Assignatura

Sociologia II: Sociologia de la Familia

  • codi 08510
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació bàsica

Matèria: Societat, família i escola

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Dr. Marc GRAU - mgraug@uic.es

Horari d'atenció

Concertar cita per e-mail ibofarull@uic.cat

Presentació

La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.

La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.

En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-29 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar.
  • CEM-30 - Promoure i col·laborar en accions dins i fora de l'escola, organitzades per famílies, ajuntaments i altres institucions, amb incidència en la formació ciutadana.
  • CEM-31 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
  • CEM-32 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
  • CEM-28 - Crear i mantenir llaços de comunicació amb les famílies per incidir eficaçment en el procés educatiu.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història

  2. Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat

  3. Coneix i valora l'incidència del món del treball dels pares en la vida familiar.

  4. Argumenta la relació entre família i treball en el pas de la família com unitat de producció a la familia com unitat de consum

  5. Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars

  6. Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació

  7. Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives

  8. Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per a desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació

  9. Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les llars familiars i valora i argumenta els límits de l’esmentat ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes a la família, l’escolar i la societat

  10. Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu

  11. Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula.

  12. Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes.

  13. Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i pares.

Continguts

T. 1 Matrimoni i família. Enfoc sistèmic de la familia. Família sostenible

T. 2 El treball i la família: Conciliació de la vida laboral i familiar

T. 3 Educació, legislació i familia

T. 4 La sociologia de la família. Polítiques familiars i polítiques educatives familiars.

T. 5  Educació, comunicació i mitjans de comunicació: informació i lleure.

T. 6  Els mitjans de comunicació com eix transversal de l’educació: família i escola

T. 7/8 L’ús dels mitjans de comunicació a l’escola: activitats d’anàlisi crític dels mitjans de comunicació

T. 9  El lleure familiar i mitjans de comunicació

T. 10 Mediació familiar i mitjans de comunicació

T. 11 Addiccions als mitjans de comunicació

T. 12 Orientació i tutoria

T. 13 Estils i habilitats parentals: autoritari, autoritzat, permissiu, negligent

T. 14 Tècniques i instruments de l’acció tutorial

T. 15/16 Organització de l’acció tutorial: Planificació i programació

T. 17  Coneixements de les pràctiques educatives familiars i tutoria

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-28 CEM-29 CEM-30 CEM-31 CEM-32 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-6 CG-02 CG-07 CG-08 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Pràctiques externes

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

BLOC I / III

 

Projecte acció tutorial 55 %

Prova de continguts 45 %

 

PART DR. IGNASI DE BOFARULL 

50%      

  1.  Recepció  correcta de les exposicions orals fetes pel professor o companys: prendre notes als fulls en blanc del Portfoli amb presentació, claredat i profit.
  2. Escoltar exposicions dels companys i companyes
  3. Fer exercicis de classe al Portfoli
  4. Exposar exercicis de classe al faristol amb el Portfoli davant. La dicció, expressió verbal i no verbal, argumentació  baixen o pugen nota
  5. Lliurar exercicis escrits curts de reflexió

 30%      

  1. Portar el Portfoli a classe (no oblidar-lo a casa)
  2. Successives revisions de Portfoli amb els exercicis fets: Les faltes d’ortografia, presentació i redacció  baixen o pugen nota
  3. A. Comentari de text.   B. Prova objectiva (test a,b,c).  Tot amb el Portfoli davant.  Serà l’últim dia de l’assignatura: Les faltes d’ortografia, presentació i redacció  baixen  o pugen nota

 20%

  1. Puntualitat / faltes d’assistència injustificades
  2. Silenci i atenció de l’alumne. Mòbil apagat
  3. Respecte envers el professor i els companys
  4. Actitud i tarannà positiu i col.laborador en general: en preguntes i respostes, etc

Per obtenir MH a Sociologia de la Família

cal la concurrència de les següents condicions:

1. S’ha d’obtenir una nota de 9 o superior de l’assignatura.

2. S’ha d’haver tret una nota de 9 o superior del treball de curs.

3. Complir amb els requisits que marca la universitat, entre els quals hi ha una limitació en el número de MH que es poden atorgar; si fos el cas, s’assignaran tenint en compte -en primer lloc- la nota global de l’assignatura, i -en segon lloc- la nota del treball de curs.

