Assignatura

Sociologia

  • codi 08008
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Societat de la informació i del coneixement

Matèria: Sociologia

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Felipe ALONSO - falonso@uic.es

Horari d'atenció

L'alumne haurà de concretar una cita prèviament amb el professor per correu electrònic:

 

Prof. Dr. Felipe Alonso-Marcos: falonso@uic.es

 

 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

 

L'assignatura de Sociologia en el grau de Comunicació Audiovisual pretén dotar a l'alumne d'un coneixement global de la societat actual i emfatitzar la importància de la comunicació en els processos de formació de la cultura.

L'objectiu de la Sociologia (comprendre la societat) resulta fonamental en la planificació i elaboració dels productes comunicatius. Per això, es pretén presentar la realitat dels estudis sociològics com una font d'informació fonamental i oferir les principals claus per a la comprensió del context social actual.

Així mateix, comprendre la societat suposa ser conscient que l'ordre establert que la caracteritza ha estat construït socialment, i que la seva composició dependrà en gran mesura dels agents que participin en l'elaboració dels patrons culturals. L'assignatura pretén fer conscient al futur professional de la comunicació del seu paper en l'establiment dels elements que componen l'univers simbòlic de les societats.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs

Objectius

 

Coneixements

- Conèixer la realitat de la ciència sociològica i els principals paradigmes teòrics.

- Comprendre el paper de la comunicació en el procés de formació de la cultura i de la societat.

- Conèixer el context social de l'era postmoderna per a una òptima elaboració dels productes comunicatius.

- Comprendre la realitat com un producte social fortament marcat per les dinàmiques del poder.

 

Habilitats i actituds

- Utilitzar l'argumentació, la crítica i la creativitat en l'elaboració de discursos.

- Desenvolupar una actitud de respecte cap a la diversitat d'opinions en els debats.

- Reflexionar sobre la responsabilitat del periodista en la construcció d'un entorn social més just i solidari.

- Reflexionar sobre la possibilitat/necessitat del canvi social i els espais que permeten les dinàmiques del poder per dur-los a terme.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Identificació de les principals tendències socials actuals en les productes comunicatius.

- Distinció dels elements de formació cultural i de socialització en les creacions dels mitjans de comunicació.

- Distinció de les diferents possibilitats d'influència social dels elements comunicatius utilitzats en els treballs realitzats.

- Conèixer les eines de recerca sociològica per al seu ús en Comunicació.

Continguts

TEORIA SOCIOLÒGICA, ORÍGENS, MODERNITAT, PERSPECTIVES I POSTMODERNITAT. LES DINÀMIQUES DEL PODER I ELS ESPAIS DE SUBJECTIVITAT INDIVIDUAL I COL·LECTIVA. 

Professor: Dr. Felipe Alonso-Marcos

BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA EN COMUNICACIÓ

L'objecte d'estudi de la Sociologia. Principals àrees d'estudi de la Sociologia. Macrosociología i microsociología. El procés de socialització. La importància del Zeitgeist.

BLOC 2. L'ORIGEN DE LA SOCIOLOGIA I PRINCIPALS PARADIGMES TEÒRICS

2.1. Inicis de la sociologia moderna. Contextualització històrica. El despertar del somni Il·lustrat i l'eclosió de la modernitat.

2.2. Max Weber. Poder, autoritat i dominació. Religió, capitalisme i modernitat. La gàbia de ferro. El desencantament del món.

2.3. Durkheim. Normalitat i patologia. Cohesió i divisió del treball. La anomia.

2.4. Karl Marx. Crítica de l'economia política. Materialisme, maneres de producció i classes socials. Estratificació, doble alienació i violència estructural. 

BLOC 3. PRINCIPALS PERSPECTIVES SOCIOLÒGIQUES

3.1. La perspectiva funcionalista. Estructural Funcionalisme. La sociologia de la desviació. El poder i la teoria de l'etiquetatge. La figura del Outsider i del Hardcore.

