Comunicació Radiofònica
Mòdul: Comunicació persuasiva
Matèria: Comunicació audiovisual (radio i televisió)
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Olatz LARREA - olarrea@uic.es
Horari d'atenció
Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic.
Olatz Larrea - olarrea@uic.es
Comunicació radiofònica és una assignatura de Formació Bàsica, de 6 ECTS, que s'imparteix en el quart semestre del Grau en Publicitat i Relacions Públiques. És, per tant, una assignatura del segon curs de PRP. És, bàsicament, una introducció a la ràdio. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. Aquesta assignatura introdueix els alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà. Juntament amb això, inclou també una introducció a la publicitat radiofònica, a les seves característiques, processos i formats.
Aquesta assignatura no implica requisits previs.
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los.
Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio.
Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu.
Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat radiofònica.
1. La ràdio com a mitjà publicitari.
2. El guió radiofònic.
3. El llenguatge radiofònic.
4. La locució publicitaria
5. Espai, temps i ritme.
6. El muntatge.
7. Els formats publicitaris
8. El sector i la indústria radiofònica.
9. El procès publicitari a la ràdio.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 2,4 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,6 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
L'avaluació de l'assignatura consta de diversos elements:
- Producció publicitària radiofònica I (30%)
- Producció publicitària radiofònica II (40%)
- Activitats teòrico-pràctiques semanals (10%)
- Exàmen (10%)
- Participació (10%)
Es valorarà especialment l'assistència i la participació a classe, així com el grau de motivació de l'alumne / a.
Per aprovar l'assignatura, s'haurà d'obtenir una nota final igual o superior a 5. A més, serà requisit indispensable la presentació del 80% de les pràctiques setmanals, així com la presentació de les produccions publicitàries 1 i 2 amb una nota igual o superior a 5 sobre 10.
Els alumnes suspesos podran recuperar en segona convocatòria aquella part que no hagin aprovat. Aquests alumnes hauran refer i tornar a lliurar les pràctiques setmanals. En el cas d'haver suspès la pràctica producció publicitària 1 o 2, l'alumnat disposarà d'un temps programat en l'estudi per realitzar en directe la part pràctica i lliurar la documentació correponent establerta a la guia de recuperació estipulada pel professor.
A més, cal superar els mínims d'ortografia, d'acord amb la normativa de la Facultat de Ciències de la Comunicació.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final | 40 |
Pràctiques | 10 |
Lab | 30 |
Focused Praxis | 20 |
Ala-Fossi, M. (2010). Future scenarios for the radio industry. A: O'Neill, B., Ala-Fossi, M., Jauert, P., Lax, S., Nyre, L., & Shaw, H. (Eds.), Digital radio in Europe. (pp. 153-171). Bristol: Intellect Ltd.
Bonet, M. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, 73, 27-35. <http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=1&rev=73.htm>.
Catalunya Ràdio (2001). Orientacions lingüístiques. Barcelona: Catalunya Ràdio.
Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
Huertas, A.; Perona, J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Bosch.
Larrea Estefanía, Olatz (2013): “Guía práctica para el cuidado y la optimización de la voz del docente”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 19, Núm. especial marzo, págs.: 271279. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
Martínez-Costa, M.P., Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y sociedad, 27(1), 115-143.
McLeish, R. (2005). Radio production. 5ª ed. Oxford: Focal Press.
Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para la estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación - Incom. <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=63>.
Sellas, T. (2011). Podcàsting: a la recerca de l'oient perdut. A Fernández-Quijada, D. (Ed.) Medi@tic. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans, (pp. 47-72). Barcelona: UOC.
Tirado, J.A. et al. (2003). Técnicas para leer y escribir en radio y televisión. Barcelona: Bosch.