Assignatura

Fonaments del Comportament Humà

  • codi 08451
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.2  DT 10:00 12:00 b503
 Sem.2  DV 10:00 12:00 b503

Professorat

Responsable

Dra. Rita CAVALLOTTI - rcavallotti@uic.es

Horari d'atenció

Cal enviar un correu electrònic per tal de concertar l'hora.

rcavallotti@uic.es

ragulles@uic.es

Presentació

Fonaments del comportament humà és una assignatura que ofereix a l'alumne la possibilitat d'aprofundir en la realitat de la persona humana, del que som i com actuem per ser capaces d'aplicar el dret i valorar-ho en la seva justa mesura. El respecte a la dignitat de la persona i facilitar el lliure desenvolupament de la seva personalitat és el que justifica i legitima qualsevol sistema jurídic.

Altres requisits tècnics i formals es van abordar en l'assignatura d'Introducció al Dret. D'aquesta forma, l'assignatura de Fonaments ve a completar el coneixement crític essencial de la realitat jurídica.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, professional i social

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Adquirir la capacitat d'entendre les idees principals i participar en conferències o lliçons magistrals en un context acadèmic
  • 02 - Adquirir la capacitat de comprensió, anàlisi i síntesi
  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
  • 08 - Desenvolupar mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic
  • 13 - Desenvolupar el raonament crític

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Haurà adquirit coneixements sobre les característiques essencials de la persona.

2. Coneixerà i comprendrà les grans questions existencials de la persona.

3. Haurà adquirit coneixements sobre com s'ha de comportar la persona i per què.

4. Haurà après a prendre decisions davant de situacions amb implicacions ètiques.

5. Serà més sensible a la promoció del respecte, la confiança i la cordialitat entre les persones.

6. Haurà après a avaluar les conseqüències ètiques de les nostres accions.

7. Hurà adquirit habilitats en la comunicació oral i escrita.

8. Haurà desenvolupat la capacitat d'analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complementari.

9. Haurà adquirit destreses que afavoreixin la comprensió lectora.

10. Haurà desenvolupat hàbits de pulcritud en la presentació de documents.

Continguts

 

1. La vida sensitiva

2. La intel·ligència i els sentiments

3. La persona

4. La felicitat i el sentit de la vida

5. La llibertat i l'acció humana

6. L'ètica i les virtuts

7. L'amor humà

8. El treball

9. La tècnica, la ciència, la sostenibilitat

10. La vida social, la ciutat i la política

11. Violència, llei i dret

12. Els límits de l'home

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les activitats formatives de caràcter presencial són de dos tipus:

1. Classes teòriques: sessions expositives a càrrec d'un professor, que tindran com a finalitat la transmissió de coneixements i l'activació de la reflexió de l'estudiant. Cada setmana lectiva s'impartirà la sessió corresponent a un dels temes del temari.

2. Classes pràctiques dirigides per un professor: sessions de pràctica a l'aula en les quals els alumnes faran exercicis a partir de textos, habitualment extrets de fonts primàries i que analitzaran aspectes relatius als continguts teòrics.

La proporció de les diferents activitats formatives, efectuades amb la metodologia esmentada, respecte del global de les sessions, serà la següent: classes teòriques, 50%; classes pràctiques, 50%.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'estructuració de l'assignatura en sessions teòriques i pràctiques comporta l'evaluació dels coneixements i les competències adquirides de manera diferenciada i, a la vegada, complementària.

A meitat de semestre hi haurà un examen parcial i quan conclogui el semestre hi haurà un examen final.

Examen parcial lliberatori (19/03):

-Part teòrica: 2 preguntes sobre el temari impartit fins la darrera classe abans de l'examen (fins 5 punts)

-Part pràctica: 1 comentari de text (fins 3 punts) més la nota mitja dels textos comentats a les classes pràctiques fins la classe anterior a l'examen (ponderada a 2 punts)

Examen final (7/06):

S'avaluarà de la mateixa manera que el parcial. Per a la nota pràctica es prendrà el text de l'examen (fins 3 punts) més la nota mitja dels textos de la classe pràctica avaluats des de l'examen parcial fins a final de curs (ponderada a 2 punts).

Els textos de classe es recolliran aleatòriament i es puntuaran.

Per a que ambdues parts de l'assignatura puguin fer mitja i s'obtingui la nota final de l'assignatura caldrà que cada part s'aprovi per separat. La presència, atenció i participació a classe es tindran en compte com a element avaluatiu rellevant a l'hora de definir la nota final.

La segona convocatòria s'avaluarà en les mateixes condicions que la primera, inclosa la nota d'avaluació contínua.

Conferències de Formació Contínua:

"La falta d'assistència a les Conferèncias de Formació Contínua serà avaluada negativament a l'assignatura. És a dir, en funció del nombre de conferències a què no s'hagi assistit, es baixarà fins a un punt la nota final que hagi resultat de l'avaluació total de l'assignatura. Per exemple: si es falta a una conferència la nota baixarà 0,4 punts, si es falta a dos conferències la nota baixarà 0,7 puntos y si es falta a las tres conferències la nota baixará 1 punt."


 

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Asistencia y participación en clase
Pruebas escritas
Trabajo en equipo
Trabajos individuales

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica:
Yepes, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.
Lorda, J. L. Moral. El arte de vivir, Palabra, Madrid 1996.
Spaemann, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.

Lorda, J. L. Humanismo, los bienes invisibles,Madrid 2009


Bibliografia complementària:

Alvira, R. La razón de ser hombre, Rialp, Madrid 1998.

Arendt, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.
Ayllón, Ética razonada, Palabra, Madrid, 1998.

Burgos, J. M.: Antropología: una guía para la existencia, Palabra

Compte-Sponville, J. R. Pequeño tratado de las grandes virtudes, Espasa, Madrid, 1996.

Grisez, G., y Shaw, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.

Guardini, Romano, Las etapas de la vida, Palabra, Madrid, 1997

Llano, A., La vida lograda, Ariel, Barcelona, 2002

Macintyre, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.
Marías, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.

Marías, J.: Mapa del mundo personal, Alianza.
Marina, J. A., Ética para náufragos, Anagrama, Barcelona, 1995.

Pieper, J., Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.
Polo, L., Hacia una versión moderna de los temas clásicos, unión editorial, Madrid, 1996.

Rhonheimer, M. La perspectiva de la moral, Rialp, Madrid, 2007.

Rodríguez Luño, A., Ética General, Eunsa, Pamplona, 1993.

Rojas, E.: Una teoría de la felicidad, Dossat



  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00