Assignatura

Fonaments del Comportament Humà

  • codi 08451
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DT 10:00 12:00 b503
 Sem.2  DV 10:00 12:00 b503

Professorat

Responsable

Dra. Belén ZÁRATE - bzarate@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns 13-14 hrs

Presentació

Fonaments del comportament humà és una assignatura que ofereix a l'alumne la possibilitat d'aprofundir en la realitat de la persona humana, del que som i com actuem per ser capaces d'aplicar el dret i valorar-ho en la seva justa mesura. El respecte a la dignitat de la persona i facilitar el lliure desenvolupament de la seva personalitat és el que justifica i legitima qualsevol sistema jurídic.

Altres requisits tècnics i formals es van abordar en l'assignatura d'Introducció al Dret. D'aquesta forma, l'assignatura de Fonaments ve a completar el coneixement crític essencial de la realitat jurídica.

Requisits previs

No es requereixen requisits previs

Objectius

1. Proporcionar als alumnes una dimensió més profunda dels seus coneixements sobre la persona: què som i com ens comportem.

2. Aprendre a analitzar les conseqüències ètiques de les nostres decisions.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

01 Adquirir la capacidad de entender las ideas principales y participar en conferencias o lecciones magistrales en un contexto académico
02 Adquirir la capacidad de comprensión, análisis y síntesis
03 Ser capaz de expresar ideas y argumentos con orden y coherencia de forma oral y escrita (técnicas de expresión oral y escrita)
04 Cuidar los estándares de pulcritud y calidad formal en la presentación de documentos
08 Desarrollar mecanismos que faciliten la adopción de compromisos de carácter ético
09 Desarrollar mecanismos que favorezcan la sensibilidad hacia temas relacionados con los derechos fundamentales y el respeto hacia otras culturas y costumbres
13 Desarrollar el razonamiento crítico
16 Capacidad para utilizar los principios y valores constitucionales como herramientas de trabajo en la interpretación del ordenamiento jurídico

Continguts

 

1.     La persona com a ésser viu

 

2.     La persona i els seus afectes 

 

3.     La persona: ser lliure

4.      El coneixement i la veritat

 

5.     L' amistat

6.     L' amor humà

7.     La Tolerància i el perdó

8.     La solidaritat y la sostenibilitat

9.     El dolor i la mort

10.   El treball i la vida econòmica 

11.   La felicitat y la trascèndencia

12.   L' acció humana

13.   La conciència

14.   Les virtuts

15.   La maduresa i la plenitud

16.   Els grans reptes de l'etica

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Per al desenvolupament d'aquesta assignatura, dins de l'aula tindrem al costat de les lliçons magistrals, l'aprenentatge de la tècnica de formalització de problemes amb implicacions  éticas y la discussió de problemes pràctics. Es realitzaran diferents exercicis de lectura comprensiva d'una selecció de textos que s'exposaran i discutiran a l'aula. També hi haurà un seguiment de la realització d'un treball per grups.

Fora de l'aula, l'alumne treballarà la formalització de problemes antropològics i dilemes ètics, prepararà l'anàlisi de textos i realitzarà un treball en equip sobre qüestions jurídiques actuals que impliquen una determinada manera d'entendre el que és la persona

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
01
Estudio y trabajo independiente del alumno
02 03
Estudio y trabajo en equipo
03 04 09 13 16
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
08

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En la asignatura de Fundamentos trabajaremos especialmente la reflexión y la toma de decisiones con implicaciones éticas a través de casos prácticos.

El 21 de febrero tendremos prueba de lectura comprensiva del libro Hamo: un hombre en busca de sí mismo, Javier Vidal-Quadras.


El día 17 de marzo tendremos examen parcial liberatorio.

El 25 de abril tendremos la segunda prueba de lectura compresiva del libro: La ética amable,  Magdalena Bosch.

La evaluación continua serán 3 puntos de la nota final. Un punto por la primera lectura, un punto por la segunda y un punto por un trabajo en equipo que se defenderá los días 12 y 16 de Mayo sobre la Ética a través del Cine. Este último punto se puede lograr también participando con un trabajo de investigación en el Foro Univ.

Los 7 puntos restantes se obtendrán en el examen final.

La bonificación por asistencia a las conferencias se añadirá a la nota final, siempre y cuando el examen esté aprobado.

La asistencia a clase es obligatoria. Más de tres faltas se penalizan con un punto menos en la nota final.

Se tendrá en cuenta la evaluación continua en la segunda convocatoria.

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Asistencia y participación en clase
Pruebas escritas
Trabajo en equipo
Trabajos individuales

Bibliografia i recursos

Bibliografía básica:
Yepes, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
Lorda, J. L. Moral. El arte de vivir, Palabra, Madrid 1996.
Spaemann, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.

Lorda, J. L. Humanismo, los bienes invisibles,Madrid 2009


Bibliografía complementaria:

Alvira, R. La razón de ser hombre, Rialp, Madrid 1998.

Arendt, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
Ayllón, Ética razonada, Palabra, Madrid, 1998.

Burgos, J. M.: Antropología: una guía para la existencia, Palabra

Compte-Sponville, J. R. Pequeño tratado de las grandes virtudes, Espasa, Madrid, 1996.

Grisez, G., y Shaw, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.

Guardini, Romano, Las etapas de la vida, Palabra, Madrid, 1997

Llano, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002

Macintyre, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Marías, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.

Marías, J.: Mapa del mundo personal, Alianza.
Marina, J. A., Ética para náufragos, Anagrama, Barcelona, 1995.

Pieper, J., Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
Polo, L., Hacia una versión moderna de los temas clásicos, unión editorial, Madrid, 1996.

Rhonheimer, M. La perspectiva de la moral, Rialp, Madrid, 2007.

Rodríguez Luño, A., Ética General, Eunsa, Pamplona, 1993.

Rojas, E.: Una teoría de la felicidad, Dossat



Material didàctic

      Materials
            PPT Tema 8 08fch.ppt 
            Sostenibilitat eticaambiental.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00