell H, Alentà H, Cobo Valeri E, Canela i Soler J. Manual de bioestadística. 3a ed. Barcelona: Masson; 2003.
17. Tomás-Sábado J. Fundamentos de Bioestadística y análisis de datos para enfermería. Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 2009.
18. Investigación enfermería http://www.doc6.es/
19. Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya http://www.cbuc.cat/
20. Base de datos de enfermería http://teledoc.urv.es/cuidatge/
21. Búsquedas http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: