Assignatura

Estructura del Sistema Audiovisual

  • codi 08007
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Societat de la informació i del coneixement

Matèria: Estructura del sistema audiovisual

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. María VICTORIA - mvictoria@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.

 

frobert@uic.es

Presentació

En aquesta assignatura, els estudiants coneixeran com s'organitza el mercat mediàtic; identificaran els principals subjectes, empreses i institucions que participen en les relacions comercials i de comunicació, aíxí com les circumstàncies político-legals, tecnològiques, socio-culturals i econòmiques que influeixen en les activitats empresarials. Aquesta realitat s'analitzarà tant des d'una perspectiva externa a les empreses de comunicació com des d'una perspectiva interna, de manera que els estudiants comprendran la relació entre els factors estructurals de la indústria mediàtica i les decisions que es prenen en la gestió i organització de les empreses de comunicació. 

Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en cinc blocs, en els que, a més de revisar els principals fonaments teòrics sobre l'economia dels mitjans i l'estructura del sistema mediàtic, s'analitzaran amb detall les tendències que avui es donen en el context extern de cada un dels principals mercats -l'editorial, l'audiovisual, el radiofònic, el dels videojocs i el cinematogràfic-, i la seva influència en les diferents fases de la cadena de valor de les empreses -la producció, la distribució, la comercialització i el consum- en cadascuna de les indústries. 

Requisits previs

Aquesta assignatura no implica requisits previs.

Objectius

El objetivo general de esta asignatura es que los estudiantes logren un conocimiento profundo sobre la complejidad y peculiaridad de la estructura de la industria y de las empresas mediáticas, el cual es necesario para superar las confrontaciones entre los intereses profesionales y económicos que se dan en el sistema audiovisual (Medina, 2011: 15). Ese conocimiento puede ayudar a los futuros profesionales a moverse en el mercado audiovisual y a tomar las decisiones necesarias para crear productos de máxima calidad que además logren la rentabilidad que requieren las empresas de comunicación para ser viables. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

  • Tenir una visió global dels mitjans de comunicació de masses i el sistema comunicatiu.
  • Entrendre el marc jurídic, econòmic i institucional dels mitjans de comunicació.
  • Conèixer el mapa dels principals grups mediàtics.
  • Seguir les tendències innovadores en els diferents sectors de la comunicació.

Continguts

1. Economía y estructura de los medios: conceptos fundamentales
2. El mercado editorial

               a. Regulación de la propiedad: concentración y pluralismo

               b. Los grupos de comunicación

               c. Digitalización y convergencia

               d. El cambio cultural en la profesión periodística

               e. Cambios sociales que afectan al consumo

               f. La crisis publicitaria y la caducidad del modelo de negocio

               g. La creación de valor en las empresas tradicionales: calidad y credibilidad

3. El mercado digital

               a. La desaparición de barreras de entrada: regulación y tecnología

               b. Nuevos modelos de producción de contenidos

               c. Nuevas demandas de la audiencia

               d. Nuevos modelos de negocio

               h. El reto de la creación de valor

4. El mercado audiovisual: radio y televisión

               a. Diferencias básicas modelo público/privado

               b. Las grandes corporaciones multimedia

               c. Los organismos reguladores del audiovisual

               d. Evolución tecnológica: cable, satélite, TDT

               e. Las empresas productoras y la externalización de servicios

               f. La medición de audiencia y su impacto en las políticas de programación

               g. Nuevos hábitos de consumo y modelos de producción

5. El mercado cinematrográfico

6. Otras industrias culturales: videojuegos y música

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 

ACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC.
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Seminarios, evaluación continua (60%)
  • Trabajo en grupo (40%)

* En todas las actividades de evaluación se aplicará la normativa ortográfica y de asistencia de la Facultad.

** Para aprobar la segunda o siguientes convocatorias será necesario realizar un trabajo individual que contará el 100%. Solo en el caso de haber aprobado la evaluación continua en 1ª convocatoria, el trabajo entregado en la 2ª, hará media con la nota de los seminarios y contará el 40 %. 

SISTEMA D'AVALUACIÓ:
  • Seminari
  • Projecte

PERCENTATGE:
  • 60%
  • 40%

Bibliografia i recursos

AGUADO, G.; GALAN, J.; FERNANDEZ-BEAUMONT, J; GARCIA, L.J. (2008), Organización y gestión de la empresa informativa. Madrid: Editorial Síntesis. 

AMIRON, N. (2011). Estructura de propiedad y composición de los consejos de administración de los principales grupos de comunicación europeos en 2009. Observatorio (OBS*) Journal, vol.5 - nº1 (2011), 227-244.

ARNANZ, CARLOS M. 2002. Negocios de televisión. Barcelona: GEDISA. 

ARRESE, ANGEL (Coord.) 2003. Empresa informativa y mercados de la comunicación. Pamplona, EUNSA.

BAS et al. (2011). Políticas de comunicación y protección del pluralismo en la Unión Europea y Estados Unidos. Comunicación y Sociedad, 24(2), 41-75.

BUSTAMANTE, ENRIQUE. (2004). La televisión económica. Barcelona: GEDISA.

 BUSTAMANTE, Enrique (coord.) (2003) Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.

CASTELLS, MANUEL (2009). Comunicación y poder. Barcelona: Alianza editorial.

CAC (2009). Quaderns del CAC. 31.32. Convergència tecnològica i audiovisual. Barcelona. 

COLOM, RAMON. 2006. La indústria de la televisió. Barcelona: Editorial UOC. 

CUBELLS, MARIOLA. 2006. ¿Quién cocina la televisión que vemos? Barcelona: Carroggio. 

DE MATEO PEREZ, ROSARIO; BERGES SAURA, LAURA; SABATER CASALS, MARTA. (2009), Gestión de empresas de comunicación . Sevilla: Editorial Comunicación Social.

DOYLE, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE Publications.

DURAN, JAUME; SÁNCHEZ, LYDia (Ed.) 2008. Industrias de la comunicación audiovisual. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

HALLIN, D.C. y MANCINI, P. Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política; Hacer editorial, Madrid, 2008

HENDRICKS, JOHN ALLEN. 2011. The twenty-first-century media industry. Lanham: Lexington Books.

JONES, D. (2005). Aproximación teórica a la estructura de la comunicación social. Sphera pública, 5, 19-39.

KÜNG, LUCY. (2008). Strategic management in the Media. London. SAGE.

MEDINA LAVERÓN, MERCEDES. (2005), Estructura y gestión de empresas audiovisuales . Pamplona: EUNSA 

MORA-FIGUEROA, BORJA. (2009), El mercado global de la comunicación. Pamplona: EUNSA. 

NIETO, A.; IGLESIAS, F. (2000). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.

PARDO, ALEJANDRO. (2014), Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Pamplona: EUNSA.

PÉREZ-LATRE, FRANCISCO J.; SÁNCHEZ-TABERNERO, ALFONSO. (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: EUNSA.

PICARD, R. (2011). The economics and financing of media companies. New York: Forham University Press.

REIG, RAMON. (2011), Los dueños del periodismo.  Barcelona: Gedisa.

RUIZ GONZÁLEZ,M. (2001), Dirección de la empresa informativa. Madrid: Paraninfo. 

SÁNCHEZ-TABERNERO, A (2003). Estructura y actividades de las empresas de comunicación, en BEL-MALLÉN, I. y CORREDOIRO, L.  Derecho de la información.

 

 

 

 

 

 

