Teoria de la Informació
Mòdul: Societat de la informació i del coneixement
Matèria: Teoria de la informació
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Isadora GARCÍA - igaravis@uic.es
Horari d'atenció
Per a l'atenció individual cal concertar hora amb cadascun dels professors a través del correu electrònic.
Isadora García Avis: igaravis@uic.es
Pere Buhigas Cardó: pbuhigas@uic.es
A les societats democràtiques, la informació te un paper tant fonamental que condiciona la seva pròpia existència. S’estén i abasta qualsevol activitat humana, influint en la presa de decisions i en la pròpia percepció del que passa al món. L’era digital ha multiplicat en tant sols dues dècades i de manera inimaginable, els canals de comunicació pels que flueix la informació. Les teories clàssiques que interpreten els fenòmens associats a les teories de la comunicació, es veuen ara desbordats per nous paradigmes. Aquesta assignatura respon a la necessitat d’incorporar a l’estudi tradicional dels models que regeixen la comunicació, aquells altres que son conseqüència de la immersió en un món digital, interactiu i sense fronteres. Familiaritzar-se amb aquest entorn permet desenvolupar un necessari sentit crític que ajudi a entendre millor la realitat.
Per cursar aquesta assignatura no són necessaris requisits previs.
Tema 0. Introducció
Què es comunicació?. Què es informació?
Tema 1. El context actual de la informació
1.1. El context empresarial de la comunicació.
1.2. El paper de la informació en las societats d’avui.
1.3. De “el mitjà és el missatge” a “el mitjà és el contingut i la comunitat”.
1.4. L’evolució històrica dels mitjans audiovisuals.
1.4.1. De la paleotelevisió a la hipertelevisió.
1.4.2. Pervivència de la ràdio en l’entorn digital.
Tema 2. Els mitjans contemporanis i els seus comunicadors
2.1. La professionalització del comunicador de informació.
2.2. Les grans estrelles de la comunicació.
2.3. La "dieta mediàtica" contemporània.
2.4. Pràctica: Del NODO a las sèries per a mòbil.
Tema 3. L’origen de la informació
3.1. La funció de intermediació del periodista.
3.2. D’on surten les noticies?. Tipus de fonts d’informació.
3.3. Confiança i verificació de la informació.
3.4. Seminari 1: El cas Watergate.
Tema 4. Estructura dels processos de comunicació
4.1. De l’emissor al receptor. Codificació de la informació.
4.2. Fases del procés d’ elaboració i transmissió de continguts informatius.
4.2.1. Creació. Recollida de dades. Fórmules narratives per la informació.
4.2.2. Distribució. Tecnologia: del suport pel·lícula als satèl·lits.
4.2.3. Recepció. Costums en el consum de la informació.
Tema 5. Comunicació i opinió pública
5.1. Efectes de la comunicació sobre l’ opinió pública.
5.2. Selecció de noticies i criteri editorial.
5.3. Manipulació i desinformació.
5.4. Seminari 2: Postveritat, fake news y "fets alternatius".
Tema 6: La informació com a realitat instantània i mòbil
6.1. Cultura de la immediatesa i noves tecnologies.
6.2. Mitjans digitals i xarxes socials.
6.3. Workshop: Mobile Journalism (MOJO).
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0.6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.4 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.4 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 1.4 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 1 |
Primera convocatòria (Gener):
Per poder fer mitjana en primera convocatòria, és imprescindible que la nota de l’examen sigui igual o superior a 5.
Segona convocatòria (Juny):
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final | 40 |
Workshop | 20 |
Seminari | 20 |
Focused Praxis | 20 |
Bibliografía obligatoria:
Durant el semestre es proporcionaran diferents articles acadèmics y textos periodístics de lectura obligatòria.
Bibliografía de consulta:
- Cebrián, M. Información televisiva. Ed. Síntesis.Madrid,1998
- Barroso García, J. Realización de los géneros televisivos. Síntesis, 1996
- Fernández Díez, Federico y Martínez Abadía, José. Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Ed. Piados. Papeles de Comunicación nº 22. Barcelona, 1999
- Martínez Abadía, José. Introducción a la tecnología audiovisual. Ed. Paidos Comunicación (2ª edición). Barcelona,
- Villafañé, Justo y Mínguez, Norberto. Principios de Teoría General de la Imagen. Ediciones Pirámide. Madrid, 2000