Accesibilitat
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Accesibilitat
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Lc. Enrique ROVIRA-BELETA - erovira@uic.es
Horari d'atenció
Els alumnes podran escriure al mail del professor, per a qualsevol dubte.
Cada vegada més la societat envelleix, i les expectatives de vida augmenten gràcies als avenços mèdics i tecnològics.
L'arquitectura ha de ser cada vegada més social i humana, ja que tots nosaltres al llarg de la nostra vida hem tingut, tenim o tindrem situacions que limitaran temporal o permanentment la nostra autonomia a l'haver de empènyer els cotxets dels nostres fills, fer-nos grans, tenir accidents temporals, o una gran discapacitat motòrica, cognitiva o sensorial.
En realitzar projectes i obres d'obra nova, reforma, ampliació i canvi d'ús, hem de complir entre altres, amb els requeriments a què ens obliguen les normatives vigents sobre accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques i en la comunicació, a nivell estatal i en les diferents Comunitats autònomes; que serà la documentació bàsica d'aquesta assignatura, amb l'objectiu d'aconseguir la millora de la qualitat de vida de tots els ciutadans en gaudir i utilitzar entorns, edificis, habitatges, sistemes d'informació i mitjans de transport accessibles a tothom.
Aquesta assignatura es dirigeix a estudiants d'arquitectura de 3r Curs de l'ESARQ a la UIC, i totes aquelles persones relacionades directament amb l'art de projectar, el disseny, i la construcció d'obres, etc; on comprovaran els avantatges que reuneix per a tots un espai, itinerari, element, servei, o producte ACCESSIBLE; que ho sigui també per a persones amb discapacitats
Actualment el compliment de les normatives sobre accessibilitat, es veu encara com una obligació i un impediment per realitzar un bon projecte o disseny, i es resol amb independència dels criteris inicials projectuals. Proposem resoldre l'accessibilitat des de l'inici de la concepció projectual, de manera desapercebuda i sense cost, a l'estar integrada en el disseny original
L'alumne descobrirà "Les capacitats de les persones amb discapacitat", i que "L'accessibilitat no és solament una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per a tots els ciutadans"; que a més redunda en una millora de la qualitat del seu propi projecte
Es un requisit imprescindible, l’assistència a les classes, on es supervisarà mitjançant les firmes d’assistència.
Analitzar i comprendre els criteris sobre l’accessibilitat en els espais, itineraris, elements, productes i serveis del nostre entorn; amb el fi de no nomes coneixe la normativa vigent, sinó la de dominar tots els detalls necessaris, per aconseguir aplicar l’accessibilitat de manera desapercebuda, amb criteris de normalització i dissenys d’us habituals per a tots, preparats també per a PMR (Persones de Mobilitat Reduïda),amb un cost baix o nul.
Posar en practica aquetes tendències innovadores, per així poder realitzar una aproximació critica a la llei d’accessibilitat i el seu reglament.
Formar a els estudiants, perquè en un futur pròxim i com a professionals de l’arquitectura, poguessin en els seus projectes aplicar aquets criteris d’accessibilitat i dissenyar per a tots els ciutadans, tinguin o no discapacitats.
Aconseguir millorar la qualitat de vida de totes les persones com arquitectes involucrats en la accessibilitat. Per exemple: un habitatge deuria de ser accessible i podria ser utilitzat durant tota la vida, incloent aquelles fases de la vida, en que el seua habitants amb l’edat, varien les seves dependencies.
Amb aquesta assignatura, els alumnes disposaran dels coneixements necessaris per a poder projectar aplicant l’accessibilitat en tots els seus projectes i dominant els detalls per aconseguir realment entorns i edificis realment accessibles per a persones amb grans discapacitats motoriques, psíquiques, sensorials, i millorant a la vegada, la qualitat de vida de totes les persones.
1ª CLASSE : LEGISLACIÓ I NORMATIVA
2ª CLASSE : ACCESSIBILITAT EN LES COMUNICACIONS VISUALS I AUDITIVES
3ª CLASSE : INTRODUCCIÓ A L’ACCESSIBILITAT
4ª CLASSE : ACCESSIBILITAT I DISSENY DE L’ESPAI URBA I
5ª CLASSE : ACCESSIBILITAT I DISSENY DE L’ESPAI URBA II
6ª CLASSE : TEST - URBANISME I ACCESSIBILITAT EN L’EDIFICACIÓ D’ÚS PÚBLIC
7ª CLASSE : EXEMPLES D’ACCESSIBILITAT EN EDIFICACIÓ D’ÚS PÚBLIC I EL PLA D’ACCESSIBILITAT
8ª CLASSE : EXEMPLES D’ACCESSIBILITAT EN HABITATGES I CORRECCIÓ EXERCICIS ALUMNES
9ª CLASSE : ACCESSIBILITAT EN L’EDIFICACIÓ D’ÚS PRIVAT-HABITATGE I CORRECCIONS EXERCICIS ALUMNES
10ª CLASSE : TEST - EDIFICACIÓ I CORRECCIONS EXERCICIS ALUMNES
11ª CLASSE : CONTROL DE L’ENTORN, DOMÒTICA I AJUDES TECNIQUES
12ª CLASSE : CORRECCIONS PÚBLIQUES – EXERCICIS ALUMNES
13ª CLASSE : CORRECCIONS PÚBLIQUES – EXERCICIS ALUMNES
14ª CLASSE : CORRECCIONS PÚBLIQUES – EXERCICIS ALUMNES
15ª CLASSE : ENTREGA FINAL TREBALLS
Les classes es realitzaran els dijous, amb professors especialistes en la matèria, o amb persones amb discapacitat, que treballen en el àmbit de l’accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques i en la comunicació, on ens mostraran les seves experiències.
També es realitzaran exercicis tutelats per els professors i es podrà visitar diferents entorns en el que analitzarem la seva accessibilitat.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,3 |
Classe participativa | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,3 |
Classe pràctica | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,33 |
Tutories | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,33 |
Estudi individuals o en grup | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 1,25 |
L’avaluació final, es realitzarà mitjançant un treball personal, que consistirà en l’adaptació del seu habitatge i/o centre de treball, i el recorregut de la via publica, fins el seu accés.
Tanmateix, aquest treball servirà per a conscienciar de la necessitat de disposar d’un habitatge accessible, per si el dia de dema, al fer-se grans, tenen la mobilitat reduïda; apreciant llavor, les necessitats de d’importància de disposar d’un bon disseny d’accessibilitat en les seves carreres professionals y en la repercussió que tenen els “detalls” en la vida de totes les persones, i en especial aquelles amb grans discapacitats.
Es realitzaran individualment o en grups, diversos exercicis tipus test sobre diverses temàtiques de l’aplicació de l’accessibilitat en el urbanisme, la edificació publica o privada, els mitjans de transport y el corresponents sistemes de comunicació; amb el fi de complementar la seva avaluació.
Tanmateix, es complementarà amb un treball sobre la millora de l’accessibilitat del projecte de l’assignatura de projectes.
L’accessibilitat a l’edificació i l’urbanisme:
Recomanacions tècniques per a projectes i obres. EDICIONES UPC
Catalogo ROCA de Accesibilidad de sus productos
Personas, Dependencia, Calidad de Vida y Nuevas Tecnologías. Editorial Hacer
Autor: Rovira-Beleta
Código de Accesibilidad de Cataluña. GENERALITAT DE CATALUÑA
CTE – Código Técnico de la Edificación y del Urbanismo.