Assignatura

Ràdio

  • codi 08003
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Mòdul: Comunicació

Matèria: Ràdio

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.

 

Presentació

Aquesta assignatura és una introducció a la ràdio. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. Bàsicament, la ràdio es defineix per la seva condició sonora, i d'aquí se'n deriven tot un seguit de característiques que la diferencien de la resta de mitjans de comunicació. Aquesta assignatura introdueix els alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà.

Requisits previs

Aquesta assignatura no implica requisits previs.

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà ràdio.
  • Entrendre i aprendre el sentit i l'ús dels elements del llenguatge radiofònic.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar la tècnica de redacció per al mitjà ràdio.
  • Aprendre la tipologia i característigues dels gèneres radiofònics.
  • Conèixer l'estructura i característiques del sector radiofònic

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los.
  • Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio.
  • Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
  • Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
  • Locutar i expressar-se oralment amb fluïdesa.
  • Escriure textos per a la ràdio.
  • Produir i realitzar productes radiofònics.

Continguts

1. Els mitjans audiovisuals: la ràdio.

2. El llenguatge radiofònic.

3. La veu i la locució.

4. Espai, temps i ritme. 

5. El muntatge i l'edició sonora.

6. La redacció per a la ràdio.

7. El guió radiofònic.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,5
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1,2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1,2
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen aquestes vies:

- Evaluación experimental sobre els continguts teòrics i bibliografia (20%)

- Treballs individuals (10%)

- Producció i realització: falques radiofòniques, en grup (30%)

- Producció i realització: relat radiofònic, en grup (40%)

D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent. D'altra banda, caldrà aprovar l'examen per tal de fer la mitjana final. En cas que no s'aprovi, caldrà recuperar-lo amb un examen teòric en segona convocatòria.

Es obligatori cumplir amb un 80% de la assistència per ser evaluat.

SISTEMA D'AVALUACIÓ:
  • Examen Final
  • Pràctiques
  • Focused Praxis
  • Taller

PERCENTATGE:
  • 20
  • 20
  • 20
  • 40

Bibliografia i recursos

Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.

Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.

Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio. 

Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.

Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.

Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143. 

McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press. 

Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.

Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC.    

Material didàctic

      Materials
             herrera_2007-aa_la-estructura-del-reportaje-en-radio.pdf 
            Exercici d'edició sonora oscar_dalmau1.wav 
            Manual Audacity eines bàsiques audacity_-_2_eines_basiques.pdf 
            Manual Audacity instal·lació audacity_-_1_instal_lacio.pdf 
            Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1) mtnezcosta+herrera_2007-cys_generos-radiofonicos.pdf 
      Webs d'interès
            Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología  http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm 
            Monogràfic Telos sobre el ràdio art http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/cuaderno.asp@rev=60.htm 
            Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Inc http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00