Odontologia Preventiva 2
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Responsable
Dra. Natalia FELIPE - nfelipe@uic.es
Dr. Javier MAREQUE - jmareque@uic.es
Horari d'atenció
Els alumnes que vulguin parlar amb els professors poden quedar després de la classe o via correu electrònic
* Titular: Dra. Natalia Felipe (nfelipe@uic.es)
* Professors de pràctica i seminaris: contactar per mail per assessories:
Lda. Patricia Gallart (patigallart@uic.es), Dra. Lissethe Peñate (lissethe@uic.es), Dra. Natalia Felipe (nfelipe@uic.es)
Els coneixements d'Odontologia Preventiva i Comunitària cada vegada són més necessaris per a la pràctica de l'odontologia en l'àmbit assistencial.
L'Odontologia Preventiva estudia els diferents mètodes per a promocionar salut oral i prevenir les malalties bucodentals, tant en l'àmbit individual com col·lectiu.
La disciplina d'Odontologia Comunitària és l'encarregada de la prevenció i tractament dels problemes de la salut oral de la comunitat, no només destinada a evitar la malaltia sinó també a restaurar la salut i està relacionada amb els serveis generals de planificació i administració sanitària.
L'assignatura no presenta incompatibilitats amb altres matèries dels cursos anteriors
1.- Objectius referents al contingut
1.1 Exposar els principis sobre els quals es fonamenta l'estudi i l'aplicació de l'Odontologia Preventiva i comunitària.
1.2 Conèixer i analitzar els problemes de salut bucodental.
1.3 Descriure les diferents fases del mètode científic.
1.4 Aplicar el mètode científic a una qüestió problemàtica de l'Odontologia Preventiva i comunitària.
1.5 Definir i utilitzar amb propietat la terminologia de la matèria d'Odontologia Preventiva i Comunitària.
1.6 Comprendre articles senzills publicats en revistes especialitzades en Odontologia Preventiva i Comunitària, interpretant-los amb actitud crítica i aplicar la comprensió dels mateixos a noves situacions.
2.-Objectius Referents a les Habilitats Intel·lectuals i Pràctiques.
2.1 Capacitat de l'alumne per a l'execució dels plans d'Assistència sanitària i de promoció de la salut.
2.2 Proporcionar a l'alumne la preparació necessària per utilitzar amb eficàcia les fonts d'informació actuals.
3.- Actitud
3.1. Fomentar a l'alumne el treball en equip.
3.2 Estimular l'alumne per continuar la seva formació durant tota la seva vida professional mitjançant l'estudi i l'assistència a congressos científics.
Programa teoria
Tema 1: Ergonomia
Tema 2 Malalties de transmissió, sida hepatitis B i C
Tema 3: Control i prevenció d'infeccions creuades
Tema 4: Gerontologia: Sensibilitat i parafuncions
Tema 5: Prevenció en ATM
Tema 6: Prevenció en odontopediatria
Tema 7: Ortodòncia: Prevenció de la maloclusió
Tema 8: Càncer oral
Tema 9: Braquiteràpia
Classes Magistrals
Tema 1: Ergonomia
Tema 2 Malalties de transmissió.
Tema 3: Salut laboral
Tema 4: Gerodontologia: Sensibilitat i parafuncions 1 i 2.
Tema 5: Prevenció en odontopediatria 1 i 2.
Tema 6: Ortodòncia: Prevenció de la maloclusió 1 i 2.
Tema 7: Càncer oral 1 i 2.
Tema 8: Prevenció de la odontofobia
Tema 9: Prevenció en pacients especials 1 i 2.
Pràctiques Clíniques
Seminaris Teòrics
Per superar l'assignatura és condició indispensable aprovar tant l'examen teòric com les pràctiques clíniques i els seminaris. La qualificació final de l'assignatura vindrà determinada per la nota de l'examen teòric (70%), nota de pràctiques clíniques (20%) i nota de seminaris (10%).
EXAMEN TEÒRIC:
L'examen teòric constarà de 30 preguntes curtes i/o 50 preguntes de resposta múltiple. L'aprovat s'obtindrà quan el 50% de les preguntes de l'exàmen siguin correctes.
Els alumnes amb una problemàtica particular podran sol·licitar un examen oral que serà realitzat per un tribunal de tres professors de l'Àrea.
Les matrícules d'honor es donaràn quan la mitja de totes les notes sigui superior a 9.
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES:
L'absència a més d'una pràctica supondrà una qualificació de 0 en les següents absències que farà promig amb el comput total.
L'alumne que acumuli 2 faltes no justificades, a criteri del professorat, no té dret a ser avaluat de la part pràctica i per tant suspèn l'assignatura.
Les pràctiques tenen una durada de 2 hores obligatòries.
Cada pràctica té una puntuació (avaluació contínua per part del professor), s'avaluarà l'adquisició de coneixements i habilitats, l'assistència i l'actitud. La pràctica s'aprova amb el 60% (es realitzarà una nota mitjana de l'avaluació contínua de cada pràctica).
L'alumne ha de presentar-se a la pràctica amb l'uniforme i equip de protecció adequat: bata blanca neta, pantalons llargs, sabata tancada, cabell recollit, ulleres de protecció i barret.
Cada dia es passarà llista per controlar l'assistència. Als 20 minuts d'iniciar la pràctica no es deixarà entrar a cap alumne i comptarà com una falta d'assistència.
Abans d'iniciar la pràctica es podran realitzar tests escrits o per Moodle per avaluar el coneixement de l'alumne sobre la pràctica.
SEMINARIS:
L'absència a més d'1 seminari supondrà una qualificació de 0 en les següents absències que farà promig amb el comput total.
L'alumne que acumuli 2 faltes no justificades, a criteri del professorat, no té dret a ser avaluat de la part de seminaris i per tant suspèn l'assignatura.
Cada seminari té una puntuació en la qual s'avalua la participació, l'assistència i l'actitud. Durant els seminaris els alumnes faran presentacions dels treballs realitzats durant l'assignatura d'Preventiva 1. Les presentacions han de ser introduïdes en el moodle (una per grup).
Els seminaris tenen una durada de 2 hores obligatòries.
Per als seminaris tots els alumnes hauran de llegir 3 o 4 articles (un per cada tema presentat) que el professor penjarà a moodle i se'ls faran preguntes durant el mateix.
Cada dia es passarà llista per controlar l'assistència. Als 20 minuts d'iniciat el seminari, no es deixarà entrar a cap alumne i comptarà com una falta d'assistència.
Abans, durant o després del dia del seminari es podran realitzar test escrits o per Moodle per avaluar el coneixement de l'alumne sobre els articles.
CUENCA, E., MANAU,C., SERRA LL.: Manual de Odontología Preventiva y Comunitaria. Masson 1991, Barcelona.
JENICEK M., CLEROUX R.: Epidemiología, principios técnicas y aplicaciones. Salvat 1988.
RIOBOO, R,: Higiene y prevención en Odontología, individual y comunitaria. Avances medico-dentales 1994, Madrid
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: