Assignatura

Comunicació Escrita 1

  • codi 08479
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Domini del llenguatge

Matèria: Comunicación escrita

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lda. Carla GRÀCIA - cgracia@uic.es

Horari d'atenció

Demana una reunió a través de correu electrònic.

Carla Gracia: cgracia@uic.es

Carolina Serra: csrra@uic.es

Presentació

Saber comunicar amb correcció, criteri i precisió és una competència fonamental per a qualsevol periodista. Aquesta competència requereix no només habilitat sinó, sobretot, tècnica i pràctica. Qualsevol comunicació periodística s’estableix sobre la base de la comunicació escrita que proporciona seguretat, claredat i profunditat. Així, només sobre una base de correcció en el llenguatge i la comunicació escrita, es pot assentar el desenvolupament de la professió periodística. 

Amb l’assignatura de Comunicació Escrita I els alumnes entendran la importància de la comunicació i de cada factor que la integra: adquiriran eines per a la generació de contingut i l’organització i transmissió de dades, fets i argumentacions; aprendran les claus de la narració i les tècniques d’escriptura; desenvoluparan la seva creativitat; i practicaran tant amb l’anàlisi de textos com amb el seu propi estil d’escriptura.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs.

Objectius

  • Aprendre a generar contingut i a relacionar-lo amb altres coneixements. 
  • Estructurar de manera adequada les idees dins d’un text.
  • Saber argumentar amb solidesa, profunditat i coherència.  
  • Escriure amb correcció i precisió, adquirir coneixement sobre les tècniques narratives i comprendre la seva rellevància. 
  • Conèixer els continguts de la normativa ortogràfica i sintàctica. 
  • Treure el màxim partit de la llengua per a una comunicació efectiva segons els objectius establerts en cada cas. 
  • Experimentar amb diferents gèneres narratius (narració, conte, micro conte, teatre, poesia) i entendre les particularitats i potencialitats de cada un.  
  • Diferenciar el text llegit del parlat.
  • Millorar l’estil propi d’escriptura i entendre l’efecte de certes decisions estilístiques i narratives. 
  • Saber identificar i corregir els propis errors i els de qualsevol text. 
  • Ser capaç de compartir els textos propis.
  • Aprendre a escoltar crítiques i a extreure’n allò que aporti valor. 
  • Analitzar textos de manera constructiva i argumentada.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 29 CE - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats periodístics
  • 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 40 CE - Coneixement i domini de les funcions del llenguatge
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Parlaran i escriuran correctament.
  • Tindran un major domini del llenguatge i una major capacitat creativa que podran aplicar de manera eficaç segons els objectius que es proposin.
  • Coneixeran les possibilitats retòriques del llenguatge i del seu poder en el lector. 
  • Sabran analitzar les intencions tramades darrere d’un text.

Continguts

Continguts de les classes d'escriptura i narració (Carla Gràcia)

Comunicació: fonaments, factors i objectius

  • Comunicació: fonaments, factors i objectius
  • Llegir com un escriptor: anàlisi de textos
  • El procés de l'escriptura. Generar, triar i ordenar contingut, escriure, editar
  • Explorar la font retòrica. Tema i idea
  • Els narradors 
  • Estructures narratives
  • La bona escriptura: paràgrafs, frases, estil, gramàtica, lèxic, cohesió, puntuació 
  • Fons i forma: el llenguatge figurat. El llenguatge literari en el periodisme.
  • El ritme, el to i el registre
  • Comunicació escrita i comunicació oral
  • Objectivitat i subjectivitat
  • L’edició d’un text i la reescriptura 

Continguts del curs d'ortografia (Carolina Serra)

  • L'accentuació
  • Normes i signes de puntuació
  • Ús de majúscules
  • Ús de diverses lletres en particular
  • Les interferències amb el català
  • Recursos i fonts de referència (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)
  • Vocabulari (s'anirà reforçant al llarg de tota l'assignatura)


Tema  Temari
      Materials
            Accentuació t1_laacentuacion.pdf 
            t2 t2_puntuacion.pdf 
            T3 t3_mayusculas.pdf 

Tema  Lectures_Curs 0
      Materials
             relatos_ortograficos_1.pdf 
             infinitivoporimperativo_realacademiaespanola.pdf 
             «iros»imperativo1.pdf 
             laraereconocesuderrotacontralosacentosdesoloyeldemostrativoeste_cultura_elmundo.pdf 
             lavanguardia_a.pdf 
             la_vanguardia_b.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1'5
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es compon de dos blocs: la part de Comunicació Escrita i Narració i el curs d'ortografia. 

