Urbanisme 2
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Urbanisme 2
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Pere VALL - perevall@uic.es
Horari d'atenció
Horari d'atenció prèvia sol·licitud de reunió per e-mail.
Professors de taller:
Arq. Joan Solà
Dr. Pere Vall Casas
Professora de teoria:
Dra. Marta Benages
EL PROJECTE RESIDENCIAL. LA CONSTRUCCIÓ DE LA CIUTAT DES DE LA RESIDÈNCIAL'assignatura d'Urbanisme 2 inicia l'alumne en el projecte urbanístic residencial. Amb aquest objectiu, es desenvolupa una proposta d'ordenació mitjançant el diàleg permanent entre teoria i pràctica. Es posen a l'abast de l'estudiant els instruments mitjançant els quals l’arquitecte reconeix i analitza els projectes residencials, a la vegada que es presenten les intencions i idees que aquest utilitza per transformar, modificar i ampliar la ciutat. La bona integració del projecte en el context urbà on es disposa, i l'aplicació raonada de models de referència de la cultura urbanística contemporània resulten essencials.
L’alumne només podrà cursar Urbanisme 2 un cop hagi aprovat Urbanisme 1.
_Dotar l’alumne d’un mètode per abordar el projecte urbanístic. Aquest mètode es caracteritza per integrar, a totes les escales, l’anàlisi de l’àmbit de treball i la proposta d’intervenció.
_Aplicar el mètode del projecte urbanístic al desenvolupament d’un barri, mitjançant el recolzament de projectes emblemàtics de la cultura urbanística contemporània.
_Dotar l’alumne dels instruments i criteris necessaris per interpretar les capacitats d’un entorn urbà i formular una proposta d’estructura urbana coherent a escala 1/5000.
_Dotar l’alumne dels instruments i criteris necessaris per desenvolupar una proposta d’ordenació residencial a escala 1/2000 on s’integrin les vies, els espais públics i els edificis residencials.
_Dotar l’alumne dels instruments i criteris necessaris per desenvolupar el projecte de la unitat d’agrupació residencial, especificant els tipus edificatoris, les plantes baixes i l’espai públic a escala 1/1000 i 1/500.
_Que l’alumne apliqui els conceptes, les dimensions i els models de referència bàsics pel disseny de les vies, els espais públics i les unitats residencials.
_Que l’alumne conegui i incorpori a la pràctica del projecte residencial els tòpics contemporanis de la diversitat, la identitat i la sostenibilitat.
_Capacitat per desenvolupar autònomament el mètode del projecte urbanístic residencial, mitjançant la integració, a totes les escales, de l'anàlisi de l'àmbit de treball i la proposta d'intervenció.
_Coneixement dels principals projectes residencials de la cultura urbanística contemporània i incorporació a la pràctica del projecte.
_Capacitat per per interpretar les condicions d’un entorn urbà i formular una proposta d’estructura urbana coherent a escala 1/5000.
_Capacitat per desenvolupar una proposta d’ordenació residencial a escala 1/2000 on s’integrin les vies, els espais públics i els edificis residencials.
_Capacitat per desenvolupar el projecte de la unitat d’agrupació residencial, especificant els tipus edificatoris, les plantes baixes i l’espai públic a escala 1/1000 i 1/500.
_Capacitat d'aplicar els conceptes, les dimensions i els models de referència bàsics pel disseny de les vies, els espais públics i les unitats residencials.
_Coneixement dels tòpics contemporanis sobre la diversitat, la identitat i la sostenibilitat, i incorporació a la pràctica del projecte residencial.
El contingut teòric del "taller instrumental" (teòric / pràctic) es planteja entorn set sessions que s'especifiquen a continuació. La comprensió del contingut de les mateixes es traduirà en exercicis pràctics en relació amb la sessió teòrica corresponent a lliurar durant el taller instrumental.
Els exercicis del "taller instrumental" promitjaran amb la nota de l'examen teòric al final del curs. Aquesta nota suposarà el 30% de la nota del curs.
Es considera imprescindible el lliurament d'aquests exercicis per poder optar a aprovar el curs ja que tota l'assignatura està pensada com un procés de formació complementari.
CLASSES TEÒRIQUES
Classe 1. El projecte residencial. Introducció
Classe 2. El projecte residencial. Mètode
Classe 3. El projecte de l’espai viari
Classe 4. El projecte de l’espai públic
Classe 5. De la casa a la ciutat I
Classe 6. El tipus edificatori
Classe 7. De la casa a la ciutat II
L’ensenyament d’Urbanisme 2 s’efectua en format de taller continu on s’integra l’aprenentatge teòric i pràctic. El taller es desenvolupa en dos dies.
Taller A. Té per objectiu general projectar un barri i es desenvolupa a través del compliment de les següents fases de treball:
- Lectura interpretativa de l’àmbit de treball a escala 1/5000 i 1/2000.
- Proposta d’estructura urbana del nou teixit residencial articulada als sistemes de la ciutat a escala 1/5000.
- Ordenació del barri a escala 1/2000 y seccions a escala 1/1000.
- Disseny de la planta baixa i dels espais públics del conjunt a escala 1/1000 i seccions a escala 1/500.
