Història Universal Contemporània
Mòdul: Global Trends
Matèria: Historia
Llengua d'impartició principal: castellà
La matèria d'història contemporània té com a objectiu desenvolupar l'esperit crític, la capacitat d'anàlisi i el coneixement del nostre passat recent. Al llarg de tota la matèria hi ha una continuada tensió entre les dades històriques que cal conèixer amb les reflexions i l'anàlisi d'aquelles realitats més rellevants que ajuden a entendre el present. Les preocupacions fonamentals de la Història Universal Contemporània se centren en l'anàlisi dels diferents models polítics, l'organització social i econòmica i els drets de l'home. Una primera part estudia la revolució francesa i la caiguda de l'Antic Règim, per seguir després amb la revolució industrial i el moviment obrer, posant especial èmfasi en el moviment marxista, anarquista i socialista. En una segona part s'estudia amb més detall la història recent: els nacionalismes i la I Guerra Mundial, el canvi econòmic, els anys vint i el crack del 29, els nous models estatals i els seus drets (democràcies, feixismes i comunisme), la II Guerra Mundial, la creació de l'ONU, la Guerra Freda i els nous països i realitats sociopolítiques emergents.
I tot això buscant l'adaptabilitat als estudis de Periodisme. Per això entre les diferents activitats d'aprenentatge hi trobem exercicis pràctics vinculats amb la història de la premsa escrita, el desenvolupament de la imatge, i la posada en pràctica d’algunes capacitats pròpies del periodista.
No hi ha cap requisit previ.
Els estudiants:
0. Introducció
Tema 1. Canvi polític. De l'Antic Règim a l'Estat Burgès
1.1. L'Antic Règim
1.2. La Revolució anglesa i la independència americana
1.3. La Revolució francesa
1.4. La internacionalització de la revolució: les revolucions burgeses (1830-1848)
Tema 2. Canvi econòmic. El liberalisme i la revolució industrial
2.1. La Primera Revolució Industrial i la seva Difusió Per Europa
2.2. La Segona Revolució industrial: l'era del Gran Capitalisme
Tema 3. Canvi social. El moviment obrer i les doctrines socials
3.1. El socialisme utòpic
3.2. Les primeres organitzacions
3.3. Socialisme, marxisme i anarquisme
3.4. El desenvolupament internacional i les noves doctrines
Tema 4. Cap a la primera Guerra Mundial
4.0. Introducció
4.1. El món entre 1870-1914
4.2. Causes directes
4.3. La I Guerra Mundial
4.4. Conseqüències
4.5. Els tractats de pau
4.6. Valoracions finals
4.7. La Societat de Nacions
Tema 5. democràcia
5.0. Introducció
5.1. Europa dels anys 20
5.2. La prosperitat dels anys 20
5.3. La Gran Depressió
5.4. Les solucions de crisi
5.5. Valoracions finals
Tema 6. Dictadura i Guerra
6.1. La revolució Comunista
1. Introducció
2. La Rússia anterior un 1905
3. Els Processos Revolucionaris
4. La Rússia comunista
6.2. El Nazisme i la II Guerra Mundial
6.2.1. L'Europa dels anys 30
6.2.2. Trets dels totalitarismes
6.2.3. El nazisme
6.2.4. Cap a la II Guerra Mundial
6.2.5. La II Guerra Mundial
6.2.6. Després de la II Guerra Mundial
6.2.7. La creació de l'ONU
Tema 7. Cap a un nou ordre mundial: la globalització
7.1. Política de blocs i guerra freda
7.2. Canvi polític: la descolonització i la caiguda del mur
7.3. Poders emergents: La Unió Europea i la Xina
7.4. Globalització i conflictivitat Internacional: Xoc de Civilitzacions?
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,3 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 0,4 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 4 |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0,3 |
Per més detall sobre els criteris d'avaluació consulteu els documents adjunts al material docent. Allà trobareu també els criteris d'avaluació de l'assignatura online
L'avaluació de la segona, tercera i quarta convocatòria serà igual que la primera.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
Examen Final | 50% |
Treballs Individuals | 5% |
Exposició oral davant un Tribunal | 5% |
Projecte | 40% |
Bibliografia recomanada
Briggs, Asa, Historia contemporánea de Europa, 1789-1989, Barcelona. Crítica, 2000
Brower, D.R., Historia del mundo contemporáneo, 1900-2001. Madrid, Pearson, Educación, 2002, 5ª edición.
Fuentes, J. F., La Parra, López, E. Historia universal del siglo XX. De la Primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas. Madrid, Síntesis, 2001.
Kinder, Hermann, Atlas histórico mundial, Madrid Istmo 1999-2000
Martínez Carreras, José U., Introducción a la Historia Contemporánea, Madrid Istmo 1996-1999
Palmer, R., y Colton, P, Historia contemporánea, Madrid Akal D.L.1981
Paredes Alonso, Francisco Javier, Historia universal contemporánea, Barcelona Ariel 1999 (imp.2004)
Procacci, Giulano, Historia General del siglo XX, Crítica, 2001
V.V.A.A, Historia Universal, vols. IX-XIII, EUNSA, Pamplona, 1990.
Bibliografia adicional
Avilés Farré, Juan, Historia política y social moderna y contemporánea, Madrid Universidad Nacional de Educación a Distancia 2001
Baldó Lacomba, Marc, La revolución industrial, Madrid Síntesis D.L. 1993
Carr, Edward Hallett, La revolución rusa: de Lenin a Stalin, 1917-1929, Alianza editorial, S.A.
Castells Oliván, Irene, La Revolución Francesa (1789-1799), Madrid Síntesis 1997
Deane, Phyllis, La primera revolución industrial, Barcelona Península 1998
Egido Leon, Angeles, La historia contemporánea en la práctica (Textos escritos y orales, mapas, imágenes y gráficos comentados), Madrid Centro de Estudios Ramon Areces D.L.1996
González Pacheco, Antonio, La Revolución Francesa (1789-1799), Barcelona Ariel 1998
Kemp, Tom, La revolución industrial en la Europa del siglo XIX, Barcelona Editorial Fontanella 1979
Rubio Lara, Mª Josefa, La formación del Estado social, Madrid Ministerio de Trabajo y Seguridad Social D.L. 1991
Sirugo, Francesco, La segunda revolución industrial, Barcelona Oikos-Tau 1989
Smith, Adam 1723-1790, La riqueza de las naciones (Libros I-II-III y selección de los librosIV y V, Madrid Alianza Editorial 2001
Soboul, Albert, Compendio de la historia de la Revolución Francesa, Madrid Tecnos 1979
Tocqueville, Alexis de, El antiguo régimen y la revolución, Madrid Istmo, 2004