Assignatura
Ràdio
- codi 08003
- curs 1
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 4
Mòdul: Comunicació
Matèria: Ràdio
Llengua d'impartició principal: castellà
Professorat
Presentació
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
Aquesta assignatura és una introducció a la ràdio. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una singular manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. La ràdio es defineix per la seva condició sonora, i de ahií es deriven tota una sèrie de característiques que la diferencien de la resta de mitjans de comunicació. Aquesta assignatura introdueix als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà.
Requisits previs
Aquesta assignatura no planteja cap requisit previ.
Objectius
- Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
- Aprendre els conceptes clau del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà radiofònic.
- Entendre i aprendre el sentit i ús dels elements del llenguatge radiofònic.
- Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
- Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
- Entendre i dominar les tècniques de redacció per al mitjà radiofònic.
- Aprendre la tipologia i característiques dels gèneres radiofònics.
- Conèixer l'estructura i característiques del sector radiofònic.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques
)
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
- 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En finalitzar l'assignatura, els alumnes estaran capacitats per a:
- Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i la seva combinació.
- Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà radiofònic.
- Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
- Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
- Locutar i expressar-se de manera oral amb fluïdesa.
- Escriure textos per al mitjà radiofònic.
- Produir i realitzar productes radiofònics.
Continguts
PRIMERA PART - M. Vidal
- El llenguatge sonor
- El mitjà radiofònic no-publicitari
- EGM Classificació Emissores
- El mitjà radiofònic publicitari
- Formats de gestió de marca radiofònica
- El branding sonor
- Pràctica: Com sonarà la teva marca en 5 anys
SEGONA PART - M. Fitó
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
- Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per a aconseguir els objectius fixats.
- Focused Praxi. Lliurament periòdic d'exercicis per a aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
- Taller. Espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Actitud (10%)
- Pràctiques (50%)
- Examen final (40%)
Altres convocatòries: 100% examen final.
Bibliografia i recursos
- Abad, Federico. (2012). ¿DO RE QUÉ? Guía práctica de iniciación al lenguaje musical. Berenice Manuales.
- Alonso González, Carmen María. (2004). El canto de las sirenas: comunicación y persuasión en la publicidad radiofónica. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia.
- Balsebre, Armand. (2004). El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra.
- Betés Rodríguez, Kety. (2002). El sonido de la persuasión. Relatos publicitarios en la radio. Valencia: Universidad Cardenal Herrera-CEU.
- Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010). Aula de locución. Madrid: Cátedra.
- Blanco, I., Fernández Martínez, P. (coordinadores) (2004). El Lenguaje radiofónico: la comunicación oral. Madrid: Fragua.
- Gallego, J. Ignacio. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
- Gutiérrez García, María; Perona Páez, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
- Labrada, Jerónimo. (2009). El sentido del sonido: la expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba.
- Martí Martí, Josep M. (2016). 51 ideas para hacer buena radio. Barcelona: UOC.
- Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida (editores). (2011). Radio 3.0: una nueva radio para una nueva era: la democratización de los contenidos. Madrid: Fragua
- Rodero, Emma. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis.
- Rodero, Emma. (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
- Rodero, Emma. (2003). Locución radiofónica, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
- Soengas, X. & Rodero, E. (2010). Ficción radiofónica: cómo contar una historia en la radio, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
- Vidal Mestre, Montse. (2018). Branding sonoro: Sonokey: el método de impulso emocional y mnemotécnico para las marcas. Barcelona: UOC.