Assignatura

Microeconomia 2

  • codi 08272
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat

Responsable

Dr. David TANGANELLI - databer@uic.es
Dra. Irene SANCHEZ - isanchez@uic.es

Horari d'atenció

Prèviament concretada amb l'estudiant.

Presentació

Comprendre l’anàlisi microeconòmica és fonamental per prendre un determinat tipus de decisions empresarials, per concebre i entendre polítiques econòmiques que incideixen en el management i, en general, per comprendre el funcionament d’una economia moderna.

Requisits previs

L’assignatura s’imparteix en català. Cal tenir un coneixement d’aquesta llengua suficient com per poder seguir les explicacions i assimilar part del material didàctic (tests) proporcionat.

L’assignatura utilitza tècniques matemàtiques que cal conèixer amb antelació: equacions de primer i segon grau, derivació i derivació parcial.

Objectius

Comprensió de les diferents estructures de mercat i les seves principals implicacions estratègiques en la direcció d’empreses: competència perfecta, monopoli, competència monopolística i duopolis.

Anàlisi econòmica dels comportaments estratègics en mercats amb pocs productors.

Implicacions de la inclusió de la informació asimètrica en l’anàlisi econòmica.

 


Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
  • 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els principals resultats d’aprenentatge es relacionen amb la capacitat dels estudiants per comprendre la realitat dels diferents sectors de l’economia; la capacitat d’avaluar la informació sobre l’estructura del mercat, la competència i els competidors, i la capacitat per analitzar i predir la dinàmica específica sobre el futur de les indústries.


Continguts


Tema 0 Recordatori: principals conceptes de producció i costos
      0.1 Producció a curt i a llarg terminis: conceptes i corbes bàsiques.
      0.2 Costos a curt termini: conceptes i corbes bàsiques.
      0.3 Costos a llarg termini: conceptes i corbes bàsiques.

Tema 0 Recordatori: l'estructura de mercat de Competència Perfecta.
      Materials
            Exemple competència perfecta competenciaperfecta.pdf 
            Lectura: Competència Perfecta mic2lecturescompetenciaperfecta.pdf 
            Tests de repàs Competència perfecta testcompetenciaperfecta.pdf 
      0.1 La decisió de producció en l'empresa de Competència Perfecta
      0.2 L'oferta individual a curt i llarg terminis. Excedent del productor.
      0.3 L'oferta de la indústria a curt i llarg terminis. Equilibri del mercat.

Tema 1 Introducció: microeconomia i estructures de mercat
      Materials
            Cas aplicació de conceptes de microeconomia casaplicaciomicoeconomia.pdf 
      1.1 Què estudia la microeconomia?. Cas aplicat.
      1.2 Com estudia la microeconomia la realitat econòmica?
      1.3 El paradigma Estructura-Comportament-Resultats
      1.4 Principals índexs de concentració del mercat

Tema 2 El Monopoli.
      Materials
            Cas Discriminació de preus mic2casdiscriminaciopreus.pdf 
            Exemple Monopoli Natural exemplemonopolinatural.pdf 
            Exercicis Monopoli mic2exercicisclasse.pdf 
            Tests de repàs Monopoli testsmonopoli.pdf 
      2.1 Característiques del Monopoli. Ingrés Marginal (IMª) del monopolista.
      2.2 Condicions de maximització del benefici. Relació IMª i elasticitat preu-demanda del monopolista.
      2.3 Poder de mercat i com mesurar-lo.
      2.4 El Monopoli Natural.
      2.5 Costos socials del monopoli i la seva regulació.
      2.6 Monopoli Multiplanta.
      2.7 Discriminació de preus: concepte i tipologia.

Tema 3 Competència Monopolística.
      Materials
            Lectura Competència Imperfecta i Diferenciació de productes lecturescompetenciaimperfecta.pdf 
            Lectures Competència Monopolistica (1) lecturescompetenciamonopolistica_1.pdf 
            Lectures Competència Monopolistica (2) lecturescompetenciamonopolisica_2.pdf 
            Tests de repàs Competència Monopolística i Oligopolis testcompmpioligopolis.pdf 
      3.1 Diferenciació de productes.
      3.2 Característiques de la Competència Monopolística.

