Ràdio
Mòdul: Comunicació
Matèria: Ràdio
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.
Aquesta assignatura és una introducció a la ràdio. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. Bàsicament, la ràdio es defineix per la seva condició sonora, i d'aquí se'n deriven tot un seguit de característiques que la diferencien de la resta de mitjans de comunicació. Aquesta assignatura introdueix els alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà.
Aquesta assignatura no implica requisits previs.
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
1. Els mitjans audiovisuals: la ràdio.
2. El llenguatge radiofònic.
3. La veu i la locució.
4. Espai, temps i ritme.
5. El muntatge i l'edició sonora.
6. La redacció per a la ràdio.
7. El guió radiofònic.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 0,5 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 1,2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1,2 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.1 |
Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen aquestes vies:
- Evaluación experimental sobre els continguts teòrics i bibliografia (20%)
- Treballs individuals (10%)
- Producció i realització: falques radiofòniques, en grup (30%)
- Producció i realització: relat radiofònic, en grup (40%)
D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent. D'altra banda, caldrà aprovar l'examen per tal de fer la mitjana final. En cas que no s'aprovi, caldrà recuperar-lo amb un examen teòric en segona convocatòria.
Es obligatori cumplir amb un 80% de la assistència per ser evaluat.
Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.
Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, 73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.
Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio.
Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.
Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143.
McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press.
Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.
Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC.