Pràctiques Escolars I
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Altres professors
Lda. Azul ALFÉREZ - aalferez@uic.es
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Lda. Maria Júlia ROSA - mjrosa@uic.es
Lc. Carles DEL POZO - cdelpozo@uic.es
Dra. Eva TRESSERRAS - etresserras-alumni@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els alumnes
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I, s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau d'Educació) i pretén una intervenció basada en l'observació. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, les pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi de les pràctiques educatives escolars.
Les pràctiques del curs 2013-2014 es realitzaran des del 25 d' abril al 12 de maig de 2014 d'acord amb el torn de l'estudiant a la universitat. Per la peculiaritat de les pràctiques, l'assignació dels centres es fa per tutors/es i trobareu la llista a l'apartat de Material didàctic d'aquesta guia.
Per realizar les Pràctiques Escolars 1 cal haver cursat i aprovat l'assignatura Investigació Educativa i l'assignatura de Didàctica de la lengüa i assistir als seminaris corresponents
· Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural)
Objectius específics: (a escollir en funció de les necessitats i les possibilitats del context)
1.Observació de l’alumne/alumnes i anàlisi de la pràctica educativa portada a terme pel professor (relacions interactives alumne - docent)
2.Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent quant a continguts, sistemes de comunicació utilitzats, metodologia, organització interacció docent –continguts -alumnat
3.. Recollir informació en relació a la pauta d'observació definida a l'assignatura de llengua.
[1] Els objectius fan referència als del treball. Les competències a desenvolupar es defineixen a continuació
1. Capacitat de seleccionar i organitzar la informació
2. CEM-14 Comprendre que l'observació sistemàtica és un instrument bàsic per poder reflexionar sobre la pràctica i la realitat, així com contribuir a la innovació i a la millora en l'educació infantil
3. CEM-15 Dominar les tècniques d'observació i registre
4. Capacitat de prendre de decisions
5. Capacitat per adaptar-se a noves situacions
6. CEM-17 Saber analitzar les dades obtingudes, comprendre críticament la realitat i elaborar un informe de conclusions.
7. Saber relacionar teoria i pràctica 8. CG-02 Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà -, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el marc comú europeu de referència per a les llengües. |
D'acord amb el pla d'estudis de Garu en Educació:
Estableix relacions d’empatia amb l’alumnat i l’equip docent.
2) Comparteix amb els companys de professió informació relacionada amb el seu progrés laboral i fa ús de la informació que n’obté.
3) Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
4) Explica el significat de l’anàlisi de dades recollides en els registres d’observació i és capaç de deduir-ne les conclusions.
5) És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.
6) Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.
7) Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte en què aplica els continguts que li permeten aconseguir els objectius.
8) Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.
9) Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.
10) Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.
11) Participa constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida, reconsiderant les propostes i decisions i valorant les seves implicacions a causa de factors nous del context.
12) Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.
13) Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.
14) Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.
15) Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.
Observació sistemàtica a l'aula
Anàlisi de contextos reals: descripció i interpretació
Integració de continguts teòrics: Didàctica de les llengües
Es realitzaran uns seminaris generals i uns altres amb els tutors corresponents de caràcter obligatori per als alumnes. Aquests seminaris es faran abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball(Consulteu document Calendaris seminaris i pràctiques a la pestanya de Materials d'aquesta guia docent).
Passos a realitzar per als alumnes (Consulteu Guió al link Material didàctic d'aquesta guia docent).
a) Determinar el marc teòric de referència
b) Anàlisi de les característiques del context (necessitats i possibilitats del centre)
c) Determinar el model a seguir: definició de les variables (d’acord amb les diapositives)
d) Dur a terme l’observació / seminaris seguiment
e) Conclusions i avaluació final
f) Comunicació dels resultats
Distribució de l’avaluació
Elements |
Percentatges |
Seminaris amb el tutor/a (obligatoris) Assistència, participació, aportacions, treball en equip |
25% |
Full d’avaluació del centre Valoracions del tutor/a del centre |
25% |
Treball presentat (d’acord amb el guió de treball i les indicacions recollides a la guia docent de l’assignatura de Pràctiques Escolars I) |
50% |
Seminari previ: 23 d' abril de 2014
Seminari posterior a les pràctiques: 28 de maig de 2014
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
La nota global serà numèrica
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC