Comunicació Escrita 1
Mòdul: Domini del llenguatge
Matèria: Comunicación escrita
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lda. Carla GRÀCIA - cgracia@uic.es
Horari d'atenció
Demana una reunió a través de correu electrònic.
Carla Gracia: cgracia@uic.es
Carolina Serra: csrra@uic.es
Saber comunicar amb correcció, criteri i precisió és una competència fonamental per a qualsevol periodista. Aquesta competència requereix no només habilitat sinó, sobretot, tècnica i pràctica. Qualsevol comunicació periodística s’estableix sobre la base de la comunicació escrita que proporciona seguretat, claredat i profunditat. Així, només sobre una base de correcció en el llenguatge i la comunicació escrita, es pot assentar el desenvolupament de la professió periodística.
Amb l’assignatura de Comunicació Escrita I els alumnes entendran la importància de la comunicació i de cada factor que la integra: adquiriran eines per a la generació de contingut i l’organització i transmissió de dades, fets i argumentacions; aprendran les claus de la narració i les tècniques d’escriptura; desenvoluparan la seva creativitat; i practicaran tant amb l’anàlisi de textos com amb el seu propi estil d’escriptura.
No s'estableixen requisits previs.
Continguts de les classes d'escriptura i narració (Carla Gràcia)
Comunicació: fonaments, factors i objectius
Continguts del curs d'ortografia (Carolina Serra)
Tema Temari
Materials
Accentuació t1_laacentuacion.pdf
t2 t2_puntuacion.pdf
T3 t3_mayusculas.pdf
Tema Lectures_Curs 0
Materials
relatos_ortograficos_1.pdf
infinitivoporimperativo_realacademiaespanola.pdf
«iros»imperativo1.pdf
laraereconocesuderrotacontralosacentosdesoloyeldemostrativoeste_cultura_elmundo.pdf
lavanguardia_a.pdf
la_vanguardia_b.pdf
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.5 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1'5 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 2 |
L'assignatura es compon de dos blocs: la part de Comunicació Escrita i Narració i el curs d'ortografia.
La part de Comunicació Escrita i Narració representa un 90% de la nota final. El curs d'ortografia, un 10%.
A continuació es detalla l'avaluació de cadascuna de les tres parts:
Avaluació de les classes d'escriptura (Carla Gracia)
Avaluació del curs d'ortografia (Carolina Serra)
Altres convocatòries:
Segona convocatòria: Si l'alumne suspèn, en segona convocatòria haurà de presentar-se a l'examen de les dues parts de l'assignatura. La nota final serà la mitjana ponderada de cada part.
Tercera convocatòria: Si l'alumne suspèn en segona convocatòria l'assignatura, s'haurà de matricular de nou de tota l'assignatura i cursar-la. L'estudiant haurà d'assistir a les classes de les dues parts de l'assignatura i aprovar.
Quarta convocatòria: L'alumne s'haurà d'examinar i/o fer els treballs corresponents per aprovar l'assignatura.
Cinquena convocatòria: Si l'alumne suspèn l'assignatura, s'haurà d'acollir-se a les condicions establertes per les convocatòries extraordinàries.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
50% | |
50% |
Bibliografia obligatòria parts de comunicació Escrita i Narració i Taller de lectures
Capote, Truman. A sangre fría. Anagrama, 2006.
Cassany, Daniel. La cuina de l’escriptura. Empúries. Barcelona, 2002.
Fuentes Rodríguez, Catalina. Guia práctica de escritura y redacción. Espasa Libros, S.L.U., 2011.
Martínez Sousa, J. (2001) Manual de estilo de la lengua española. Ediciones Trea, Gijón (2ª ed.)
Núñez Ledeveze, Luis. Métodos de redacción periodística y fundamentos de estilo. Síntesis, 1993.
Ortega, Rudolf. Tinc un dubte. La Magrana, 2010
Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006.
Queneau, Raymond. Ejercicios de estilo. Cátedra, 2006.
VV.AA. Lengua española para los medios de comunicación: usos y normas actuales. Tirant lo Blanch, 2006.
VV.AA. Llibre d’estil de la corporació catalana de mitjans audiovisuals. Generalitat de Catalunya, 2013.
Bibliografia recomanada i recursos
Cabré, Jaume. El sentit de la ficció. Edicions Proa. Barcelona, 2010.
Goldberg, Natalie. El gozo de escribir. La liebre de marzo, 2004.
Kapuscinski, Ryszard. Los cínicos no sirven para este oficio: sobre el buen periodismo. Anagrama, 2005.
Mayoral, Javier. Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Síntesis, 2013.
Moreno, Pastora. Escribir periodismo. Fragua, 2010.
Pulitzer, Joseph. Sobre el periodismo. Gallo Nero, 2011.
Solà, Joan. Ensenyar la llengua. Empúries, 2003.
Wolfe, Tom. El nuevo periodismo. Anagrama, 2012.
Bibliografia del Curs d'ortografia
Diccionario de la Real Academia de la Lengua.
Escribir sin faltas. José A. Martínez.
Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.
El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter.