Assignatura
Edició d'Àudio i Vídeo
- codi 08484
- curs 1
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 3
Mòdul: Plataformes
Matèria: Edición de audio y video
Llengua d'impartició principal: castellà
Professorat
Presentació
"Edició d’Àudio i Vídeo", juntament amb l’assignatura prèvia de 1r curs ‘Plató’ i les assignatures de televisió dels propers cursos, contribueix a preparar l'alumnat per assolir la base del currículum acadèmic de l’àrea de Periodisme Audiovisual. Així, l’assignatura té com a objectiu fonamental afrontar, tant en la vessant pràctica com teòrica, l’edició del material en brut procedent d'enregistraments propis o aliens, valorant l'aplicació de diferents tècniques de muntatge i els procediments narratius propis del reportatge i d’altres productes audiovisuals.
Requisits previs
Donar a conèixer les bases dels coneixements tècnics i narratius necessaris per elaborar un producte audiovisual.
Objectius
L'objectiu de l'assignatura és formar a l'alumne amb màxims coneixements relatius al muntatge d’una notícia i un reportatge.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 07 CG - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 28 CE - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques de producció i edició de premsa, ràdio, televisió i Internet
- 32 CE - Coneixement i domini de la imatge i les seves capacitats comunicatives
- 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
- 52 CE - Capacitat d'adaptació a les circumstàncies canviants
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Conèixer els tipus de sales de postproducció no lineal, el seu equipament i la seva configuració.
- Manejaran amb soltesa el programari d'edició de vídeo, àudio, pàgines web i edició gràfica.
- Realitzar el procés de catalogació, minutatge i captura de les imatges, entrevistes i declaracions per a la seva organització en el procés de muntatge.
- Sincronitzar el vídeo i el seu àudio corresponent a partir de marques d'imatge i so de les claquetes o de qualsevol altra referència.
- Realitzar l'edició total del projecte, determinant l'ordenació i durada d'entradetes, locucions fora de camp (off) i cues.
- Generar i aplicar en el màster les incrustacions de títols, crèdits, grafisme i marques necessàries, a partir d'eines específiques de titulació.
- Elabora un màster audiovisual, tenint en compte les condicions comunicatives de ritme, continuïtat i moviment, entre altres, que contribueixen a la consecució dels objectius del programa.
- Generar un màster final que compleix els requisits i normes específiques per a emissió, en vídeo, so i sincronismes.
- Generar versions en diversos formats de sortida ajustats als seus destinataris i a supòsits amples de banda, disponibles en emissions per satèl·lit o Internet.
- Sabran com utilitzar els recursos gràfics en projectes periodístics o de comunicació.
Continguts
TEMA 1. Panorama audivisual a Catalunya
1.1. Penetració dels mitjans de comunicació a Catalunya
1.2. La televisió d’àmbit estatal
1.3. La televisió d’àmbit català
1.4. La televisió d’àmbit local
1.5. Audiència de la televisió: canals i programes
TEMA 2. Introducció al periodisme audiovisual
2.1. Les especificitats dels mitjans audiovisuals respecte a la premsa escrita: pensar en imatges, detectar accions importants i escriure per a l’oïda.
2.2. Condicions de recepció de les narracions escrites i audiovisuals: característiques i limitacions.
2.3. Els elements del missatge audiovisual. La conjugació de codis.
2.4. Equip de carrer, equip a l’estudi
TEMA 3. El rodatge de programes informatius
3.1. La fase prèvia: Pre-producció, planificació i documentació.
3.2. Què és un ENG. Funcions i utillatge del periodista de televisió.
3.3. Tipologia de plans, moviments de càmera i regles d’or.
3.4. Recomanacions per al rodatge.
TEMA 4. Conceptes tècnics: ajustament d'imatge i so
4.1. Diafragma, Iris, enfocament i profunditat de camp
4.2. Temperatura de color/balanç de blancs.
4.3. Filtres de densitat neutra.
4.4. Guany.
TEMA 5. Guió i narració
5.1. Visionat i selecció
5.2. Estructura de la notícia informativa
5.3. Guió i text
5.4. El discurs del muntatge
TEMA 6. Tipus de muntatge
6.1. Tª de la doble codificació. ¿Què és primer, la imatge o el text?
6.2. Tipus de muntatge
TEMA 7. Edició digital i postproducció.
