Fonaments del Comportament Humà
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Fonaments del comportament humà és una assignatura que ofereix a l'alumne la possibilitat d'aprofundir en la realitat de la persona humana, del que som i com actuem per ser capaces d'aplicar el dret i valorar-ho en la seva justa mesura. El respecte a la dignitat de la persona i facilitar el lliure desenvolupament de la seva personalitat és el que justifica i legitima qualsevol sistema jurídic.
Altres requisits tècnics i formals es van abordar en l'assignatura d'Introducció al Dret. D'aquesta forma, l'assignatura de Fonaments ve a completar el coneixement crític essencial de la realitat jurídica.
No es requereixen requisits previs
1. Proporcionar als alumnes una dimensió més profunda dels seus coneixements sobre la persona: què som i com ens comportem.
2. Aprendre a analitzar les conseqüències ètiques de les nostres decisions.
1. La persona com a ésser viu
2. La persona i els seus afectes
3. La persona: ser lliure
4. El coneixement i la veritat
5. L' amistat
6. L' amor humà
7. La Tolerància i el perdó
8. La solidaritat y la sostenibilitat
9. El dolor i la mort
10. El treball i la vida econòmica
11. La felicitat y la trascèndencia
12. L' acció humana
13. La conciència
14. Les virtuts
15. La maduresa i la plenitud
16. Els grans reptes de l'etica
Per al desenvolupament d'aquesta assignatura, dins de l'aula tindrem al costat de les lliçons magistrals, l'aprenentatge de la tècnica de formalització de problemes amb implicacions éticas y la discussió de problemes pràctics. Es realitzaran diferents exercicis de lectura comprensiva d'una selecció de textos que s'exposaran i discutiran a l'aula. També hi haurà un seguiment de la realització d'un treball per grups.
Fora de l'aula, l'alumne treballarà la formalització de problemes antropològics i dilemes ètics, prepararà l'anàlisi de textos i realitzarà un treball en equip sobre qüestions jurídiques actuals que impliquen una determinada manera d'entendre el que és la persona
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica | 01 |
Estudio y trabajo independiente del alumno | 02 03 |
Estudio y trabajo en equipo | 03 04 09 13 16 |
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo) | 08 |
En la asignatura de Fundamentos trabajaremos especialmente la reflexión y la toma de decisiones con implicaciones éticas a través de casos prácticos.
El 21 de febrero tendremos prueba de lectura comprensiva del libro Hamo: un hombre en busca de sí mismo, Javier Vidal-Quadras.
El día 17 de marzo tendremos examen parcial liberatorio.
El 25 de abril tendremos la segunda prueba de lectura compresiva del libro: La ética amable, Magdalena Bosch.
La evaluación continua serán 3 puntos de la nota final. Un punto por la primera lectura, un punto por la segunda y un punto por un trabajo en equipo que se defenderá los días 12 y 16 de Mayo sobre la Ética a través del Cine. Este último punto se puede lograr también participando con un trabajo de investigación en el Foro Univ.
Los 7 puntos restantes se obtendrán en el examen final.
La bonificación por asistencia a las conferencias se añadirá a la nota final, siempre y cuando el examen esté aprobado.
La asistencia a clase es obligatoria. Más de tres faltas se penalizan con un punto menos en la nota final.
Se tendrá en cuenta la evaluación continua en la segunda convocatoria.
SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
Asistencia y participación en clase Pruebas escritas Trabajo en equipo Trabajos individuales |
Bibliografía básica:
Yepes, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
Lorda, J. L. Moral. El arte de vivir, Palabra, Madrid 1996.
Spaemann, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.
Lorda, J. L. Humanismo, los bienes invisibles,Madrid 2009
Bibliografía complementaria:
Alvira, R. La razón de ser hombre, Rialp, Madrid 1998.
Arendt, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
Ayllón, Ética razonada, Palabra, Madrid, 1998.
Burgos, J. M.: Antropología: una guía para la existencia, Palabra
Compte-Sponville, J. R. Pequeño tratado de las grandes virtudes, Espasa, Madrid, 1996.
Grisez, G., y Shaw, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.
Guardini, Romano, Las etapas de la vida, Palabra, Madrid, 1997
Llano, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002
Macintyre, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Marías, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.
Marías, J.: Mapa del mundo personal, Alianza.
Marina, J. A., Ética para náufragos, Anagrama, Barcelona, 1995.
Pieper, J., Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
Polo, L., Hacia una versión moderna de los temas clásicos, unión editorial, Madrid, 1996.
Rhonheimer, M. La perspectiva de la moral, Rialp, Madrid, 2007.
Rodríguez Luño, A., Ética General, Eunsa, Pamplona, 1993.
Rojas, E.: Una teoría de la felicidad, Dossat