Assignatura

Edició d'Àudio i Vídeo

  • codi 08484
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Plataformes

Matèria: Edición de audio y video

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Marta NARBERHAUS - mnarberhaus@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia a través del correu electrònic.

Presentació

"Edició d’Àudio i Vídeo", juntament amb l’assignatura prèvia de 1r curs ‘Plató’ i les assignatures de televisió dels propers cursos, contribueix a preparar l'alumnat per assolir la base del currículum acadèmic de l’àrea de Periodisme Audiovisual. Així, l’assignatura té com a objectiu fonamental afrontar, tant en la vessant pràctica com teòrica, l’edició del material en brut procedent d'enregistraments propis o aliens, valorant l'aplicació de diferents tècniques de muntatge i els procediments narratius propis del reportatge i d’altres productes audiovisuals.

Requisits previs

Donar a conèixer les bases dels coneixements tècnics i narratius necessaris per elaborar un producte audiovisual.

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és formar a l'alumne amb màxims coneixements relatius al muntatge d’una notícia i un reportatge.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 07 CG - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 28 CE - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques de producció i edició de premsa, ràdio, televisió i Internet
  • 32 CE - Coneixement i domini de la imatge i les seves capacitats comunicatives
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
  • 52 CE - Capacitat d'adaptació a les circumstàncies canviants

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Conèixer els tipus de sales de postproducció no lineal, el seu equipament i la seva configuració.
  • Manejaran amb soltesa el programari d'edició de vídeo, àudio, pàgines web i edició gràfica. 
  • Realitzar el procés de catalogació, minutatge i captura de les imatges, entrevistes i declaracions per a la seva organització en el procés de muntatge.
  • Sincronitzar el vídeo i el seu àudio corresponent a partir de marques d'imatge i so de les claquetes o de qualsevol altra referència.
  • Realitzar l'edició total del projecte, determinant l'ordenació i durada d'entradetes, locucions fora de camp (off) i cues.
  • Generar i aplicar en el màster les incrustacions de títols, crèdits, grafisme i marques necessàries, a partir d'eines específiques de titulació.
  • Elabora un màster audiovisual, tenint en compte les condicions comunicatives de ritme, continuïtat i moviment, entre altres, que contribueixen a la consecució dels objectius del programa.
  • Generar un màster final que compleix els requisits i normes específiques per a emissió, en vídeo, so i sincronismes.
  • Generar versions en diversos formats de sortida ajustats als seus destinataris i a supòsits amples de banda, disponibles en emissions per satèl·lit o Internet.
  • Sabran com utilitzar els recursos gràfics en projectes periodístics o de comunicació.

Continguts

TEMA 1. Panorama audivisual a Catalunya
1.1. Penetració dels mitjans de comunicació a Catalunya
1.2. La televisió d’àmbit estatal
1.3. La televisió d’àmbit català 
1.4. La televisió d’àmbit local
1.5. Audiència de la televisió: canals i programes

TEMA 2. Introducció al periodisme audiovisual
2.1. Les especificitats dels mitjans audiovisuals respecte a la premsa escrita: pensar en imatges, detectar accions importants i escriure per a l’oïda.
2.2. Condicions de recepció de les narracions escrites i audiovisuals: característiques i limitacions.
2.3. Els elements del missatge audiovisual. La conjugació de codis.
2.4. Equip de carrer, equip a l’estudi

TEMA 3. El rodatge de programes informatius
3.1. La fase prèvia: Pre-producció, planificació i documentació.
3.2. Què és un ENG. Funcions i utillatge del periodista de televisió.
3.3. Tipologia de plans, moviments de càmera i regles d’or.
3.4. Recomanacions per al rodatge.

TEMA 4. Conceptes tècnics: ajustament d'imatge i so
4.1. Diafragma, Iris, enfocament i profunditat de camp
4.2. Temperatura de color/balanç de blancs.
4.3. Filtres de densitat neutra.
4.4. Guany.

TEMA 5. Guió i narració

5.1. Visionat i selecció
5.2. Estructura de la notícia informativa
5.3. Guió i text
5.4. El discurs del muntatge

TEMA 6. Tipus de muntatge
6.1. Tª de la doble codificació. ¿Què és primer, la imatge o el text?
6.2. Tipus de muntatge

TEMA 7. Edició digital i postproducció.
7.1. Transicions
7.2. Correspondència imatge-veu

TEMA 8. Problemes de continuïtat narrativa i fílmica
8.1 Angle
8.2. Plans
8.3. Raccord
8.4. Salt d’eix

TEMA 9. El so en la peça audiovisual
9.1. Veu en off
9.2. So ambient
9.3. Declaracions: l’entrevista de carrer
9.4. La sincronització

TEMA 10. El text en la imatge
10.1. Retolació
10.2. Sobreimpressions


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,5
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació serà continuada i l’assistència a classe és obligatòria. La no assistència comportarà suspendre l’assignatura. 

