Assignatura

Estructura i Funció del Cos Humà II

  • codi 07887
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Mòdul de Bàsiques-Ciències de la Salut

Matèria: Fisiologia

Llengua d'impartició principal: castellà

Horari
  DT 10:00 12:00 
  DC 08:00 10:00 
  DJ 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Dra. Betlem MEZQUITA - bmezquita@uic.es

Horari d'atenció

Per a un millor funcionament cal sol·licitar cita prèvia via e-mail.

Presentació

L' assignatura Estructura i Funció del Cos Humà II s' imparteix en el segon semestre del primer curs d'infermeria. Permet que l’alumne aprofundeixi en l’estudi del cos humà en els camps científics de l’anatomia i la fisiologia. Es presenta el cos humà en la seva globalitat i s’estudien els seus aparells i sistemes.

De forma transversal, junt amb altres assignatures, es fa èmfasi en la importància per les ciències de la salut de la metodologia científica i en la necessitat d’utilitzar fonts bibliogràfiques i referències contrastades.

L'assignatura s'orienta de manera pràctica, intentant prioritzar a cada tema aquells conceptes i situacions que s'adaptin millor a la comprensió de fenòmens associats a l'exercici professional de la infermeria en el camp de les ciències de la salut.

Aquesta assignatura es divideix en set temes, que s’estudien des del punt de vista de l’anatomia i fisiologia: sang i immunitat, cardiovascular, respiratori, renal, digestiu, metabolisme i sistema reproductor.

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

L’estudiant d’infermeria, en acabar l’assignatura, ha de ser capaç de:

  1. Conèixer el cos humà de forma global i entendre les interrelacions entre els diferents òrgans i sistemes per mantenir l’homeòstasi.
  2. Dominar la terminologia utilitzada en els camps de l’anatomia i la fisiologia.
  3. Conèixer com són i com funcionen els sistemes i aparells cardiovascular, sang i immunitat, respiratori, digestiu, urogenital i metabolisme del cos humà normal.
  4. Adquirir habilitats per a la identificació de les estructures anatòmiques estudiades a les diferents proves emprades habitualment a la clínica.
  5. Adquirir habilitats en l’aplicació clínica dels coneixements assolits.
  6. Familiaritzar-se amb el mètode científic. Promoure el raonament i la discussió de problemes.
  7. Conèixer les fonts primàries d'informació.
  8. Adquirir unes actituds pròpies pel futur exercici professional.
  9. Sentir curiositat pel món que l'envolta i voler conèixer més.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 21. B - Comunicació oral i escrita.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar el curs l'alumne coneixerà les característiques estructurals i el funcionament propis dels òrgans i sistemes que formen el cos humà, així com el seu desenvolupament al llarg de les diferents etapes de la vida, i tindrà capacitat d'establir relacions entre ells. A més, coneixerà les exploracions funcionals bàsiques d'aquests sistemes en relació amb la professió infermera, amb una comprensió basada en criteris anatòmics i fisiològics.

Continguts

TEMA 1. SANG I IMMUNITAT


1.1. La sang

Definició: sang, plasma, sèrum. Composició de la sang. Hematies. Leucòcits. Plaquetes. La coagulació. Tipus de sang. Hematopoesi.

1.2. El sistema immune.
Definició. Classificació: immunitat inespecífica, específica, heretada, adquirida (natural, artificial). Resposta inflamatòria. Cèl·lules del sistema immune: fagòcits, limfòcits (B, T). Molècules del sistema immune: anticossos, complement. Reacció al·lèrgica. Al·lèrgens. 

1.3. El sistema limfàtic. 
La limfa. Els vasos limfàtics. Els conductes limfàtics: conducte limfàtic dret i conducte toràcic. Òrgans limfàtics: timus, melsa, amígdales (palatines, linguals, faríngia i tubàrica).


TEMA 2. SISTEMA CARDIOVASCULAR.

2.1.- Sistema cardíac: El cor
Generalitats. Configuració externa. Configuració interna: Cavitats cardíaques (aurícules,ventricles), vàlvules cardíaques (pulmonar, aòrtica,mitral i tricúspide),  septes (interauricular i interventricular). Pericardi. Estructura cardíaca (epicardi, miocardi i endocardi). Activitat mecànica i elèctrica del cor. Regulació de l'activitat cardíaca. Cicle cardíac. 

2.2.- Sistema vascular
Sistema de distribució. Regulació de la pressió sanguínia. Sistema d'intercanvi. Sistema de retorn.


TEMA 3. SISTEMA RESPIRATORI.
Generalitats. Fosses o cavitats nasals; sinus paranasals. Faringe: Nasofaringe,  Orofaringe, Laringofaringe. Laringe: cartílags laríngis, cordes vocals, epiglotis. Tràquea. Pulmons: generalitats (cissures, lòbuls, segments). Bronquis. Alvèols. Ventilació.  Músculs de la respiració. Fisiologia de la respiració: valoració clínica: estudi funcional respiratori (espirometria forçada, volums respiratoris, capacitat de transferència de CO). Gasometria arterial. Concepte de Gradient alveolo-arterial d'oxigen. Regulació de la respiració. 

TEMA 4. SISTEMA RENAL
Ronyons. estructura macroscòpica i microscòpica. Urèters.  Bufeta de l’orina.  Uretra: femenina i masculina. Funcions dels ronyons. Anàlisi d’orina.

TEMA 5. SISTEMA DIGESTIU.
Cavitat oral: llengua (musculatura, fre lingual), dents (característiques generales, particulars, dentició temporal i definitiva), glàndules salivals (majors i menors). Faringe: nasofaringe, orofaringe, laringofaringe. Esòfag: característiques i relacions. Estómac: curvatura major, curvatura menor, càrdies, fundus, pílor, esfínters. Intestí prim: duodè, jejú, ili. Intestí gros: cec, còlon, sigma, recte, apèndix vermiforme, anus. Fetge i vies biliars. Pàncrees. Peritoneu.

Digestió: mecànica i química.  Digestió dels hidrats de carboni, dels greixos i de les proteïnes. Secreció de les glàndules digestives. Absorció: procés i mecanismes reguladors. Formació de la femta i defecació. Vòmit.

TEMA 6. METABOLISME
Metabolisme dels nutrients: dels HC, dels greixos, de les proteïnes. Principals vitamines i minerals del nostre organisme. Dèficits vitamínics. Suplements vitamínics: en les dones gestants,  en certes malalties i en els atletes. Tasses metabòliques: tassa metabòlica basal: factors que determinen les tasses metabòliques bassal i total, calories. Temperatura corporal.


TEMA 7. SISTEMA REPRODUCTOR
Aparell genital masculí: testicles, epidídim, conducte deferent, vesícula seminal, conducte ejaculador, pròstata, glàndules bulb uretrals, penis.

Aparell genital femení: ovaris, trompes de Fal.lopi, úter, vagina. Exploracions: colposcòpia, test de Papanicolau. Les mames.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes realitzaran classes magistrals de tots els blocs temàtics a tractar.

Es duran a terme classes amb un caràcter més pràctic i aplicat a l'estudi de l'anatomia i la fisiologia dels òrgans i sistemes, seguint el mètode del Cas.

Cada setmana es proposaran activitats complementàries a través de la intranet.

METODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe Magistral
Mètode del Cas
Pràctica de Laboratori
Tutories Grupals
Aprenentatge Virtual
1. G 20. B 21. B 22. G 23. B 25. E 6. E 6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen parcial: Preguntes tipus test i preguntes de resposta curta.VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 30%
  • Examen final: Preguntes tipus test i preguntes de resposta curta. VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 50%
  • Avaluació continuada: Cada setmana es faran preguntes a través de la intranet i es proposaran activitats. Es tindrà en compte la participació en aquestes activitats així com la manera de resoldre els casos que es proposaran durant les classes teòriques i els seminaris. VALOR SOBRE LA NOTA FINAL: 20%.
  • Per superar la matèria és imprescindible superar l'examen final amb una nota igual o superior a 5, i que el càlcul de nota final sigui igual o superior a 5.
  • La matèria exposada pel professor haurà de ser ampliada per l'alumne amb la bibliografia aconsellada.
  • No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria

PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les  tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.

Bibliografia i recursos

  • TORTORA-DERRICKSON Principios de anatomía y fisiología. Ed. Panamericana.
  • THIBODEAU GA, PATTON KT. Anatomía y fisiología. Madrid. Harcourt Brace.
  • GUYTON CG, HALL, JE. Tratado de Fisiología Médica. Elsevier.
  • ROHEN JW, YOKOCHI. Atlas fotográfico de Anatomía Humana. Ed. Mosby. 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 21/05/2020 10:00h
  • R1 12/06/2020 09:00h
  • E2 01/07/2020 10:00h
  • R2 13/07/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00