Tema 4 Oligopolis.
      Materials
            Exemple Mercat Contestable casmercatcontestable.pdf 
      4.1 Característiques bàsiques dels Oligopolis. L'equilibri de Nash.
      4.2 Oligopolis no cooperatius: els models de Cournot, Stackelberg i Bertrand.
      4.3 Oligopolis cooperatius: la colusió o càrtel i la triple problemàtica que presenten.
      4.4 Altres extensions: Mercats Contestables; Polítiques de Preus Depredadors; i el Model d'Empresa Dominant.

Tema 5 Comportaments Estratègics i Teoria de Jocs.
      5.1 Nocions bàsiques de la Teoria de Jocs aplicada a l'estratègia empresarial. Estratègia dominant; equilibri de Nash; estratègia maximin.
      5.2 Jocs repetits i acompliment dels acords del càrtel.
      5.3 Jocs seqüencials.

Tema 6 Mercats amb Informació Asimètrica.
      6.1 Informació perfecte i asimètrica.
      6.2 Fallades dels mercats amb informació asimètrica: aportació d'Akerlof.
      6.3 Altres problemàtiques associades: Selecció Adversa i Risc Moral.
      6.4 Diferents solucions al problema de la informació asimètrica.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura es basa en explicacions docents del professor i en la realització de diferents activitats d’autoaprenentatge per part de l’estudiant.

Les classes docents inclouran exposicions dels diferents conceptes així com la presentació i resolució d’exercicis aplicats.

Durant les classes es realitzaran algunes proves d’autoaprenentatge, com ara tests o preguntes, a mode de proves curtes que puntuaran en l’avaluació contínua.

Es proposaran diferents activitats (entrega d’exercicis, de comentaris de text, etc.) per realitzar a casa i ser recollides posteriorment. Aquestes també puntuaran en l’avaluació contínua.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
autoavaluació
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
resolució de problemes a l'aula
18 19 20 21 22 23 27 31 50 53 55 58

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura s’avaluarà a partir de tres elements:

Avaluació contínua = 10 %: a) exercicis; b) participació a classe. També es té en compte l’actitud durant les classes, que pondera multiplicant per “1” la mitjana de les valoracions anteriors, si l’actitud és adequada; o bé multiplicant per “0” la mitjana de les valoracions 1 i 2 anteriors, si l’actitud és dolenta/negativa. L’actitud dolenta en una classe (per exemple, enraonar continuadament després d’alguna advertència) pot significar també un “zero” en l’assistència a aquella classe en qüestió.

Examen parcial = 30 % No alliberatori. En cas de no presentar-se, la nota serà 0.

Examen final = 60 % Inclou tot el curs.

En cas que per raons de calendari no es fes l’examen parcial, l’examen final tindria un pes del 90 %. 

Tant l’examen parcial com el final i el de segona convocatòria consten de dues parts: un test i problemes. El test té un pes del 65 %, els problemes sumen el 35 % restant. Amb tot, no es pot superar un examen (parcial o final) si no s’obté, en la part de problemes, un mínim del 30 % de la puntuació que correspon a cadascun dels exercicis.

Per a l’avaluació de la segona convocatòria s’apliquen els mateixos criteris de la primera, és a dir, es mantenen la nota i els percentatges de l’avaluació contínua i del parcial.

 

Bibliografia i recursos

Es facilitarà material específic i test durant el curs.

Respecte a orientacións bibliogràfiques:

PINDYCK, R. i RUBINFELD, D. (2009). Microeconomía. Ed. Prentice-Hall International, Madrid. (setena edició). Serveixen també edicions anteriors. Aquest és un manual bàsic.

STIGLITZ, J. i WALSH, C. (2010). Microeconomía. Ed. Ariel, Barcelona (5 edició). Serveix també l'edició anterior (1998).

SHAPIRO, C. i VARIAN, H.R. (2000). El Dominio de la Información. Una guía estratégica para la economía de la red. Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Nota: en el Programa desenvolupat (dins de Material Didàctic) es troben referències específiques, d'aquests i altres llibres, per a cada apartat del temari.



Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 16/01/2019 10:00h b501
  • E2 25/06/2019 15:00h b501

Material didàctic

      Materials
            Examen Parcial 2012/13 microec-2parcial20_xi_2012.pdf 
            Exercicis de repàs 1ª entrega mic2exercicis1entrega.pdf 
            Exercicis de repàs 2ª entrega mic2exercicis2aentrega.pdf 
            Programa desenvolupat programadesenvolupatmicroeconomia2.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00