Assignatura

Plató

  • codi 08483
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 1

Mòdul: Plataformes

Matèria: Plató

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Marta NARBERHAUS - mnarberhaus@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita previa a través del correu electrònic.

Presentació

Plató és una assignatura d'1 crèdit ECTS que s'imparteix en el primer semestre del primer curs de Periodisme. Forma part de la base del currículum acadèmic de l’àrea de Periodisme Audiovisual. Així, juntament amb altres matèries cursades al llarg del primer curs (Edició d’Àudio i Vídeo i Llenguatge Periodístic 1), aquesta assignatura contribueix a preparar l'alumnat per accedir a l’assignatura de segon curs “Comunicació Televisiva”.


L'assignatura pretén aconseguir que l'alumnat adquireixi els coneixements i les habilitats fonamentals del llenguatge periodístic i, concretament del periodisme audiovisual. En aquest sentit, "Plató" introdueix tant les especificitats teòriques com pràctiques dels elements que constitueixen els codis propis del llenguatge audiovisual.


“Plató” introdueix als alumnes al món audiovisual dotant-los de coneixements tècnics i narratius molt importants per transmetre el missatge desitjat. A més, experimentaran el que comporta treballar en equip i adquiriran una actitud crítica davant els productes audiovisuals amb els que hauran de treballar com a futurs professionals de la comunicació.

Requisits previs

No és requisit tenir coneixements previs del món audiovisual tot i que una bona predisposició i interès pels diferents continguts televisius és un extra per afrontar l’assignatura.

Objectius

L’alumnat que s’incorpori a l’assignatura d’"Edició d’Àudio i Vídeo" ha d’haver cursat prèviament l’assignatura de ‘Plató’.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 07 CG - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 14 CE - Capacitat de planificar recursos tècnics i humans
  • 32 CE - Coneixement i domini de la imatge i les seves capacitats comunicatives
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
  • 52 CE - Capacitat d'adaptació a les circumstàncies canviants

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els/as estudiants:
  • Es mouran en un entorn professional amb autonomia.
  • Treballaran amb naturalitat i professionalitat en el procés d'enregistrament amb una sola càmera.
  • Podran muntar un vídeo ja que hauran adquirit coneixements del programari d'edició de vídeo.
  • Utilitzaran amb criteri recursos narratius per realitzar un producte audiovisual.

Continguts

  • Presentació de l'assignatura i dels DMS

  • Llenguatge bàsic de tipus de plans i les seves funcions narratives.

  • Càmera: Exposició manual (iris), Velocitat d'obturació, Temperatura de color, ISO i enfoc manual.

  • Gravar amb trípode.

  • Gravació en exteriors.

  • Edició.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'organitza en dues sessions setmanals de dues hores cada una en que es combinaran les classes magistrals amb activitats pràctiques relacionades amb el contingut teòric impartit.
L'assignatura es composa d’un total de 5 sessions que serviran per tal que l’alumnat adquireixi les competències necessàries per cursar la següent assignatura vinculada al Periodisme Audiovisual que els alumnes han d’afrontar: ‘Edició d’Àudio i Vídeo’. 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,5
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació serà continuada i l’assistència a classe és obligatòria. La no assistència comportarà suspendre l’assignatura. 

Els alumnes hauran de lliurar diversos exercicis relacionats entre si. Aquests treballs tindran un desenvolupament personal i en grup. A més, altres criteris com l’actitud, el treball en equip, el compliment de termini o la creativitat seran avaluats en la correcció dels exercicis i les activitats entregades.

Resum avaluació:

  • Activitat 1: Qui és qui en el món dels plans (15% de la nota)
  • Activitat 2: Conceptes bàsics (20% de la nota)
  • Activitat 3: Storyboard (15% de la nota)
  • Activitat 4: Càmera i acció (35% de la nota)
  • Actitud i assistència: (15% de la nota)


La recuperació d’aquesta assignatura en segona convocatòria implica l’execució i entrega de les 4 activitats. Per a 3a convocatòria i posteriors caldrà repetir l'assignatura. 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs en grup
Treballs Individuals
100%

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

  • Casero, A. y Marzal, J. (coord.) (2011): Periodismo en televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Edició impresa i edició e-book.
  • Hudson, G., & Rowlands, S. (2007): The broadcast journalism handbook. Harlow, England; New York: Pearson Longman.
  • Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (2007): Las noticias en radio y televisión: periodismo audiovisual en el siglo XXI. Barcelona: Omega (5a. ed.).
  • Ortiz, M. A. y Pérez-Ornia, J. R. (2006): Claves para elaborar la información en radio y televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Vilalta Casas, J. (2006): El espíritu del reportaje. Edicions Universitat de Barcelona.
  • Vilalta Casas, J. (2007): El reportero en acción. Edicions Universitat de Barcelona.


Bibliografia complementària

  • Baggaley, J.P. y Duck, S.W. (1982). Análisis del mensaje televisivo, Editorial Gustavo Gili.
  • Block, M. (2000): Writing broadcast news. Shorter, sharper, stronger.Chicago: Bonus Books.
  • Boyd, A. (2000): Broadcast Journalism. Techniques of Radio and TV News. Oxford: Focal.
  • Cebrián Herreros, M. (1998): Información audiovisual. Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.
  • Fernández Díez, F. y Abadía, J.M. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Editorial Paidós
  • García Jiménez, J.. (2000): Información audiovisual, volumen I. Madrid:Paraninfo.
  • León, B. (coord.) (2010) Informativos para la televisión del espectáculo.Edició impresa i edició e-book.
  • Pérez, G. (2010): Informar en la e-televisión: Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: EUNSA, Ediciones de la Universidad de Navarra.
  • Rodríguez Pastoriza, F. (2003): La mirada en el cristal. La información en televisión. Madrid: Fragua.


Recursos didàctics

  • Llibre estil Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
  • ésAdir 
  • The BBC News Styleguide 
  • Directrices editoriales. Valores y criterios de la BBC 
  • El College of Production és una web de la BBC amb recursos d'àudio / vídeo per a la capacitació i l'aprenentatge
  • Portal de la Comunicació 
  • Portal dels estudis de la comunicació de l'Institut de la Comunicació (InCom) 
  • Arxiu INPUT (International Public Television) 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00