Assignatura

Comunicació Radiofònica

  • codi 08526
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Comunicació persuasiva

Matèria: Comunicació audiovisual (radio i televisió)

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es

Horari d'atenció

Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.

Olatz Larrea - olarrea@uic.es

Presentació

Comunicació radiofònica és una assignatura de Formació Bàsica, de 6 ECTS, que s'imparteix en el quart semestre del Grau en Publicitat i Relacions Públiques. És, per tant, una assignatura del segon curs de PRP. És, bàsicament, una introducció a la ràdio. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. Aquesta assignatura introdueix els alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà. Juntament amb això, inclou també una introducció a la publicitat radiofònica, a les seves característiques, processos i formats.

Requisits previs

 

Aquesta assignatura no implica requisits previs.

 

Objectius

 

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà ràdio.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar la tècnica de redacció per al mitjà ràdio.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la comunicació persuasiva en aquest mitjà.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció radiofòniques a la creació i realització de productes publicitaris i promocionals.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
  • 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
  • 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
  • 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
  • 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu
  • 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
  • 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 73 - Coneixement i domini de les tècniques d'acostament a les fonts d'informació
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

 

  • Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los.

  • Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio.

  • Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.

  • Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.

  • Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.

 

Continguts

1. La ràdio com a mitjà publicitari.

2. El guió radiofònic.

3. El llenguatge radiofònic.

4. La locució publicitaria

5. Espai, temps i ritme. 

6. El muntatge.

7. Els formats publicitaris

8. El sector i la indústria radiofònica.  

9. El procès publicitari a la ràdio.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
2,4
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,6
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura consta de diversos elements:

- Producció publicitària radiofònica I (30%)

- Producció publicitària radiofònica II (40%)

- Activitats teòrico-pràctiques semanals (10%)

- Exàmen (10%) 

- Participació (10%)

 


Es valorarà especialment l'assistència i la participació a classe, així com el grau de motivació de l'alumne / a.

Per aprovar l'assignatura, s'haurà d'obtenir una nota final igual o superior a 5. A més, serà requisit indispensable la presentació del 80% de les pràctiques setmanals, així com la presentació de les produccions publicitàries 1 i 2 amb una nota igual o superior a 5 sobre 10.

Els alumnes suspesos podran recuperar en segona convocatòria aquella part que no hagin aprovat. Aquests alumnes hauran refer i tornar a lliurar les pràctiques setmanals. En el cas d'haver suspès la pràctica producció publicitària 1 o 2, l'alumnat disposarà d'un temps programat en l'estudi per realitzar en directe la part pràctica i lliurar la documentació correponent establerta a la guia de recuperació estipulada pel professor.

A més, cal superar els mínims d'ortografia, d'acord amb la normativa de la Facultat de Ciències de la Comunicació. 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
40
Pràctiques
10
Lab
30
Focused Praxis
20

Bibliografia i recursos

Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.

Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.

Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio. 

Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.

Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.

Larrea Estefanía, Olatz (2013): “Guía práctica para el cuidado y la optimización de la voz del docente”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 19, Núm. especial marzo, págs.: 271­279. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.

Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143. 

McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press. 

Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.

Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC. 

Tirado, J.A. et al. (2003). Técnicas para leer y escribir en radio y televisión. Barcelona: Bosch. 

Material didàctic

      Materials
            Alonso, C.M. El proceso creativo de la elaboración de guiones radiofónicos publicitarios. Tesi doctoral.  alonso_tesi-guio-publicitari.zip 
            Audacity. Eines bàsiques d'edició.  audacity_-_2_eines_basiques.pdf 
            Audacity. Manual d'instal·lació.  audacity_-_1_instal_lacio.pdf 
            Manual complet Audacity audacity-manual-full.pdf 
            Perona, J. (2007). Formatos y estilos publicitarios en el prime-time radiofónico español: infrautilización y sequía de ideas. Zer, 23, 219-242.  perona_formatos-publicitarios.pdf 
            Pràctica d'edició sonora provaaudacity.mp3 
            Rodero, E. (2008). Publicidad en radio: publicidad, sí, pero no radiofónica. Área Abierta, 20,  rodero_publicidad_en_radio.pdf 
      Webs d'interès
            Associació per la investigació dels mitjans de comunicació http://www.aimc.es/ 
            El montaje radiofónico y sus técnicas http://http://recursostic.educacion.es/comunicacion/media/version/v1/accesibilidad.php?c=&inc=radio&blk=4&pag=4 
            Estudi general de mitjans http://www.aimc.es/-Que-es-el-EGM-.html 
            Publiradio http://www.publiradio.net/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00