Assignatura

Teoria de la Informació

  • codi 08010
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Societat de la informació i del coneixement

Matèria: Teoria de la informació

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Isadora GARCÍA - igaravis@uic.es

Horari d'atenció

Per a l'atenció individual cal concertar hora amb cadascun dels professors a través del correu electrònic.

Isadora García Avis: igaravis@uic.es

Pere Buhigas Cardó: pbuhigas@uic.es

Presentació

A les societats democràtiques, la informació te un paper tant  fonamental  que condiciona la seva pròpia existència. S’estén  i abasta qualsevol activitat humana, influint en la presa de decisions i en la pròpia percepció del que passa al món. L’era digital ha multiplicat en tant sols dues dècades i de manera inimaginable, els canals de comunicació pels que flueix la informació. Les teories clàssiques que interpreten els fenòmens associats a les teories de la comunicació, es veuen ara desbordats per nous paradigmes. Aquesta assignatura respon a la necessitat d’incorporar a l’estudi tradicional dels models que regeixen la comunicació, aquells altres que son conseqüència de la immersió en un món digital, interactiu i sense fronteres. Familiaritzar-se amb aquest entorn permet desenvolupar un necessari sentit crític que ajudi a entendre millor la realitat.

Requisits previs

 

Per cursar aquesta assignatura no són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Comprendre de manera amplia i profunda els fenòmens de la comunicació i de la informació.
  • Conèixer la rutina dels professionals de la informació que treballen als mitjans audiovisuals.
  • Reflexionar sobre el paper que desenvolupa la informació audiovisual a les societats d’avui.
  • Assimilar el funcionament dels processos de comunicació i els seus efectes sobre la societat.
  • Complementar l’aprenentatge teòric sobre les ciències de la comunicació i de la informació amb l’aplicació pràctica.
  • Desenvolupar capacitat de pensament crític en relació amb alguns patrons d’actuació en els mitjans contemporanis.
  • Entendre i valorar la dimensió de responsabilitat professional dels comunicadors.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Els alumnes descobriran el funcionament dels processos informatius als mitjans audiovisuals.
  2. Els alumnes comprendran les diferents dimensions que constitueixen la informació audiovisual que consumeixen a diari.
  3. Els alumnes aprendran a reflexionar sobre diferents aspectes teòrics de la comunicació i de la informació, per després poder aplicar-los al desenvolupament de la pràctica periodística.
  4. Els alumnes aprofundiran en la cultura i el pensament contemporani i les seves influències en dinàmiques  de comunicació.

Continguts

Tema 0. Introducció

Què es comunicació?. Què es informació?

Tema 1. El context actual de la informació

1.1. El context empresarial de la comunicació. 

1.2. El paper de la informació en las societats d’avui.

1.3. De “el mitjà és el missatge” “el mitjà és el contingut i la comunitat”. 

1.4. L’evolució històrica dels mitjans audiovisuals.

1.4.1. De la paleotelevisió a la hipertelevisió. 
1.4.2. Pervivència de la ràdio en l’entorn digital. 



Tema 2. Els mitjans contemporanis i els seus comunicadors

2.1. La professionalització del comunicador de informació. 

2.2. Les grans estrelles de la comunicació. 

2.3. La "dieta mediàtica" contemporània. 

2.4. Pràctica: Del NODO a las sèries per a mòbil. 



Tema 3. L’origen de la informació 

3.1. La funció de intermediació del periodista. 

3.2. D’on surten les noticies?. Tipus de fonts d’informació.

3.3. Confiança i verificació de la informació. 

3.4. Seminari 1: El cas Watergate. 



Tema 4. Estructura dels processos de comunicació

4.1. De l’emissor al receptor. Codificació de la informació.

4.2. Fases del procés d’ elaboració i transmissió de continguts informatius.

    4.2.1. Creació. Recollida de dades. Fórmules narratives per la informació.

    4.2.2. Distribució. Tecnologia: del suport pel·lícula als satèl·lits.

    4.2.3. Recepció. Costums en el consum de la informació.

 

Tema 5. Comunicació i opinió pública

5.1. Efectes de la comunicació sobre l’ opinió pública.

5.2. Selecció de noticies i criteri editorial.

5.3. Manipulació i desinformació. 

5.4. Seminari 2: Postveritat, fake news y "fets alternatius".

 

Tema 6: La informació com a  realitat instantània i mòbil

6.1. Cultura de la immediatesa i noves tecnologies.

6.2. Mitjans digitals i xarxes socials.

6.3. Workshop: Mobile Journalism (MOJO).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1.4
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1.4
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Primera convocatòria (Gener):

  • 40 % Examen final
  • 20 % Workshop: Mobile Journalism (MOJO)
  • 20 % Seminaris d’anàlisis (amb els respectius assajos)
  • 20 % Participació i exercicis realitzats a classe

Per poder fer mitjana en primera convocatòria, és imprescindible que la nota de l’examen sigui igual o superior a 5.

Segona convocatòria (Juny):

  • 100% Examen final
Tercera convocatòria:
  • 70% Trabajo de investigación (tutorías de seguimiento + trabajo final).
  • 30% Examen final (que será necesario aprobar).
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
40
Workshop
20
Seminari
20
Focused Praxis
20

Bibliografia i recursos

Bibliografía obligatoria:

 

Durant el semestre es proporcionaran diferents articles acadèmics y textos periodístics de lectura obligatòria.


Bibliografía de consulta:

-        Cebrián, M. Información televisiva. Ed. Síntesis.Madrid,1998

-        Barroso García, J. Realización de los géneros televisivos. Síntesis, 1996

-        Fernández Díez, Federico y Martínez Abadía, José. Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Ed. Piados. Papeles de Comunicación nº 22. Barcelona, 1999

-        Martínez Abadía, José. Introducción a la tecnología audiovisual. Ed. Paidos Comunicación (2ª edición). Barcelona,

-        Villafañé, Justo y Mínguez, Norberto. Principios de Teoría General de la Imagen. Ediciones Pirámide. Madrid, 2000

 

Material didàctic

      Materials
            EL REPORTATGE 1masterreportajescast.ppt 
            FORMULES DE RELAT formasdeorganizarelrelato.ppt 
            INFORME AUDIOVISUAL 2017 ac.72-2018_annexinformeaudiovisual2017.pdf 
            INFORME MEDIA CATALUNYA informe_sector_2016_esmenat.pdf 
            LA RÀDIO tema1.5.2laradio.pptx 
            LES ENTREVISTES18 lasentrevistas.pptx 
            MINUT A MINUT AUDIENCIES audienciascrono.pdf 
            TEMA 2 PRIMERA PART tema2primeraparte.pptx 
            TEMA 2 SEGONA PART tema2segundaparte.pptx 
            TEMA 4 TOT tema4todo.pptx 
            TEMA 6 MOJO tema6mojotot.pptx 
      Webs d'interès
            WATERGATE https://lacolumnaquinta.wordpress.com/2012/06/16/ocho-lecciones-de-periodismo-del-caso-watergate/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00