Assignatura

Metodologia de la Cura

  • codi 07890
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Mòdul de Fonaments de la Cura I

Matèria: Fonaments d'infermeria

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 10:00 12:00 
 Sem.2  DC 10:00 12:00 
 Sem.2  DV 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Dra. Maria del Pilar FUSTER - pfuster@uic.es

Altres professors

Dr. Pere DOMINGO - pdomingo@uic.es

Horari d'atenció

Cita prèvia via e-mail

Presentació

Aquesta assignatura desenvolupa el seu estudi en els fonaments teòrics i pràctics necessaris per desenvolupar les funcions del professional d'infermeria. Aquesta temàtica la constitueixen el coneixement de les classes teòriques, els laboratoris de simulació d'infermeria i les pràctiques en els centres hospitalaris.

A més, en aquesta assignatura els alumnes tindran la possibilitat de realitzar un pràcticum solidari duent a terme activitats de voluntariat en diverses ONG o fundacions (Les places són limitades. A l'inici del curs es rebrà la informació sobre el procés de selecció i de les diverses possibilitats).

El Projecte solidari de la UIC és una experiència formativa de caràcter integral, promovent l'adquisició de competències de desenvolupament personal (com la responsabilitat, el compromís social, la capacitat de servei, etc.)

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

Al finalitzar el curs l'alumne ha de estar capacitat per:

  1. Iniciarà l'aplicació del procés d'infermeria en la pràctica clínica.
  2. Incorporar conceptes dels models d' infermeria a l'aplicació del procés d'infermeria.
  3. Aplicar coneixements de l'àrea d' humanitats, biologia, fisiologia, i anatomia a la planificació de la cura del pacient.
  4. Fer servir les tècniques més apropiades de comunicació amb els pacients, companys, altres professionals de la Salut.
  5. Avaluar l'estat de salut en casos clínics sobre la base de les teories i de l' investigació en infermeria.
  6. Formular diagnòstics d'infermeria basats en el anàlisi de les dades generades en l'avaluació de l' estat de salut fent servir la nomenclatura i etiquetes diagnòstiques correctes.
  7. Identificar els objectius i resultats esperats en relació al diagnòstic d'infermeria
  8. Realitzar funcions d' infermeria per promoure, mantenir i restaurar el nivell òptim de benestar de l' individu.
  9. Avaluar les intervencions d'infermeria en relació amb els resultats
  10. Demostrar competència i fiabilitat als pacients i a altres professionals sanitaris;
  11. Discutir la utilització de resultats d'investigació en infermeria en relació amb el desenvolupament de les teories d'infermeria i amb la promoció, manteniment i restauració de la salut.
  12. Conèixer els criteris de normalitat en els diferents patrons de salut: nutrició, eliminació urinària, eliminació fecal, higiene i integritat de la pell, oxigenació, activitat i descans, termorregulació, líquids i electròlits, percepció sensorial, el dolor, la circulació, l'autoconcepte, espiritualitat y la pèrdua o dol.


OBJECTIUS D'APRENENTATGE DEL PRÀCTICUM SOLIDARI:

  1. Desenvolupar el seu compromís amb els propis valors.
  2. Desenvolupar la seva capacitat per fer eleccions èticament fonamentades.
  3. Cultivar el seu sentit de la responsabilitat sobre les seves pròpies conductes i comportaments.
  4. Desenvolupar la seva capacitat per pensar per si mateix.
  5. Millorar la seva habilitat per comunicar-se, amb especial èmfasi en l'escolta.
  6. Millorar les seves capacitats per organitzar-se i utilitzar el temps de forma efectiva.
  7. Desenvolupar el seu compromís per exercitar els seus drets i responsabilitats com a ciutadà, contribuint activa i voluntàriament a la millora social, econòmic i ambiental.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10. B - Protegir la salut i el benestar de les persones i dels grups atesos, i garantir-ne la seguretat.
  • 17. E - Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de la salut, que suposa la cooperació multidisciplinaria, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 21. B - Comunicació oral i escrita.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Incorporar els conceptes dels models d'Infermeria en l'aplicació del PAE
  • Iniciar l'aplicació del PAE: valorar l'estat de salut en casos clínics sobre la base de les teories i la recerca d'infermeria.
  • Formular diagnòstics d'Infermeria basats en l'anàlisi de les dades obtingudes en la valoració inicial de l'estat de salut de la persona
  • Identificar els objectius a assolir i resultats esperats en relació al diagnòstic d'Infermeria
  • Proposar intervencions d'Infermeria per promoure, mantenir i restaurar el nivell òptim de benestar de la persona
  • Avaluar la situació de la persona en relació als resultats de salut anticipats
  • Valorar l'estat de salut en casos clínics sobre la base de les teories i la recerca
  • Proposar intervencions d'infermeria per promoure, mantenir i restaurar el nivell òptim de benestar de l'individu 
  • Avaluar la situació del pacient en relació als resultats de salut anticipats

