Assignatura

Pràctiques Escolars I

  • codi 08493
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 2

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Altres professors

Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Lda. Maria Júlia ROSA - mjrosa@uic.es
Lc. Carles DEL POZO - cdelpozo@uic.es
Dra. Eva TRESSERRAS - etresserras-alumni@uic.es

Horari d'atenció

A banda dels seminaris que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes

Presentació

Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.

 

L'assignatura Pràctiques Escolars I, s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau d'Educació) i pretén una intervenció basada en l'observació. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, les pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi de les pràctiques educatives escolars.

Les pràctiques del curs 2013-2014 es realitzaran des del 25 d' abril  al 12 de maig de 2014 d'acord amb el torn de l'estudiant a la universitat. Per la peculiaritat de les pràctiques, l'assignació dels centres es fa per tutors/es i trobareu la llista a l'apartat de Material didàctic d'aquesta guia.

Requisits previs

Per realizar les Pràctiques Escolars 1 cal haver cursat i aprovat l'assignatura Investigació Educativa i l'assignatura de Didàctica de la lengüa i assistir als seminaris corresponents

Objectius

Objectiu general[1]:

· Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)

Objectius específics: (a escollir en funció de les necessitats i les possibilitats del context)

1.Observació de l’alumne/alumnes i anàlisi de la pràctica educativa portada a terme pel professor (relacions interactives alumne - docent)

2.Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent quant a continguts, sistemes de comunicació utilitzats, metodologia, organització interacció docent –continguts -alumnat

3.. Recollir informació en relació a la pauta d'observació definida a l'assignatura de llengua.

 

[1] Els objectius fan referència als del treball. Les competències a desenvolupar es defineixen a continuació

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

1.       Capacitat de seleccionar i organitzar la informació

 

2.       CEM-14 Comprendre que l'observació sistemàtica és un instrument bàsic per poder reflexionar sobre la pràctica i la realitat, així com contribuir a la innovació i a la millora en l'educació infantil

 

3.       CEM-15 Dominar les tècniques d'observació i registre

 

4.       Capacitat de prendre de decisions

 

5.       Capacitat per adaptar-se a noves situacions

 

6.       CEM-17 Saber analitzar les dades obtingudes, comprendre críticament la realitat i elaborar un informe de conclusions.

 

7.       Saber relacionar teoria i pràctica

8.       CG-02 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües.


Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

D'acord amb el pla d'estudis de Garu en Educació:

Estableix relacions d’empatia amb l’alumnat i l’equip docent.

2) Comparteix amb els companys de professió informació relacionada amb el seu progrés laboral i fa ús de la informació que n’obté.

3) Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.

4) Explica el significat de l’anàlisi de dades recollides en els registres d’observació i és capaç de deduir-ne les conclusions.

5) És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.

6) Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.

7) Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte en què aplica els continguts que li permeten aconseguir els objectius.

8) Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.

9) Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.

10) Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.

11) Participa constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida, reconsiderant les propostes i decisions i valorant les seves implicacions a causa de factors nous del context.

12) Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.

13) Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.

14) Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.

15) Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.

 

 

Continguts

Observació sistemàtica a l'aula

Anàlisi de contextos reals: descripció i interpretació

Integració de continguts teòrics:  Didàctica de les llengües

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 Es realitzaran uns seminaris generals i uns altres amb els tutors corresponents de caràcter obligatori per als alumnes. Aquests seminaris es faran abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball(Consulteu document Calendaris seminaris i pràctiques a la pestanya de Materials d'aquesta guia docent).

Passos a realitzar per als alumnes  (Consulteu Guió al link  Material didàctic d'aquesta guia docent).

a) Determinar el marc teòric de referència

b) Anàlisi de les característiques del context (necessitats i possibilitats del centre)

c) Determinar el model a seguir: definició de les variables (d’acord amb les diapositives)

d) Dur a terme l’observació / seminaris seguiment

e) Conclusions i avaluació final

f) Comunicació dels resultats

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Distribució de l’avaluació

Elements

Percentatges

Seminaris amb el tutor/a (obligatoris)

 Assistència, participació, aportacions, treball en equip

25%

Full d’avaluació del centre

Valoracions del tutor/a del centre

25%

Treball presentat  (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I)

50%

Seminari previ: 23 d' abril de 2014

Seminari posterior a les pràctiques: 28 de maig de 2014

 

Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:

  • Excel·lent (9-10)
  • Notable (7-8,9)
  • Aprovat (5-6.9)
  • Insuficient (3-4.9)
  • Deficient (0-2.9)
  • NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT en la segona correcció

La nota global serà numèrica

Bibliografia i recursos

Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:

 

Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC

Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC

Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC

Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)

Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC

 

Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC

Material didàctic

      Materials
            A) Manual Prácticum Grau manualpracticumfde11-12cast..pdf 
            Calendari calendaripractiquesep2.doc 
            Full avaluació tutor centre pe1grau.avaluaciotutorcentre.doc 
            Full avaluació tutor universitat pe1grau.avaluaciotutoruniversitat.doc 
            Graella d'observació pautadobservaciopeiep.doc 
            Guió treball PE I EP guiopractiquesescolars1alumnat.docx 
            Relació centres-tutors graellaescolesgrauep.doc 
            Sessió teòrica presentacioie1ep.ppt 
            Teoria: Text 1: Observació text1osac.pdf 
            Teoria: Text 2: Observació text2osac.pdf 
            Teoria: Unitat 1 Observació unitat1osacei.pdf 
            Teoria: Unitat 2 Observació unitat5osacei.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00