Fonaments del Comportament Humà
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Fonaments del comportament humà és una assignatura que ofereix a l'alumne la possibilitat d'aprofundir en la realitat de la persona humana, del que som i com actuem per ser capaces d'aplicar el dret i valorar-ho en la seva justa mesura. El respecte a la dignitat de la persona i facilitar el lliure desenvolupament de la seva personalitat és el que justifica i legitima qualsevol sistema jurídic.
Altres requisits tècnics i formals es van abordar en l'assignatura d'Introducció al Dret. D'aquesta forma, l'assignatura de Fonaments ve a completar el coneixement crític essencial de la realitat jurídica.
No es requereixen requisits previs
1. Proporcionar als alumnes una dimensió més profunda dels seus coneixements sobre la persona: què som i com ens comportem.
2. El coneixement crític dels criteris que fan que un ordenament jurídic estigui justificat i legitimat.
Fundamentos del Comportamiento Humano
1. La persona: Ser vivo
2. La persona y sus afectos
3. La persona: ser libre
4. El conocimiento y la verdad
5. La amistad
6. El amor humano
7. Tolerancia y perdón
8. Solidaridad y sostenibilidad
9. El trabajo
10. El dolor y la muerte
11. La felicidad y la trascendencia
12. La Acción humana
13. La conciencia
14. La plenitud y la madurez
15. Las virtudes
16. Los grandes retos de la ética
Per al desenvolupament d'aquesta assignatura, dins de l'aula tindrem al costat de les lliçons magistrals, l'aprenentatge de la tècnica de formalització de problemes amb implicacions éticas y la discussió de problemes pràctics. Es realitzaran diferents exercicis de lectura comprensiva d'una selecció de textos que s'exposaran i discutiran a l'aula. També hi haurà un seguiment de la realització d'un treball per grups.
Fora de l'aula, l'alumne rebaixarà la formalització de problemes antropològics i dilemes ètics, prepararà l'anàlisi de textos i realitzarà un treball en equip sobre qüestions jurídiques actuals que impliquen una determinada manera d'entendre el que és la persona
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica | 01 |
Estudio y trabajo independiente del alumno | 02 03 |
Estudio y trabajo en equipo | 03 04 09 13 16 |
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo) | 08 |
L'assignatura es divideix en dues parts: Una de fonaments d'antropologia temes 1 a 11 i una altra d'Antropologia jurídica de l'12 al 16.
Hi haurà un parcial deslliurador el dia 13 de Març.
L'avaluació contínua té un valor de 3 punts de la nota final. El primer punt s'aconseguirà amb la prova oral de la lectura de "Hamo, un hombre en busca de sí mismo." El segon s'aconseguirà amb la prova oral de la lectura del llibre: El bufete. El tercer punt s'aconseguirà amb un treball en grup analitzant una pel·lícula.
SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
Asistencia y participación en clase Pruebas escritas Trabajo en equipo Trabajos individuales |
Alvira, R. La razón de ser hombre, Rialp, Madrid 1998.
Arendt, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
Ayllón, Ética razonada, Palabra, Madrid, 1998.
Burgos, J. M.: Antropología: una guía para la existencia, Palabra
Compte-Sponville, J. R. Pequeño tratado de las grandes virtudes, Espasa, Madrid, 1996.
Grisez, G., y Shaw, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
Guardini, Romano, Las etapas de la vida, Palabra, Madrid, 1997
Llano, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002
Lorda, J. L. Moral. El arte de vivir, Palabra, Madrid 1996.
Macintyre, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Marías, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
Marías, J.: Mapa del mundo personal, Alianza.
Marina, J. A., Ética para náufragos, Anagrama, Barcelona, 1995.
Pieper, J., Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
Polo, L., Hacia una versión moderna de los temas clásicos, unión editorial, Madrid, 1996.
Rhonheimer, M. La perspectiva de la moral, Rialp, Madrid, 2007.
Rodríguez Luño, A., Ética General, Eunsa, Pamplona, 1993.
Rojas, E.: Una teoría de la felicidad, Dossat
Spaemann, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
Yepes, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: