Projectes 5
Mòdul: Mòdul Projectual
Matèria: Projectes 5
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dr. Iñigo UGALDE - iugalde@uic.es
Horari d'atenció
Previa cita per mail amb qualsevol membre de l'equip de professors.
Professors de taller:
BATLLE, Jaime
UGALDE, Iñigo
Professors assistents:
CUELLAR, Álvaro
L'assignatura de Projectes de 4t curs (Projectes 5 i 6) suposa l'última oportunitat, abans d'enfrontar-se el Projecte Final, per a posar en pràctica tot allò que s'ha anat aprenent durant la carrera, tant en els aspectes tècnics com en els més creatius i imaginatius. Després dels dos primers cursos, on es proposen projectes de petita escala, i de tercer, on es reflexiona sobre els projectes d'habitatges, el 4t curs de la carrera suposa l'oportunitat per donar un altre salt d'escala i proposar exercicis que incitin una mirada urbana, és a dir, on l'òptima resolució del programa proposat impliqui una reflexió sobre l'entorn, y el diseny de un equipament de proximitat fins al detall constructiu.
La asignatura introduce al alumno a las herramientas y metodología del proyecto urbano contemporáneo entendido que la arquitectura del lugar en el contexto actual de déficit de la intervención pública, adquiere la necesidad de reformar y afrontar intervenciones selectivas que generen sinergias desde la arquitectura en un sector de la ciudad.
El curso será conducido por profesores de urbanismo y proyectos compenetrados en proporcionar al alumno el conocimiento necesario para afrontar los retos contemporáneos de la escala del proyecto urbano y la arquitectura cívica.
Professor titular de l'assignatura:
PICH-AGUILERA, Felip
Professors de taller:
BATLLE, Jaime
CUELLAR, Álvaro
UGALDE, Iñigo
Haver aprovat Projectes 3 i 4 (3r curs)
En finalitzar aquesta assignatura l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Aplicar el mètode de projectació interescalar d'anàlisi i proposta amb la finalitat d'aplicar-lo en una proposta de regeneració urbana i edificació (equipament de proximitat).
- Identificar propostes estratègiques i de regeneració urbana i espais d'oportunitat a escala 1/2000.
- Explorar el projecte urbà aprofundint sobre la tipologia edificatòria, el seu disseny en planta baixa, així com la incorporació al disseny dels tòpics contemporanis sobre diversitat, identidat i sostenibilitat.
- Aprofundir en les tipologies edificatòries i la varietat de programes dels equipaments de proximitat.
- Desenvolupar una proposta completa d'un edifici (equipament de proximitat) en tots els seus aspectes (situació, emplaçament, plantes, alçats, seccions, detalls constructius i façanes). Escala de referència 1/200.
- Desenvolupar el plantejament estructural, la materialitat i les característiques constructives de l'edifici, així com els criteris en relació a les instal · lacions i l'accessibilitat.
Els continguts d'aquesta matèria es disposen en línia amb els objectius abans especificats, amb la finalitat de desenvolupar les corresponents competències detallades prèviament:
- Projectes arquitectònics bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- Projectes urbans.
- Aspectes d'afectació en projectes arquitectònics de l'adreça d'obres.
- Elaboració de programes funcionals d'edificis i espais urbans.
- Intervenció, conservació, restauració i rehabilitació del patrimoni construït des del punt de vista projectual.
- Barreres arquitectòniques.
- La crítica arquitectònica en el projecte.
- L'acondicionament ambiental passiu, l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il•luminació natural en el projecte arquitectònic.
- Catalogació del patrimoni edificat i urbà, i planificació de la seva protecció des del punt de vista projectual.
- Projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
- Projectes d'obra civil.
- Traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- Normes i ordenances urbanístiques.
- Estudis mediambientals, paisatgístics i de correcció d'impactes ambientals.
- Teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics en la seva aplicació projectual arquitectònica.
- La incidència de la història general de l'arquitectura en la projectación.
- Simbolització, funcions pràctiques i ergonomia en el projecte arquitectònic.
- Necessitats socials, qualitat de vida, habitabilitat i programes bàsics d'habitatge.
- Ecologia, sostenibilitat i principis de conservació de recursos energètics i mediambientals en el projecte arquitectònic.
- Les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental: els seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics aplicats al projecte arquitectònic.
