Assignatura

Psicologia

  • codi 08523
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Global Trends

Matèria: Psicologia

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Paloma ALONSO - palonsos@uic.es

Horari d'atenció

Paloma Alonso Stuyck

palonsos@uic.es

Presentació

L'assignatura s'endinsa a l'alumnat a les principals teories sobre el comportament humà, aprofundint en la psicologia de la comunicació humana. Contempla el fenomen de la publicitat des de les perspectives evolutiva, individual i social, aportant mètodes per a l'anàlisi de social del món de la Publicitat i de les Relacions Públiques.

Requisits previs

No s'estableix cap requisit previ pel seguiment d'aquesta assignatura.

Objectius

  • Comprendre les bases psicològiques de la persona per aplicar-les al món de la Publicitat i de les Relacions Públiques.
  • Conèixer les principals teories psicològiques sobre la comunicació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura l'alumnat ha de ser capaç de:

Interpretar des d'una perspectiva psicològica la realitat personal, social i professional 

Saber gestionar les relacions intra i interpersonals.

Continguts

1 Introducció a la Psicologia

  • Aportacions de les Corrents psicològiques a la publicitat
  • Psicologia social, importància de l'context
  • Publicitat i Psicologia

2 El llenguatge dels sentits

  • Sensació i percepció
  • Suggestió del color
  • Formes i il·lustracions
  • Fragàncies i memòria
  • Atenció

3 Comportament de l'consumidor

  • Aprenentatge
  • Motivació ¿desig o necessitat?
  • Cognició social
  • Marca, identitat, autoimatge

4 Persuasió i canvi d'actituds

  • Components de les actituds
  • Tàctiques d'influència
  • Cultura i Publicitat

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Alternarem classes magistrals amb classes plenàries per poder fomentar les diferents competències de la matèria. Aquestes competències se centraran en tres grans eixos: Anàlisi (interpretació, síntesi i abstracció), Debat (reflexió, actitud crític-propositiva i deliberació), Treball cooperatiu i individual (per fomentar el desenvolupament de l'autonomia i l'ètica). 

Per fer més efectiu el treball de les classes magistrals els alumnes hauran de realitzar breus lectures temàtiques. Aquestes lectures els permetran obtenir recursos per obtenir major rigor conceptual a l'hora de participar a les classes plenàries de forma rigorosa mostrant l'assimilació de les competències. Per a això la participació activa a les classes plenàries serà imprescindible per obtenir els coneixements necessaris per a la matèria.

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.2
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
3
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.1
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,2
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.2
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0.2
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

40% Examen final. Per poder fer mitjana, la nota de l’examen ha de ser igual o superior a 4.

60% Pràctiques (a classe i a casa). Per poder fer mitjana, la nota final de les practiques ha de ser igual o superior a 5. Les practiques no presentades tindran una qualificació de zero.

Es valorarà l'assistència i la participació a classe. 

Tant els treballs com els exàmens a lliurar hauran de seguir les següents pautes:

  1. Estar correctament referenciats seguint la normativa APA. Podeu consultar aquesta normativa en http://goo.gl/vggbp.
  2. Seguir la normativa de faltes d'ortografia que estableix la Universitat.
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
30
Pràctiques
70

Bibliografia i recursos

Bringué, X. (2010). Nacidos digitales. Una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.

Briñol, P. (2001). Qué es Persuasión. Madrid: Biblioteca Nueva

Bur, R. & Nine, L.  (2003). Psicología para principiante.  México: Era Naciente

Cyrulnik, B. (2009). El murmullo de los fantasmas. Barcelona: Gedisa.

Garcia, S. (2011).  Psicología Aplicada a la Publicidad. Madrid: Dykinson.

Girbau, D. (2014). Psicología de la comunicación. Barcelona: Ariel

Martínez, M. (2012). Psicología de la comunicaciónhttp://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30802/7/PsicologiaComunicaci%C3%B3nMMartinez_M.pdf

McGonigal, K. (2012). Autocontrol. Barcelona: Urano.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Publicaciones y Divulgación Científica Universidad de Málaga

Méndiz, A. (2013). Teoría de la Publicidad. Valencia: Pasión por los libros.

Quintanilla, I. (2006). Psicología del consumidor. Barcelona: Pearson

Schiffman, R. (2010). Comportamiento del consumidor. Barcelona: Pearson

Slater, L. (2006). Cuerdos entre locos: grandes experimentos psicológicos del siglo XX.  Barna: Alba.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00