MassMedia Communication
Mòdul: Societat de la informació i del coneixement
Matèria: Teoria de la comunicació
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es
Horari d'atenció
Demanar cita prèvia amb un mail a:
Iván Lacasa (lacasa@uic.es)
Felipe Alonso (falonso@uic.es)
María Victoria (mvictoria@uic.es)
Els discursos intel·lectuals, models teòrics o metodologies de recerca que han acompanyat a la història del sorgiment i desenvolupament dels diferents mitjans de comunicació no són englobables en una única i principal teoria suficientment complexa, tampoc en una sola definició de comunicació.
Davant d'aquesta evidència, en aquesta assignatura defensem l'oportunitat de realitzar un viatge introductori a través d'una selecció de teories que han realitzat aportacions acadèmiques consistents sobre el món mediàtic. Gràcies a un treball autònom guiat, l'estudiant recorrerà i analitzarà críticament les principals construccions teòriques i metodològiques que han servit de brúixola en aquest espai de diàleg i discussió que ha estat i és la història de la Teoria de la Comunicació.
No són necessaris.
L'exposició històrica i la tematització comparada per la qual opta aquest curs pretén que l'estudiant es doti a si mateix d'aquell instrumental analític amb el qual consideri que serà capaç de pronunciar-se críticament sobre les diferents dinàmiques i dimensions de l'actual ecosistema de comunicació digital.
Al seu torn, aquest curs vol despertar en l'estudiant el gust pel treball intel·lectual, així com la seva il·lusió per ser personalment capaç de generar un pensament analític i crític propi.
Un quart objectiu del curs és que l'estudiant sigui conscient que la recerca social empírica no pot ser realitzada en un espai teòric buit i que, en conseqüència, per avançar en les seves observacions no ha de limitar-se a seguir hipòtesis formulades per ell mateix de forma espontània, sinó que ha de recolzar-se en teories més àmplies que fonamentin el seu projecte i l'orientin en el seu camí.
Aquest curs haurà aconseguit la seva finalitat si les teories entorn els mitjans de comunicació passen a ser vistes per l'estudiant no únicament com a discursos hermètics i prescindibles pronunciats per estranys especialistes, sinó com a orientacions ineludibles per a una comprensió total dels mitjans i com a perspectives d'observació intel·lectualment estimulants.
Els/les estudiants:
Adquiriran una visió global del sector audiovisual.
Interioritzaran una visió complexa de les societats contemporànies.
Comprendran amb més coneixement de causa el present i sabran detectar noves tendències.
Aprofundiran en la cultura i el pensament contemporani i les seves influències en dinàmiques personals i col·lectives.
Coneixeran les lleis que regeixen la producció, distribució i recepció d'informació.
Sabran quines són les diferents teories que tracten d'explicar el funcionament dels processos de comunicació en totes les seves dimensions (emissor, missatge, canal, receptor, ús, efecte, etc.)
Prioritzaran la creació d'una imatge social i/o corporativa de qualsevol iniciativa amb dimensió pública.
Facilitaran les relacions entre persones, grups de persones, institucions, organismes, etc.
BLOC 1: TEORIA DE LA COMUNICACIÓ: FONAMENTS I EVOLUCIÓ
Tema 1: Les ciències socials i la teoria de la comunicació de masses
1.1. Què entenem per «ciència»?
1.2. Les ciències socials enfront de les ciències naturals.
Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans
(A) La teoria de la societat de masses
2.1. Marc històric: un nou ordre social i mediàtic.
2.2. Dos teòrics de la societat de masses
2.2.1. Gustave Le Bon
2.2.2. Ferdinand Tönnies
2.3. Principals assumpcions de la teoria de la societat de masses.
2.4. Aportacions i limitacions de la teoria de la societat de masses.
2.5. Formes actuals de la teoria de la societat de masses.
Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans
(B) La teoria de la propaganda
2.5. L'origen de la propaganda.
2.6. La propaganda i el desenvolupament de la teoria dels mitjans.
2.6.1. Harold Lasswell.
2.6.2. Walter Lippman.
2.7. L'Institute for Propaganda Analysis i les set tècniques bàsiques de la propaganda.
2.8. Teoria de la propaganda i teoria sobre la influència dels mitjans.
Tema 3: La segona era de la teoria dels mitjans: les teories dels efectes limitats
3.1. Orígens de la teoria dels efectes limitats.
3.2. Hovland: teoria i experiments sobre el canvi d'actitud.
3.3. Lazarsfeld: two step flow theory
3.4. Limitacions de les teories dels efectes limitats.
3.5. Aportacions de les teories dels efectes limitats.
Tema 4: La tercera era de la teoria dels mitjans: les teories crítiques i culturals
4.1. El gir cultural de la investigació mediàtica.
4.2. Escola de Frankfurt.
4.3. Estudis culturals britànics.
4.4. Limitacions de les teories culturals i crítiques.
4.5. Aportacions de les teories culturals i crítiques.
Tema 5: La quarta era de la teoria dels mitjans: teories de producció de significat
5.1. Dels enfocaments mitjà-cèntrics als públic-cèntrics
5.2. L'audiència activa i la producció de significat
5.3. La teoria dels usos i gratificacions
BLOC 2: INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ: MODELS PER A L'ESTUDI DE LA COMUNICACIÓ COL·LECTIVA
La utilitat dels models per a l'estudi de la comunicació col·lectiva contemporània.
L'espiral del silenci.
La societat de la informació i The Knowledge gap.
El paper social de les organitzacions mediàtiques i dels comunicadors: el model de l'gatekeeping.
BLOC 3: DISSENY, ELABORACIÓ I PRESENTACIÓ D'UNA INVESTIGACIÓ SOBRE COMUNICACIÓ
Disseny d'una investigació en comunicació.
Enfocament i justificació dels temes i les preguntes d'investigació.
Metodologies per a la investigació en comunicació.
L'anàlisi de les dades empíriques.
Presentació dels resultats de la investigació en comunicació.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2.5 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.5 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.5 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.5 |
* Per aprovar la assignatura és imprescindible presentar les tres parts
** La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.
*** Per aprovar la segona convocatòria serà necessari presentar totes les activitats avaluatives què no es van aprovar a la primera.
Baran, S. J. & Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory. Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth.
Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.
Scheufele, D. y Moy, P. (2000). Twenty-five years of the spiral of silence: A conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, 12 (1), 3-28.