Els alumnes hauran de lliurar diversos exercicis relacionats entre si. Aquests treballs tindran un desenvolupament individual i en grup. A més, altres criteris com l’actitud, el treball en equip, el compliment de termini o la creativitat seran avaluats en la correcció dels exercicis i les activitats entregades.

 

Resum avaluació:

  • Part pràctica: 70% (s’ha d’entregar un 90% de les pràctiques per poder ser avaluat. La no entrega equivaldrà a no poder ser avaluat de l’assignatura)
    • Exercici 1: Redacció AV bàsica
    • Exercici 2: Storyboard (semàfor)
    • Exercici 3: Edició Premiere
    • Exercici 4: Muntatge bàsic amb imatges pre-grabades
    • Exercici 5: Els 12 plans
    • Exercici 6: L’enquesta de carrer
    • Exercici 7: El so i la sincronització
    • Exercici 8: Transforma una notícia per a l’oïda
    • Exercici 9: Prova d’edició sota control de temps
    • Exercici 10: Auto-avaluació
  • Examen: 20% (és obligatori aprovar-lo per poder fer mitja amb la part pràctica)
  • Actitud i assistència: 10%

*Es programarà una visita voluntària a un mitjà de comunicació professional que contribuirà a arrodonir la nota final de l’assignatura.

La recuperació d’aquesta assignatura implica l’execució i entrega de totes les activitats pràctiques i la realització d’un examen (2ª convocatòria): 

  • Examen (30% de la nota)
  • Part pràctica: 70%
      • Exercici 1: Redacció AV bàsica
      • Exercici 2: Storyboard (semàfor)
      • Exercici 3: Edició Premiere
      • Exercici 4: Muntatge bàsic amb imatges pre-grabades
      • Exercici 5: Els 12 plans
      • Exercici 6: L’enquesta de carrer
      • Exercici 7: El so i la sincronització
      • Exercici 8: Transforma una notícia per a l’oïda
      • Exercici 9: Prova d’edició sota control de temps
      • Exercici 10: Auto-avaluació
En posteriors convocatòries caldrà repetir tota l'assignatura, assistint a classe.
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs en grup
Treballs Individuals
100%

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

  • Casero, A. y Marzal, J. (coord.) (2011): Periodismo en televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Edició impresa i edició e-book.
  • Hudson, G., & Rowlands, S. (2007): The broadcast journalism handbook. Harlow, England; New York: Pearson Longman.
  • Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (2007): Las noticias en radio y televisión: periodismo audiovisual en el siglo XXI. Barcelona: Omega (5a. ed.).
  • Ortiz, M. A. y Pérez-Ornia, J. R. (2006): Claves para elaborar la información en radio y televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Vilalta Casas, J. (2006): El espíritu del reportaje. Edicions Universitat de Barcelona.
  • Vilalta Casas, J. (2007): El reportero en acción. Edicions Universitat de Barcelona.


Bibliografia complementària

  • Baggaley, J.P. y Duck, S.W. (1982). Análisis del mensaje televisivo, Editorial Gustavo Gili.
  • Block, M. (2000): Writing broadcast news. Shorter, sharper, stronger.Chicago: Bonus Books.
  • Boyd, A. (2000): Broadcast Journalism. Techniques of Radio and TV News. Oxford: Focal.
  • Cebrián Herreros, M. (1998): Información audiovisual. Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.
  • Fernández Díez, F. y Abadía, J.M. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Editorial Paidós
  • García Jiménez, J.. (2000): Información audiovisual, volumen I. Madrid:Paraninfo.
  • León, B. (coord.) (2010) Informativos para la televisión del espectáculo.Edició impresa i edició e-book.
  • Pérez, G. (2010): Informar en la e-televisión: Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: EUNSA, Ediciones de la Universidad de Navarra.
  • Rodríguez Pastoriza, F. (2003): La mirada en el cristal. La información en televisión. Madrid: Fragua.


Recursos didàctics

  • Llibre estil Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
  • ésAdir 
  • The BBC News Styleguide 
  • Directrices editoriales. Valores y criterios de la BBC 
  • El College of Production és una web de la BBC amb recursos d'àudio / vídeo per a la capacitació i l'aprenentatge
  • Portal de la Comunicació 
  • Portal dels estudis de la comunicació de l'Institut de la Comunicació (InCom) 
  • Arxiu INPUT (International Public Television) 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00