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA

  • Bringué, X. y Sádaba, Ch.(coords.)(2009). Nacidos digitales: una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.
  • Donati, P. Manual de sociología de la familia, Pamplona, EUNSA
  • Donati, P. Famiglia e politiche social. Angeli. Milano 1987
  • Martin López, E, Familia y sociedad. Una introducción a la sociologia de la familia, Madrid, Rialp, 2000
  • Lubic, Ch.. El arte de amar en la familia: respuestas para la vida diaria, Ciudad Nueva, Madrid, 1999
  • D’Agostino, F.. Una filosofia della famiglia Giuffrè. Milano. 1999
  • Cadahia, J. Los derechos de la familia en la sociedad Palabra, Madrid 1982
  • Cardus i Ros, S. El desconcert de l'educació : les claus per entendre el paper de la família, l'escola, els adolescents, els valors, la televisió i la incertesa del futur La Campana, Barcelona 2000.
  • Donati, P., La famiglia come relazione sociale Angeli, Milano 1989
  • Martín López, E. TEXTOS DE SOCIOLOGIA DE LA FAMILIA Una relectura de los clásicos (Linton, Tönnies, Weber y Simmel). Rialp. Madrid 1993
  • Fernández de Encinas, S. Sociología familiar Unión Nacional de Asociaciones Familiares, Madrid.1967
  • Johnson, H.M. Sociología y psicología social de la familia Paidós, Buenos Aires. 1967
  • Rossi, G. La famiglia in Europa Carocci, Roma

Material didàctic

      Materials
            2014-2015 ARTICLE ASSIGNATURA ANGLÈS  timeforaviewonscreentime14-15.pdf 
            2014 2015. ARTICLE EXAMEN DIA 12 elcerebroseadaptaainternet-i-.pdf 
            2014 2015. ARTICLE EXAMEN DIA 12 II elcerebroseadaptaainternet-ii-.pdf 
            2014 2015. ARTICLE EXAMEN DIA 12 III laidolatriadelared.pdf 
            2014 2015 DESENVOLUPAMENT ASSIGNATURA socioiisistemayasignatura14-15.2n-copia.docx 
            2014-2015 PDF TREBALL dia 6 o 7. Només 10 primres diapositives solsprimeres10diapositives.pdf 
            2015-2016. Pel dillusn 21. El ordenador en la escuela no hace milagros  articulo2sociiiprimainfa.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 1.  9.mediaeducatioaparecomendaciones.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 2. pediatrics-2011--peds.2011-1753.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 3.  3.ch.theeffectsofinfantmediausagewhatdoweknow.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 4.  4.ch.fast-pacedcartoons-copia.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 5.  5.babyunplugged,2013.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 6.  6.ch.effectofblockplayonlanguageacquisition.pdf 
            ARTICLE ANGLÈS 7.  3.theimportanceofplay-2007-pediatrics.pdf 
            Article Kaiser Family Foundation Media. 4. use Sleep problems 7.mediausesleepproblems.pdf 
            Article Pediatrics 1.Postura del APA. Media education 0.pediatrics-2001--423-6.pdf 
            Article Pediatrics 3. Menos de 2 años y pantallas 6.mediausebychildrenyoungerthan2years,2011.pdf 
            ARTICLE VANGUARDIA I prescolaresymundodigitalilavanguardia-24oct.pdf 
            ARTICLE VANGUARDIA II prescolaresymundodigitaliilavanguardia-24oct.pdf 
            ASOMBRO Video Terradellas nuevospotpizzascasatarradellas2011-youtube.flv 
            Estils parentals 009_estilos_educativos_parentales_revision_b.pdf 
            PARRILLA DE LA OBSERVACIÓN tablaparaclasificarobservacion.docx 
            PORTAFOLI BOFARULL portafolisociologiafamilia13-14.docx 
      Webs d'interès
             http:// 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00