7.1. Transicions
7.2. Correspondència imatge-veu
TEMA 8. Problemes de continuïtat narrativa i fílmica
8.1 Angle
8.2. Plans
8.3. Raccord
8.4. Salt d’eix
TEMA 9. El so en la peça audiovisual
9.1. Veu en off
9.2. So ambient
9.3. Declaracions: l’entrevista de carrer
9.4. La sincronització
TEMA 10. El text en la imatge
10.1. Retolació
10.2. Sobreimpressions
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
| 0,5 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
| 1 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
| 1,5 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continuada i l’assistència a classe és obligatòria. La no assistència comportarà suspendre l’assignatura.
Els alumnes hauran de lliurar diversos exercicis relacionats entre si. Aquests treballs tindran un desenvolupament individual i en grup. A més, altres criteris com l’actitud, el treball en equip, el compliment de termini o la creativitat seran avaluats en la correcció dels exercicis i les activitats entregades.
Resum avaluació:
- Part pràctica: 70% (s’ha d’entregar un 90% de les pràctiques per poder ser avaluat. La no entrega equivaldrà a no poder ser avaluat de l’assignatura)
- Exercici 1: Redacció AV bàsica
- Exercici 2: Storyboard (semàfor)
- Exercici 3: Edició Premiere
- Exercici 4: Muntatge bàsic amb imatges pre-grabades
- Exercici 5: Els 12 plans
- Exercici 6: L’enquesta de carrer
- Exercici 7: El so i la sincronització
- Exercici 8: Transforma una notícia per a l’oïda
- Exercici 9: Prova d’edició sota control de temps
- Exercici 10: Auto-avaluació
- Examen: 20% (és obligatori aprovar-lo per poder fer mitja amb la part pràctica)
- Actitud i assistència: 10%
*Es programarà una visita voluntària a un mitjà de comunicació professional que contribuirà a arrodonir la nota final de l’assignatura.
La recuperació d’aquesta assignatura implica l’execució i entrega de totes les activitats pràctiques i la realització d’un examen (2ª convocatòria):
- Examen (30% de la nota)
- Part pràctica: 70%
-
- Exercici 1: Redacció AV bàsica
- Exercici 2: Storyboard (semàfor)
- Exercici 3: Edició Premiere
- Exercici 4: Muntatge bàsic amb imatges pre-grabades
- Exercici 5: Els 12 plans
- Exercici 6: L’enquesta de carrer
- Exercici 7: El so i la sincronització
- Exercici 8: Transforma una notícia per a l’oïda
- Exercici 9: Prova d’edició sota control de temps
- Exercici 10: Auto-avaluació
En posteriors convocatòries caldrà repetir tota l'assignatura, assistint a classe.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|
Treballs en grup Treballs Individuals
| 100% |
Bibliografia i recursos
Bibliografia bàsica
- Casero, A. y Marzal, J. (coord.) (2011): Periodismo en televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Edició impresa i edició e-book.
- Hudson, G., & Rowlands, S. (2007): The broadcast journalism handbook. Harlow, England; New York: Pearson Longman.
- Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (2007): Las noticias en radio y televisión: periodismo audiovisual en el siglo XXI. Barcelona: Omega (5a. ed.).
- Ortiz, M. A. y Pérez-Ornia, J. R. (2006): Claves para elaborar la información en radio y televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
- Vilalta Casas, J. (2006): El espíritu del reportaje. Edicions Universitat de Barcelona.
- Vilalta Casas, J. (2007): El reportero en acción. Edicions Universitat de Barcelona.
Bibliografia complementària
- Baggaley, J.P. y Duck, S.W. (1982). Análisis del mensaje televisivo, Editorial Gustavo Gili.
- Block, M. (2000): Writing broadcast news. Shorter, sharper, stronger.Chicago: Bonus Books.
- Boyd, A. (2000): Broadcast Journalism. Techniques of Radio and TV News. Oxford: Focal.
- Cebrián Herreros, M. (1998): Información audiovisual. Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.
- Fernández Díez, F. y Abadía, J.M. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Editorial Paidós
- García Jiménez, J.. (2000): Información audiovisual, volumen I. Madrid:Paraninfo.
- León, B. (coord.) (2010) Informativos para la televisión del espectáculo.Edició impresa i edició e-book.
- Pérez, G. (2010): Informar en la e-televisión: Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: EUNSA, Ediciones de la Universidad de Navarra.
- Rodríguez Pastoriza, F. (2003): La mirada en el cristal. La información en televisión. Madrid: Fragua.
Recursos didàctics
- Llibre estil Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals
- ésAdir
- The BBC News Styleguide
- Directrices editoriales. Valores y criterios de la BBC
- El College of Production és una web de la BBC amb recursos d'àudio / vídeo per a la capacitació i l'aprenentatge
- Portal de la Comunicació
- Portal dels estudis de la comunicació de l'Institut de la Comunicació (InCom)
- Arxiu INPUT (International Public Television)