Assignatura

Comunicació i Informació Escrita

  • codi 08002
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Comunicació

Matèria: Comunicació escrita

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Carla GRÀCIA - cgracia@uic.es

Horari d'atenció

Carla Gracia: cgracia@uic.es

Presentació

Saber expressar-se amb claredat, criteri i precisió és fonamental per a qualsevol futur professional de la comunicació. Mitjançant la pràctica continuada, Comunicació i Informació Escrita ofereix les eines clau perquè l'alumne/a desenvolupi la seva creativitat i aprehengui les tècniques narratives del text escrit.

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Estimular la lectura i l'escriptura per millorar l'expressió oral i escrita
  • Aprendre a generar contingut, a relacionar-ho amb altres coneixements i a estructurar les idees de manera adequada dins d'un text
  • Oferir una base teòrica sobre les eines narratives que permeti a l'alumne/a treure el màxim partit de la llengua per a una comunicació efectiva segons l'objectiu establert en cada cas
  • Experimentar amb diferents gèneres narratius i registres comunicatius i entendre la particularitat i potencialitat de cadascun
  • Escriure amb correcció i precisió
  • Millorar l'estil propi d'escriptura i entendre l'efecte de certes decisions estilístiques i narratives. 
  • Saber analitzar textos de manera argumentada
  • Incorporar l'autocorreció com a part del procés d'elaboració del text escrit.
  • Fomentar l'actitud crítica i la capacitat reflexiva de l'alumne/a com a consumidor/a i creador/a de textos.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes de Comunicació i Informació Escrita:

  • Escriuran de forma correcta i fluida 
  • Aprendran tècniques de síntesis i de concreció i organització d'idees 
  • Tindran un major domini del llenguatge i una major capacitat creativa que podran aplicar de manera eficaç segons els objectius comunicatius
  • Sabran analitzar textos de diferents naturaleses comunicatives
  • Posaran en pràctica la creativitat
  • Aprendran a gestionar projectes de manera autònoma i en equip

Continguts

L'assignatura aborda els següents temes:

  • Comunicació: fonaments, factors i objectius
  • L'art de la lectura
  • Estratègies de comprensió lectora
  • Llegir com un escriptor
  • Tipologia de textos
  • El procés d'escriure
  • El procés de composició. Generar, triar i ordenar contingut, escriure, editar
  • Explorar la font retòrica. Tema i idea
  • El narrador i la veu narrativa
  • Estructures narratives
  • La bona escriptura: paràgrafs, frases, estil, gramàtica, lèxic, cohesió, puntuació
  • Fons i forma: el llenguatge figurat. El llenguatge literari en el periodisme.
  • El ritme, el to i el registre
  • Gèneres
  • Objectivitat i subjectivitat
  • L'edició d'un text i la reescriptura
  • Retòrica i oralitat
  • Escriure per a Internet

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1.5
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
2.5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació

Escriure amb correcció és fonamental en totes les assignatures i, especialment, en aquesta. Seguint la normativa de la Facultat, les faltes d'ortografia descomptaran un punt en els treballs i mig punt en els exàmens. 



Sistema d'avaluació de la part de Carla Gracia: 

L'avaluació es distribueix en tres parts: 

-Un examen parcial: 25%

-Un examen final: 50%

-Treball final: 15%

-Pràctiques de classe i participació: 10%


Els alumnes de 2ª convocatòria hauran de realitzar una prova escrita sobre els aspectes teòrics i pràctics tractats en l'assignatura.


Altres convocatòries: 

Segona convocatòria: Si l'alumne suspèn la primera convocatòria ha de presentar-se a l'examen de segona convocatòria.

Tercera convocatòria: Si l'alumne suspèn la segona convocatòria, haurà de matricular-se de nou de tota l'assignatura i cursar-la. L'estudiant haurà d'assistir a les classes, presentar les pràctiques i aprovar-les, així com passar l'examen parcial i final.

Quarta convocatòria: Si l'alumne suspèn la tercera convocatòria, ha de presentar-se a l'examen de quarta convocatòria.

Cinquena convocatòria: Si l'alumne suspèn la quarta convocatòria, s'haurà d'acollir a les condicions establertes per les convocatòries extraordinàries.

Bibliografia i recursos

Cassany, Daniel. La cocina de la escritura. Anagrama. Barcelona, 2006.

Cassany, Daniel. Describir el escribir. Austral. Barcelona, 1989.

Eco, Umberto. Seis paseos por los bosques narrativos. Lumen. Barcelona, 1996.

Fuentes Rodríguez, Catalina. Guia práctica de escritura y redacción. Espasa Libros, S.L.U., 2011. 

García Márquez, Gabriel. Cómo se cuenta un cuento. Ollero y Ramos. Madrid, 1995.

Goldberg, Natalie. El gozo de escribir. La liebre de marzo. Madrid, 2004. 

Goldberg, Natalie . El rayo y el trueno. La liebre de marzo. Barcelona, 2003.

Lázaro Carreter, Fernando. El dardo en la palabra. Debolsillo. Barcelona. 2015.

Martínez Sousa, J. (2001) Manual de estilo de la lengua española. Ediciones Trea, Gijón (2ª ed.)

Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006. 

Queneau, Raymond. Ejercicios de estilo. Cátedra. Madrid, 1989.

Rodari, Gianni. Gramática de la fantasía: introducción al arte de contar historias. Editorial del Bronce. Madrid, 2002

Spang, Kurt. Persuasión. Fundamentos de retórica. Eunsa. Barcelona, 2005.

VV.AA. Lengua española para los medios de comunicación: usos y normas actuales. Tirant lo Blanch, 2006.

VV.AA. Llibre d’estil de la corporació catalana de mitjans audiovisuals. Generalitat de Catalunya, 2013.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00