Assignatura
Sociologia II: Sociologia de la Familia
- codi 08510
- curs 2
- període Semestre 1
- tipus FB
- credits 6
Mòdul: Formació bàsica
Matèria: Societat, família i escola
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.
La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.
En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-29 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar.
- CEM-30 - Promoure i col·laborar en accions dins i fora de l'escola, organitzades per famílies, ajuntaments i altres institucions, amb incidència en la formació ciutadana.
- CEM-31 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
- CEM-32 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
- CEM-28 - Crear i mantenir llaços de comunicació amb les famílies per incidir eficaçment en el procés educatiu.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
- CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
-
Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història
-
Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat
-
Coneix i valora l'incidència del món del treball dels pares en la vida familiar.
-
Argumenta la relació entre família i treball en el pas de la família com unitat de producció a la familia com unitat de consum
-
Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars
-
Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació
-
Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives
-
Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per a desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació
-
Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les llars familiars i valora i argumenta els límits de l’esmentat ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes a la família, l’escolar i la societat
-
Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu
-
Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula.
-
Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes.
-
Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i pares.
Continguts
T. 1 Matrimoni i família. Enfoc sistèmic de la familia. Família sostenible
T. 2 El treball i la família: Conciliació de la vida laboral i familiar
T. 3 Educació, legislació i familia
T. 4 La sociologia de la família. Polítiques familiars i polítiques educatives familiars.
T. 5 Educació, comunicació i mitjans de comunicació: informació i lleure.
T. 6 Els mitjans de comunicació com eix transversal de l’educació: família i escola
T. 7/8 L’ús dels mitjans de comunicació a l’escola: activitats d’anàlisi crític dels mitjans de comunicació
T. 9 El lleure familiar i mitjans de comunicació
T. 10 Mediació familiar i mitjans de comunicació
T. 11 Addiccions als mitjans de comunicació
T. 12 Orientació i tutoria
T. 13 Estils i habilitats parentals: autoritari, autoritzat, permissiu, negligent
T. 14 Tècniques i instruments de l’acció tutorial
T. 15/16 Organització de l’acció tutorial: Planificació i programació
T. 17 Coneixements de les pràctiques educatives familiars i tutoria
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
CEM-28 CEM-29 CEM-30 CEM-31 CEM-32 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-6 CG-02 CG-07 CG-08 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Pràctiques externes
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
BLOC I / III
Projecte acció tutorial 55 %
Prova de continguts 45 %
PART DR. IGNASI DE BOFARULL
50%
- Recepció correcta de les exposicions orals fetes pel professor o companys: prendre notes als fulls en blanc del Portfoli amb presentació, claredat i profit.
- Escoltar exposicions dels companys i companyes
- Fer exercicis de classe al Portfoli
- Exposar exercicis de classe al faristol amb el Portfoli davant. La dicció, expressió verbal i no verbal, argumentació baixen o pugen nota
- Lliurar exercicis escrits curts de reflexió
30%
- Portar el Portfoli a classe (no oblidar-lo a casa)
- Successives revisions de Portfoli amb els exercicis fets: Les faltes d’ortografia, presentació i redacció baixen o pugen nota
- A. Comentari de text. B. Prova objectiva (test a,b,c). Tot amb el Portfoli davant. Serà l’últim dia de l’assignatura: Les faltes d’ortografia, presentació i redacció baixen o pugen nota
20%
- Puntualitat / faltes d’assistència injustificades
- Silenci i atenció de l’alumne. Mòbil apagat
- Respecte envers el professor i els companys
- Actitud i tarannà positiu i col.laborador en general: en preguntes i respostes, etc
Per obtenir MH a Sociologia de la Família
cal la concurrència de les següents condicions:
1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior de l’assignatura.
2. S’ha d’haver tret una nota de 9 o superior del treball de curs.
3. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- la nota del treball de curs.
Bibliografia i recursos
BIBLIOGRAFIA
- Bringué, X. y Sádaba, Ch.(coords.)(2009). Nacidos digitales: una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.
- Donati, P. Manual de sociología de la familia, Pamplona, EUNSA
- Donati, P. Famiglia e politiche social. Angeli. Milano 1987
- Martin López, E, Familia y sociedad. Una introducción a la sociologia de la familia, Madrid, Rialp, 2000
- Lubic, Ch.. El arte de amar en la familia: respuestas para la vida diaria, Ciudad Nueva, Madrid, 1999
- D’Agostino, F.. Una filosofia della famiglia Giuffrè. Milano. 1999
- Cadahia, J. Los derechos de la familia en la sociedad Palabra, Madrid 1982
- Cardus i Ros, S. El desconcert de l'educació : les claus per entendre el paper de la família, l'escola, els adolescents, els valors, la televisió i la incertesa del futur La Campana, Barcelona 2000.
- Donati, P., La famiglia come relazione sociale Angeli, Milano 1989
- Martín López, E. TEXTOS DE SOCIOLOGIA DE LA FAMILIA Una relectura de los clásicos (Linton, Tönnies, Weber y Simmel). Rialp. Madrid 1993
- Fernández de Encinas, S. Sociología familiar Unión Nacional de Asociaciones Familiares, Madrid.1967
- Johnson, H.M. Sociología y psicología social de la familia Paidós, Buenos Aires. 1967
- Rossi, G. La famiglia in Europa Carocci, Roma
Material didàctic