Continguts

  • Procés d'atenció d'infermeria (PAE)
  • Valoració de l'estat de benestar i de les necessitats de salut després de l'anàlisi i la interpretació de les dades de la persona.
  • Instruments de recollida de dades
  • Diagnòstics infermers
  • Planificació de les cures
  • Implementació del Pla de Cures
  • Avaluació del Pla de Cures
  • VALORACIÓ
  1. Integritat de la pell
  2. Respiració
  3. Circulació
  4. Descans i son
  5. Dolor
  6. Activitat i exercici
  7. Termoregulació
  8. Pèrdua, dol i mort
  9. Autoconcepte
  10. Nutrició
  11. Eliminació fecal

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classe magistral 53%
  • Mètode del Cas 22%
  • Aprenentatge Cooperatiu 12'5%
  • Tutoria grupal 12'5%
METODOLOGIACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Aprenentatge cooperatiu
Classe magistral
Mètode del cas
Tutories grupals
11. E 12. B 15. B 21. B 23. B 25. E 3. E 6
Aprenentatge cooperatiu
Classe magistral
Mètode del cas
Tutories grupals
11. E 12. B 15. B 21. B 23. B 25. E 3. E

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El sistema d'avaluació incorpora diferents sistemes amb una càrrega percentual distribuïda de la següent manera:

  • Aprenentatge autònom: 10%
  • Probes escrites: 65%
  • Treballs escrits: 25%

Aquests sistemes, es concreten i distribueixen en les següents tasques amb la seva corresponent càrrega dins l'avaluació total de l'assignatura: 

  1. Aprenentatge autònom (Treballs i tasques a l'aula): 10%
  2. Treball escrit :Treball grupal (PAE): 25%
  3. Proves escrites:
  • Prova avaluadora intermitja (preguntes curtes): 25%
  • Prova avaluadora final (preguntes curtes + qüestionari tipus test): 40%

Totes les activitats són obligatòries.Per fer mitja ha d'estar aprovada la prova avaluadora final amb un 5. Es valorarà la participació en les tasques desenvolupades a l'aula.

 

PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les  tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.


2ª convocatòria: Es podrà recuperar la part de prova evaluativa intermitja + prova evaluadora final = 65%, Es manté el 35% del treball grupal i tasques a l'aula e i es farà mitja en cas d'aprovar l'examen final.

  • En cas de suspendre també el treball grupal i les tasques d'aula, es donarà opció a recuperar-les (no obligatòria) amb resolució d'un cas (PAE) el mateix dia d'examen obtenint com a nota màxima un 5. NO ES POT FER SERVIR AQUESTA RECUPERACIÓ PER PUJAR NOTA DE L'ASSIGNATURA. 
  • No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
  • 3ª i 4rta convocatòries igual que primera i segona.

PROJECTE LIDERATGE:

La nota final de la 2a convocatòria d'aquesta asignatura es veurá afectada per la no asistencia a cualsevol de les  tutorías de lideratge de cada semestre en la seguent proporció: 0.5 punts si es falta en 3 ocasions; 0.4 punts si es falten a 2 tutoríes y 0.3 punts si es falta a 1 tutoría. Esta norma s'aplicará als alumnes aprobats i mai será motiu de suspens de la asignatura.

Per als alumnes que realitzin el pràcticum solidari:
-La nota global de l'avaluació d'assignatura (esmentada anteriorment) comptarà un 85% del total i la del pràcticum solidari, un 15%. És un requisit indispensable per aplicar aquests percentatges, haver aprovat prèviament la nota global de l'avaluació de l'assignatura.

-L'avaluació del pràcticum solidari es realitzarà: per part de l'ONG o fundació on es realitzin aquestes pràctiques i mitjançant la realització d'un diari reflexiu (corregida pel coordinador de l'assignatura a la que s'associï el pràcticum).

Bibliografia i recursos

  • Alfaro-LeFevre Rosalinda. (2007). Aplicación del proceso enfermero.:Elsevier Masson
  • Carpenito Lynda. Diagnósticos de enfermería. Aplicaciones a la práctica clínica (2003). McGraw-Hill
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la practica de enfermeria. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby 
  • Marriner-Toney A. (2007). Modelos y Teorías en enfermería.Elsevier/Mosby
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2013). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Wesley, L.(1997) Teorías y modelos de enfermería.Mèxic: McGraw-Hill
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfemrería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 15/05/2020 10:00h
  • R1 12/06/2020 09:00h
  • E2 23/06/2020 10:00h
  • R2 03/07/2020 11:00h

Material didàctic

      Webs d'interès
            artículo dolor  http://www.psiquiatria.com/articulos/psiq_general_y_otras_areas/psicosomatica/2579/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00