Assignatura
Dret Constitucional 2
- codi 08448
- curs 1
- període Semestre 2
- tipus FB
- credits 6
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Horari |
Sem.2 | DC | 10:00 12:00 | b503 | |
Sem.2 | DJ | 10:00 12:00 | b503 | |
Professorat
Presentació
La justificació última d’un Estat de Dret en el reconeixement d’uns drets fonamentals i unes llibertats públiques, assentats sobre la consagració de la igualtat jurídica i real dels ciutadans espanyols.
Requisits previs
Els continguts i les habilitats adquirides en el curs sobre Estat i Constitució (Dret constitucional I) del mateix grau de Dret.
Objectius
a) Coneixement: Conèixer els diferents tipus de drets de la persona i en especial els derivats de la dignitat humana,
b) Habilitats: ser capaç de definir les garanties dels diferents tipus de drets fonamentals,
c) Actituds: Assolir la trascendència els drets fonamentals per a la convivència social.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 02 - Adquirir la capacitat de comprensió, anàlisi i síntesi
- 08 - Desenvolupar mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic
- 09 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibilitat envers temes relacionats amb els drets fonamentals i el respecte cap a altres cultures i costums
- 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
- 13 - Desenvolupar el raonament crític
- 14 - Prendre consciència de la importància del Dret com a sistema regulador de les relacions socials
- 16 - Tenir capacitat per utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eines de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic
- 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1.- Haurà adquirit un coneixement sòlid sobre l'organització de l'Estat i la seva producció jurídica
2.- Identificarà els drets fonamentals i les llibertats públiques reconegudes en la Constitució, així com les seves garanties.
3.- Haurà adquirit capacitat analítica i d'arribar a conclusions.
4.- Haurà adquirit destresses argumentatives.
5.- Haurà adquirit destresses que afavoreixin la seva comprensió lectora.
6.- Haurà adquirit coneixements que li permetin interioritzar el pluralisme i la tolerància.
7.- Haurà interioritzar la dimensió dels drets fonamentals per al reconeixement de la dignitat humana.
8.- Haurà adquirit habilitats per a l'aprenentatge autònom.
Continguts
Tema 1 Drets fonamentals i llibertats públiques: teoria general
1.1 Concepte
1.2 Titularitat
1.3 Eficàcia
Tema 2 El principi d'igualtat
2.1 Igualtat formal i igualtat material
2.2 Discriminació
Tema 3 Tutela judicial efectiva
3.1 Concepte
3.2 Garanties processals
Tema 4 Drets de la persona
4.1 Vida
4.2 LLibertat de Consciència
4.3 Llibertat personal
4.4 Inviolabilitat domiciliària
4.5 Altres
Tema 5 Drets de la personalitat
5.1 Honor
5.2 Intimitat
5.3 Imatge
5.4 Col·lectius vulnerables
Tema 6 Els drets polítics de la persona
6.1 Drets per a l'opinió pública lliure i el pluralisme polític
6.2 Altres instruments per a l'opinió pública lliure
6.3 La participació política i la democràcia de partits
6.4 Altres drets polítics
Tema 7 Drets de la persona en societat: els drets laborals
7.1 Sindicació
7.2 Vaga
Tema 8 Els pilars de l'estat del benestar
8.1 Educació
8.2 Sanitat
8.3 Pensions
8.4 Autonomia personal
Tema 9 Altres drets
9.1 Els drets no fonamentals
9.2 Quasi drets
9.3 Noves perspectives filosòfiques
Tema 10 Els deures constitucionals
10.1 Defensa de la integritat territorial
10.2 Contribució al sosteniment de la despesa pública
10.3 Treballar
Tema 11 Garanties no juriisdiccionals dels drets fonamentals
11.1 Reserva de llei i contingut essencial
11.2 Ombudsman
11.3 Altres
Tema 12 Garanties jurisdiccionals dels drets fonamentals
12.1 El recurs d'empara
12.2 Instàncies europees i internacionals
Tema 13 Suspensió dels drets fonamentals
13.1 Suspensió general
13.2 Suspensió individual
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Mitjançant les diferents activitats formatives (casos, exposicions orals, anàlisi de textos, sintesi de continguts exposats a les classes magistrals) es preten que l'estudiant sigui capaç de guanyar sentit crític, autonomia en el desenvolupament de la feina a més dels coneixements vertits a casdascuna de les unitats temàtiques del curs. A més, és important en referencia a aquest curs, l'especial sensibilitat amb els drets de la persona i le llibertats públiques.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
| 02 08 16 |
Estudio independiente del alumno
| 02 08 09 11 17 |
Trabajos individuales
| 02 09 13 16 |
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
| 14 16 17 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Examen final (puntua sobre 6) de tota l'assignatura.
Tres examens intermedis liberatoris a partir del 7 (1 punt c/u, temes 1-3, 4-10 i 11-13) en forma de test i/o memorandum
Fins a 1 punt per la participació activa i solvent a classe.
La falta d'assistència a les Conferències de Formació Continuada serà avaluada negativament en l' assignatura. Es a dir, en funció del número de conferències al que no s'hagi assistit baixarà fins a un punt la nota final que hagi resultat de l' avaluació total de l' assignatura. Per exemple: si es falta a una conferència la nota baixarà 0,4 punts, si es falta a dues conferències la nota baoxarà 0,7 punts i si es falta a les tres conferencias la nota bajará 1 punto.
A la convocatòria de juliol sols es tindrà en compte la nota de l'avaluació continuada en el cas que sigui per afavorir.
SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
Pruebas escritas Pruebas orales Resolución de casos
|
Bibliografia i recursos
A més dels manuals relacionats en Dret Constitucional I:
- Maria Luisa Balaguer Callejón, El derecho fundamental al honor, Tecnos, Madrid, 1992.
- Marc Carrillo, La cláusula de conciencia y el secreto profesional de los periodistas, Civitas, Madrid, 1993.
- José Luís Cascajo Castro, Vicente Gimeno Sendra, El recurso de amparo,Tecnos, Madrid, 1984.
- Pedro Cruz Villalón, Estados excepcionales y suspensión de garantías, Tecnos, Madrid, 1984.
- Luis M Díez-Picazo, Sistema de derechos fundamentales, Civitas, 2013, 4ª ed.
- Angela Figueruelo Burrieza, El derecho a la tutela judicial efectiva, Tecnos, Madrid, 1990.
- Pablo Lucas Murillo, El derecho de asociación, Tecnos, Madrid, 1996.
- Carlos Santiago Nino, Ética y derechos humanos, Ariel, Barcelona, 1989.
- Pablo Pérez Tremps, El recurso de amparo, Ed. tirant lo Blanch, 2015, 2ª ed.
- Luís Prieto Sanchís, Estudios sobre derechos fundamentales, Debate, Madrid, 1990.
- Ramon Soriano, El derecho de habeas corpus, Congreso de los Diputados, Madrid, 1986.
- Juan José BONILLA SÁNCHEZ, “Motivos de inadmisión del recurso de amparo”, en Espacio y tiempo, 24, 2010, PP. 37-58.
- Francisco DÍAZ REVORIO, “Tribunal Constitucional y procesos constitucionales en España”, en Estudios constitucionales nú, 2, 2009, pp. 81-108.
- Ana ESPINOSA, “El recurso de amparo: problemas antes, y después, de la reforma”, en InDret, marzo 2010.
- F.J. MATIA PORTILLA, “La especial trascendencia constitucional y la inadmisión del recurso de amparo”, en Revista Española de Derecho Constitucional, 2009, núm. 86, 209.
Material didàctic