Assignatura

Edició de Video i Audio

  • codi 08539
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 4

Mòdul: Creació audiovisual

Matèria: Edició de vídeo i àudio

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Marta NARBERHAUS - mnarberhaus@uic.es

Horari d'atenció

Per a les tutories caldrà demanar cita prèvia a través del correu electrònic.

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Edició de vídeo i àudio és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s'imparteix durant el primer semestre del segon curs del grau en Comunicació Audiovisual.
La seva justificació es troba en el fet que el muntatge és un procés fonamental per a la realització de qualsevol producte audiovisual. Seleccionar i ordenar el material gravat prèviament és el procés mitjançant el qual es genera l'estructura final d'un relat audiovisual, dotant-ho d'un ritme i sentit narratiu que depèn del procés d'edició.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs per cursar aquesta assignatura.

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és proporcionar a l'alumne coneixements bàsics sobre aspectes fonamentals de l'edició i el muntatge dins de la fase de postproducció. Aquests coneixements estaràn lligats, així mateix, a les fases de preproducció i rodatge. En aquest sentit, els continguts de l’assignatura seran tant a nivell teòric com pràctic. Al seu torn, la part teòrica de l'assignatura tindrà una aplicació pràctica tant en els treballs de l'assignatura com en el resultat de les activitats a realitzar amb el programa d'edició utilitzat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes adquiriran coneixements teòrics a partir de les lliçons magistrals, seminaris i visionats de peces audiovisuals. Aquesta part teòrica permetrà la seva aplicació a la pràctica i al desenvolupament de diferents productes audiovisuals, unint la tècnica a la justificació teòrica de les eleccions realitzades.

Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:

  • Treballar amb fluidesa amb el programari d’edició de vídeo.
  • Domini del llenguatge audiovisual.
  • Utilització dels recursos visuals i sonors.
  • Gust i estil en el disseny de peces audiovisuals.
  • Potenciament de la creativitat personal.

Continguts

Tema 1. Edició i muntatge: definicions

Tema 2. Evolució històrica de tècniques i teories

Tema 3. Espais, funcions i possibilitats de l'edició

Tema 4. La pràctica del muntatge 1. Premiere

Tema 5. Recursos del llenguatge

Tema 6. Raccord i continuïtat narrativa

Tema 7. Sincronització

Tema 8. La figura del muntador

Tema 9. Efectes bàsics

Tema 10. La pràctica del muntatge 2. Premiere

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

La metodologia combinarà teoria i pràctica amb l'anàlisi i visionat de material audiovisual. Durant el curs es realitzaran 12 exercicis pràctics (individuals i en grup). També serà necessari anar seguint les lectures recomanades a classe i les tutoríes amb la professora.

ACTIVITAT FORMATIVA
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'avaluarà de forma contínua i amb un examen teòric final. Caldrà superar totes dues parts per superar l'assignatura.

 

· PRÀCTIQUES  - suposaran un 75% de la nota final de l'assignatura

Es realitzaran 11 pràctiques de les quals comptaran per a nota les 9 millors. No entregar una pràctica implica un 0 en la part corresponent de la nota. L'entrega del reportatge final és obligatòria i la seva avaluació representa un 20% de la nota final (les altres 8 pràctiques avaluades correspondran a l'altre 55%).

L'actitut a classe així com la realització de les activitats proposades i el seguiment de les lectures també es tindran en compte.

 

· EXAMEN TEÒRIC - suposarà un 25% de la nota final de l'assignatura

Es puntuarà sobre 10 i caldrà treure un 4,5 com a mínim per fer mitjana amb la part pràctica.

 

En segona convocatòria es guardarà la nota en cas d'haver provat una de les dues parts (pràctica o teòrica). En cas de no haver superat cap de les dues parts, caldrà realitzar una pràctica equivalent a les realitzades durant el curs, amb un pes del 50% de l'avaluació, i l'examen teòric, corresponent a l'altre 50%.

 

En tercera convocatòria i posteriors, caldrà repetir l'assignatura.

Bibliografia i recursos

ATIENZA, Pau. Historia y evolución del montaje audiovisual. De la moviola a youtube. Ed. UOC, Barcelona, 2013.

CARRASCO, Jorge. Cine y televisión digital. Manual Técnico. Ed. Comunicación Activa UB, Barcelona, 2010.

MARIMON, Joan. El montaje cinematográfico. Universitat de Barcelona, 2014.

MCGRATH, Declan. Cine: Montaje y Postproducción. Ed. Oceano, 2002.

MORALES MORANTE, Fernando. Montaje audiovisual: teoría técnica y manuales de control. Ed. UOC, Barcelona, 2013.

MURCH, Walter. En el momento del parpadeo: Un punto de vista sobre el montaje cinematográfico. OCHO Y MEDIO, LIBROS DE CINE, 2003.

PELÁEZ BARCELÓ, Antonio. Montaje y postproducción audiovisual: curso práctico. Ed. Altaria, 2015.

VIDAL MESTRE, Alfonso; FREIRE SÁNCHEZ, Montserrat. Manual de montaje y composición audiovisual. Ed. Altaria, 2015.

VV.AA. Postproducción digital: una perspectiva contemporánea. Ed. S.L. – Dykinson, 2015.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00