La part de Comunicació Escrita i Narració representa un 90% de la nota final. El curs d'ortografia, un 10%. 

A continuació es detalla l'avaluació de cadascuna de les tres parts:

Avaluació de les classes d'escriptura (Carla Gracia)

  • Examen final: 50%
  • Examen parcial: 25%
  • Treball final: 15%
  • Pràctiques de classe i participació: 10% 

Avaluació del curs d'ortografia (Carolina Serra)

  • Examen final: 100 %


Altres convocatòries: 

Segona convocatòria: Si l'alumne suspèn, en segona convocatòria haurà de presentar-se a l'examen de les dues parts de l'assignatura. La nota final serà la mitjana ponderada de cada part. 

Tercera convocatòria: Si l'alumne suspèn en segona convocatòria l'assignatura, s'haurà de matricular de nou de tota l'assignatura i cursar-la. L'estudiant haurà d'assistir a les classes de les dues parts de l'assignatura i aprovar.

Quarta convocatòria: L'alumne s'haurà d'examinar i/o fer els treballs corresponents per aprovar l'assignatura. 

Cinquena convocatòria: Si l'alumne suspèn l'assignatura, s'haurà d'acollir-se a les condicions establertes per les convocatòries extraordinàries.


SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
50%
50%

Bibliografia i recursos

Bibliografia obligatòria parts de comunicació Escrita i Narració i Taller de lectures

Capote, Truman. A sangre fría. Anagrama, 2006.

Cassany, Daniel. La cuina de l’escriptura. Empúries. Barcelona, 2002. 

Fuentes Rodríguez, Catalina. Guia práctica de escritura y redacción. Espasa Libros, S.L.U., 2011. 

Martínez Sousa, J. (2001) Manual de estilo de la lengua española. Ediciones Trea, Gijón (2ª ed.) 

Núñez Ledeveze, Luis. Métodos de redacción periodística y fundamentos de estilo. Síntesis, 1993. 

Ortega, Rudolf. Tinc un dubte. La Magrana, 2010 

Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006. 

Queneau, Raymond. Ejercicios de estilo. Cátedra, 2006.

VV.AA. Lengua española para los medios de comunicación: usos y normas actuales. Tirant lo Blanch, 2006.

VV.AA. Llibre d’estil de la corporació catalana de mitjans audiovisuals. Generalitat de Catalunya, 2013.

 

Bibliografia recomanada i recursos

Cabré, Jaume. El sentit de la ficció. Edicions Proa. Barcelona, 2010.

Goldberg, Natalie. El gozo de escribir. La liebre de marzo, 2004. 

Kapuscinski, Ryszard. Los cínicos no sirven para este oficio: sobre el buen periodismo. Anagrama, 2005.

Mayoral, Javier. Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Síntesis, 2013.

Moreno, Pastora. Escribir periodismo. Fragua, 2010.

Pulitzer, Joseph. Sobre el periodismo. Gallo Nero, 2011.

Solà, Joan. Ensenyar la llengua. Empúries, 2003.

Wolfe, Tom. El nuevo periodismo. Anagrama, 2012.

 

Bibliografia del Curs d'ortografia

Diccionario de la Real Academia de la Lengua.

Escribir sin faltas. José A. Martínez.

Manual práctico de escritura académica, Estrella Montolío.

El dardo en la palabra, Fernando Lázaro Carreter.

 

Material didàctic

      Materials
            Grafías complicadas grafiascomplicadas.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00