- Disseny de la unitat d’agrupació a escala 1/500 i seccions a escala 1/200.
- Disseny de les vies més rellevants a escala 1/200.
Taller B. Té per objectiu general aportar continguts teòrics, models de referència i bases instrumentals per desenvolupar el projecte residencial del taller A. S’imparteixen sessions teòriques complementades amb exercicis teòrics i pràctics específics de suport als continguts de cada classe. Els exercicis es desenvolupen a classe en grup.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 35-T 37 42 45-T 46 47-T 51 52 53 54 57 58 59 60 61 | 0,67 |
Classe participativa | 35-T 37 42 45-T 46 47-T 51 52 53 54 57 58 59 60 61 | 0,67 |
Classe pràctica | 35-T 37 42 45-T 46 47-T 51 52 53 54 57 58 59 60 61 | 0,67 |
Tutories | 35-T 37 42 45-T 46 47-T 51 52 53 54 57 58 59 60 61 | 0,75 |
Estudi individuals o en grup | 35-T 37 42 45-T 46 47-T 51 52 53 54 57 58 59 60 61 | 2,75 |
Es valorarà la capacitat d’expressar de forma sintètica i ordenada els continguts corresponents a cada una de les fases de treball. Es considerarà especialment la assimilació dels continguts teòrics, els models de referència i les bases instrumentals aportades durant el curs i la seva aplicació al projecte residencial del taller.
L’avaluació del Taller A suposa el 70 % de la nota final.
L’avaluació del Taller B suposa el 30 % de la nota final. La qualificació s’obté de ponderar el resultat dels exercicis del Taller B 20 %) i el resultat d’un examen teòric que s’efectua a final de curs sobre els continguts impartits (10 %).
Es considera imprescindible per poder superar l’assignatura:
- L’assistència als tallers. Les absències hauran d’estar sempre justificades i mai podran superar, en el seu conjunt, el 15% de l’horari lectiu. Si no es compleix aquesta condició l’alumne no podrà continuar el curs.
- Lliurar tots els exercicis teòrics i pràctics del Taller B i assolir una valoració positiva del conjunt.
- Aprovar l’examen teòric del Taller B.
- Lliurar i aprovar els exercicis del Taller A.
Llibres de curs: CARRACEDO, O.; MENDOZA, C.: VALL, P. LAU I. Del buit a la diversitat. Barcelona: Edicions UIC, 2009. BENÉVOLO, L.; et alt. La proyectación de la ciudad moderna. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2000.
Dossier de curs: MARTINEZ, D. “Fichas descriptivas de elementos urbanísticos (tipologías residenciales, equipamientos, edificios terciarios y comerciales)”.
General
BUSQUETS, J. Barcelona: evolución urbanística de una capital compacta. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2004.
BUSQUETS, J. Ciudades X formas: una nueva mirada hacia el proyecto urbanístico. Boston, Massachusetts: Harvard University Graduate School of Design, 2006.
JACOBS, J. The death and life of great American cities. New York: Random House, 1961.
SOLÀ-MORALES, M. De coses urbanes. Barcelona: Gustavo Gilli, 2008.
TALEN, E. Design for Diversity. Exploring socially mixed neighborhoods. Oxford: Architectural Press, 2008.
Projecte
KOMOSSA,S; MEYER,H. RISSELDA, M (Eds.). Atlas of the Dutch Urban Block. Bussum : THOTH Publishers, 2005.
MARTÍ ARÍS, C. (Ed.). Las formas de la residencia en la ciudad moderna. Barcelona: Ediciones UPC, 2000.
PIÑON,H. Teoría del proyecto. Barcelona: Edicions UPC, 2006.
SOLÀ-MORALES, M. et alt. El projecte Urbà. Una experiencia docent. Barcelona: Edicions UPC, 1999.
UNWIN, R. La práctica del urbanismo. Una introducción al arte de proyectar ciudades y Barrios. Barcelona : Gustavo Gili, 1984.
Viari
McCLUSKEY, J. El diseño de vías urbanas. Barcelona: Gustavo Gili, 1985.
ROCA,E;, MÒDOL, D.; FRANCO,M. El projecte de l'espai viari. Barcelona : Edicions UPC, 2004.
LYNCH, K. The view from the road. Cambridge: MIT Press, 1966.
Espai públic
Ajuntament de Barcelona, Barcelona Espai Public. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1993.
ASHIHARA, Y. El diseño de espacios exteriores. Barcelona: G. Gili, 1982.
BORJA, J.; MUXI, Z. El espacio público: ciudad y ciudadanía. Barcelona: Diputació de Barcelona, 2003.
FARR, D. Sustainable Urbanism. Urban design with nature. Hobboken, New Jersey: John wiley & Sons, Inc. 2008.
Ralph Erskine, Team X
BAKEMA, J.B. Thoughts about architecture. London: Academy Editions, 1981.
COLLYMORE, P. The architecture of Ralph Erskine. London: Academy Editions, 1994.
VAN DEN HEUVEL, D.; RISSELADA, M. Team 10,1953-81. In search of the utopia of the present. Roterdam: Nai Publishers, 2005.