- Afectació en el projecte arquitectònic de l'estètica, de la teoria i de la història de les belles arts i arts aplicades.
- Relació entre patrons culturals i responsabilitats socials de l'arquitecte en el projecte arquitectònic.
- Arquitectura vernacla i projecte arquitectònic.
- Projecte arquitectònic i sociologia, teoria, economia i història urbanes.
- El projecte arquitectònic des dels fonaments metodològics del planejament urbà i l'ordenació territorial i metropolitana.
- Reglamentació civil, administrativa, urbanística, de l'edificació i de la indústria relativa a l'acompliment professional.
- Anàlisi de viabilitat, supervisió i coordinació de projectes integrats.
- Taxació de béns immobles.
Aquests 28 apartats són al seu torn els resultats d'aprenentatge a exigir a l'alumnat per a l'avaluació de les competències.
El taller planteja la proposta de la regeneració urbana d'un sector per arribar a definir una proposta de projecte urbà i arquitectònic. Es realitzarà a través d'un mateix projecte durant les 10 setmanes del curs.
La primera part del curs es realitza en grup i consisteix en la:
- Lectura i interpretació de l'àmbit i definició de les estratègies urbanes integrades a escala 1/5000 (documentació gràfica i maquetes)
- Detecció i definició de nodes estratègics a desenvolupar com a part de les estratègies urbanes integrades. Reflexió i adaptació sobre el tipus de programa d'acord amb els condicionants socials, econòmics, polítics i mediambientals de l'àmbit d'estudi. Escala de referència 1/2000.
- Proposta d'implantació de l'equipament de proximitat, definició del programa i estratègia d'intervenció en el context a escala 1/500 (documentació gràfica i maquetes)
La segona part del curs es realitza individualment i consisteix en la:
- Definició de l'avantprojecte de l'Equipament i el seu àmbit d'influència a escala 1/200 (descripció detallada del projecte i distribució detallada del programa).
- Definició del projecte bàsic de l'Equipament i el seu àmbit d'influència a escala 1/200 (descripció detallada del projecte, distribució detallada del programa i lliurament del plantejament constructiu, estructural, instal · lacions, sostenibilitat i accessibilitat). Documentació gràfica i maquetes.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|
Classe expositiva | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,66 |
Classe participativa | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,66 |
Classe pràctica | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,72 |
Tutories | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 0,72 |
Estudi individuals o en grup | 34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 | 2,75 |
Segons sigui cadascuna de les activitats formatives, la seva metodologia d'ensenyament i aprenentatge, i la seva relació amb les competències que ha d'adquirir l'estudiant, els sistemes d'avaluació giraran entorn d'exàmens o proves objectives parcials i/o finals, proves de resposta curta, avaluació centrada en resultats, execucions autònomes i/o tutoritzades, presentació de treballs d'investigació avaluable, presentacions orals, grau de participació activa, exercicis o projectes.
Així mateix, es treballa en un sistema d'avaluació continuada, “cada setmana compta”, on els criteris d'avaluació, d'exercicis i proves primaran a la creativitat i profunditat crítica, la seva intel·ligència, la seva eficàcia de fascinació, la capacitat d'anàlisi i síntesi, així com la cientificitat i professionalitat (erudicció, precisió, laboriositat, puntualitat, presentació, correcció tipogràfica, ortogràfica i sintàctica). Durant el curs s'animarà també a la participació activa a classe, que es valorarà especialment. I, per descomptat, es tindrà en compte l'assistència i interès de l'alumne.
Per altra banda, el sistema de qualificacions queda definit d'acord amb la legislació vigent, definit en l'article 5 del REIAL DECRET 1125/2003, de 5 de setembre, segons l'escala numèrica de 0 a 10, amb expressió d'un decimal, a la qual podrà afegir-se la seva corresponent qualificació qualitativa:
0-4,9: Suspès (SS).
5,0-6,9: Aprobat (AP).
7,0-8,9: Notable (NT).
9,0-10: Excel·lent (EX).
VV. AA. Equipaments. L’ordenació dels conjunts dotacions. Barcelona dotze exemples. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2011.
COROMINAS, Miquel; SABATÉ, Joaquim; SOTOCA, Adolf. Plans molt especials. Barcelona: Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, 2005.
UR. Urbanisme Revista núms. 5-6 “El proyecto urbano I, II”.
SOLÀ-MORALES, Manel de. De cosas urbanas. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.