3.2. La perspectiva hermenèutica. El Interaccionismo Simbòlic. Goffman, Blumer i Mead. La construcció social de la realitat. Berger i Luckmann. L'imaginari simbòlic. El poder, la legitimació de l'ordre social i les possibilitats de canvi.

3.3. La perspectiva crítica. El domini intel·lectual i els aparells ideològics de l'estat. Gramsci i Althusser. La societat unidimensional i les indústries culturals. L'opinió pública com a eina de control social. Foucault (1) i el vell poder: vigilar i castigar en els estats-nació. 

BLOC 4. COMPRENDRE LA SOCIETAT DEL SEGLE XXI: CULTURA, ECONOMIA I POLÍTICA EN L'ERA POSTMODERNA

4.1. El pas de la modernitat a la postmodernidad. Contextualització històrica. Controvèrsia sobre el terme “postmodernidad”. Fi de la història i globalització.

4.2. Foucault (2) i el nou poder: la biopolítica i l'Imperi de Hardt i Negri.

4.3. Jerarquització de valors en la cultura postmoderna: Pierre Bourdieu i el capital cultural simbòlic. Zygmunt Bauman i la societat líquida. Gilles Lipovetsky i l'era del buit.

4.4. El nou consum i el capitalisme de rostre amable. La construcció de la subjectivitat. Slavoj Zizek, Félix Guattari i Eva Illouz.

4.5. Mitjans de comunicació en l'era de la informació. Baudrillard i la precesióndels simulacres i la mort social. El Real lacaniano i la fantasia de la realitat. 



Metodologia i activitats formatives


ACTIVITAT FORMATIVA:
  • Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
  • Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
  • Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
  • Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.

CRÈDITS ECTS:
  • 1,5
  • 1
  • 0,5
  • 3

Modalitat totalment online

ACTIVITAT FORMATIVA:
  • Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
  • Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
  • Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
  • Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.

 

CRÈDITS ECTS:
  • 1,5
  • 1
  • 0,5
  • 3

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat totalment online

PRIMERA CONVOCATÒRIA


1. Pràctiques: 60%
2. Examen final: 40%
* La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.
* El plagi o còpia en qualsevol activitat avaluable suposarà el suspens automàtic en aquesta activitat.

SEGONA CONVOCATÒRIA


1. Examen Final: 100%
* La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.
* El plagi o còpia en qualsevol activitat avaluable suposarà el suspens automàtic en aquesta activitat.

TERCERA CONVOCATÒRIA I SUCCESIVES


1. Treball individual 30%
2. Examen Final 70%
* La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.
* El plagi o còpia en qualsevol activitat avaluable suposarà el suspens automàtic en aquesta activitat.

Bibliografia i recursos

Althusser, L. (2015). Sobre la reproducción. Madrid: Akal.

 

Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.

 

Baudrillard, J. (2008). Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairós.

 

Beck, U. (2009). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

 

Becker, H. (2009). Outsiders: Hacia una sociología de la desviación. Madrid: Siglo XXI.

 

Berger, P. L., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires. Amorrortu.

 

Blumer, H. (1982). El Interaccionismo simbólico, perspectiva y método. Barcelona: Hora D.L.

 

Durkheim, E, (1982). La División del trabajo social. Madrid: Akal.

 

Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.

 

Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños.

 

Hardt, M. y Negri, T. (2005). Imperio. Barcelona: Paidós.

 

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Madrid: Katz.

 

Lipovetsky, G. (2010). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

 

Moscovici, S. (1996). Psicología de las minorías activas. Madrid: Morata.

 

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós

 

Ritzer, G. (1993). Teoría sociológica contemporánea. México: McGrawn Hill.

 

Stavrakakis, Y. (2007). Lacan y lo político. Buenos Aires: Prometeo Libros.

 

Weber, M. (2016). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Alianza Editorial

 

 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00