Material didàctic

      Materials
            A00_Tema 1_fundamentos y entorno externo mercado mediático estructura_introduccionytema1i,ii,iii.pdf 
            A1_Seminario 1_el concepto de industria cultural seminario1_ca.pdf 
            A2_Seminario 1_Aproximación teórica a la estructura de la comunicación jones_estructura_comunicacion.pdf 
            A3_Seminario1_material de apoyo_Amenazas y posibilidades del sistema audiovisual europeo en la era digital 7_bustamante.pdf 
            A4_Tema 2_sector editorial estructura_tema2_sectoreditorial_ca.pdf 
            A5_Seminario 2_ sector editorial seminario2_analisisgrupoymarca_marcoexterno_2018_ca.pdf 
            A6_Material de apoyo_Seminario 2_Artículo sobre la estructura de propiedad de los grupos de comunicación almiron2011estructuradepropiedaddelosprincipalesgruposdecomunicacioneuropeos.pdf 
            A7_Material de apoyo_Seminario 2_Artículo sobre los grupos mediáticos en España gruposmediaticos.pdf 
            A8_Material de apoyo_Seminario 2_ EGM 2018 marco18.pdf 
            A90_Material de apoyo_Seminario 2_Informe i2P mercado publicitario España  i2p_presentacion_2017_.pdf 
            A91_Material de apoyo_Seminario2_ Infoadex publicidad estudio-infoadex-2018.pdf 
             A92_Material de apoyo_Seminario2_Digital News Report digital-news-report-2018.pdf 
            Guía para el trabajo Final guiaparaeltrabajo2018_ca.doc 
            Tema 3_sector audiovisual, radio y tv  estructura_tema3_sectoraudiovisual_marcolegal[mododecompatibilidad].pdf 
             Tema 3_sector audiovisual, radio y tv 2_marco economico estructura_tema3_sectoraudiovisual_marcoeconomico.pdf 
            Tema 3_sector audiovisual, radio y tv 3__marco sociocultural estructura_tema3_sectoraudiovisual_marcosociocultural.pdf 
            Tema 3_Seminario 3_estrategias de programación seminario3_calidadcontenidostvyestrategiasdeprogramacion.pdf 
      Webs d'interès
            A_Material apoyo Seminario2_Bullido, Enrique. “La situación de la prensa en España en diez gráficos 2016”  http://enriquebullido.com/2015/12/15/la-situacion-de-la-prensa-en-espana-en-diez-graficos/ 
            B_Material de apoyo Seminario 2_Caño, Antonio. “Carta abierta del director de EL PAÍS a la Redacción del periódico” http://elpais.com/elpais/2016/03/03/actualidad/1457031570_991358.html 
            C_Material de apoyo Seminario 2Cobo, Silvia. “Albert Sáez: ‘El periodista más manipulable es el periodista ignorante’ http://silviacobo.com/albert-saez-el-periodista-mas-manipulable-es-el-periodista-ignorante/ 
            ComScore http://www.comscore.com/esl/ 
            Comunicació 21 http://comunicacio21.cat/ 
             D_Material de apoyo Seminario 2_Cobo, Silvia. “El digital first del diari ARA” http://silviacobo.com/el-digital-first-del-diari-ara/ 
            E_Material de apoyo Seminario 2_Cobo, Silvia. “‘El Periódico de Catalunya’, un cambio con los lectores”  http://silviacobo.com/el-periodico-de-catalunya-un-cambio-con-los-lectores/ 
             F_Material de apoyo Seminario 3_Escolar, Ignacio. “Las cuentas de eldiario.es” http://www.youtube.com/watch?v=nd4Os4edHhI 
            G_Material de apoyo Seminario 2_Estudio actual sobre la credibilidad de los medios  http://233grados.lainformacion.com/blog/2014/02/los-medios-digitales-tienen-m%C3%A1s-credibilidad-que-la-prensa-tradicional-seg%C3%BAn-un-estudio.html 
            Gutiérrez, Àlex. “Un moment de canvi que també és d'oportunitat”  http://www.ara.cat/premium/tema_del_dia/moment-canvi-tambe-doportunitat-preguntes_0_1037896240.html 
             H_Material de apoyo Seminario 3_Fernández de Lis, Patricia. “Jeff Jarvis: ‘Facebook y Google conocen mejor que nosotros a nuestros lectores’” http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2015/03/12/actualidad/1426174603_716507.html 
            I_Material de apoyo Seminario 2_Gordillo, Saül. “Compromís amb el periodisme digital” http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/35-aniversari-el-periodico/compromis-amb-periodisme-digital-2772114 
            Informe Sector Audiovisual Trimestral CNMC  http://www.cnmc.es/Portals/0/Ficheros/Telecomunicaciones/Informes/Nota_II_Trimestre_2014.pdf 
            Informe sobre sector audiovisual a Catalunya CAC http://www.cac.cat/web/recerca/publicacions/llistat.jsp?NDY%3D&MQ%3D%3D&L3dlYi9yZWNlcmNhL3B1YmxpY2FjaW9ucy9sbGlzdGF0 
             J_Material de apoyo Seminario 2_Información actualizada sobre el accionariado de los grupos de comunicación http://http://www.media.cat/2014/01/13/quan-la-banca-pren-el-timo/ 
             K_Material de apoyo Seminario 2_Información actualizada sobre la propiedad de los grupos de prensa http://http://www.media.cat/2014/02/06/els-bancs-ocupen-els-consells-dadministracio-dels-editors-de-premsa/ 
            L_Material de apoyo Seminario 3_eldiario.es logra un nuevo récord de audiencia: casi seis millones de lectores al mes”  http://www.eldiario.es/redaccion/eldiarioes-subida-lanzamiento-digital-Espana_6_478462175.html 
            M_Material de apoyo Seminario 2_Vargas, Esther. “El Mundo por dentro: Virginia P. Alonso y los cambios en la redacción” http://www.clasesdeperiodismo.com/2016/03/07/el-mundo-por-dentro-virginia-p-alonso-y-los-cambios-en-la-redaccion/ 
             N_Material de apoyo Seminario 2_Vargas, Esther. “El País por dentro: Así se vive la transición a digital” http://www.clasesdeperiodismo.com/2016/03/04/el-pais-por-dentro-asi-se-vive-la-transicion-a-digital/ 
            O_Material de apoyo Seminario 2_Ymedia. “Mapa de Medios” http://www.ymedia.es/es/mapa-de-medios 
            P_Material de apoyo Seminario 4_Informe sector audiovisual http://data.cnmc.es/datagraph/jsp/inf_anual.jsp 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00